קושיית הבית יוסף זי"ע

  • פותח הנושא mgb
  • פורסם בתאריך

mgb

New member
../images/Emo35.gifקושיית הבית יוסף זי"ע../images/Emo35.gif

בס"ד שלום לכולם! בעוד שלושה שבועות בעת רדת החמה, עוד טרם יזרחו כוכבים המוני בית ישראל יצטופפו אל מול החנוכיה מי ליד חלון הבית ומי ליד מזוזת הדלת ואיש איש כמנהגו יברכו שלוש ברכות וידליקו את נרות החנוכיה - נר ראשון
ולידו ה"שמש"
..
"שמונה ימים שמנו נתן.."
אומר שיר ילדים מפורסם..אכן, מצוות הדלקת נרות חנוכה מלווה בשמחת הלב, שמחה מיוחדת גם ללא ריח הסופגניות. זאת משום המאורע שבשלו זכינו למצוות חביבה זו. עת חושך ירד לעולם עם גזירות היוונים אשר ביקשו לטמא את עם ישראל הן בגופם והן בנפשם,אך אז הערו נפשם יהודה ובניו מבית החשמונאים ונלחמו ביוונים..מלחמה חסרת סיכוי מלכתחילה...לכאורה. ראה הקב"ה את מסירות נפשם וסייע בעדם לנצח..ולא רק נצחון פיסי אלא בעיקר נצחון רוחני..וכדי להראות את אהבתו לעמו עשה ה' איתם נס מופלא והשאיר בירכתי בית הנקדש שחולל, למגינת לב, בלי שיורגש מציאותו- פך שמן קטן... אומרים חז"ל שלא הי בו די שמן אלא בכדי להדליק את מנורת הזהב שבמקדש יום אחד וראה זה פלא.. נעשה נס והספיק לשמונה ימים...עד שהכהנים יכלו להיטהר ולהשיג שמן טהור שוב.. שואל הבית יוסף (מרן בעל השולחן ערוך)זי"ע:
אם הספיק לשמונה ימים הרי זהו ודאי נס, אך מדוע אנו מציינים שמונה ימים את נס פך השמן??
והרי ביום הראשון דרך הטבע הוא שיבער השמן..וממילא היינו צריכים לציין שבעה ימים בלבד!!
מאז ימי מרן הב"י זי"ע תירוצים לעשרות, אם לא למאות הועלו על "שולחן מלכים" לנסות וליישב קושיא זו..ואין תירוץ דומה למשנהו.. הבה ננסה אף אנו בפורום צנוע זה לנסות וליישב בעוד תירוצים משלנו.. בברכה
 
כמה תירוצים אפשריים, להתחלה

ביום הראשון מודים על הנצחון, שגם הוא היה בנס (ע"ע "על הניסים")
עצם הנס היה שמצאו שמן שלא נטמא.
האמונה - שלא התחילו לחשב ולומר שאם השמן במילא מספיק רק ליום אחד, אין טעם בכלל להדליק ואולי כדאי לחכות עד שישיגו אספקת שמן טהור בכמות מספקת. ויש כמובן עוד תירוצים רבים.
 

mgb

New member
../images/Emo127.gif נהנתי מאוד! מקוריים ויפים!!

בס"ד מותר לנסות עוד..
שמעתי פעם שרק על כך שבכל שנה יש "נס" שלא נגמרים התירוצים, יש לציין זאת בנר נוסף!!
אגב מה התירוץ של הב"י עצמו??
ממש תודה על התירוצים!
 
לי יש תשובה

1. חוגגים שמונה ימים כי : 7 ימים בגלל הנס שהשמן הספיק ל7 ימים . והיום הראשון הוא בגלל שהנס הוא גם ביום הראשון שהרי לא איפשרו להם כלל להדליק ולכן זה נחשב גם כנס. 2. לפי הבן איש חי אם אני זוכרת נכון היוונים הגבילו את היהודים ולא אפשרו להם לקיים את מצוות החודש שבת (ומילה) והיהודים ניצלו משלוש הגזירות הללו הגזרו עליהם, לכן הנס נעשה בבמשך שמונה ימים (שתמיד תהיה שבת) ובסוף החודש (לחגוג ראש חודש).
 

mgb

New member
../images/Emo127.gifיפה מאוד- מס' 2 חידוש עבורי!!

