בוקרטוב, ציפורניים

טליונת1

New member
בוקרטוב, ציפורניים

אתמול קראתי בשקיקה את רוב המאמרים שהועלו בפורום ... תודה רבה. לגבי ציפורניים - האם אנחנו בבית מסוגלים לגזור בעת הצורך או כדאי לקחת לווטרינר שיגזור. מתי יודעים שהן כבר ארוכות ודורשות התייחסות? מהו מחיר ביקור ממוצע אצל וטרינר... אני רואה שזה מתחיל להיות עסק יקר .... קיבלתי את הארנבון כמעט לפני שבוע ונאמר לי שהיו אצל הווטרינר וגם קיבל חיסון . (הוא אצלם היה כחודשיים וגילו כאמור שנה וחצי). לדעתכם יש צורך ללכת שוב לווטרינר ? סהכ נראה חיוני ובריא . רוצה להעלות תמונה אך לא מצליחה מהנייד
 

trilliane

Well-known member
מנהל
מוסיפה לך קישור להודעה אינפורמטיבית שכתבתי בעבר

ומרכזת מידע למגדלים מתחילים, הפניות, קישורים ועוד:
http://www.tapuz.co.il/forums/viewmsg/1480/174440949

ציפורניים יש לקצוץ כל כמה חודשים, זה יכול להשתנות בהתאם למידת השחיקה שלהן. אם הוא בחצר וחופר, זה שונה מארנבון שנמצא רק בבית ואין לו איך לשחוק אותן בכלל (המצב אצלנו). איך יודעים שצריך? רואים ובד"כ גם שומעים – אם הוא הולך על רצפה מרוצפת (לא על שטיח) הן נוקשות.

בעבר קצצנו לו כל 3–4 חודשים ורק אצל וטרינר (הייתה לידינו מרפאה קרובה) כי הוא ממש מתנגד וחששנו לעשות זאת בעצמנו. מכיוון שכל הוצאה בכלוב נשיאה היא טראומה עבורו היינו מחכים שהן יתארכו ממש וזה לא היה אידאלי. היתרון היה שיכולנו גם לשקול אותו שם, ולפעמים היו וטרינרים שהציצו לו על השיניים.

קציצת ציפורניים לא נחשבת ל"ביקור" ממש, היא לא בדיקה ולכן לרוב מבוצעת חינם (כך גם במרפאה אחרת שביקרנו בה פעם אחת). אם כבר מגיעים לביקור במרפאה מסיבה אחרת, כדאי לבקש קציצת ציפורניים באותה הזדמנות (לדוגמה, לפני כחודשיים-שלושה הוא עבר טיפול שיניים בהרדמה מלאה, אז ניצלנו את ההזדמנות וביקשנו מהווטרינר שיקצוץ לו לפני שהוא מעיר אותו. זה הרבה יותר מהיר וקל כשהם לא מתנגדים...
).

בשנה האחרונה קניתי מספריים ייעודיים (הזמנתי מחו"ל כי זה היה זול, אבל אפשר לקנות גם בארץ בכל חנות בע"ח, זה לא יקר, כ-15–30 ש"ח בד"כ) והתחלנו לקצוץ לו בבית, כדי לא להוציא אותו סתם. למעשה ממש אתמול עשינו זאת... אצלנו זו מלאכה לשני אנשים כי הוא ממש שונא את זה ומתנגד (לא מוכן שניגע לו בכפות הרגליים בכללי). מחכים להזדמנות שהוא רובץ פינה נוחה (במקרה הזה חיכינו שיעלה לספה), עושים לו "שמיכה" (עם מגבת, כמו "בוריטו") מגלגלים טוב טוב (גם הראש בפנים), הופכים על הגב, ואז שולפים כל פעם רגל רגל וקוצצים.

