44
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הסקירות של גלי

המלצות וביקורות ספרים של קרולין (גלי) וילדיה!

סיפור, סיפור!

סיפור - סיפור - האתר של נוריתה



"לָמָּה הָפַךְ יוֹנִי לְנָמֵר בְּפִּיגָ'מָה שֶׁל זָהָב? לָמָּה כִּנּוּ הַיְּלָדִים אֶת הַיַּלְדָּה הַחֲדָשָׁה "נִיקָה שְׁתִיקָה"? וְלָמָּה עָמִית כְּבָר לֹא פּוֹחֶדֶת? בַּאֲסֻפָּה יִחוּדִית זוֹ קֻבְּצוּ סִפּוּרִים נִבְחָרִים שֶׁל מֵיטַב סוֹפְרֵי הַיְּלָדִים בְּיִשְׂרָאֵל - אוּרִי אוֹרְלֵב, נוּרִית זַרְחִי, עוֹדֵד בּוּרְלָא, שֹׁהַם סְמִיט וָעוֹד - וּלְצִדָּם הֶסְבֵּרִים פְּסִיכוֹלוֹגִיִּים הָעוֹסְקִים בַּמַּשְׁמָעוּיוֹת הַטְּמוּנוֹת בְּכָל אֶחָד מִסִּפּוּרֵי הַקֹּבֶץ. הַדְּרָשִׁים שֶׁל פְּרוֹפ' עֲמִירָם רָבִיב וְהַתּוֹבָנוֹת הַסִּפְרוּתִיּוֹת שֶׁל פְּרוֹפ' מִירִי בָּרוּךְ יוֹצְרִים שִׁלּוּב יִחוּדִי הַמְּאַפְשֵׁר לַקּוֹרְאִים לֵהָנוֹת מִמֵּיטַב הַסִּפֹּרֶת לִילָדִים, וּמַצִּיעַ לְהוֹרִים וְלִמְחַנְּכִים דְּרָכִים לְהַעֲצִים אֶת חֲוָיַת הַקְּרִיאָה וּלְפַתֵּחַ סְבִיבָהּ דִּיאָלוֹג מַעֲמִיק וּמַחְכִּים עִם הַיְּלָדִים. הַמְּאַיֶּרֶת טַלִּי מְנַשֶּׁס הֶעֱנִיקָה לַסִּפּוּרִים הַקְּלָסִיִּים פַּרְשָׁנוּת אִיּוּרִית רַעֲנַנָּה, הַמַּשְׁלִימָה אֶת הַתְּמוּנָה. פרופ' עמירם רביב, דיקאן בית הספר לפסיכולוגיה במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה, הוא פסיכולוג חינוכי וקליני, העוסק גם בייעוץ לטיפוח והעשרה קוגניטיבית ורגשית באמצעות ספרות ילדים. פרופ' מירי ברוך היא חוקרת ספרות ילדים ומרצה בכירה בבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית ובמכללת לויסקי. פרקי הספר: הקדמה מאת פרופ' עמירם רביב ופרופ' מירי ברוך  נָמֵר בְּפִּיג' מָה שֶׁל זָהָב / נוּרִית זַרְחִי אני גדול או קטן? על חולשה וכוח, על מציאות ודמיון ועל השלבים השונים בדרך לעצמאות  נִיקָה שְׁתִיקָה / דּוֹרִית אוֹרְגָד קליטת עלייה: על היחס אל הלא-מוכר, על הקשיים ביצירת קשר עם זר ועל חשיבותה של גמישות והסתגלות הדרגתית.  הָעֹפֶר הַמִּסְכֵּן / עוֹדֵד בּוּרְלָא אל ייאוש! על הכניעה לרחמים עצמיים, כל יחס הסביבה ל"מסכנים כרוניים" ועל האפשרות להתמודד ולהתחשל.  מִי רוֹצֶה לְשַׂחֵק אִתִּי? / אוּרִי אוֹרְלֵב יש עם מי לדבר: על הצורך במכנה משותף, בכללי משחק ובשפה משותפת בחברות.  עָמִית כְּבָר לֹא פּוֹחֶדֶת / עָפְרָה גֶלְבַּרְט–אַבְנִי לשמור על השומר: על פחדים – איך מנצחים אותם, איך לא, ולמה דרושות לכך גמישות, רגישות ויצירתיות.  שִׁטָּפוֹן / יְהוּדָה גּוּר - אַרְיֵה כוונות טובות: על הפער בין כוונה טובה לביצוע, על תגובה נחפזת מול תגובה שקולה, וגם על חיסכון במים.  סוֹד / שֹׁהַם סְמִיט יש סודות בחברה? על הצורך לדעת מתי לשמור סוד, מתי לגלות ולמי."


