לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
71007,100 עוקבים אודות עסקים

פורום ביקורת המקרא

סוגיות רבות בנושאים מקראיים מגוונים צפות ועולות בימינו אנו,כאשר יש ברשותינו את הכלים הדרושים לברר היטב את אמיתותן של סוגיות אלו.הפורום יכלול תיזות ואנטי-תיזות בנושאים תורניים,מדעיים מתחומים שונים:החל מביקורת המקרא ועד להתבוננות הדתית בפירושי המקרא,החל מסקטורים ארכיאולוגיים על אסכולותיהם השונות ועד לחוגים דתיים אלה ואחרים השנויים בפרשנותם למקרא וקבלת הטקסט כמקודש.אנו צוות ביקורת המקרא שמנו לעצמינו מטרה ברורה ללבן סוגיות קשות,מעניינות,חצופות בנושאים שונים ומגוונים,וע"י הקהל הרחב,לשמוע,להשכיל,להבין,ולפשוט קושיות בנושא.ההשראה לפתיחת הפרום נלקחה מאישי אשכולות הגדולים משכמם ומעלה:פרופ´ ישעיהו ליבוביץ´ המנוח,סגן נשיא בית המשפט העליון-השופט חיים כהן המנוח,ד"ר יאיר הופמן ועוד רבים וטובים.אנו מקווים שנקים פאנל חוגי של אנשי אקדמיה מהארץ ומהעולם המתמחים בנושאים מרתקים אלה,היעלו מידי פעם לענות על שאלות.בברכה:צוות ביקורת המקרא.

אודות הפורום ביקורת המקרא

סוגיות רבות בנושאים מקראיים מגוונים צפות ועולות בימינו אנו,כאשר יש ברשותינו את הכלים הדרושים לברר היטב את אמיתותן של סוגיות אלו.הפורום יכלול תיזות ואנטי-תיזות בנושאים תורניים,מדעיים מתחומים שונים:החל מביקורת המקרא ועד להתבוננות הדתית בפירושי המקרא,החל מסקטורים ארכיאולוגיים על אסכולותיהם השונות ועד לחוגים דתיים אלה ואחרים השנויים בפרשנותם למקרא וקבלת הטקסט כמקודש.אנו צוות ביקורת המקרא שמנו לעצמינו מטרה ברורה ללבן סוגיות קשות,מעניינות,חצופות בנושאים שונים ומגוונים,וע"י הקהל הרחב,לשמוע,להשכיל,להבין,ולפשוט קושיות בנושא.ההשראה לפתיחת הפרום נלקחה מאישי אשכולות הגדולים משכמם ומעלה:פרופ´ ישעיהו ליבוביץ´ המנוח,סגן נשיא בית המשפט העליון-השופט חיים כהן המנוח,ד"ר יאיר הופמן ועוד רבים וטובים.אנו מקווים שנקים פאנל חוגי של אנשי אקדמיה מהארץ ומהעולם המתמחים בנושאים מרתקים אלה,היעלו מידי פעם לענות על שאלות.בברכה:צוות ביקורת המקרא.
הפורום לא פעיל
x
הודעה מהנהלת הפורום
0
המשך >>

לצפיה ב-'כוכב נולדת שולתת!!!!!11'
כוכב נולדת שולתת!!!!!11
30/07/2004 | 03:37
30
לצפיה ב-'להפסיק לחפש'
להפסיק לחפש
13/03/2004 | 22:57
42
שלום לכולם,
אם אתם מעוניינים בעבודה קבועה במשרה חלקית או מלאה,
בתנאים נוחים ובשכר מעולה אתם מוזמנים לפנות לאתר האינטרנט:
http://www.ze-hazman.com
או לכתובת אימייל : roei@ze-hazman.com

בהצלחה לכולכם.

דרוש ידע באנגלית.
לצפיה ב-'צריך עזרה דחוף!!'
צריך עזרה דחוף!!
17/10/2003 | 16:51
25
אני לא יודע עם זה מקום מתאים לשאול אבל אני חייב דחוף מפה תנכית של אזור שילה מה שמסביב...
יש למישהו לינק??

תודה!!
לצפיה ב-'רון ארד-לחופש נולד'
רון ארד-לחופש נולד
15/10/2003 | 18:13
2
11
כתובות אינטרנט מצורפות:
לצפיה ב-'רון ארד'
רון ארד
16/10/2003 | 01:19
8
איזו סיבה יכולה להיות לאירן כדי להכחיש את הקשר שלהם שהוכח להעלמות רון? מה הוא נותן להם? מה הם רוצים ממנו?
לצפיה ב-'וגם לרפא את העולם'
וגם לרפא את העולם
16/10/2003 | 13:00
9
כנסו, זה גדול!


ומדהים! האמת על האגדה!
לצפיה ב-'כדאי להתעסק?'
כדאי להתעסק?
16/10/2003 | 02:34
20
מי אנו ברואי בשר ודם שנבקר תורה- יצירה אלוקית? וכי אנו מבינים בכלל את הנאמר בה קראוי? אני לא אלך לבקר את הקוראן- מה אני מבינה בו? הרי אני יהודיה? גם לא מחקר רפואי אא"כ למדתי קודם! כך גם במקרא- קודם אילמד, ממורים מתאימים מהתחום- מאמינים בתורה ומקימים אותה. ורק אז אוכל לבקר- להעביר ביקורת על התורה או ללמוד זאת מפרופסור במוסד לימודי! אני לא צודקת בגישה?
לצפיה ב-'ראיה לאמיתות התורה!!!!!'
ראיה לאמיתות התורה!!!!!
12/10/2003 | 20:49
44
בס"ד