טיפים ומידע חיוני לקציצה נכונה:
  1. אם הוא מהמתנגדים ועושים לו "שמיכה", חשוב לכסות היטב את הרגליים ותמוך בו באגן כדי למנוע ממנו לבעוט, זה עלול להיות מסוכן לו. צריך להיות נחושים ולקחת בחשבון שאם הוא כמו שלנו, הוא ינסה להתחמק והם טובים בזה (גמישים ו"חלקלקים").
  2. בכפות הרגליים האחוריות יש רק 4 ציפורניים, בקדמיות יש 5 (החמישית היא הבוהן והיא נמוכה יותר מהשאר). לפני שמחזירים כף רגל לשמיכה, לבדוק שוב את כולן ולשים לב שלא פספסנו אף ציפורן.
  3. לשים לב שהחלק הפנימי יותר של הציפורן ורוד כי עוברים בו כלי דם ואסור לקצוץ אותו (יגרום לדימום). אם לארנבון פרווה בהירה קל לראות כי גם הציפורניים בהירות; אם הוא כהה, הבנתי שקשה מאוד לראות ואז כדאי להיעזר בפנס וזה מסובך יותר. כמו בציפורניים של בני אדם, לא קוצצים את כל החלק הלבן ממש עד הבשר אלא משאירים קצת מרווח ביטחון מהוורוד.
  4. כדאי להחזיק ביד השנייה את כף הרגל ולתפוס את שורש הציפורן (בדומה לסירוק שיער עם קשרים, שאז לפעמים מחזיקים את קצוות השיער בנקודה גבוהה יותר כדי לא להכאיב ולתלוש מהשורש). אם מחזיקים בקצה הציפורן הקציצה לא מרעידה לו את כל הרגל, זה לא נעים להם.
  5. לפני הקציצה עושים מין "סימון" קטן, זה עוזר; כלומר סגירה ראשונית של הקוצץ/מספריים ללא קציצה, ורק אז לחיצה מלאה לקציצה עצמה.

כל זה אכן לא פשוט, בפרט למגדלים מתחילים, ולכן כדאי שבפעם הראשונה שנדרשת קציצה (אולי כרגע לא) תקחו אותו לווטרינר שיקצוץ ותראו איך ומה, אולי גם ייתן לכם לנסות בעצמכם בהדרכתו.

בישראל לא אמורים לתת חיסונים לארנבונים, אין לי מושג איזה חיסון הוא קיבל (אולי היה לו סקביאס?); חשוב שתבררו. חשוב גם שתקבלו את ה"תיק הרפואי" שלו, או במילים קצת פחות מפוצצות, שיספרו לך כל מה שצריך לדעת מבחינת ההרגלים שלו, מזון שהוא קיבל (מה הוא אוהב ומה לא), מהיכן הגיע, מתי נולד... כל מה שצריך לדעת.

ההמלצה הכללית היא שכל בע"ח חדש שמכניסים הביתה כדאי לקחת לווטרינר לבדיקה כללית (מתישהו בחודש הראשון), אבל אם הוא בסדר כרגע ואין צורך בקציצת ציפורניים אולי הייתי מחכה עם זה מעט להזדמנות הבאה. ביקור אצל וטרינר זה אכן לא זול, סדר גודל של כ-200 ש"ח, אבל ככה זה ברפואה פרטית... (ולבני אדם זה יכול להיות גם הרבה יותר). חשוב לקחת לווטרינר מומחה (יש רשימה מומחים ומומלצים במאמרי הפורום) או לפחות לבעל ניסיון בטיפול בארנבונים (וזה ממש לא כל וטרינר שכונתי; רובם מכירים בעיקר כלבים וחתולים).
 

טליונת1

New member
תודה על הפירוט. אנחנו מירושלים ויש וטרינר בשכונה. הוא בן שנו

שנה וחצי. כנראה היה אצל הוטרינר השכונתי שלנו. יש סיכוי שיש לו תיעוד רפואי עליו? נדמה לי שאת החיסון קיבל מהבעלים הקודמים (האחרונים החזיקו אותו כחודשיים אבל הסתבר שהילד שלהם אלרגי לארנבון). הבעלים שלפני האחרונים הוא קוסם. אנסה לשאול למה קיבל זריקה /חיסון. אגב קיבלתי כמה נשיכות ממנו עד שהרמתי ונרגע, האם זה מפחד/לא רוצה לצאת מהכלוב או ניסיון לא טוב של הרמה? אחכ כשהחזקתי נרגע ומפסיק להשמיע קולות אבל הנשיכות מדאיגות אותי (יכול להעביר לי מחלה כלשהי?).
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אם הווטרינר מכיר אותו והוא טופל אצלו אמור להיות תיק רפואי

למיטב הבנתי. אולי שווה לדבר עם הקוסם (מניחה שזה ארנבון לבן?). מפתיע שהילד היה אלרגי (בטוח?) כי אלרגיה לארנבונים די נדירה. בגדול הם גם לא מעבירים מחלות לבני אדם (ולהפך), אנחנו די שונים. במילים אחרות, מהבחינה הזאת הם לא מסוכנים יותר מכלב או מחתול (אם כבר פחות).

