33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 2] – הלכות שמירת לשון

 

הלכות שמירת לשון 

 

 

×?×?צא×? ×?מ×?× ×? ×¢×?×?ר ×?מ×?× ×?×? של שמ×?ר×? לש×?ן

 

 

ספרים רבים כתב "החפץ חיים" והם תופסים מקום של כבוד בכל אוצר ספרים תורני, כשאחדים מהם מצויים כמעט בכל בית יהודי. הידוע ביותר הוא ספרו החשוב "משנה ברורה" - באור בן ששה חלקים על חלק "אֹרַח חיים" ב"שלחן ערוך" - שהיה פרי עמל של עשרים ושמונה שנים. מלבד היותו ספר נחוץ ביותר להבנת ה"אֹרַח חיים" הוא גם התקבל בעולם ההלכה כאחד מספרי הפוסקים המוסמכים ביותר בדורינו. כמו כן כתב את "אהבת חסד" - ליקוט הלכות ומאמרי חז"ל בעינייני צדקה וגמילות חסדים - ספר אשר הביא להעמקת תודעת מצות הצדקה ולהתעוררות בהקמת מוסדות צדקה וחסד למכביר. בקשר לכך יש לציין כי הגאון ר' ישראל מאיר זצ"ל לא רק כתב על מידת החסד, אלא קיים מידה זו בגופו ובנפשו הלכה למעשה כל ימי חייו.

בנו של "החפץ חיים" כתב כי היה רואה לעיתים קרובות כיצד אביו נושא בצנעה מזון לבית הכנסת בעבור העניים וקשי היום. וסיפורים רבים לאין ספור מתהלכים על מידת החסד שלו. עוד כתב החפץ חיים את הספר "ליקוטי הלכות" - חיבור שבא להקל על הלומדים סדר "קדשים" והלכות בית המקדש. בעבור חיילי הצבא היהודים כתב את הספר "מחנה ישראל", ובו הדריך אותם לקיום ושמירת מצוות התורה. גם על עניני מסחר ומשא ומתן נתן דעתו וכתב "קונטרס מדות ומשקלות".

ספריו של החפץ חיים עסקו במגוון רחב של נושאים, אולם היה נושא אחד שהיה קרוב ביותר אל ליבו ולו הקדיש את מיטב כחו: הלכות לשון הרע.

 

 

הלכה ראשונה - מצות לא תעשה

"הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן-תִּשְׁכַּח אֶת-יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ" [דברים ח, יא].

לאו זה הוא אזהרה לבעלי גאוה וגסי רוח [סוטה ה.]. הלועג לזולתו, עושה זאת בדרך כלל מתוך תחושת גאוה ועליונות ומתוך שהוא מחשיב עצמו לחכם וגדול מאחרים. לו היה מכיר בחסרונותיו שלו, לא היה מגנה את חברו או לועג לו. חכמינו ז"ל [שם] גם קובעים שעוון הגאוה כה חמור, עד שהגאותן נחשב כעובד עבודה זרה ומי שבידו מידה רעה זו אינו זוכה לקום בתחיית המתים. חומרתו של איסור זה גדולה פי כמה כאשר אדם מגדיל את כבודו ע"י השפלת הזולת. על כך אמרו חז"ל [ירושלמי, חגיגה פ"ב ה"א]: המתכבד בקלון חברו אין לו חלק לעולם הבא.

 

הלכה שניה - מצוות לא תעשה

"וְלֹא תְחַלְּלוּ אֶת-שֵׁם קָדְשִׁי" [ויקרא כב, לב].

פסוק זה בא להזהירנו שלא לגרום לחילול השם. הלאו האמור מורכב מכמה חלקים [ראה רמב"ם ספר המצוות,לא תעשה סג] שאחדים מהם נמצאים גם בדיבור לשון-הרע:

א.העובר על מצוה ממצוות ה' בלא שתהא לו תועלת והנאה גשמית, נחשב כמורד בה' יתברך הפורק מעליו עול מלכות שמים להכעיס והוא נקרא מחלל שם שמים. המספר או המקבל לשון-הרע נכלל גם הוא בהגדרה זו.

ב. ענין נוסף של חילול השם הקשור בלשון-הרע הוא הזלזול במצוה זו. כאשר אדם אוכל בשגגה נתח חזיר וחברו מעיר לו על כך, הוא יזדרז מיד לפלוט את הבשר האסור מפיו. לעומת זאת, כאשר מוכיחים אותו על שהוא מדבר לשון-הרע הוא ימצא אלף סיבות ותרוצים להצדיק את מעשהו: הוא יטען כי דבריו אינם נחשבים לשון-הרע וכי אותו אדם הוא כזה שמותר לדבר עליו ולגנותו. נמצא שלא רק שאינו מוכן להאזין לתוכחה, אלא יתכן גם שככל שתנסה להוכיח לו את גודל עוונו, הוא יוסיף וירבה לדבר לשון-הרע כדי להוכיח שדבריו מותרים. התעלמות מוחלטת ממצוה אחת ממצוות ה' וזלזול בה, זהו חילול השם.

ג. קיים עוד הבט חשוב לחילול השם הקשור בלשון-הרע - כאשר אדם נכבד וחשוב חוטא, הוא משמש דוגמא לאחרים שינהגו כמוהו. אי לכך, מובן כי אדם שלומד תורה, גדולה פי כמה חובתו לנצור את לשונו מרע.

 

הלכה שלישית - מצוות לא תעשה

"לֹא-תִשְׂנָא אֶת-אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ" [ויקרא יט, יז].

אדם הנוהג עם זולתו בפניו באורח ידידותי, אך מאחורי גבו - שלא בפניו - הוא מדבר בגנותו, עובר על לאו זה, האוסר שנאה נסתרת בלב [ספרא], עם זאת, השונא את השני בגלוי ואינו מסתיר זאת ממנו, אינו עובר אמנם על לאו זה, אך גם הוא חוטא באי קיום מצות "ואהבת לרעך כמוך".

 

הלכה רביעית - מצוות לא תעשה

"לֹא-תִקֹּם וְלֹא-תִטֹּר" [ויקרא יט, יח].

יש ואדם כועס על מישהו משום שסרב לעשות לו טובה כלשהי וכדי לנקם בו הוא מדבר בגנותו. הרי מלבד על איסור לשון הרע, הוא עובר גם על שני האסורים הנזכרים בפסוק זה. בכך שהוא זוכר לו את סרובו להיטיב עמו ונוטר לו עבור זה שנאה בלבו, הוא עובר על "לא תטר". אם הוא מדבר בגנותו כדי לנקם בו הוא עובר גם על "לא תקם". התורה מחייבת במקרה מעין זה שישכח וימחה את הדבר מליבו.

 

הנזהר בלשונו – כמה שכרו עצום!

 

לסיום, תפילה לשמירת הלשון:

רבונו של עולם,יהי רצון מלפניך, אל רחום וחנון, שתזכינו היום ובכל יום לשמור פינו ולשונינו מלשון-הרע ורכילות ומקבלתם. ונזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם. וכל שכן מלהתרעם על מדותיו של הקדוש ברוך הוא. וניזהר מלדבר דברי שקר, חנופה, ליצנות, מחלוקת, כעס, גאווה, אונאת-דברים, הלבנת-פנים, וכל דברים אסורים. וזכינו שלא לדבר כי-אם דבר הצריך לעינייני גופינו או נפשינו. ושיהיו כל מעשינו לשם שמיםאמן!

 

 

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת