ניסוי עם תמיסת מלח

annael7

New member
ניסוי עם תמיסת מלח

שלום חברים, יש לי שאלה ברמת 3 יחידות בגרות ואני צריכה קצת עזרה: 100 מ"ל תמיסת NaCl(aq) בריכוז 1M חולקה לשתי כוסות זהות. לכוס הראשונה הוסיפו 0.1 מול NaOH(s) ולכוס השניה הוסיפו 0.1 מול Ch3OH(l) . צריך לתאר את המוליכות החשמלית ב2 הכוסות מרגע הוספת החומרים. תעזרו בבקשה אני בטוחה שזה קלי קלות עבורכם :)
 

BigBadWolf

Member
אני אתן רמז

קודם כל אני חייב להעיר שהחומר האחרון הוא CH3OH, בהתחלה לא הבנתי למה התכוונת. לגבי הרמז, תחשבי איזה מהחומרים הוא יוני ואיך זה משפיע על המוליכות.
 

annael7

New member
הפתרון שלי

לפי מה שאני מבינה החומר NaOH יתמוסס בתמיסת הנתרן כלורי ויהפוך ליונים. זה יגדיל את המוליכות של התמיסה עד למצב שכל החומר יתמוסס והפך ליונים ואז המוליכות תישאר קבועה. לגבי החומר השני, אני לא בטוחה אם זה חומצה. אם כן אז גם יהיו יונים, ואם לא אז המוליכות תרד?כי ריכוז יוני נתרן כלורי בכוס יירד. איך יודעים שחומר הוא מולקולרי או יוני? אני מכירה יונים מסויימים אבל יש חומרים שאני לא בטוחה לגביהם. אני מתלבטת ואין לי את מי לשאול , בגלל זה פניתי לפורום. תודה!
 

annael7

New member
הפתרון שלי

לפי מה שאני מבינה החומר NaOH יתמוסס ויהפוך ליונים, דבר שיגדיל את המוליכות החשמלית של התמיסה כי ריכוז היונים יגדל. לגבי החומר CH3OH חשבתי שזו חומצה. אם לא - אז ריכוז היונים יקטן כי מוסיפים תמיסה שמקטינה את ריכוז היונים והמוליכות יורדת . אם זו חומצה אז יווצרו יונים והמוליכות תעלה. בכל מקרה המוליכות לא תהיה אפסית בהתחלה כי קיימים יוני נתרן וכלור. יש לי תחושה שאני טועה ואשמח אם תכוונו אותי. וגם איך יודעים שחומר הוא חומצה או לא? תודה!:)
 

BigBadWolf

Member
את צודקת, והחומר איננו חומצה. זהו מתנול.

לגבי זיהוי חומצות - הבלבול נובע כנראה מכך שאת מתייחסת לחומצה בתור מושג אבסולוטי - או שכן או שלא. למעשה, מסתכלים על הפרוטון ומנסים להעריך עד כמה הוא חומצי. הוא יכול להיות מאוד חומצי כמו ב-HCl, הוא יכול להיות קצת פחות חומצי כמו ב-CH3COOH, הוא יכול להיות עוד פחות חומצי כמו ב-CH3OH והוא יכול להיות בכלל לא חומצי כמו ב-LiAlH4. מדד החומציות נובע מהשאלה עד כמה האלקטרונים נמצאים על הפרוטון ועד כמה האניון המצומד יציב. לצורך העניין, ה-pKa של מתנול (החומר מהשאלה) הוא 15.5, כלומר זוהי חומצה חלשה מאוד מאוד בעוד שהבסיס המצומד CH3O- הוא בסיס חזק.
 

annael7

New member
הוספת מתנול

אז לגבי הוספת המתנול לתמיסת הנתרן הכלורי, האם זה יוביל להקטנת ריכוז היונים נתרן וכלור וכתוצאה מכך המוליכות החשמלית תקטן? או שבזה שאנחנו מוסיפים חומר שלא מגיב עם היונים ומספרם לא משתנה, המוליכות תישאר זהה? בקיצור השאלה שלי האם מוליכות חשמלית תלויה במספר היונים שבתמיסה או שבריכוז היונים בתמיסה. תודה רבה!
 

BigBadWolf

Member
המוליכות תלויה בריכוז היונים ובסוג היונים

את מוסיפה 0.1 מול של מתנול ואכן זה יגרום לריכוז (ולמוליכות) של התמיסה לקטון, אך לא בהרבה. חישוב מהיר מראה ש-0.1 מול של מתנות הם כ-4מ"ל. כמובן שהשינוי בנפח יהיה שונה בקצת מכיוון שהצפיפות תשתנה, אבל בקרוב ראשון הכנסת 4 מ"ל לתמיסה של 50מ"ל והיה מיהול קטן.
 
למעלה