בגדול (ואל תילחצי, זה רק הסבר תאורטי) כמו כלבים וחתולים, הם יכולים להעביר אלינו טפילים אם יש להם (פרעושים, סקביאס) אבל אם הם לא נדבקו אין להם מה להעביר (ואם יש להם, צריך לטפל), ובכל מקרה הטפילים שלהם מעדיפים אותם ופחות אותנו.

המחלה היחידה שידוע לי שארנבונים יכולים להעביר לבני אדם (כי היא יכולה להדביק את רוב היונקים) היא כלבת, אבל זה עוד יותר נדיר ולא סביר, בפרט שרובם מסתובבים רק בבתים ואין להם ממי להידבק (ואין התפרצות כלבת בישראל). אגב, כלבת בד"כ לא מידבקת מבע"ח קטנים כי קצב ההתפשטות שלה תלוי בגודל הגוף, בפועל היא הורגת אותם לפני שהם הופכים למידבקים (למעט סוגים מסוימים של עטלפים, אצלם המחלה לא קטלנית והם בעיקר נשאים שלה).

נשיכות ארנבונים לא מסוכנות במיוחד (מעבר לפצע שהן עלולות לגרום), לרוב אלה נשיכות אזהרה ובד"כ גם די שטחיות (כי אין להם ניבים, רק חותכות חזקות). עם זאת נשיכות הן הדרך שלו להתנגד, זה לא סימן טוב אם הוא נאבק בך. אל תתעקשו להרים אותו אם הוא מבהיר שהוא לא אוהב זאת. חשוב לזכור שבשונה מחתולים ומכלבים שהם חיות טורפות, ארנבונים חיות נטרפות, וגם האם לא מרימה אותם בטבע, רק טורפים! הם מרגישים בטוחים על קרקע מוצקה ולא בהכרח נהנים מהרמות (וגם אם מסכימים, חובה לעשות זאת נכון; יש הסבר במאמרי הפורום וגם בסדרת הסרטונים שקישרתי אליה). חלקם זורמים, חלקם נכנעים, חלקם מתנגדים בכל הכוח (כמו במקרה שלנו) וכמה שזה מבאס חייבים לכבד את זה (אם רוצים שהוא יכבד אתכם בחזרה). אם תכפו עליו דברים שהוא לא אוהב הוא יפתח כלפיכם טינה. הבאתם אותו לבית חדש, אתם הלהקה החדשה שלו, הוא צריך להרגיש בטוח.

לגבי הכלוב, בהחלט ייתכן שהוא מרגיש כלוא ו"חנוק" ורוצה מאוד לצאת. איך הוא חי בעבר? גם כן בתוך כלוב? מה גודל הכלוב? מה יש בו?
בכל מקרה גם אם מגדלים בכלוב (ולדעתי עדיף שלא, לטווח הרחוק) חשוב להוציא אותו להסתובב כמה שיותר (בהשגחה, כמובן) לפחות שעתיים ביום.

עוד חשוב לזכור שארנבונים הם חיה חברתית, אתם החבורה שלו, הוא צריך להיות בחברה בני אדם או חיות אחרות כמה שעות ביום כדי שלא יהיה בודד. לא צריך להציק לו, פשוט לספק חברה. ברגע שתהיו נעימים ובטוחים עבורו, סביר להניח שהוא כבר יבוא אליכם (כשהוא ירצה).
 

