00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

מדע אחר

משרד החינוך של דרום קוריאה בגזירה חדשה: למחוק ראיות לאבולוציה מספרי הלימוד

 

היום נפטר סופר המדע הבדיוני המפורסם ריי בראדבורי, בגיל 91 ולאחר מחלה ממושכת. הספר המפורסם ביותר שכתב בראדבורי לאורך הקריירה המפוארת שלו, היה 'פרנהייט 451'. ספר זה מתאר עולם עתידי אפשרי, בו מועלים הספרים על המוקד. לא רק ספר אחד או שניים, אלא כל הספרים כולם. זוהי גם הסיבה לשם הספר: טמפרטורה של 451 מעלות פרנהייט היא זו בה מתלקח נייר מאליו.

כאשר נשאל בראדבורי אודות הרעיון להשמיד ספרים כדרך לכפות תרבות מסוימת, הוא ענה כי אין כלל צורך לשרוף את הספרים. פשוט צריך לגרום לאנשים להפסיק לקרוא אותם. וכמו מתוך הזמנה, בצירוף מקרים מוזר, נראה שגם הבריאתנים בדרום קוריאה הגיעו לאותה מסקנה.

תנועת הבריאתנות בדרום קוריאה התחזקה ותפסה תאוצה בשנים האחרונות, כפי שניתן להבין מהמספרים: בסקר שנערך ב- 2009 התגלה כי כמעט שליש מהנשאלים לא האמינו באבולוציה. הבריאתנים בדרום קוריאה החליטו לנצל את המצב ופתחו במערכה כנגד משרד המדע, בדרישה למחוק את אזכורי האבולוציה מספרי הלימוד, כדי להחזיר את דעות התלמידים למקומן הראוי – בחיק הדת. עתירה בנושא הוגשה למשרד המדע, החינוך והטכנולוגיה של דרום קוריאה, ­והביאה להכרזה מצד נציגי המשרד על הוצאת מהדורות מעודכנות שלא יכללו דוגמאות מפורשות לאבולוציה. כך נעלם הארכיאופטריקס, דינוזאור בעל נוצות שעשוי להיות חוליית מעבר בין הזוחלים לעופות. כך גם נמחק קו האבולוציה של הסוס, המבוסס על סדרה יפהפייה של מאובנים שנאספו בעמל רב לאורך למעלה ממאה שנים – אך אינו ראוי כנראה למקום בספרי הלימוד בדרום קוריאה.

זהו תרגיל מסוג חדש, ואכזרי במיוחד. במקום לדרוש שלא ללמד את תורת האבולוציה, או לתת לה מעמד שווה עם רעיון התכנון התבוני, החליטו הדרום קוריאנים לרוקן את האבולוציה מהוכחות... ולתת לתלמידים להחליט בעצמם מה נכון ומה לא. בכך בוגד משרד החינוך בתפקידו המקודש: להנחיל לתלמידים ידע אמיתי. כיצד ניתן להסביר על תיאוריה מסוימת, ובמיוחד כזו ששנויה במחלוקת בקרב הציבור הרחב, מבלי להביא גם את הראיות מהשטח התומכות בה? באמצעות שימוש באסטרטגיה זו, אנו מדלגים מעל שלב שריפת הספרים, ומביאים אותם לרמה בה התלמידים לא ירצו כלל לקרוא אותם ברצינות.

האם יש משמעות אמיתית לצעד זה על דרום קוריאה? כנראה שלא. אפשר לעסוק ברפואה או אפילו בביולוגיה גם מבלי לקבל את עקרונות האבולוציה. אך אלו יהיו רפואה וביולוגיה מכאניות, מבלי הבנה אמיתית של המדע העומד מאחוריהן. ביולוגים שאינם מבינים או מקבלים את רעיונות האבולוציה, יתקשו מאד להגיע לתגליות חדשות בתחומי ביולוגיה התפתחותית, ביולוגיה מולקולארית, גנטיקה, תורשה, אנטומיה, זואולוגיה ועוד. רופאים שעברו את מערכת החינוך הדרום קוריאנית, לא יוכלו לגבש הנחיות נבונות כדי למנוע אבולוציה של חיידקים בבתי-חולים, שעלולה להפוך אותם לחסינים לאנטיביוטיקה. דרום קוריאה תאבד, למעשה, את האליטה הביולוגית והרפואית שלה. היא תעמוד במצב דומה לזה בו נמצאת רוסיה של היום, לאחר שחיסלה את הביולוגים המוכשרים ביותר שלה במאה האחרונה מסיבות פוליטיות, ולא הצליחה לשפר את מערכת החינוך כדי לגדל דור חדש ומוצלח של אנשי מדע.

יותר מכל, זהו צעד המראה לנו עד כמה רגיש הידע האנושי, וכמה קל לשחק בו. הדעות, האמונות והמחשבות שלנו מתגבשות בעיקר בילדותנו. כל מה שמגיע לאחר מכן מהווה רק קצפת על העוגה, שיכולה לגרום לקשיי עיכול רציניים לפני שנסכים לעכל אותה. ילדים שלא ילמדו על אבולוציה באופן מסודר, יתקשו לקבל אותה בשנים מאוחרות יותר. וכך מתחילה ההתדרדרות בידע אליו נחשפים הדורות.

התדרדרות כזו התגלתה כבר בעבר בהיסטוריה, כאשר היוונים הקדומים עברו מתרבות מדעית ענפה אל ימי הביניים המנוונים (עם עצירה קטנה בדרך אצל הרומאים). גם הם היו בטוחים שכל הידע שנרכש ופותח על-ידי ארכימדס, אריסטו, אוקלידס וכל שאר הפילוסופים של המדע, לא יאבד לעולם. כל הכרכים נשמרו בספריה הגדולה של אלכסנדריה, אחרי הכל, ממש כפי שאנו שומרים על הידע בוויקיפדיה. אלא שהספרייה הגדולה של אלכסנדריה נשרפה בסופו של דבר, הועלתה באש, לאחר מאות שנים במהלכן הושבחה הבורות והקיצוניות הדתית בקרב ההמונים. גם ויקיפדיה, שמשקפת את דעת ההמונים, תוכל ליפול קורבן לבריאתנות מהרגע בו מתגבשת מסה קריטית גדולה מספיק של בריאתנים. אנו איננו חסינים מפני הרס התרבות יותר... ובכן, יותר מכל תרבות אחרת. רק צריך לטמטם את הדור הבא, שוב ושוב ושוב.

בראדבורי הבין שכדי לעשות זאת, אין צורך לשרוף ספרים. בדיוק להפך, השריפה מקנה להם ערך. במקום זאת, צריך לגרום לאנשים להפסיק לקרוא אותם, ואחת הדרכים לעשות זאת היא לסלף ולעוות את תוכנם עד שיהיה חסר משמעות.

בקוריאה זה קורה בימים אלה.

ובישראל? 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

18 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל רועי צזנה אלא אם צויין אחרת