44
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

בעין בוחנת

מאירוויזיון לביזארויזיון

22/05/2019

בעוונותי , פעם הייתי חובב מושבע של אירוויזיונים, כשהייתי ילד זה אפילו היה מושא ללעג, הרי איך אדם שמחשיב את עצמו, מסוגל לאהוב דבר שכזה? בכלל בילדותי בכל הקשור למוזיקה ,נחשבתי לעוף מוזר ולא כ"כ שייך לסצינה, כי סוגי המוזיקה שאהבתי , ואוהב עד היום רחמנא ליצלן, לא ממש נחשבים ראויים ואיכותיים בלשון המעטה, יורו טראש, אירווזיון, להקת אבבא,אלפוויל , שנות ה80, פופ קליל  כזה,היות ומעולם לא  התחברתי לרוק כבד, ואילו בלוז וג'ז עושים לי צמרמורת אלרי שמיעת התו הראשון, ובניגוד לאחרים לא ממש התייחסתי לביקורת והרגשתי צורך לזרום עם הזרם, ולהודות בדברים שאינם אני.

בעשור האחרון וקצת לפניו, אני מרגיש שכמו הרבה דברים  שהשתנו, גם תחרות האירוויזיון שינתה פניה , וכבר לא מה שהיתה בעבר.

הרי תכלס, איזה שירים  זוכרים היום מהתחרויות בעשור או שני העשורים האחרונים? נראה לי שאם יעשו סקר רחוב על זוכי העשור האחרון או זה שלפניו, מאנשים שצופים ועוקבים אחרי התחרות הזאת, אולי יצליחו למצוא כאלו שיודעים או זוכרים על אצבעות יד אחת, נגדיל ונעשה ואפילו נשמיע את השירים הזוכים, אני בספק כמה ידעו לזהות את אותם זוכים, אולי מלבד אופוריה שייצג את שבדיה שבאמת היה יוצא דופן.

השיא היה לפני שנתיים, כאשר ישבתי בשלב ההצבעה בסיום הצגת השירים, ושוב ושוב הצביעו לפורטוגל, והלכתי להשתגע מה היה השיר של פורטוגל, אפילו שמץ או תו מהשיר הזה לא הצלחתי לזכור, למרות הצפייה בשיר, כולל השמעתו בחצי, כולל התזכורות בשלב ההצבעה, ואחרי שהוא הוכרז כזוכה הגדול והושמע שוב, לא האמנתי שזה השיר וזה הזוכה הגדול, הדבר היחיד שעבר לי בראש בזמן זה, וואלה מגיע להם אחרי עשרות שנים שהם במקומות האחרונים, לזכות בפעם הראשונה , ובעיקר כאשר מדובר בזכייה של מדינה שאינה שייכת לבלוק היוגוסלבי לשעבר,סקנדינבי, או מדינות ברה"מ לשעבר, שבדר"כ מצביעות זו לזו.

מה שמביא אותי לבעייה הגדולה של האירווזיונים היום, מתוך 41 מדינות משתתפות יותר מ30 שרות בשפה האנגלית, תכלס, אין לך מושג מה מבדיל שיר אחד ממשנהו, אחרי 3 שירים אין לך מושג מה שרו קודם, והכי מגוחך בשירה הזאת, שאתה לא מבין כמעט מילה ממה שהם שרים, נשמע לך כמו ג'יבריש ואז שואל את עצמך, למה לשבור את השיניים בלשיר בשפה שונה משפת האם שלך, אם ממילא לא מבינים מילה וחצי מילה ממה שאתה שר. מבחינתי השיא היה כאשר לא אחרת מצרפת, אותה מדינה קנאית לשפתה, זו שמבכה את אובדן ההגמוניה והעדפת האנגלית על פניה כשפה הבינלאומית, שבחרה לשיר באנגלית, אמנם השנה חזרו לשיר בצרפתית, אבל בשנים האחרונות הם שרו באנגלית, משהו שבעבר היה נחשב לחזון אחרית הימים.