טליונת1

New member
תןדהרבה ! ועוד שאלות

ראשית נשיכתו חזקה ... יש לי סימנים וגם מנשיכה אחת ירד דם .... והוא אפור... די גדול כ אך אינני יודעת את משקלו. הוא לא יכול לעמוד בכלוב אאכ אני פותחת את המכסה. היום סוף סוף סידרתי לו מקום להסתובב והוא לא יוצא... מוכן רק שאלטף אוו בתוך הכלוב אבל אם אני רוצה להרים הוא בורח או מתנגד. היום זה בדיוק שבוע שהוא אצלנו ..... אם קיבל זריקה יכול להיות שהיה לו סקביאס? בחנות לחיות המליץ לי המוכר לשטוף כל פעם את הידיים לאחר שנוגעת בו, זה דיי מעייף, האם רצוי לשטוף כל פעם?
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אם הנשיכה חזקה כנראה שהוא היה ממש לחוץ ומפוחד ולכן תוקפני

כפי שכתבתי, אל תנסו ללכת נגדו ראש בראש. אם הוא בורח או מתנגד אל תכפו עליו דבר (למעט טיפול רפואי חיוני, כשזה המצב אין ברירה). נסי גם להימנע מלשלוח לו ידיים לתוך הכלוב; זה המקום הבטוח שלו ואת בעצם פולשת לו לתוך הבית. תנו לו מרווח, עם הזמן הוא יתחיל לחקור אותו וגם לצאת אליכם ולהכיר אתכם. את יכולה להשאיר את גג הכלוב פתוח, אם אין לך בעיה שיצא (ואני מבינה שגם ככה הוא לא יוצא) זו בלאו הכי לא בעיה. תנו לו את הזמן שלו, להתאקלם, להתרגל אליכם ולסביבה החדשה.

אם וכשתגיעו לווטרינר תוכלו לשקול אותו שם. חשוב מדי פעם לשקול כדי לעקוב אחרי המשקל ולדעת אם הוא יציב, אם הוא משמין או להפך, מאבד ממשקלו (גם זה סימן לא טוב, אלא אם הוא צריך לרזות). ייתכן שהיה לו סקביאס, אין לי מושג. בדקו מול הווטרינר שטיפל בו כדי שתדעו. קיים סיכוי גם שנתנו לו זריקה סתם, יש וטרינרים שאינם מבינים הרבה בטיפול בארנבונים אך עושים זאת בכ"ז...


אם אין סיבה מיוחדת לשטוף ידיים אחרי שנוגעים בו (בעיה רפואית, טפילים וכו') אין סיבה לשטוף ידיים אחרי שנוגעים בו, בדיוק כפי שאנשים המגדלים חתולים או כלבים לא שוטפים ידיים אחרי כל מגע בהם... אם כבר לפעמים אני שוטפת ידיים לפני שאני מלטפת אותו כדי לא ללכלך או לזהם אותו (למשל אם התעסקתי עם מזון, בעיקר משהו ריחני כמו דגים; או אם חזרתי מבחוץ, בעיקר מאוטובוס). ארנבונים מטפחים את עצמם ע"י ליקוק של כל הגוף (כמו חתולים), אני לא רוצה לגעת בו כשהידיים שלי לא נקיות או מריחות ממשהו כי כל מה שהיה לי על הידיים יגיע אליו לפה וזה לא היגייני במיוחד.

טיפ אחרון: אל תקשיבי למוכרים בחנויות בע"ח, רובם ככולם לא מבינים בארנבונים ומדברים מתוך בורות או (במקרה המקומם יותר) תאוות בצע. לדוגמה, כשרק קנינו אותו המוכר התעקש שחייבים "אבן מינרלים" והיא שכבה בכלוב כאבן שאין לה הופכין... ומתברר שזה סתם עוד משהו שדוחפים ללקוחות תמימים וממש לא צריך...
(ניחא, עלתה רק 10 ש"ח).
 