* הספר הוקרא ליאיר בן הכמעט 7


יופי של ספר ויופי של סיפורים!  זהו לקט של שבעה סיפורים מטובי הסופרים בארץ (חלק מהסיפורים היו מוכרים לנו) ולצידם הסברים פסיכולוגיים לסיפורים עצמם. בסוף כל סיפור מופיעה פרשנות למסופר וכן מוצעות נקודות לשיחה עם הילדים במטרה להעמיק את חווית הקריאה. יש לציין שכאשר אני מספרת סיפור לבני, אני תמיד דנה איתו על המסופר ושואלת אותו שאלות בנידון. אהבתי שבסוף כל סיפור הועלו שאלות לדיון עם הילד, דבר שחסך ממני את הצורך לחשוב על שאלות. עם זאת חלק מהשאלות היו פשטניות למדי ודילגתי עליהן באלגנטיות. יאיר מצידו נהנה לענות על השאלות והפגין הבנה מרובה בנוגע למסר של הסיפור.

אז מה בספר?

"נמר בפיג'מה של זהב" /נורית זרחי - הסיפור מתאר ילד המדמה עצמו לנמר ובודק את גבולות הוריו. ענין של "חולשה וכוח ומציאות מול דמיון". לדברי יאיר הילד רוצה להיות נמר שכן נמרים חזקים ואף אחד לא אומר להם מה לעשות. כמו כן נמרים פשוט נהדרים!!! יאיר ציין בכובד ראש שההורים צריכים להתחשב בילד ולהקדיש לן זמן ובכך יימנעו מריבות מיותרות...אגב
יש לנו את הספר בבית וזהו אחד הספרים האהובים על בני.

"ניקה שתיקה" / דורית אורגד -  זהו סיפור על ילדה שהיא עולה חדשה. הילדה לא יודעת עברית ומתקשה להשתלב בגן. הסיפור מלמד על סובלנות וקבלת האחר ועוסק ביחס ללא מוכר. יאיר חשב שהילדים לא התנהגו יפה לילדה ולא היו צריכים לצחוק עליה. הוא ריחם על הילדה ושמח שבסופו של דבר היא מצאה את מקומה בגן.

"העופר המסכן"/ עודד בורלא - עוסק בעופר הסובל ממום ברגלו ולכן מרחם על עצמו. הסיפור מראה שניתן להתגבר על כך מגבלה שהיא ולהגיע להישגים למרות הכל. יאיר הבין את המסר היטב ואמר שאין להתיאש ותמיד צריך להתמודד עם בעיות מכל הסוגים.

"מי רוצה לשחק איתי"/ אורי אורלב - הסיפור מספר על ילדה אפריקנית המחפשת חבר למשחק. היא מנסה לשחק עם חיות הג'ונגל ללא הצלחה יתרה, עד שהיא מוצאת ילד כמוה. הסיפור מלמד על הצורך במכנה משותף ובשפה משותפת. יאיר חשב שבניגוד למסופר ולמרות שקל יותר להתחבר עם מישהו דומה לך, אפשר להתחבר גם עם ילדים השונים ממך.  

"עמית כבר לא פוחדת"/ עפרה גלברט-אבני -  הסיפור עוסק בפחדים ודרך ההתמודדות עימם. נושאו ילדה הסובלת מסיוטים בלילות ולכן מתגנבת אל מיטת ההורים. היתה תקופה שגם יאיר היה מגיע למיטתנו והוא דווקא הזדהה עם רצון הילדה לישון עם הוריה...

"שטפון" / יהודה גור-אריה - הסיפור מספר על ילדה שהיו לה כוונות טובות אך התוצאה היתה
קטסטרופלית. הילדה רצתה להפתיע את אימה והחלה לשטוף כלים כששמעה בחוץ אוטו גלידה. היא ירדה למטה בריצה ושכחה לסגור את הברז והתוצאה.....שטפון! כמו שנאמר "הדרך לגיהנום רצופה בכוונות טובות"... יאיר הבין יפה את טעות הילדה, את החשיבות בחסכון במים והרעיון שמאחורי הספר, אם כי פחות התלהב מהצורך לעזור להורים... עדיין יאיר ילד טוב ועוזר בבית כמיטב יכולתו.

"סוד" - שהם סמיט - הסיפור מתאר מצב חברתי בו 2 חברות מסתודדות ביניהן ולא משתפות חברה שלישית בסוד. טוב, הסוד הוא על הילדה השלישית... הסיפור עווסק בצורך לדעת מתי יש לשמור סוד ומתי לגלותו. יאיר הבין את הנקודה שיש דברים שאסור להסתיר מההורים (לקח חשוב בימינו) ואמר שתמיד ישתף אותי בסודותיו.

יאיר נהנה מכל הסיפורים ואהב לדון עימי על הסיפורים. הספר מקסים ומומלץ לילדי גן, לילדים הקוראים בעצמם וכמובן לגננות. אפשר ורצוי להיעזר בשאלות בסוף כל סיפור, אך אפשר גם לדלג עליהן. האיורים היפים מעצימים אף הם את חווית הקריאה. אהבתי את הקונספט של הספר ואף יאיר אהב ואני ממליצה בחום על הספר!

בשורה התחתונה:  סיפורים מלוא הסל!




סיפור, סיפור!
הוצאת כנרת
2013, 56 עמ'
ליקטו וערכו: עמירם רביב ומירי ברוך
כולל מבוא, הסברים פסיכולוגיים ונקודות לשיחה עם ילדים


 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

5 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל גלי1היחידה אלא אם צויין אחרת