בסוף מגילת אסתר כתוב כך

אסתר פרק ט,יט
על כן היהודים הפרזים, היושבים בערי הפרזות--עושים את יום
ארבעה עשר לחודש אדר, שמחה ומשתה ויום טוב; ומשלוח מנות, איש
לריעהו.
**** ויכתוב מורדכי***, את הדברים האלה; וישלח ספרים אל כל היהודים,
אשר בכל מדינות המלך אחשוורוש--הקרובים, והרחוקים.
לקיים, עליהם--להיות עושים את יום ארבעה עשר לחודש אדר, ואת
יום חמישה עשר בו: בכל שנה, ושנה.
הימים, אשר נחו בהם היהודים מאויביהם, והחודש אשר נהפך להם
מיגון לשמחה, ומאבל ליום טוב; לעשות אותם, ימי משתה ושמחה,
ומשלוח מנות איש לריעהו, ומתנות לאביונים.
אסתר פרק ט,כג
וקיבל, היהודים, את אשר החלו, לעשות; ואת אשר כתב מורדכיי,
אליהם.   כי המן בן המדתא האגגי, צורר כל היהודים--חשב על היהודים,
לאבדם; והפיל פור הוא הגורל, להומם ולאבדם. ובבואה, לפני המלך--אמר עם הספר, ישוב מחשבתו הרעה אשר חשב על היהודים על ראשו; ותלו אתו ואת בניו, על העץ.  על כן קראו לימים האלה פורים, על שם הפור--על כן, על כל דברי האיגרת הזאת; ומה ראו על ככה, ומה הגיע אליהם.
אסתר פרק ט,כז
קיימו וקיבלו היהודים עליהם ועל זרעם ועל כל הנלווים עליהם,
ולא יעבור--להיות עושים את שני הימים האלה, ככתבם וכזמנם: בכל
שנה, ושנה. והימים האלה נזכרים ונעשים בכל דור ודור, משפחה ומשפחה, מדינה ומדינה, ועיר ועיר; וימי הפורים האלה לא יעברו מתוך היהודים,
וזכרם, לא יסוף מזרעם ותכתוב אסתר המלכה בת אביחיל, ומורדכיי היהודי--את כל תוקף: לקיים, את איגרת הפורים הזאת--השנית.
וישלח ספרים אל כל היהודים, אל שבע ועשרים ומאה מדינה--מלכות,
אחשוורוש: דברי שלום, ואמת. לקיים את ימי הפורים האלה בזמניהם, כאשר קיים עליהם מורדכיי היהודי ואסתר המלכה, וכאשר קיימו על נפשם, ועל זרעם: דברי הצומות, וזעקתם. ומאמר אסתר--קיים, דברי הפורים האלה; ונכתב, בספר.
http://www.mechon-mamre.org/i/t/k/k3309.htm
עד כאן המגילה
    מאחר וכתוב במגילה נוסח כזה, כלומר כתוב : " וישלח ספרים אל כל היהודים, אל שבע ועשרים ומאה... " אני טוען שבן שמקבל מאביו את סיפור המגילה בפעם הראשונה שהופצה הוא יבדוק אם יש את סיפור המגילה ליתר היהודים והוא יברר אם היה נס פורים , ואם הוא לא יראה שאחרים יודעים על כך הוא לא יקבל מאביו את הסיפור כסיפור אמיתי. ומאחר ואנו קבלנו מאבתינו את המגילה ולא עצרו את העברת לדור הבא, אנחנו חייבים להבין ולקבל שהיא אמיתית וכל מה שקרה במגילה אמת.
במגילה כתוב שהייתה גזרה להשמיד את היהודים . גזרה זו התבטלה בדרך נס לאחר שהיהודים זעקו תפלה לקדוש ברוך. מכאן ראיה שהיהודים ידעו על בורא העולם בתקופה של עזרא ונחמיה כי הם היו באותו דור ולכן לא יתכן שעזרא הסופר כתב את התורה.  גם ראיה שיש השגחה פרטית ושבורא העולם עוזר למי שמתפלל.
לכן אני מציע שאם אנו רוצים להינצל ממלחמות וצרות גם להתפלל.
בכבוד רב
דוד
לצפיה ב-'אני רואה שהנושא של'
אני רואה שהנושא של
30/09/2003 | 23:24
4
42
ביקורת המקרא מת מיתת חמור.נראה לי שאנשים כבר קלטו שכל הטענות של מבקרי המקרא הם חסרות בסיס הגיוני.
לצפיה ב-'בקרת המקרא היא מדע עם דסציפלינה.'
בקרת המקרא היא מדע עם דסציפלינה.
05/10/2003 | 16:56
48
הנה מקור טוב, בתנאי שאתה יודע קרא אנגלית, מה שלא כל כך נראה...

0284392000
לצפיה ב-'נראה לי שכדאי לך להעשיר את הידע'
נראה לי שכדאי לך להעשיר את הידע
07/10/2003 | 20:41
2
37
לפני שאתה קובע קביעות כאלה. הקביעה הזאת באה ממקום של בורות גמורה.
לצפיה ב-'מוגבלות'
מוגבלות
08/10/2003 | 22:37
30
זה ממש מוגבלות לדון בנושא ללא הידע המתאים
לצפיה ב-'מוגבלות'
מוגבלות
08/10/2003 | 22:38
13
זה ממש מוגבלות לדון בנושא ללא הידע המתאים
לצפיה ב-'מכתב מהרבנית קנייבסקי תליט"א'
מכתב מהרבנית קנייבסקי תליט"א
27/07/2003 | 23:17
35

בס"ד              מכתב מהרבנית קנייבסקי תליט"א

נשים ובנות יקרות אנו זקוקים שתעזרו לנו בתפילות! המצב בארץ קשה מאד, בזמן האחרון   פוקדים אותנו אסונות קשים, הרבה יתומים ואלמנות רחמנא לצלן, מכל מיני מחלות קשות.
באו לשאול את בעלי הרב שליט"א, מהי הסיבה לכל האסונות. הרב פתח גמרא ואמר שזה בגלל ניבול פה. ואיך אפשר לתקן את עצמנו?- רק בשמירת הלשון.
ראיתי כתבה מהרב סגל ממנצ'סטר זצ"ל, שכותב: "שלא ראה בימיו אדם שלמד כל יום שתי הלכות בשמירת הלשון, ולא נושע, הן בילדים והן בזיווגים, הן ברפואה שלמה והן בפרנסה והן בחינוך ילדים. והבטיח שמי שילמד בחפץ חיים יהיה עו"ד שלו בשמים"  

וראינו נסים גלויים מאנשים שקבלו על עצמם שתי הלכות כל יום ונושעו. כשקראתי את הכתבה נכנסה אלי אשה בבכי קורע לב,שסיפרה שיש לה תור גדול של בנות מבוגרות שעדין לא התחתנו. הראיתי לה את הכתבה של הרב סגל, והיא אמרה מיד שהיא מקבלת על עצמה ללמוד כל יום שתי הלכות, תוך שלושה ימים התארסה בת אחת. אחרי חודשיים השניה. ובלי עין הרע האשה ראתה הרבה ישועות. ועוד מאות מאות בנות שלקחו על עצמם לימוד שמירת הלשון, התחתנו.

מעשה אחר היה, אשה אחת עם תינוק בן חודש, וסיפרה שהייתה אצלנו בצער גדול לפני שנה, שנשואה עשרים שנה ללא ילדים, יעצתי לה ללמוד כל יום שתי הלכות וב"ה נפקדה ונולד לה בן זכר.

ועוד סיפור, לפני כמה שבועות הגיעה אלי אשה שבורה, בבכי קורע לב שספרה שהאמא שלה בבית חולים. עם גידול ממאיר וביקשה שאתן לה משהו שתקבל על עצמה, יעצתי לה שכל המשפחה תקח על עצמה ללמוד כל יום שתי הלכות של שמירת הלשון, אחרי יומיים חזרה האשה וביקשה שנפרסם את הנס שקרה, היא סיפרה שכל המשפחה התאספה וכולם קבלו על עצמם ללמוד כל יום שתי הלכות.
אחרי יומיים הם קיבלו טלפון מבית חולים והודיעו להם שיבואו לקחת את האמא, הגידול נעלם והאמא בריאה ושלמה. ועוד הרבה הרבה ניסים ונפלאות שקרו.

ועכשיו נקבל כולנו על עצמינו בלי נדר, ללמוד כל יום שתי הלכות של שמירת הלשון ולהתפלל בכוונה גדולה. כי תפילה היוצאת מן הלב מפה קדוש ששומר על לשונו מתקבלת מיד לפני בורא עולם, ומונעת הרבה אסונות וצרות ומביאה ישועות לעולם. ולעתיד לבוא יראו לכל אחד כמה נפלאות, כמה נפשות הציל, ובזכותכן, נשים/בנות יקרות וצדיקות נזכה במהרה לביאת משיח צדקינו במהרה בימינו, יהי רצון שהקב"ה ימלא כל משאלות לבכן לטובה.

ב. יקנייבסקי

לזיכוי הרבים נא לצלם דף זה לפחות 50 עותקים ולהפיצם בם מכרים ושכנים.
לצפיה ב-'משתינים על סלע קיומם'
משתינים על סלע קיומם
01/07/2003 | 06:54
28
http://www.seruv.org.il/seruvforum/Subject.asp?S_ID=10349&H_ID=6&pageid=2

נתן קוריצקי 6/30/2003

בוקר אחד, במהלך עונת החפירות הראשונה שניהלתי בתל-חברון ("תל-רומידה")גילתי להפתעתי כי על האתר הארכיאולוגי החלו המתנחלים להציב קראוונים במקום ולפלס דרכים ולהכשיר את הקרקע למגורים. בסמוך למקום בו עמדה חומת חברון המקראית, עסק מחפר במרץ בחפירת בור ספיגה לביוב. ניגשתי לאדם שהיה אחראי לחפירה וביקשתי שיחדל מכך. הסברתי לו כי זהו תל ארכאולוגי, כי הפגיעה בו היא עבירה על החוק ופגיעה באתר רב חשיבות. ניסיתי להסביר כי בבור הספיגה שהם חופרים הם עתידים לעשות את צרכיהם
היישר אל השכבות המקראיות שבשמן הם מבקשים להתנחל.
מכאן ואילך למרות איסור הבניה במקום המשיכו המתנחלים לפגוע באתר מוגנים מאכיפת החוק באין זועק.

תל-רומידה הוא אחד משלושת האתרים המקראיים החשובים ביותר מבחינת ערכם ההיסטורי. מה היינו אומרים לוא התבצעה במדינה אחרת בנייה ברוטאלית על אתר היסטורי החשוב לנו?

השרידים מתקופת הברונזה הקדומה ומהתקופה בה ישבו כאן
האמורים\כנענים והחורים הינם מרשימים וכוללים גם ממצא כתוב
ונדיר, שכנראה רק אפס קצהו נתגלה עד כה. כאן התיישבו ילדי
הענק האניגמטיים בראשית תקופת הברזל וכאן הורישום בני כלב, כמתואר במקרא (במדבר יג, דברים א, יהושע יד-טו). בתל חברון ייסד דוד את ממלכת יהודה ומלך שם שבע שנים בטרם כבש את ירושלים (שמואל ב, פרקים ב-ה). בחפירותינו הגענו לשכבות המיוחסות לארועים אלו, שמידת אמיתותם שנוייה כיום בויכוח עז במחקר, וכאן עשוי להמצא המפתח להבנתם.לתל חשיבות רבה גם מבחינת השרידים שנחשפו מהתקופה ההלניסטית-חשמונאית, הרומית והביזנטית, מבנים מרשימים מהתקופה האומאיית וכנראה גם הצלבנית: כולם מחכים להמשך חשיפתם ולקישורם לעושר המקורות היהודיים, הנוצרים והמוסלמים על חברון ועל תילה הקדום.