טליונת1

New member
אוקיי. תודה. יש התקדמות

אתמול הוא יצא מהכלוב לחדר והיה הרבה זמן בחוץ. הבעיה שאין לי מרחב בטוח שיכולה כל הזמן לשחרר אותו. בחדר של הבת הוא נכנס מתחת למיטה וגירד את העץ והיא כבר לא רוצה שיכנס. חדר אחר גדול מדיי ויש בו הרבה פינות בעייתיות. שמתי גדר מאולתרת אבל זה גם קשה כל פעם לסדר ולסגור, זה הופך את החדר על פניו ונראה נורא, יותר כלוב ענקי מאשר חדר ילדים. אני חושבת שעם רוב הדברים אני מסתדרת, לא יודעת מה לעשות לגבי המרחב. יש לי המון ספרים וריהוט מעץ ואני לא מוכנה להסתכן.... אני קצת בדילמה אם להמשיך ולהחזיק אותו עד שהילד ממש יקשר אליו ויהיה קשה למסור אותו או למהר ולמסור אותו. הוא חמוד אבל לא מתאים לבית שלנו, אין לנו אפילו מרפסת. בית קטן ומלא בריהוט... שבוע שהוא אצלנו ואני כל הזמן רק לומדת ולומדת ומבינה כמה לא ידעתי לפני שהכנסתי אותו לבית. זה באמת דבר חשוב. חשבתי שאסתדר כי היו לי אוגרים והוא יהיה בכלוב ומדי פעם נלטף.... עכשיו אני מבינה שהגידול קשה יותר מכלב או חתול... דילמה...............
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אכן, ארנבון אינו כמו אוגר אלא יותר כמו כלב או חתול

כלב דורש לא פחות טיפול כי צריך להוציא אותו יום יום (וכל מה שנובע מכך שהוא יוצא לעולם הרחב); חתול חיה נוחה לגידול כי הוא די עצמאי בסה"כ, אבל גם הוא הולך לכל חדר וחומק מכל דלק ומשייף את ציפורניו על רהיטי עץ...
ולו הייתם מגדלים כלב או חתול לא הייתם מחזיקים בכלוב אלא מן הסתם נותנים לו להסתובב ברחבי הבית והיה סיכוי שהם יהרסו פה ושם דברים, זה כמו לגדל ילד קטן... דואגים ליצור מרחב בטוח – שלא תהיה גישה לדברים מסוכנים להם (או יקרים לנו) וזוכרים שחפצים הם רק חפצים, ועוד חבר למשפחה זה חבר לתקופה ארוכה
.

אין שום צורך במרפסת ואפשר לגדל ארנבון גם בכלוב (כל עוד הוא גדול דיו, לפחות מטר) ולהוציא אותו בהשגחה בלבד. עדיף למקם את הכלוב במקום מרכזי בבית, למשל בסלון, שבו יש אנשים והוא לא ירגיש בודד. עדיף לא לשים את הכלוב בחדר של אחד הילדים (יש על זה סרטון הסבר ברשימת הסרטונים שהפניתי אליה). אפשר להיעזר ב"גדר גורים" (חפשי בגוגל) זה לא נורא יקר (כ-300 ש"ח בערך) והיא ניידת ומאפשרת תחימה גמישה ונוחה בכל מיני דרכים.

אנחנו מיקמנו את הכלוב בסלון, ומסביבו זו הפינה שלו. הוא כבר לא סגור בכלוב שנים, אבל הוא לא מטייל חופשי בכל הבית (היתרון אצלנו שזו דירה ישנה ולסלון יש דלת) אלא אם אנחנו מאפשרים לו. כמו כן הוא מסורס (לא יודעת איך שלכם) ולכן לא "מסמן" (בשתן) את הבית (וגם זה נכון לחתולים ולכלבים; רצוי לעקר או לסרס מאותן סיבות). לפעמים הוא עדיין משתין לנו על הספה אבל עם זה יש דרכים להתמודד.

אם לקחתם אותו לפני שלמדתם את הנושא ובדקתם אם זה מתאים לכם זה קצת חבל, בעיקר לו... עד שהוא מתרגל ומסתגל להעביר אותו שוב (בפעם השלישית, אני מבינה) זה מאוד לא נעים ולא הוגן כלפיו. זה כמו ילד שעובר בין משפחות אומנה... צריך לקחת בחשבון שהכנסת בע"ח הביתה היא מחויבות לכל דבר ועניין... וארנבון אמנם מסווג בחנויות בע"ח (בחו"ל) כ-small animal אבל הוא כמו יונקים לא כ"כ קטנים אחרים (כלב, חתול, חמוס וכו') ולא כמו אוגר קטנטן בכלוב או דגים באקווריום שתחומים בפינה שלהם וחיים זמן קצר יחסית; ארנבונים יכולים לחיות גם יותר מעשר שנים (אם אין בעיות גנטיות ואם הם מגודלים נכון ומקבלים טיפול רפואי). אתמול היינו אצל הווטרינר והוא סיפר שטיפל בארנבון בן 13... (לצערי זה די נדיר בישראל, גידול ארנבונים לא כ"כ מפותח כאן).
 