מכאן אנחנו מגיעים לעיקר, היות וכולם ממילא שרים באנגלית, ושרים מוזיקה שלא ממש מיחדת או מזוהה עם המדינה שאותו שיר מייצג, אלא משהו שיהיה קליט כזה אוניברסלי שיקל על הזכייה, כל שנותר הוא לחפש דרכים אחרות שיכניסו את האומן והמדינה אותה הוא מייצג לתודעה ולזכרון, ואת זה עושים בעזרת גימיקים כמו המעופפות של אוסטרליה השנה, שכנראה יכנסו לפנתאון בגלל הייחודיות בהופעה זו, או כמו האנדרוגנוס של גבר מזוקן שמופיע בתלבושת נשית סקסית, שייצג את אוסטריה ואף זכה, המפלצות מפינלנד שצרחו וזכו, גורילות, וכל מיני גימיקים שהופכים להיות העיקר והשיר עצמו להרבה פחות , לא פעם אתה זוכר את המופע ולא את השיר, ואם יש לך גם סיפור אישי מיוחד, או או איזו מגבלה כזו או אחרת, עלול להיות מקדם מכירות נוסף לאפשרות זכייה, כמו הזמר האיטלקי השנה ששר על אביו שנטש אותו בגיל 6, וכל מה שהוא זוכר ממנו זה משפט בערבית שאביו היה אומר לו בילדותו, אותו משפט שאף הושר בשיר השנה, שאגב זה המשפט היחיד שיודע הזמר הזה בערבית  מאביו שהיה מצרי .

הדבר הטוב היחיד שהשתנה לטובה בשנים האחרונות, זה הניקוד שהשתנה שמעניק לקהל הרחב 50% מסך הניקוד .  נגמרו הימים שבהם אם לא היית שייך לבלוק מסויים הסיכויים שלך לזכיה היו אפסיים, כי היום למרות שכל מדינות סקנדינביה יתנו 12 נקודות לשבדיה, בסופו של יום יהיה זה הקהל שיכריע את הכף, ולכן ה12 נקודות שמעניקה יוון לקפריסין וההיפך , חוץ מלעורר גיחוך כבר לא בעל השפעה וללא משקל, ולכן ניתן לראות בשנים האחרונות שמדינות כמו פורטוגל,ישראל, והשנה הולנד שלא מסונפות לבלוק זה או אחר, מצליחות לזכות באירוויזיון בעיקר בזכות הצבעת הקהל שהופך על פיו את הצבעות השופטים .

בכלל השנה היה מצב מגוחך בהצבעות השופטים המקצועיות, חוסר העיקביות , 5 מדינות מעניקות 12 נקודות לאיטליה או הולנד ופתאום 5 מדינות אחרות לא מעניקות להן ולו נקודה אחת, כמו הפער בין ההצבעות לצפון מקדוניה ושבדיה שנראו כזוכות בטוחות , והקהל העדיף את הולנד,איטליה ורוסיה על פניהן, שלא לדבר על הקפיצה שעשתה נורבגיה מתחתית הרשימה לטופ בזכות הקהל.

לסיכום אפשר לומר שהשנה זכה שיר ראוי, נחמד ולא יותר מזה,  שכנראה עוד שנתיים שלוש כבר לא נזכור אותו, כי הוא לא יהיה מהשירים האלמותיים שנכנסים לפנתאון כפי שהיה בעבר.

ומילה טובה לרשות השידור או תאגיד כאן שהרימו הפקה מקצועית, ראוייה ומרהיבה , לא שחשבתי שיהיה אחרת מנסיון העבר, למרות הבכיינות שנשמעת מהתאגיד שזה נעשה ללא עזרה ותמיכה ממשלתית, נו טוב שיהיה 750 מליון ש"ח בשנה שעולה לנו התאגיד הזה, ולבוא ולטעון שלא קיבלו עזרה ותמיכה,הרי מאיפה יש לכם כסף אם לא מהממשלה? למרות החסויות, למרות הפרסומות הסמויות, אז לא צריך לילל כל הזמן, ובכלל ראינו שכסף לא ממש פאקטור כפי שהתברר בהפקה הגרנדיוזית  של מלכת הפופ מדונה, עשרות רקדנים,תפאורה מיוחדת, תאורה ,בימה שהסתיימו בפלופ הגדול ביותר באירוויזיון השנה, והוא הופעתה של מדונה, שהיו והגדילו והכריזו על סופה של קריירה מפוארת של אותה מדונה.

ולמרות כל זאת, סביר להניח שבשנה הבאה שוב אשב לצפות עד 2 לפנות בוקר בתחרות שתיערך ברוטרדם,אמסטרדם, או היכן שיחליטו בהולנד.

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל kalligula אלא אם צויין אחרת