מתנחלי רומידה פתחו את שהותם במקום בחפירת בור ספיגה אליו ניקזים צרכיהם היישר אל מה שהם עצמם מציגים כסלע קיומם. אל לנו לתת להם להמשיך בכך. יש למנוע כל בניה בתל חברון יהודית כפלסטינית ולפנות בהקדם את יישוב הקראוונים שהורתו בחטא והמשכו באבדות בנפש ובנכסי תרבות. לכשיכשר הזמן, לא יהיה מקום הולם מתל חברון לעריכתה של חפירה ארכאולוגית פלסטינית-ישראלית משותפת, שתחקור את שרידיו מכל התקופות ותסייע בפענוח ההיסטוריה של כל יושבי חבל ארץ מעונה זה.

אני מייחל כי נמצא בנו את התבונה ללמוד את העבר באופן שיאפשר לנו לא לחיות אותו שנית אלא להנחותנו לעתיד מעט טוב יותר.
לצפיה ב-'בקורת קדמות ספר הזוהר'
בקורת קדמות ספר הזוהר
29/06/2003 | 19:29
39
בס"ד

מזה תקופה שאני עוסק בשאלת גילוי ספר הזוהר
שמחתי לראות באתרכם התייחסות לשאלה זו  
אמנם עדיין נשארו בליבי כמה וכמה הערות והשגות.מהם מה שראיתי בספרים מהם מה שנדחו מסברא ומהם מה ששוחחתי  עם אנשים..
בעזרת השם כאיש מאמין שתורת ה כל חייו  הגעתי להשערה שכלית נוחה כאשר אביאה לקמן והיא מונחת על יסודות האמונה ברוח הקודש והנלווה לזה.



כבר ניסיתי להשמיע הנחה זו לפני כמה משלומי אמוני ישראל ואמרו שאכן מסתבר הדבר.אמנם הצעתי זאת רק כאפשרות לא מוסמכת על ידי חכמים.

הנה המאמר והוא מסקנות ממה שלמדתי מכמה וכמה ספרים ומאמרים

בס"ד
מפני שרבים עוסקים בשאלה זו ראיתי לנכון לכתוב שורות אלו
אחר שכבר נערמו אצלי עשרות שאלות המנגדות את הוכחת קדמות הזוהר אלא ההיפך
יש לי הצעת פתרון אפשרי המבוסס על אמונה ברוח הקדש
כיצד ומדוע לא נאמרו שמועות אלו ולו ברמז משם רשב"י על ידי המקובלים שקדמו לספר הזוהר?
יכולות השייך לדברים היו צריכים להישמר למשך תקופה עצומה מאז ימות רשב"י .וזה אפילו התלמוד והמשנה לא יכלו לעשות בעל פה .עד שהוזקקנו להיתר לכתיבת הדברים.כמבואר בגמרא מסכת גיטין.



הדברים דלהלן הם עוד אפשרות לפענוח העניין
.


קראתי את כל החומר בפורום זה ובעניין קדמות ספר הזוהר
לאחר קריאת כמה וכמה ספרים בנושא ועיון בכמה ספרים כאדם מאמין מאד
הגעתי למסקנא ברורה שמתרצת את כל הקשיים
.
אני מבקש לא לדחותה על הסף אלא לנסות להבינה

חכמת הקבלה או סתרי מרכבה או מעשה בראשית או כל שם אשר ניתן לה היתה ידועה בכל הדורות ליחידים ואנשי סגולה

עם קום האיסלם ותנועת הקראות החלה שיטת החשיבה הסופר רציונאלית כדי ליישב ולהשיב לכופרים

בארץ ספרד ובפרט אשכנז נשמרה הידיעה המסורתית עד שגם לתוך ספרד פרצה הגישה הפילוסופית בעקבות הקראים ומה שנגרר ממנה מהעומדים למולה.

עם התגברות הפילוסופיה בספרד התגברה לעומתה גם הגישה הקבלית מסורתית שביסודה היא מארצות אשכנז מבית מדרשם של חסידי אשכנז

באותה תקופה דהיינו תקופת הרשב"א נפוץ מאד העסק בקבלה מעשית שבכחה להביא להשגת רוח הקדש ולגילוי נשמות והרשב"א עמד משתומם לזה ולעיתים התנגד בחריפות.הרשב"א כזכור היה כמלך בספרד ליהודים.

ראש החץ בגישה ופעולות אלו היה רבנו אברהם אבולעפיה זיע"א .וכן עסקו בה עוד מקובלים מהם ידועים מהם לא ידועים.

כמו כן היתה ידועה פעולת הורדת נשמות

רבנו משה די ליאון אכן עסק בפעולות אלו .

דברי הזוהר הם דברי רשב"י אחר מותו.ויש בהם גם ממה שאמר עוד בחייו כנראה ובזה אינני יודע בוודאות.אך כך מסתבר בפרט לגבי ספרא דצניעותא.

מחבר ספר הזוהר נגע בנבואה לשעבר ולעתיד.וראה כל הנשמות בהקיץ.נשמת רשב"י רבי אבא וכולי.וכל דבריו אינם לפי פשוטם אלא נבואות מן השמים.

דבר זה היה ידוע לכל אלו שקיבלו את הכתבים בזמן רבנו משה די ליאון.

אחר גירוש ספרד נתפסו הדברים כפשוטם דהיינו שחיבור זה עוד מזמן הרשב"י מזמן המשנה.

חכמי ישראל לא הוצרכו לשנות עובדה זו מפני שסוף סוף זו האמת מבחינת התוכן אם כי לא מבחינת הזמן.כי הם ידעו בסוד העניין.

כאשר התחילו לפעפע כארס של נחש כפירות שניתלו בגלל "גילויים" שהספר הוא מחודש והמשיכו מכך לשלול את עניין סתרי תורה ולחזור אל תפיסת האמת השכלית.היו כמה מחכמי ישראל שעירערו על קדמות הזוהר כספר.לא כחכמה.והמערערים כחכמה הוא מפני שמלכתחילה תפסו בגישות השכליות.

רבנו האר"י אשר העולם הרוחני וההשגות היו אצלו שוים למציאות החומרית יכל בהחלט לומר כי הספר נכתב על ידי תלמידי רשב"י.כי האמת לאמיתה כך היא.ומימד הזמן כלא חשיב קמיה.

בזה יוברר כי הספר נכתב בזמן מאוחר מפי התנאים.
ואני יודע שדבר זה לא יאמין אלא המאמין במציאות רוח הקדש.
והנה זכה דורינו שיתפרסם חיבורו של הרמח"ל תיקונים חדשים והוא כאיתות ליכולת הדבר.צא וראה מה עלה בגורלו.
לא נותר אלא לשאול האם היה הרמד"ל בעל השגת אמת
ואחר שהאר"י סמך את ידיו.ידענו האמת.כי הגם שאז השכל שלט בכיפה מכל מקום זוהי נבואה מעל השכל.הניתנת כלשונו של הנביא.ובאומרי "נביא" זוהי השאלה לרוח הקודש עצומה.

כך נלענ"ד בס"ד.
אשמח לקבל הערות השגות ופרשנויות
לצפיה ב-'מי כתב את ספר הזוהר? עזרה בבקשה'
מי כתב את ספר הזוהר? עזרה בבקשה
26/06/2003 | 22:35
3
34
כולם אומרים שרשב"י כתב אותו אבל כשאני קורא אותו אני רואה שם מושגים פילוסופיים שלא יכול להיות שרשב"י או התנאים אמרו אותם איך זה?

גם מוזכרים שם אמוראים ותנאים מאוחרים שדיברו עם רשב"י איך זה יכול להיות?

גם איך זה יכול להיות שהספר הזה לא היה ביד האמוראים והגאונים וכי הם לא ידעו סודות התורה? והלא כל מי שעוסק בתורה לשמה זוכה לסודות?

איך בכלל אנחנו מקבלים את הספר הזה כאילו שהוא חז"ל ובאמת אין לנו עליו שום מסורת מחז"ל?

גם הלשון שבו אינה לשון חז"ל בכלל בטח שלא לשון תנאים ובטח שלא מהתנאים שבארץ ישראל ובודאי לא לשון האמוראים איך זה יתכן? הרי לשונו היא כמו לשון ספר התיקונין החדשים של הרמח"ל ?

האם ייתכן שאיזה מקובל אמיתי כתב את חכמת הקבלה שבידו בשם חז"ל אבל האמת היא שחז"ל לא אמרו זאת ממש אלא שידעו את עיקרי הדברים?

יש לי עוד שאלות.אבל לעת עתה אלו טעונות אצלי הבהרה .
אודה לכל מי שיעזור לי להגיע לחקר האמת
לצפיה ב-'מי כתב'
מי כתב
03/07/2003 | 16:28
30
נכתב ע"י רבי יצחק די ליאון בימי הביניים
כתב מסורות שקיבל מרב לתלמיד עד רשב"י.
לצפיה ב-'מה שאמרת נכון...'
מה שאמרת נכון...
08/07/2003 | 13:45
28
לפי מה שאני יודעת, ספר הזוהר נכתב ע"י שמעון בר יוחאי אך זה מידע מתקשור לפי מה שאני מאמינה בו לפחות (לא חקרתי את הנושא), כך שבעצם
הספר הזוהר ניתן מהכוחות העליונים.
לצפיה ב-'כדאי לך לקרוא את המבוא המפורט'
כדאי לך לקרוא את המבוא המפורט
23/11/2003 | 14:02
29
של ישעיהו תשבי לספרו "משנת הזוהר". זהו מבוא המכיל למעלה ממאה עמוד, הסוקר בצורה בהירה ומרתקת את ההסטוריה של המחקר המדעי של ספר הזוהר ואת מסקנותיו. עולה שם בבירור, שהספר לא נכתב ע"י רשב"י, ושזה אינו אלא מיתוס.
לצפיה ב-'בריאת העולם. הסתירה -'
בריאת העולם. הסתירה -
06/06/2003 | 18:47
2
49
אני בדיוק לומד לבגרות שלי בתנ"ך, שתהיה עוד יומיים (זו בהחלט לא שאלה לימודית, אלא שאלה מתוך סקרנות) וקראתי על סיפורי הבריאה, ומשהו מאוד מוזר נקרה לנגד עיניי.

נוכחתי לדעת כי הדיעה הרווחת בעולמנו (לא רק לגבי היהודים) בכל הנוגע לבריאת העולם, מורכבת משני סיפורים אלו, בצורה לא מובנת כלל. הרי שני הסיפורים סותרים אחד את השני באופן מוחלט. למי שאינו מבין על מה אני מדבר, התייחסותי היא להבדלים המהותיים בין פרקים א' וב' בספר בראשית, בהם מוצגים שני סיפורי בריאה שונים.

לדוגמא:

1) בפרק א' מתוארת בריאת העולם בצורה סכמטית (יום א' אור, יום ב' רקיע, וכן הלאה), ושהאדם נברא ביום השישי. בפרק ב' רשום כי האדם נברא ראשונה לפני כל דבר, ושהאלוהים ברא את כל מה שחפץ, ברגע שחפץ, ללא סכמטיות, וגם בעבודת ידיים (בניגוד לכתוב בפרק א', בו רק ציוויו של האלוהים מספיק לבריאת הדבר אותו הוא רוצה לברוא).

2) בפרק א' מתוארת עליונותו של האדם על בעלי החיים ועל כל הצומח, ובעצם על הכל. בפרק ב' על האדם מוטלת רק המטלה: "לעבדה ולשמרה". שום עליונות.

מצד שני:

1) בפרק א' רשום שהאדם והאישה נבראו יחדיו, ובפרק ב' רשום שהאדם נברא קודם, ולאחר מכן האישה. נגזר מכך שבפרק א' האדם והאישה, שווים הם, ובפרק ב', שמהאדם נוצרה האישה, ומכך שהאדם עליון עליה.

2) בפרק א' רשום שהאדם והאישה נבראו עם חוכמה ושכל (השלטון שהוא מקנה להם על כל החיות דורש שכל), ובפרק ב' רשום שהם כ"נפש חיה", בדיוק כמו בעלי החיים בפרק א'.

אני לא מתכוון לדון בסתירות עצמן, כי ברור הוא שישנן סתירות משמעותיות, וששני הסיפורים הללו שונים בתכלית האחד מן השני. אני מתכוון לשאול על דבר אחר.

איך זה ייתכן, שכל אותם קביעות נפרדות (חלקם מפרק א', חלקם מפרק ב') התגבשו אצלנו לנורמה אחת, שהיא סיפור הבריאה?

הרי סיפור הבריאה המוכר לציבור הוא כזה:

א) ישנו סדר לסיפור הבריאה, כאשר האור והחושך ביום הראשון, הרקיע ביום השני, האדמה ביום השלישי וכו'). - פרק א'.

ב) האדם מלכתחילה הוכרז כשליט על כל הקיים, אחרי האלוהים. - פרק א'.

ג) האדם נברא לפני האישה, והאישה נבראה מצלעו של הגבר. - פרק ב'.

ד) האדם והאישה נבראו ללא חוכמה כלשהיא, וקיבלו חוכמה רק לאחר שטעמו מעץ הדעת. - פרק ב'.

וזהו כמובן לא הכל. הכיצד הדבר הגיוני? האם יש לך הסבר לכך? כיצד התערבבו כל הקביעות האלו, אשר אינן קשורות אחת בשניה, הקשורות בסיפורים שונים בתכלית, לכדי סיפור אחד שבו כל מי שאינו בקיא בסיפור הבריאה, מכירו לפי אותם קביעות אותם הזכרתי (בין השאר)?

בתודה מראש,

שי קדמי
לצפיה ב-'יש שתי גישות'
יש שתי גישות
07/06/2003 | 01:25
29
גישה חילונית- אלו שני סיפורים שנכתבו על ידי סופרים שונים בתקופות שונות -כל אחד לפי השקפת עולמו

גישה דתית-פרק ב הוא פירוט של פרק א

קאסוטו טוען-שפרק א מיועד למשכילים("החוג החכמתי") ופרק ב מיועד לפשוטי העם וכאמור התורה אמורה לדבר לכולם

גם לי אגב יש בגרות בתנ"ך ביום ראשון
שיהייה לך בהצלחה
לצפיה ב-'תשובה'
תשובה
03/07/2003 | 16:33
25
לכל דבר בתורה יש 4 רבדים (רמות הבנה) ולכולן יש משמעות:פשט, רמז, דרש,סוד.
ידוע הוא שלמעשה בראשית (כל הפרקים הראשונים) אין פשט ברור.
יש המון סתירות. כלומר יש ללמוד מה המשמעות של הדברים ולא רק את מה שכתוב.
אם אתה מחפש הסברים לזה, נכתב על כך המון.
חפש ברמב"ם בספר מורה נבוכים. ברמב"ן על הפסוקים. ועוד.
המשמעות של פרשת הבריאה עמוקה מאוד ולא סיפורי מעשיות כמו שמלמדים בגן ובמחקר.
חז"ל אמרו שמלמדים את המשמעות רק למי שהוא חכם ומבין מדעתו ולא לרבים.
אם תחפש תמצא.
לצפיה ב-'ברית מילה ללא פריעה?'
ברית מילה ללא פריעה?
29/05/2003 | 19:14
36
אני מתעניינת בדיני ברית המילה והתכניקות שלה, שהתפתחו במהלך הדורות.

הבנתי שהמנהג הקדום ביותר נעשה ע"י חיתוך שולי העורלה המשתרכים מעבר לעטרה, והגיע בתקופה ההלניסטית לפריעה  (פריעה- תלישת החיבור בין העטרה לעורלה, חיבור שמשתחרר מעצמו אחרי גיל 3 בערך)והורדת כל העורלה ולעיתים יותר מזה. הבנתי שהפריעה תוקנה ע"י חכמים באותה תקופה בשל הסכנה שיהודים יוכלו למשוך את העורלה על העטרה ולהדמות לגויים.

ובכן, למיטב ידיעתי הפריעה היא הפעולה המסוכנת והמכאיבה ביותר,הגורמת לסיבוכים הקשים ביותר (במידה ויש...לא עליכם..ילד במשפחתי עבר יסורי תופת), ולעיתים לצורך בתיקונים כירורגים של פתח השופכה הנמצא בראש העטרה. לכן אני רוצה לוותר עליה, ולבצע רק חיתוך של עודף העורלה שאינו מחובר בגיל הרך לעטרה.

האם ניתן לבצע מילה כהלכה ללא הפריעה, כמו שלפני התקנה מן התקופה ההלניסטית? האם יש תשובות לכאן ולכאן, כלומר דעה רפורמית, אורטודכסית וכו'?

תודה מראש, וכל טוב!

לצפיה ב-'שאלה למחשבה'
שאלה למחשבה
21/05/2003 | 01:20
3
28
אני לא יודע אם  הנושא שייך דוקא לפורום הזה.
האם העובדה שכל יהודי דומה במראהו החיצוני פחות או יותר לאותו מקום ממנו בא לא מעידה על מוצאו מאותו מקום? כי הרי ידוע למשל שאדם שחום עור גם אם יעבור לאלסקה לעולם יהיה שחום עור.
לצפיה ב-'כל היהודים דומים?'
כל היהודים דומים?
21/05/2003 | 17:08
1
18
מסופקני אם יהודי שגלה לשוויץ דומה ליהודי שגלה לתימן
שלא לדבר על יהודי אתיופיה.

