33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 41] – הלכות שמירת לשון - 9 תנאים מגבילים להיתר "בפני שלושה"

 

הלכות שמירת לשון - 9 תנאים מגבילים להיתר "בפני שלושה"

 

 

תמונה קשורה

 

 

הלכה ראשונה

המדבר לשון-הרע על מי שדבר בגנותו.

מי שנודע לו כי חברו דבר עליו לשון-הרע, אין לו כל התר להשיב לו באותה מטבע ולדבר בגנותו. פעמים רבות, כששואלים אדם: מדוע אתה מדבר בגנותו של פלוני? הוא משיב, מפני שגם אותו פלוני דבר עלי לשון-הרע. טענה נפוצה זו היא טעות גדולה, שהרבה נכשלים בה ואין לה כל הצדקה.

 

הלכה שניה

המדבר לשון-הרע על חברו כדי לטהר עצמו מחשד.

מי שנחשד במעשה לא הגון, אינו רשאי לנקוב בשמו של זה שאכן עשה את המעשה, כדי להסיר מעל עצמו את החשד. גם אם ראה בעצמו כיצד פלוני עושה את המעשה והוא נשאל ישירות אודות המקרה ["מי עשה זאת"], מותר לו רק לנער את האשמה מעל עצמו ["אני לא עשיתי זאת"], אך בשום פנים אין הוא רשאי לגלות את זהותו של האשם.

דין זה, המתיר לאדם להתנער ממעשה שלא עשה, חל גם במקרה שנחשדים שני אנשים בלבד – הוא והאשם. אף שהתנערותו מאחריות למעשה, משמעותה בהכרח הטלת האשמה על חברו, רשאי הוא לומר "אני לא עשיתי זאת". עם זאת, יש פעמים שמדובר במעשה הנחשב לעוול בעיני השואל, אך לאמיתו של דבר אינו מעשה רע ממש. לגבי מקרה כזה מסתפק החפץ חיים ואינו מכריע בשאלה, אם גם אז הוא רשאי להתנער מאחריות למעשה ולגרום בכך שהאשמה תוטל על חברו.

על אף האמור, שאדם רשאי להתנער מאחריות על מעשה שלא עשה ולהוכיח את חפותו מאשמה, ראוי לבעל נפש כי ינהג לפנים משורת הדין ויקבל על עצמו את האחריות כדי למנוע בושה מהאשם באמת אם תתגלה אשמתו, חז"ל [סנהדרין יא.] מספרים על מספר מקרים שבהם גדולי ישראל, חכמי המשנה, נטלו על עצמם אשמה לא להם, כדי שלא יתגלה מיהו החוטא ותגרם לו בושה בשל כך.

 

 

הלכה שלישית

לשון-הרע באפי תלתא [בפני שלושה]:

האם מותר לחזור ולספר דברי גנאי שנאמרו בנוכחות שלושה אנשים?

יש פוסקים הסוברים, כי כאשר אדם מספר לשון-הרע בנוכחות שלושה אנשים או יותר, רשאים השומעים לחזור ולספר את הדברים לאחרים ואין הם עוברים על אסור לשון-הרע – אף על פי שהמספר הראשון אכן חטא בעוון לשון-הרע. טעמו של התר זה מבוסס על ההנחה, שדבר הידוע לשלושה אנשים אינו יכול להשמר עוד בסוד ונחשב כאלו הוא כבר ידוע לכל. בעלי דעה זו סוברים, שהתורה לא אסרה לספר דברי גנאי העשויים להתגלות ממילא.

 

בענין זה חשוב להדגיש שני דברים:

א. רבים מן הפוסקים חולקים על דיעה מקילה זו.

ב. אף לפי דיעה זו, כפוף ההתר של "בפני שלושה" לתנאים רבים המגבילים אותו מאוד, עד שהוא מתאפשר במציאות רק במקרים נדירים.

להלכה מסתפק החפץ חיים עצמו – אפילו במקרה שנתקיימו התנאים הדרושים – אם אפשר לסמוך על דיעה זו שרבים מן הפוסקים דוחים אותה. על כל פנים, אליבא דדעה זו, 

 

מסביר ומפרט החפץ חיים את תנאי ההיתר – מתי ובאיזה מקרה הוא אמור, להלן תשעת התנאים:

א. אין לפרסם במזיד לשון-הרע שנאמר בפני שלושה.

ב. השומע לשון-הרע מאדם האומר כי הוא שמע זאת בנוכחות שלושה אנשים.

ג. לשון-הרע שנאמר בפני שלושה אנשים, שחזקה עליהם או על אחד מהם שלא יספרו לאחרים.

ד. רק באותה העיר.

ה. המספר לשון-הרע בפני שלושה ומבקשם לא לפרסם את דבריו.

ו. שני אנשים המספרים לשון-הרע לשנים אחרים.

ז. אין לקבל את דברי הגנאי כאמת.

ח. אין להוסיף על הסיפור.

ט. אסור לספר על חטאי העבר של הזולת הידועים לכל.  

בעה"י בשיעור הבא נבאר את תשעת התנאים [שלעיל] המגבילים את ההיתר "בפני שלושה".

 

הנזהר בלשונו – כמה שכרו עצום!

 

לסיום, תפילה לשמירת הלשון:

רבונו של עולם,יהי רצון מלפניך, אל רחום וחנון, שתזכינו היום ובכל יום לשמור פינו ולשונינו מלשון-הרע ורכילות ומקבלתם. ונזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם. וכל שכן מלהתרעם על מדותיו של הקדוש ברוך הוא. וניזהר מלדבר דברי שקר, חנופה, ליצנות, מחלוקת, כעס, גאווה, אונאת-דברים, הלבנת-פנים, וכל דברים אסורים. וזכינו שלא לדבר כי-אם דבר הצריך לעינייני גופינו או נפשינו. ושיהיו כל מעשינו לשם שמיםאמן!

 

 

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת