מחלות דמנטיות ואחריות משפטית

מתןנאמן

New member
מחלות דמנטיות ואחריות משפטית

שלום רב, במסגרת לימודי משפטים אני כותב עבודה שעוסקת בשאלה של הטלת אחריות משפטית לחולים במחלות דמנטיות. מתי אפשר ומתי צודק לייחס לחולים אחריות למעשיהם, באיזה אופן נכון להתייחס לטבען המידרדר של המחלות ובעיקר לעובדה שייתכן שאדם שהיה נחשב בריא כבר היה בשלבים ראשונים של דמנציה בעת שביצע עבירה, אולם המחלה התגלתה רק מאוחר יותר, אולי בזמן המשפט. בבקשה, אודה מאוד אם מישהו/י שמכיר מקרים בהם חולי דמנטיה עמדו למשפט ייצור איתי קשר. תודה מראש, מתן
 
בחרת נושא חשוב ומעניין אך דרושה יותר רצינות מצדך

טפש מי שיענה לבקשה מסוג זה של משתתף מזדמן. אתה צריך להכנס לפורום כרשום רשמי של תפוז וגם אז אתה צריך להציג הוכחה כלשהי שאינך טירול.

כדי להראות את האבסורד ראה את ההודעה של מנטובני.
 
מנטובני לא רוצה להגיב

הוא טוען שאתה כן חבר רשום. קבל התנצלותי. אם כך אתה יכול להציג בנספח תעודה שלך או לציין טלפון להתקשרות בכדי להתרשם בשיחה שאתה רציני.
 

מתןנאמן

New member
תשובה

מבחינה משפטית אלצהיימר אינה מחלת נפש. מבחינה רפואית, קראתי דעות לכאן ולכאן, איני מומחה בעניין אבל אנסה ללמוד עוד. הגנה משפטית בשל מחלת נפש תקום רק אם אדם מאובחן כחולה נפש במחלה מרשימה סגורה של מחלות. לא רק שיש מחלות הנפשיות שאינן ברשימה, מחלות דמנטיות אינן נמצאות בה, גם אם הסימפטומים דומים. במקרים נדירים אימצו בתי משפט בחו"ל הגנה של "פעולה תחת השפעת כוח עליון" - כלומר: כאשר אדם אינו שולט במעשיו - גם כשהיה מדובר בחולי אלצהיימר. אולם, השימוש בהגנה זו נדיר, הן כלפי חולי נפש, הן כלפי חולים במחלות דמנטיות. בעבודה אני מעוניין לבדוק האם נכון וצודק, נוכח העלייה בתוחלת החיים שמביאה עימה עלייה ניכרת במספר החולים במחלות דמנטיות ובפרט באלצהיימר, ליצור אבני בחן ייחודיות למי שחולים במחלות דמנטיות, כיוון שבמצב החוקי הנוכחי לחולים דמנטיים קשה מאוד לחסות תחת ההגנות של חולי הנפש, גם אם נראה שצודק לעשות כך.
 
בארץ יש כשרות משפטית

זה תקף לכל המקרים, אלצהיימר, מחלות נפש, מוגבלות נפשית כלשהי וכו'. יתר על כן, בארץ כשרות משפטית נדרשת רק לזמן ביצוע העבירה, כלומר אפילו אין צורך להוכיח כשירות נפשית יום אחרי או יופ לפני ביצוע העבירה.
 

xfwind

New member
כנראה שדמנציה וגם אלצהיימר, ככל שאני מכיר

מהדוגמאות הפרטיות שלי, יש בהם שלבים מוקדמים שהסביבה לא תמיד מודעת להם, או מגדירה אותם בבירור.
אם רוצים להוכיח אותם במשפט - צריך תיעוד מוכח (בד"כ רפואי) שלא תמיד קיים.
 

מתןנאמן

New member
אחריות משפטית בשלבי המחלה המוקדמים

זו בהחלט נקודה מאוד מרכזית ובחלק מן המאמרים שקראתי מצאתי דוגמאות לכך שבמקרים בודדים טענה כזו, של מחלה מוקדמת שהייתה אך לא הייתה ידועה, התקבלה, ובהתאם הכרעת הדין התחשבה בכך. אשמח לחלוק איתך את מסקנותיי עם גמר כתיבת העבודה.
 

xfwind

New member
ללא ספק חולי האלצהיימר/דמנציה מסוגלים לכל דבר.

 
למעלה