33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 20] – הלכות שמירת לשון – איך לעשות תשובה על עוון לשון הרע

 

הלכות שמירת לשון – איך לעשות תשובה על עוון לשון הרע

 

 

תוצאת תמונה עבור תמונות של שמירת לשון

 

 

הלכה ראשונה

ברור פרטים על הזולת אצל שונאו או מתחרהו.

אין לברר פרטים על אדם כלשהו אצל שונאו, וכן אין לשאול אודות טיבו של סוחר או בעל עסק אצל המתחרה שלו. במקרה כזה, צפוי בדרך כלל שהמידע שינתן יכיל שקרים או סילופי אמת. גם אם יאמר את האמת בלבד, המידע ינתן בודאי מתוך שנאה ויצר תחרות ולא לשם התועלת וממילא יהיה לשון הרע גמור. אפילו כאשר הנשאל טוען שהוא מספר לך בגנותו של האיש משום שהוא רוצה בטובתך, אין להאמין לו בכך. אם דרושים לך פרטים אודות טכנאי, סופר סת"ם, סוכן מכוניות, סוחר אתרוגים, סנדלר או כל בעל מקצוע אחר, כדי לדעת על נאמנותם או מומחיותם, ברר זאת אצל אדם שאינו נוגע בדבר ואין לו כל אינטרס אישי בענין. אל תשאל איש העוסק באותו ענף, כי אם תעשה כך אתה עלול לגרום שהוא ידבר לשון-הרע.

 

הלכה שניה

לשאול ולהתענין אודות קרובים.

האסור לדבר או לשמוע לשון-הרע מתיחס גם לקרובים ובני משפחה. לכן רשאי אב להתענין אודות מידת הצלחת בנו בלמודים רק אם הוא עושה זאת במגמה לעזור לו. אם התענינותו נובעת מתוך סקרנות גרידא, אסור לו לשאול על כך. דין זה נוהג לגבי כל הקרובים כשם שהוא נוהג לגבי כל אדם. לברר פרטים על טיבו של הזולת מותר אך ורק כאשר הדבר דרוש לתכלית מועילה ומעשית.

כפי שכבר צוין לעיל, חייב השואל להסביר לנשאל שהמידע נחוץ לו לשם תועלת.

 

הלכה שלישית

העלאת זכרונות אודות חברים לשעבר.

אדם הפוגש ידיד נעורים או בן עירו לשעבר, נוהג להחליף עמו רשמי זכרונות מן העבר המשותף. שיחה כזאת מגיעה בסופו של דבר גם אל מצבם ומעשיהם בהווה של הידידים המשותפים. קורה למשל, שמחליפים דעות וידיעות על מידת דתיותם כיום, של חברים מימי בית הספר. אין פלא אפוא ששיחות מסוג זה כוללות בתוכן לשון-הרע לרוב, כשבדרך כלל אין בדברים כל תועלת. על כן חייב כל אחד להזהר ולהמנע משיחות כאלה.

 

הלכה רביעית

איך לעשות תשובה על עוון לשון-הרע.

מי שנכשל בלשון-הרע וחפץ לעשות תשובה – תלוי הדבר במידת ההשפעה שהיו לדברי הגנאי שדבר:

 

א. אם השומע לא האמין לספורו ודברי הגנאי לא פגעו בכבוד האיש שעליו דיבר, נחשבים הדברים לעוון שבין אדם למקום.

במקרה כזה דרך התשובה היא כמו בכל עוון שבין אדם למקום:

1. חרטה על העבר עליו להתחרט בכנות וברצינות על החטא שעשה.

2. ודוי יתודה לפני ה' יתברך על המעשה הרע.

3. קבלה לעתיד עליו להחליט ולקבל על עצמו בלב שלם כי להבא לא יעשה כן.

 

ב. לעומת זאת, אם דברי הגנאי שסיפר על חברו הביאו להשפלתו בעיני השומעים וגרמו לו נזק, סבל או עוגמת נפש, הרי אז נוסף לו על החטא שבין אדם למקום גם חטא שבין אדם לחברו, שעליו אפילו יום הכפורים אינו מכפר עד שיפיס וירצה את חברו. לפיכך חייב העושה תשובה, קודם כל לבקש מחילה מהאיש שנפגע מדבריו, ולאחר מכן ימלא אחר האמור לעיל לגבי עוון שבין אדם למקום.

אם האיש, שבגנותו הוא דיבר, עדין אינו יודע על כך, הוא חייב להודיע לו, כי סיפר עליו דברי גנאי ויבקש ממנו מחילה. בדרך כלל חייב העושה תשובה לפרט בפני חברו את המעשים הרעים שעשה נגדו, בבואו לבקש ממנו מחילה, אולם אם הוא יודע שהדבר יגרום לו צער או בושה אין הוא צריך לפרט [משנה ברורה תרו, ג].

הבא לפייס את חברו ולבקש ממנו מחילה על שדיבר בגנותו, רצוי שיעשה זאת בעצמו, אולם אם קשה עליו הדבר יכול הוא לשלוח אחר שיעשה זאת בשמו [משנה ברורה, שם].

[לכתחילה יש לבקש מחילה מיד, אבל מי שמתקשה לנהוג כך יכול לעשות זאת בערב יום הכיפורים, ובלבד שיזהר לא לשכוח את הדבר].

ה"חפץ חיים" יעץ לאנשים שרצו לעשות תשובה על עוון לשון-הרע, שיעודדו אחרים להזהר בשמירת דיני לשון-הרע.

אדם שהתרגל לדבר לשון-הרע, סבור לפעמים כי מאחר והוא עבר פעמים רבות על איסור זה, כבר לא כדאי לו לנסות להשמר מכך בעתיד. אך ה"חפץ חיים"  מפריך גישה זו, ואומר כי הפסדי העבר אינם צריכים למנוע את האדם לנסות לתקן מכאן ולהבא את הניתן לתקון. מי שמתיאש מלעשות תשובה על עוון לשון-הרע משום שכבר חטא בכך פעמים רבות, ראוי לו שישים אל לבו לכך שאם היה מפסיד חלק מרכושו וממונו, בשל רשלנות או אי השגחה, בודאי ולא היה מתיאש מלהצילו, ולא מזניחו עד שח"ו, יאבד לחלוטין את רכושו וממונו [חובת שמירה].

 

הנזהר בלשונו – כמה שכרו עצום!

 

לסיום תפילה לשמירת לשון:

רבונו של עולם,יהי רצון מלפניך, אל רחום וחנון, שתזכינו היום ובכל יום לשמור פינו ולשונינו מלשון-הרע ורכילות ומקבלתם. ונזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם. וכל שכן מלהתרעם על מדותיו של הקדוש ברוך הוא. וניזהר מלדבר דברי שקר, חנופה, ליצנות, מחלוקת, כעס, גאווה, אונאת-דברים, הלבנת-פנים, וכל דברים אסורים. וזכינו שלא לדבר כי-אם דבר הצריך לעינייני גופינו או נפשינו. ושיהיו כל מעשינו לשם שמיםאמן!

 

 

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת