00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

מזון למחשבה

קוד חופשי

מדוע גברים מתקרחים? מה גורם להפלות אצל נשים?

17/03/2014

השומן בעולם המודרני נתפס בעיני רבים כדבר שלילי,מזיק והעיסוק העיקרי במצדדי הדיאטות השונות הוא כיצד להיפטר מעודפי השומן ולהשיל אותו מגופינו! רוב השומנים שהגוף נזקק להם הוא יכול לייצר בעצמו מאבות מזון אחרים, מלבד חומצות השומן החיוניות.

 גוף האדם זקוק לשומן הנכון

צריכת השומן אינה צריכה לעלות על 15-20 אחוז מצריכת המזון הכללית.בעולם המערבי צורכים כיום הרבה יותר שומן מן הנדרש על ידי גופנו, והתוצאה היא ריבוי מחלות הנובע מכך (השמנה קיצונית, סרטן של המעי הגס, מחלות לב וכלי דם, סוכרת והפרעות אחרות).

תפקידי השומן בגוף

מספק אנרגיה זמינה לגוף ונאגר בו לשעת חירום (ערכו הקלורי גבוה משל החלבונים והפחממות).

ללא שומן לא יוכל גופנו לנצל ויטמינים מסיסי שומן (DEKA - ויטמין A, ויטמין K, ויטמין E, ויטמין D.)

משמש כמבדד ברקמות התת עוריות וסביב איברים פנימיים.

שומנים מסויימים משמשים לבידוד עצבים ומאפשרים מעבר תקין ורציף של אותות חשמליים לאורך העצבים. מסיבה זו ריכוז השומן במערכות עצביות גבוה במיוחד.

חומצות השומן החיוניות הן חומרים שאין הגוף יכול בלעדיהם.

שומנים הקשורים לחבונים הם חומרים חשובים מאוד המצויים בדופנות התאים, בתוך התאים עצמם וכן משמשים כאמצעי העברה של שומנים באמצעות הדם.

השומן מהווה בסיס לגוף ליצירת שומנים מורכבים הנחוצים לגופינו.

השומנים במזון - מקורם והשפעתם על גופינו

רוב השומנים במזוננו מכילים הרכב משולב של כל שלושת סוגי חומצות השומן (חומצות שומן רוויות, חד בלתי רוויות ורב בלתי רוויות), אך היחס בינהן משתנה על פי מקור המזון. בכל מקור מזון שולט ריכוז גבוה של חומצת שומן מסוג מסויים, ועל פי חומצת השומן השלטת מקבל השומן כולו את סיווגו ואת שמו. 

חומצות שומן רוויות

מהוות את המרכיב העיקרי של השומן מן החי. הן מצויות בבשר, בשמן ובמוצרי חלב. בצמחים מסויימים, כמו קוקוס, הן נמצאות בריכוז גבוה. השומן מכיל ריכוז גבוה של חומצות שומן רוויות. הוא מוצק בטמפרטורת החדר. הגוף זקוק לכמות קטנה מהן. הכבד, למשל, משתמש בהן לייצור כולסטרול. צריכה מוגברת של חומצות שומן רוויות תגרום לעלייה ברמת הכולסטרול בדם, בעיקר לעלייה ברמת הכולסטרול הרע - LDL.

מולקולות של חומצות שומן רוויות הן שרשרת ישרה של אטומי פחמן החסרה מטען חשמלי, דבר המסייע להן להיצמד ביניהן וליצור טיפות הנאגרות בתאים והמפריעות לתפקודם. הן נצמדות לכלי דם, יוצרות גושים המכילים גם חלבונים וכולסטרול, גושים החוסמים זרימת דם תקינה. כמו כן הן תגרומנה להיצמדות של טסיות הדם.
בגלל נטייתן להיצמד ובגלל דביקותן, הן סכנה לגופנו. זיכרו ! עודף של סוכרים מזוקקים הופך לחומצות שומן רוויות ארוכות-שרשרת, כלומר צמיגות ודביקות, ומכאן ברורה אחת הסכנות בצריכה מוגזמת של סוכרים מזוקקים.

חומצות שומן בלתי רוויות UFAS

חומצות שומן רב בלתי רוויות יורידו את רמת ה-LDL, הכולסטרול הרע בדם, אך יורידו גם את ה-HDL, הכולסטרול הטוב. 
המולקולות של חומצות השומן הרוויות אינן נצמדות, ולכן השומנים המכילים אותן בכמות רבה הם נוזליים. במקום בו מתרכזות חומצות שומן לא רוויות, מתאפשרים תהליכים ביולוגים ללא הפרעות: חומצות השומן הרוויות מגמישות את דופנות התאים. כיוון שהן מצויות גם בקרומים העוטפים את האורגניות השונות בתוך התא, הן מאפשרות פעילות טובה יותר של כל המערכות בתוך התאים החיים.
חומצות שומן חד בלתי רוויות מורידות את רמת הכולסטרול הרע, LDL, בלי לפגוע כלל ברמת הכולסטרול הטוב, HDL. חומצות שומן אלו נמצאות בעיקר בירקות ובאגוזים. נמצא אותן בזיתים, בבוטנים ובשמן קנולה.

שומן מעובד ושומן מוקשה

שומן נוסף המופיע בהרכב המזון השכיח הם השומנים המעובדים והמוקשים (המיוצרים על ידי התעשייה). שכיחים מאוד בצריכה שוטפת הם השמנים המזוקקים למיניהם והמרגרינה.תהליכים אלו מציעים לציבור הצרכנים שמנים זולים, בעלי טעם סביר וחיי מדף ארוכים.כיום ידוע שהם מפריעים לקיום תהליכים פיזיולוגיים טבעיים, ולכן הם מזיקים.