טליונת1

New member
צודקת. שתי שאלות נוספות ואת ממש עוזרת לי למרות שראיתי

כבר הרבה סרטונים וקישורים שיש פה. אז קודם, תודה על הסבלנות ועל התשובות הענייניות והעוזרות! 1. אם הוא לא משתין במרחב כשאנחנו שמים אותו (והיום שמתי לו קופסאת צרכים ועשה בתוכה. יש!) אז סימן שהוא מעוקר? בינתיים לא ראיתי אותו משתין חוץ מבתוך הכלוב או באותה קופסא. 2. האם הוא יכול לקפוץ מהמיטה? הבן יכול להשגיח עליו כשהוא יחד איתו במיטה אבל האם צריך לתחום את המיטה כדי שלא ירד או שהוא מרגיש שהוא קצת גבוה ולא ינסה לקפוץ? אני רואה שהוא לא אוהב שמרימים אותו ולכן הבן לא עצמאי איתו כי מפחד שינשך אותו ואני זו שמרימה ולפעמים חוטפת עד שנרגע. מה את מציעה? שבשלב זה רק אני ארים או שהבן צריך להתמודד עם זה (בן 11)? תודה ותודה ושוב תודה על התשובות. חבל שבנייד אי אפשר להעלות תמונות ורק מהמחשב זה נותן את האופציה כי רציתי להעלות תמונות שלו אבל אין אפשרות כזו באפליקצייה...
 

טליונת1

New member
אגב, בדיוק מאותן סיבות שפירטת על החתול והכלב

העדפתי ארנבנון, שלא יסתובב כל היום בין הרגליים... כי בעלי לא אוהב אז זה היה פיתרון עבור הילד, אבל באמת צריך לטפל בו המון, שזה לא לקחתי בחשבון... הייתי מוכנה להשקיע אבל זה באמת דורש הרבה (גזירת הציפורניים, הליכה לוטרינר וכו'). אני אמתין עוד קצת לראות אם אני מסתדרת, כבר נקשרתי אליו....
 

trilliane

Well-known member
מנהל
ארנבון לא מסתובב כל היום בין הרגליים, הם ישנים/נחים הרבה

שעות ביום (קצת כמו חתולים...
) ופשוט רובצים באיזושהי פינה. הם לא אנרגטיים או שובבים ברמה של כלב שצריך לפרוק טונות של אנרגיה. כמו כן ארנבונים פעילים יותר בבוקר ובערב (וגם בלילה) ובמהלך שעות היום הם נוטים לנמנם (אם כי זה תלוי גם איך מרגילים איתם ומה עושים איתם, מתי נותנים להם אוכל וכו').

לא יודעת מה זה "לטפל בו המון"... להאכיל כמובן, להעניק תשומת לב – ברור (לשם כך הבאתם אותו, לא?
) וטיפול וטרינרי מן הסתם כן, זה נכון לכולם... ודווקא לא יותר מכלבים או חתולים. לכלבים יש המון חיסונים שגרתיים וגם לא מעט בעיות שנובעות מכך שהם מבלים הרבה בחוץ (טפילים בעיקר, אבל גם פציעות למשל). לארנבון שמגודל בבית אין ממי להידבק בד"כ; בישראל אין חיסונים לארנבונים... ואם אין בעיה נקודתית או בעיות גנטיות (נכון לכל בע"ח) הם בסה"כ בסדר, ולא רואים וטרינר יותר מכלבים או חתולים. עם השנים ברגע שהם מזדקנים יכולות לצוץ בעיות, אבל זה נכון תמיד.

למעט בדיקה ראשונית בחודש שהבאנו אותו וסירוס שעשינו לו בערך בגיל שנה וחצי, הוא לא ראה וטרינר עד לפני כשנה. לקחנו אותו לקציצת ציפורניים במרפאה כי היה לנו נוח (מרפאה קרובה) אבל יכולנו לעשות גם בבית, כאמור. לפני שנה (כשהוא היה בן 4.5–5) התחילו לראשונה קצת בעיות שיניים. כרגע גם יש לו דלקת בעין (או בעפעף) וגם זה משהו נקודתי.
 

טליונת1

New member
הוא באמת עכשיו בסייסטת צהריים כבר הרבה זמן.. תפס פינה תאבל

תיכנסי בבקשה לתגובה שלפני -כתבתי לך שאלות בתוכן ההודעה ונראה לי שלא ראית שיש שם 2 שאלות. אני גם מוסיפה שגיליתי שכן השתין על המיטה של הבן... חשבתי שאולי הוא מסורס ולא משתין אבל לא. לא ממש יודעת..
 

טליונת1

New member
יכול להיות שהוא פלט מהפה וזה לא שתן....? כי כשזה יבש נשאר

סימן לבן. אולי זה פליטה של האבן שיש לו בכלוב? זה לא משהו שקוף
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לא סביר; ארנבון בריא לא פולט מהפה. לשתן יש ריח מובחן של שתן

ואי אפשר לפספס. לפעמים הוא לא רק צהוב אלא גם משאיר שאריות לבנות. וראיתי את השאלה שלך, פשוט לא היה לי עדיין פנאי לענות...
 

trilliane

Well-known member
מנהל
בשמחה
כבר התחלתי לכתוב תשובה אבל אז הייתי צריכה לצאת

מכיוון שהתשובות שלי ארוכות ומפורטות הן גוזלות ממני זמן רב במענה, לכן אני לא תמיד פנויה לענות. אל תדאגי, אני קוראת את כל ההודעות בפורום ומבטיחה להתייחס לכל השאלות בסופו של דבר.

1. זה לא סימן לכלום. הוא לא יכול להיות מעוקר כי הוא זכר... זכר מסרסים, נקבות מעקרים (ניתוחים שונים). בסירוס מסירים את האשכים, ולכן אם הוא אכן זכר אפשר לבדוק אם יש לו אשכים, אבל הם יכולים גם להחביא אותם אז לא תמיד קל לבדוק. הכי פשוט לשאול את הבעלים הקודמים (ורצוי בעיקר את זה שלפניהם). כאמור, בכל מקרה חשוב שתדעו על כל בעיה שהוא סבל ממנה או כל טיפול רפואי שהוא קיבל. אם הוא טופל תמיד אצל אותו וטרינר גם הוא אמור לדעת, כמובן.

2. כן בהחלט, ארנבונים יכולים לקפוץ לגובה של עשרות ס"מ ללא כל קושי. גובה של מיטה רגילה אינו בעיה עבורם, והם יכולים לקפוץ עליה וממנה (אלא אם הם מפחדים). מה שכן, רצוי שיהיה שם שטיח כדי שתהיה לו נחיתה רכה. נחיתה מגבוה על רצפה קשה אינה בריאה להם.

אם הוא לא אוהב שמרימים אותו למה אתם מתעקשים? הוא מבהיר לכם שוב ושוב שאתם פועלים נגד רצונו במקום לכבד אותו ונאבק בכם בגלל זה. למה את צריכה לחטוף והבן צריך לפחד? חשבתי שהייתי ברורה... אל תרימו אותו! אם וכשהוא ירצה להצטרף אליכם על הספה או על המיטה הוא כבר יעלה לבד. עד אז הניחו לו לנפשו, תנו לו מרחב, אל תכפו עליו להיות אתכם בכוח, זה לא יעבוד, אתם רק תגרמו לו לחשוש מכם ולפתח עוינות כלפיכם. אם לא תלכו איתו ראש בראש לא "תחטפו" ולא תצטרכו לחשוש ממנו.

אני יודעת שזה נורא כיף להרים ארנבון. אבל זה לא כיף להם... וארנבון אינו בובה, הוא בעל חיים עם העדפות ורצונות... קשר טוב בין בני אדם לבעלי חיים צריך להיות הדדי ומבוסס על אמון. אם הוא לא יבטח בכם ורק יחשוש מכם ויברח זה יהיה קשר רע. כפי שכתבתי, רוב הארנבונים לא אוהבים שמרימים אותם. זה המצב. הם חיות נטרפות והם אוהבים קרקע מוצקה תחת רגליהם. שלנו התנגד ואחרי כמה ימים ויתרנו וקיבלנו את רצונו בהכנעה. הוא "קונטרול פריק" ואין לנו ברירה אלא לכבד זאת (למעט במקרים של טיפולים רפואיים). אנחנו אף פעם לא מרימים אותו על הספה. לפעמים קוראים לו לעלות, אם הוא רוצה הוא עולה (אוכל עוזר...
). אם הוא לא רוצה, הוא לא רוצה... מה לעשות? זכותו. אגב, לא הייתי ממליצה להעלות אותו למיטות שאתם ישנים בהן כי הוא עלול להשתין לכם עליהן. אם הוא לא עולה על מיטות זה דווקא יתרון מהבחינה הזאת.

לגבי ילד בן 11, זה כבר לא גיל קטן ואם הוא בעל אופי בוגר ואחראי אפשר לתת לו לטפל בארנבון, אבל חשוב שזה יהיה תחת הדרכתכם ובהשגחתכם ובאופן כללי בפיקוח שלכם. ילדים לפעמים אינם צפויים או חושבים על רעיונות שנשמעים להם טובים אבל עלולים להזיק לחיה... חשוב שתנחו אותו מה מותר ומה אסור, ולבקש ממנו שאם יש לו רעיון חדש מה לעשות עם הארנבון שעוד לא דיבר אתכם עליו, הוא קודם מבקש רשות ורק אח"כ מיישם (כדי שלא יקרו כל מיני תקלות / תאונות לא נעימות). טוב מאוד שהוא לא מנסה להרים אותו. אם הוא ייאבק בו הוא עלול לפרוק את האגן או אם הוא יישמט מידיו וייפול לרצפה הוא עלול לשבור עצמות וגם למות! ארנבונים לא בהכרח נוחתים טוב כמו חתולים (וגם הם לא תמיד נוחתים היטב...), וכבר שמעתי על ארנבונים שמתו באופן מצער כזה או אחר (גם מכך שהם נפלו מהידיים). אלה חיות עדינות ונטרפות, זכרו זאת תמיד. מוטב לשאול ולהיזהר במקום בדיעבד להצטער.

נ.ב.
אפשר להעלות תמונות גם מטלפון נייד. אין לי מושג איך, לא ניסיתי, אבל גולשים רבים עושים זאת יום יום (את יכולה לנסות לברר בפורום משוב). אישית אני מעבירה את כל התמונות למחשב ורק אז מעלה כי אני רוצה לראות אותן כהלכה ולרוב עורכת אותן בקטנה (בד"כ מקטינה את משקלן, מאזנת צבעים, חותכת פריים, מסובבת וכו'). כמו כן לפעמים התמונות מגיעות מסובבות ואם מעלים אותן ישר מהנייד הן הפוכות או ב-90 מעלות ואז לא ממש נוח לצפות בהן... לכן לדעתי כדאי להעביר קודם למחשב בכל מקרה.
 

טליונת1

New member
אז איך להחזיר אותו לכלוב לקראת הלילה אם לא להרים? לפעמים

הוא קופץ ואז אני מייד סוגרת אבל עכשיו למשל, הוא שוכב לו ולא מראה סימנים שהוא נכנס לכלוב (לאכול למשל) ואני רוצה כבר להתפנות ולהפסיק להשגיח עליו. אגב, היום היתה התקדמות יפה, הוא ממש רץ לקראתי כשהגעתי לחדר ולכל מקום שהלכתי הלך אחריי שאלטף אותו....
 

trilliane

Well-known member
מנהל
בד"כ אוכל טעים עושה את העבודה...

ואם מראש יש לו אזור משלו תחום בגדר גורים זו הרבה פחות בעיה.
 
למעלה