בס"ד לגבי אפשרות ראשונה, לפי המסופר בגמרא(שבת כ"א ע"ב) הנס התרחש לאחר נצחון המכבים: " שכשנכנסו יוונים להיכל טמאו כל השמנים שבהיכל וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונצחום בדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן שהיה מונח בחותמו של כהן גדול ולא היה בו אלא להדליק יום אחד נעשה בו נס והדליקו ממנו שמונה ימים" כך שנשארה השאלה לגבי היום הראשון. לגבי האפשרות השניה בשם רבנו הבן-איש-חי..מה יש לאמר אחרי דברי רבן של כל בני הגולה?? תודה ויישר כוחך!!
 

asaf2000

New member
תגובה

קודם כל ישר כוח על הרעיון לפתוח שירשור כזה, כל שנה מחדש אני רוצה לשאול את זה בפורומים ובסוף שוכח. אני שמעתי שיש ספר עם 100 תירוצים אפשריים לקושיית הבית יוסף. שמעתי פעם שיש גירסא אחרת לגמרא (או במדרש) שכתוב שהשמן לא הספיק אפילו ליום אחד (במקום "אלא" - "אפילו") ואז אין קושייה.
 

mgb

New member
יישר כוחך ליישר כוחך!

בס"ד "אל תמנע טוב מבעליו".. אם ידועים לכב' תירוצים יעלה אותן כאן ונרווה יחד.. בקשר לגירסא, אף אנכי שמעתי כן. וכמובן שזה ..אחד התירוצים.. אל תקלקל לנו 99 תירוצים בגלל..גירסא!
בברכה
 

אופירA

New member
מנהל
רעיון בהקשר

הטבע הוא גם נס. כל דבר ש"בדרך הטבע" הוא נס - כי הכל מידי בורא עולם שהוא כל יכול, ואין דבר שבורא עולם יכול באופן רגיל (דרך הטבע) או יכול באופן מיוחד (נס גלוי)... דרך הטבע הוא אחיזת עיניים, כי הכל רצון הבורא, לכן גם היום הראשון, שהיה ב"דרך הטבע" - הוא חלק מהנס הכללי = רצון הבורא. כך אמר רבי חנינא בן דוסא לבתו: מי שאמר לשמן וידלק, יאמר לחומץ וידלק - כלומר: גם השמן דולק בדרך נס, אם כך, ידלק החומץ באותה דרך!
 

mgb

New member
תירוץ מ"רבי יהודי"- פ' "חרדים"

בס"ד "שגם בלילה הראשון היה נס שלמרות שדלקו כל הלילה לא נפחת כמות השמן. על תירוץ זה מקשה הט"ז אם כך, ביום השמיני שנכלה כל השמן לא היה נס ושוב קשה למה ימי חנוכה שמונה ולא שבעה" ומה התירוץ על זה? תודה ושא ברכה מאת ה'
 

mgb

New member
וזה מ"דוד משה" פ' חרדים"

בס"ד "1. 7 ימים על נס הפח ויום אחד כנגד נס ניצחון המעטים במלחמה. 2. את הפך שהספיק ליום אחד חילקו ל-8 וממילא כל יום היה נס שדלק יום שלם במקום שמינית יום. 3. שיהיה לילדים עוד יום חופש. :) חנוכה שמח!" ועל תירוץ מס' 3 שמעתי מקשים. ומה רע ב"עגול" 10 ימים???
תודה תודה, חן חן על התירוצים!
 

אופירA

New member
מנהל
תירוץ 2 - יפהפה

ולגבי תירוץ 3 - כל ישראל ערבים זה לזה, ורחמנות על אנשים בודדים שצריכים לשבת 8 ימים לבד מול הנרות ולשמוע איך כולם מסביב שרים בשמחה ובחברותא. אי אפשר להתארח אצל משפחות כי חייבים להדליק בזמן בבית, ואי אפשר לשקוע בעבודה כי חייבים לצאת מוקדם מהעבודה כדי להדליק נרות בזמן! וכמו כן - רחמנות על הנשים שמתאמצות לרדת במשקל!
 
למעלה