אני לא בטוחה בכך אבל נראה לי שאם נשים יהודי לבנבן באפריקה, תוך אלף אלפיים שנה גם צאצאיו ישחימו כדבעי.
מה גם שתמיד היהודים התערו במידה מסויימת בסביבתם (בין אם על ידי גיור ובין אם בצורה של "התבוללות")

לצפיה ב-'נישואי תערובת'
נישואי תערובת
21/05/2003 | 22:09
16
לפי חוקי דרוין גם אם יהודי לבנבן יחיה עשרת אלפים שנה באפריקה הגנים של צבע העור תמיד יהיו לבנים.ההסבר היחידי לתופעה זה שאנחנו לא יהודים ''גזעיים''.
לצפיה ב-'כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם...'
כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם...
28/05/2003 | 17:35
16
שונות.
כך כתוב בחז"ל.
המשמעות של זה היא שלכל אדם יש את הדעה שלו (איך אומרים? שני יהודים - שלוש דעות).
ליהודים יש ייחוד שבאמת לא תמצא משהו שדווקא מתאים ליהודי (כל הסטיגמה על האף הארוך זה שטויות, הרי). לעומתם יש ייחוד מסוים בסינים ובשוודים, בשוויצרים ובגרמנים, בהודים וכו'.
למה?
כי ליהודי יש נשמה שהיא חלק אלו-ה ממעל, וכל יהודי הוא יחיד ומיוחד.
הסברים נוספים תמצא בתלמוד.
לצפיה ב-'איך היו נראים אנשים מעם ישראל'
איך היו נראים אנשים מעם ישראל
19/05/2003 | 15:02
22
בתקופת המקרא? אתם יודעים לבוש וכאלה
לצפיה ב-'תעלומת ארון הברית'
תעלומת ארון הברית
25/04/2003 | 08:30
1
14
ארון הברית היה הכלי הקדוש ביותר של עם ישראל בימי קדם \ הוא נמצא בקודש הקודשים בבית המקדש , ולפי הסיפורים נגיעה בו משמעותה הייתה מוות לנוגע .
ושם הוא נשאר עד שיום אחד נעלמו עקבותיו...
מאז הועלה השאלה מה קרא לארון ? האם הוא ממשיך להתקיים עד עצם היום הזה ? אולי בתחתית הר הבית או  בהר נבו , באתיופיה , באירופא ואולי באמריקה?
את התשובה לשאלה זאת ראו :


כתובות אינטרנט מצורפות:
לצפיה ב-'מאמרים נהדרים'
מאמרים נהדרים
26/04/2003 | 20:37
11
כרגיל  באייל.
לצפיה ב-'שאלה חשובה - מיהו יהודי?'
שאלה חשובה - מיהו יהודי?
23/04/2003 | 23:27
4
11
מאיפה המילה?
השערה שלי היא שזה בא מפיצול העם שהיה: יהודה וישראל.
אבל עדיין, זה מסביר מדוע אנו העם היהודי - צאצאי יהודה.
אך מדוע דתנו נקראת יהדות?
אם איני מקיים את פרשנויות המקרא ש"ציוו" עליי אנשי הדת שמוצאם מעם "יהודה" אך עדיין מקיים את שציוותה התורה - האם איני יהודי?
איך הגיעו לזה שכדי להיות יהודי (מלבד להיוולד לאמא יהודיה) האדם צריך להיות נימול?

אולי ההודעה הזאת נראת מבולבלת - אם זה כך - זה נובע רק מהבילבול שיצרה המילה "יהדות" בראשי...
אשמח לתגובות מעניינות מצידכם,
שיהיה לכולנו חמץ נעים :)
גיא
לצפיה ב-'תשובה'
תשובה
26/04/2003 | 23:56
1
6
יהדות היא גם לאום וגם דת, זו הסיבה לבלבול.
הנקודה היא שגדרי הלאום היהודי נקבעים על ידי הדת. כך שמי שנולד לאם יהודיה או שהתגייר נקרא יהודי,
אבל גם אחד כזה שנולד לאם יהודיה אך איננו מקיים את מצוות הדת שייך ללאום היהודי אפילו לפי ההלכה.

בחוקים החילונים של מדינת ישראל יש התייחסות ללאום ולאזרחות. האזרחות היא ישראלית והיא ניתנת לפי חוקים חילונים, כך למשל הערבים מקבלים גם הם אזרחות ישראלית. לגבי הלאום המדינה הכפיפה עצמה לחוקי הדת וקבעה בחוק שיהודי הוא מי שנולד לאם יהודיה או שהתגייר. הויכוח הגדול בנושא "מיהו יהודי" התגלע סביב הרצון של הדתיים לשנות את הניסוח ל"התגייר כהלכה" על מנת למנוע הכרה בגיור שאיננו אורטודוקסי.

הפיצול בימי קדם בין יהודה לישראל, לא היה רק בשבטים אלא שבט יהודה "עשה הטוב בעיני ה'" לעומת שבטי ישראל שבהכללה "עשו הרע בעיני ה'".
עשרת השבטים גלו לפי המסורת למקומות שאיננו יודעים היכן הם (יש טוענים ששבט הפשטונים באפגניסטאן ועוד כמה מליוני בני אדם בהודו הם צאצאים של עשרת השבטים) הגלויות שמוכרות לנו וששמרו על הצביון הדתי שלהם התרכזו בסביבות ארץ ישראל.

לגבי ברית המילה - היא איננה רלוונטית לגבי מידת היהודיות של האדם אלא הענין הגזעי, כלומר אם נולד לאם יהודיה (מי שמתגייר חייב למול את בשר ערלתו)
לצפיה ב-'תודה על התשובה המעניינת '
תודה על התשובה המעניינת
27/04/2003 | 18:33
3
לצפיה ב-'פרשנות וקצת סדר בדברים.'
פרשנות וקצת סדר בדברים.
11/05/2003 | 10:41
1
6
המילה "יהודית" מופיעה לראשונה בספר מלכים ב' פרק י"ח .

ככתוב:" ויאמר אליקים בן חלקיהו...דבר נא אל עבדיך ארמית-כי שומעים אנחנו, ואל תדבר עימנו יהודית באזני העם אשר על החומה (חומת ירושלים)".

מכאן לומדים שאכן העם דיבר והבין ארמית, בשעה שהתפתחה לה שפה חדשה הנקראה "יהודית" של ממלכת יהודה.

הגאונים והראשונים השתמשו במילה "יהודית" בשביל לציין מינוח הלכתי,
לדוגמא:

הרמב"ם מציין בכמה מקומות "דת משה ויהודית" ואף כותב בהלכות אישות פרק כ"ד:"ואיזו היא דת יהודית?, הוא מנהג הצניעות שנהגו בנות ישראל" .

מובן מהרמב"ם ש-"דת יהודית" -אלו המנהגים הנהוגים מהבחינות החברתיות ואילו "דת משה" אלו הם הציוויים שנלקחו מן התורה.

לעניין "מיהו יהודי?" פסקה ההלכה שמספיק שהאדם יוולד לאמא "יהודיה" ובזה הוא יהודי.

בל נשכח שההגדרה "יהודי-מעם יהודה" היא הגדרה לקבוצה חברתית בעלת מכנה משותף-מוצאי אחד- שבט יהודה.
אין קשר ישיר בין קיום תורה ומצוות לבין המקור ממנו אדם בא.

אילו יתגלה אחד משבטי ישראל המקיים את מנהגי תקופת בית דוד עד ימינו אנו,
ע"פ ההלכה יהיה איסור גמור לבוא איתם בקהל, יהיה איסור גמור לחתן את ילדינו איתם וכ"ו.

ולעניין מילה-ברית המילה היתה נהוגה במצריים שלפני 4000 שנים,
השושלת הפרעונית חייבה ברית מילה לכהני הדת שלה על מנת שיכרתו ברית עם האלים אייזיס ואוזייריס,
זהו המקור הקדום ביותר בנמצא לטקס ברית המילה.

לא קשה לנחש איך הטקס הנ"ל השתרבב אל תוך העם העברי בראשיתו תוך כדי הצמחת טיעון-מיתי לעניין זה ("ברית בין הבתרים").

כתבת כך :"איך הגיעו לזה שכדי להיות יהודי (מלבד להיוולד לאמא יהודיה) האדם צריך להיות נימול" -ובכן אין שום קשר בין ברית המילה לעובדת היותך יהודי.








לצפיה ב-'נורא מעניין - תודה רבה! '
נורא מעניין - תודה רבה!
11/05/2003 | 19:52
3
לצפיה ב-'אני צריך את עזרתכם:'
אני צריך את עזרתכם:
03/04/2003 | 18:42
4
אני צריך להכין עבודה די רצינית בתנ"ך (כיתה יא'), הבעיה היא שאם העבודה שלי לא תהיה טובה (בעיני המורה) אז אני נכשל, פשוטו כמשמעו.

בקיצור, פניתי לפה כי אני מקווה שתוכלו לעזור לי:
אני מכין עבודה על היחס של התורה לגויים, ופה אתם נכנסים לתמונה:
אני צריך שתוכלו להפנות אותי לכמה שיותר מאמרים טובים בנושא, וכשאני אומר טובים שאני מתכוון רציניים.
לי, לכם, וכמעט לכל אחד מאיתנו יש דעות, חלקנו אף מפיצים אותם באינטרנט, רב החומר המופץ באינטרנט הוא לא מבוסס או לא טוב, אני סומך עליכם שתשלחו אותי רק למאמרים רציניים בנושא, עדיף של פרופסורים או דוקטורים מאוניברסיטאות.
המאמרים שאני צריך הם לכאן או לכאן, אני צריך שיהיו מגוונים כמה שיותר, שיהיו חלק שיגרסו שהתורה מאוד הומנית כלפי הגויים, ולעומתם אני צריך גם מאמרים שגורסים שהתורה קיפחה את הגויים.

נ.ב.
אני לא יכול להתמודד עם מאמרים באנגלית או בשפות זרות אחרות, אז בבקשה תתחשבו בי ותפנו אותי רק למאמרים בעברית.
                                           רבה לכם מראש
                                              אפרשימעון
לצפיה ב-'כתובת יהואש'
כתובת יהואש
30/03/2003 | 03:46
13
מוזר  שאיש  לא  פתח  את  הנושא  של  כתובת  יהואש.
לצפיה ב-'מבקש עזרה...'
מבקש עזרה...
24/03/2003 | 00:13
2
4
מישהו יודע במקרה על מנוע חיפוש תנ"כי ?

אחד כזה שמזינים לשורת פקודה שלו פסוק תנ"כי או ציטוט, והוא יודע היכן הם נמצאים בתנ"ך ?

(ספר,פרק,פסוק...)

בתודה, המברשת...
לצפיה ב-'מכון ממרא'
מכון ממרא
25/03/2003 | 18:40
4
האתר של מכון ממרא מאפשר חיפוש בתנ"ך מצ"ב כתובתו
כתובות אינטרנט מצורפות:
לצפיה ב-'הפניה לחיפוש בתנ"ך ובספרות התלמודית'
הפניה לחיפוש בתנ"ך ובספרות התלמודית
31/03/2003 | 00:43
2
http://www1.snunit.k12.il/kodesh/
כתובות אינטרנט מצורפות:

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

פורומים

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