1515
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

החיים שלי (או של אחרים)

תעלומת ארבעת המינים

הימים ימי ראשית אוקטובר והחום הגדול ששרר בוורשה באמצע אוגוסט כבר נראה כזיכרון רחוק. רוחות קרות מנשבות ורמז לחורף נישא באוויר.
ודווקא בימים אלה היהודים עוזבים את דירותיהם ועוברים לגור במבנים ארעיים המכוסים בענפי עצים. הייתי יכול להבין אם היו עושים זאת בימי הקיץ המחניקים, אבל בסתיו?
לפחות הם לא עושים זאת בחורף. יש גבול אפילו לאמונה בדת.
 
למזלי אינני יהודי, אך כידוע רבים מידידיי יהודים הם ולכן מצאתי את עצמי מוזמן ללא מעט ארוחות (משובחות) במגורים ארעיים אלה. עליי להודות על האמת כי קשה היה לי להיכנס בפתחים הצרים – וקשה שבעתיים לצאת בעדם – אך מוכן אני להקריב קורבנות גדולים למען אמונתם של ידידיי.
 
באותו בוקר דווקא לא אכלתי ב"סוכה" (כך הם מכנים מבנים אלה) אלא בבית הקפה החביב עליי. (אמנם גם שם נבנתה סוכה לטובת קהל הלקוחות היהודיים, אך העדפתי שהגשם לא יטפטף לקפה שלי).
בסיום הארוחה הצנועה (חמש מנות ושני קינוחים בלבד) מיהרתי לתחנת המשטרה כדי לא להחמיץ את הקפה והעוגיות של 11:00 ואת המקרים שעדיין חיכו לטיפולי.
 
לאחר הקפה והעוגיות הייתה לי עוד רבע שעה פנויה לפני ארוחת צהרים לכן נכנסתי לחדרי ושם מצאתי הפתעה: על שולחני היו מונחים שלושה ענפים ירוקים מסוגים שונים ופרי בלתי מזוהה בצבע צהוב.
מי העז להכניס חומר צמחי בלתי מזוהה לחדרי?
קראתי לסמל ודרשתי הסבר (וכוס תה). הסמל לא יכול היה לעזור הרבה – הוא טען שהעוגיות נגמרו – אבל לגבי הענפים הוא ידע להסביר שאלו היו הוכחות נדרשות לתעלומה החדשה שעליי לפתור. הסברים יותר מפורטים היו אמורים להימצא מתחת לפרי, ששמו – לדברי הסמל – "אתרוג".
 
שתיתי את התה במהירות, לקחתי את הדף שהיה מתחת ל"אתרוג" ומיהרתי למסעדה החביבה עליי לארוחת הצהריים. כמובן שלא לקחתי איתי את הענפים – מה יחשבו עליי אם אכנס למסעדה אוחז אגודת ענפים ירוקים? – אבל את ה"אתרוג" דחפתי לכיס מעילי.
 
כשישבתי במסעדה התחלתי לקרוא את הדף. מסתבר שהענפים יחד עם הפרי היו מעין תשמישי קדושה יהודיים שנודעו בשם "ארבעת המינים".
"המינים" האלה אמורים לסמל את העם היהודי ולהשלים זה את זה: לאחד מהם יש טעם וריח – הוא מסמל את היהודים תלמידי החכמים העוסקים גם במעשים טובים. לשני יש טעם אבל אין ריח – הוא מסמל את היהודים הלומדים תורה אך לא עושים מעשים טובים.
לשלישי יש ריח אך לא טעם – מעשים טובים ללא לימוד. והאחרון הוא חסר טעם וחסר ריח ומסמל את אלה שאינם לומדים ולא עושים מעשים טובים.
והתעלומה שאני אמור לפתור היא: מיהו מי?
 
היהודים האלה... חושבים שהם מרכז העולם ושכל המשמעות שיש לעולם להציע היא לימוד תורה ומעשים טובים.
הרי יש לעולם כל כך הרבה יותר להציע. למשל שוקולד.
 
אבל אני צריך לזנוח את ההרהורים האלה ולהתרכז בתעלומה שלפניי. לכאורה היא קלה מאוד: עליי רק לרחרח ולטעום כל אחד מה"מינים" ואוכל לזהות בקלות מיהו מי.
כנראה שיש כאן מלכוד כלשהו, אחרת לא היו מבקשים ממני לפתור.
אבל הייתי חייב להתחיל איפשהו.
 
הוצאתי את "האתרוג" מכיסי ורחרחתי אותו. בהחלט היה לו ריח. מין ריח של פרי הדר. היססתי לרגע וטעמתי אותו.
היה לו טעם. מגעיל. מר. אבל טעם.
הזמנתי מיד עוד כוס קפה, שתי פרוסות עוגה ושלוש סופגניות כדי להעביר את הטעם ורשמתי לפניי שהאתרוג הוא בעל הטעם והריח.
לאחר שסיימתי את הקינוחים חזרתי בצעדים מאוששים למשרדי. שם רחרחתי את כל הענפים. לאחד מהם – ההדס – היה ריח נעים. לשניים האחרים לא היה ריח. עד כאן הגיוני. רשמתי שלהדס יש ריח ואין טעם וטעמתי את השניים האחרים.
 
גם להם היה טעם נוראי... ללולב היה טעם של אספרגוס ישן ולא מבושל. לערבה היה טעם של שלד של סרדין. (אין זה המקום והזמן לפרט כיצד אני יודע מה טעמם של אספרגוס ישן ולא מבושל ושל עצמות סרדין. פשוט תסמכו עליי).
השתעלתי, שתיתי מים, ולטובת החקירה שמתי נפשי בכפי וטעמתי את ההדס. גם לו היה טעם מגעיל.
 
יצאתי מהמשרד ושמתי פעמיי לבית הקפה הקרוב. שם הזמנתי הרבה מים, הרבה מוס שוקולד וקצת סוכריות חמוצות.
תוך כדי לעיסה רשמתי את הדו"ח הסופי:
 
מי שכתב על הטעם והריח של ארבעת המינים לא טעם אותם מעולם – או שהוא חסר חוש טעם.
אני ממליץ על שבעת המינים במקום.
או בעצם על סעודה של שבע מנות במסעדה טובה
 
 
מוסר השכל:  כנגד ארבעה מינים דיברה התורה – בשרי, חלבי, פרווה וסתם טרף.
 
שבת שלום ומועדים לשמחה!
 
 
והרשומה המומלצת היא – רציתי לספר סיפור – של סבא של דנדן
 
 
 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

92 תגובות

תגיות
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל motior אלא אם צויין אחרת