חומצות שומן חיוניות

חומצות השומן החיוניות משתייכות לקבוצת חומצות שומן רב לא רוויות - ראה למעלה (UFAS) כשמן כן הן.אין לגוף יכולת לייצרן, והוא חייב לקבל אותן ממקורות חיצוניים.קבוצה חשובה זו מורכבת מ-2 חומצות שומן רב בלתי רוויות בלבד:

חומצה לינולאית - היא חומצת שומן רב בלתי רווית.מקבוצת חומצות השומן הנקראת אומגה 6.החומר הוא נוזל שקוף בטמפרטורת החדר.כלומר כזו שיש לקבל במזון משום שהגוף אינו יכול ליצור אותה מחומצות אחרות וזקוק לה בכמה תהליכים ביולוגים.היא נפוצה בשמנים צמחיים ומהווה יותר מ - 50% בשמן פרג,חריע,חמניות,ושמן תירס,שמן סויה,ביצים,ואגוזים.מחסור בחומצה לינולאית בתזונה גורם לשיער יבש,נשירת שיער,ועיכוב בריפוי פצעים.

חומצה אלפא לינולנית - מקבוצת חומצות השומן הנקראות אומגה 3.מקורות טובים לאומגה 3 הם: דגים,זרעי הצמח המרווה,אצות,אגוזי מלך,תרד,שמן קנולה,וכמו כן בשמן זרעי פשתן.ההשפעות החיוביות של אומגה 3 

הרי מקצת מהשפעותיהן הטובות והחשובות של חומצות השומן החיוניות:

מצויות בריכוזים גבוהים במוח ועוזרות במעבר תקין של האימפולסים החשמליים לאורך העצבים.

נדרשות להתפתחות תקינה של המוח ולפעולתו השוטפת. חסרים של EFA עלולים לגרום לפגיעה ביכולת הלמידה.

חשיבותן רבה כגורם בהגמשת דופנות התאים ובהגמשת העטיפות של האורגניות (החלקיקים שבתוך כל תא) בתאים. בתאים כאלו חילוף החומרים וסילוק חומרים רעילים מן התא נעשים בצורה יעילה .

מורידות לחץ דם ומנמיכות רמות כולסטרול וטריגליצרידים.

מקטינות את צמיגות טסיות הדם.

מקטינות את הסיכויים ליצירת קרישי דם.

מועילות במקרים של מחלות לב, אקזמות ופסוריאזיס.

עוזרות במניעת דלקות פרקים, מקטינות כאב ונפיחות.

מקטינות עייפות, מגבירות חיוניות.

מונעות גידולים סרטניים

משפרות את מראה העור והשיער

מסייע להתפתחות המוח בעוברים

יחסי הצריכה הנכונה בין אומגה 3 ו - 6

כדי למנוע נזקים לגוף, מן הראוי לשמור על רמה צריכה נכונה של  אומגה 6 ואומגה 3. לכן חייב להתקיים איזון בין צריכת חומצות שומן מסוג אומגה 3 לבין זו של חומצות שומן מסוג אומגה 6. 
מחקרים עדכניים הראו, כי היחס המועדף הינו: 1 חלק של חומצות שומן אומגה 3, ו - 3 חלקים של חומצת שומן מסוג אומגה 6. בשמירה על יחס זה נשיג תפקוד תקין של הלב והפרקים, נשיג רמה נכונה של סוכר בדם עקב הפרשה תקינה של אינסולין, נשפר את מצב הרוח ונהנה מעור בריא ויפה.

הדרך הטובה ביותר לאזן בין צריכת שתי חומצות השומן הללו היא על ידי:

הפחתת צריכת בשר והגדלת צריכת אגוזים, גרעינים (בעיקר זרעי פשתה) וירקות.

הימנעות מצריכת שמנים מזוקקים ושמנים מוקשים.

הימנעות מצריכת מוצרי מזון מוכן (היצרנים מרבים להשתמש בשמנים מוקשים המאריכים את חיי המדף של מוצרי מזון מוכנים, היצרן חייב רק בדיווח על אחוז השומן במוצר ואין הוא חייב לציין מהו סוג השומן.) שימוש נכון בשמנים מזוקקים ובשמנים מוקשים מזיק יותר מן הצריכה של שמנים רוויים.

חומצות שומן חיוניות - סימני החוסר בהן:

חומצה אלפא לינולאית - אומגה 3: שינויים בהתנהגות, הפרעות גדילה, תחושת דגדוג בזרועות וברגליים, חולשה, הפרעות ראייה, הפרעות קואורדינציה.
חומצה לינולאית - אומגה 6: שינויים בהתנהגות, הפרעות גדילה, הזעה מרובה מלווה בצימאון, התייבשות בלוטות, רגישות גבוהה לזיהומים, פצעים שאינם מגלידים, ניוון כליה, ניוון כבד, אסתמה, איבוד שיער, בעיות לב. נשים - הפלות.
חוסרים קיצוניים לאורך זמן בחומצה הלינולאית יגרמו למוות.
כל הסימנים יחלפו תוך כמה שבועות עם צריכה שוטפת של חומצות השומן הללו - 1-2 כפות של זרעי פשתה טחונים, אגוזים ושמן אגוזים, דגי מים עמוקים.

עודף בצריכת אומגה 3 יגרום לחסר יחסי באומגה 6. במקרה כזה יופיעו סימני חסר באומגה 6.
חייבים לזכור שמן EFA אינו מספיק. הגוף החולה והסובל זקוק לתנאים נוחים ולכל הויטמינים, המינרלים ואבות המזון כדי להשיתקם.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

8 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל מזון למחשבה1 אלא אם צויין אחרת