00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

פרבולה מחייכת

גורו לכם, שונאי המתמטיקה!

19/09/2010

ימים מעצבנים, לא רק נוראים, עוברים על כוחותינו. כך יצא שבעודי משוטטת לי ברחבי תפוז נתקלתי ברשומה המעצבנת עליה החלטתי לפרוק את כל הקריזה שלי- בשביל מה צריך בתיכון מתמטיקה ברמה גבוהה? כתב אישום ארוך ומפורט שאתמצת אותו כך: לא צריך את הכלים האלה ברמה הזו לחיים, לא צריך אותם גם לאקדמיה, גם ככה לרוב זה קשה מדי, עדיף ללמוד דברים יותר פרקטים ושימושיים בחיי היומיום ואחרון חביב- מידע הוא מאוד זמין חשוב יותר ללמד את הילדים לחשוב.

מה שהכי שעשע אותי זה דווקא הפסקה האחרונה כי היא-היא ה-תשובה לפוסט השגוי ושומטת את הקרקע תחת הטיעון שבעצם לא צריך מתמטיקה גבוהה בתיכון. העובדה היא פשוטה לא צריך בחיים סינוס, לוג או אינטגרל (אלא אם כן, כמובן, העיסוק שלך כרוך בזה), אבל עצם הלימוד שלהם ודווקא ברמה גבוהה- הוא זה שמפתח לך כלים לוגיים. 

מתמטיקה, חברים, היא מדע האמת. כלומר, אני מגדירה לך כמה דברים, מסבירה לך איך כל אחד מהם עובד- עכשיו לך ועם זה תבנה לך עולם. אנחנו לומדים להבין לעומק הגדרות יחסית מהר, אנחנו לומדים להקיש, אנחנו לומדים להסתכל על אותו דבר מכמה כיוונים אפשריים, אנחנו לומדים שלרוב יש כמה דרכים לפתור בעיה מסוימת ולא פחות חשוב- אנחנו לומדים איך לבחור את הדרך הקצרה והאלגנטית ביותר. מה שנקרא "הדרך החכמה". והכי הכי חשוב- אנחנו לומדים לא לוותר. החיים לא קלים והרבה פעמים יש בעיות שצריך לשבור עליהן ת'ראש הרבה זמן לפני שפותרים אותן- אבל בוודאות לא תצליח אם תוותר. תצליח אם תחשוב, תנסה כמה דרכי פעולה ובמקרה הכי גרוע- תתייעץ עם מישהו שמבין!

מתמטיקה היא הכל. לוגיקה זה דבר בו אנו משתמשים מהשנייה בה אנו פוקחים את עינינו בבוקר וכלה בשנייה בה אנו עוצמים אותן ושוקעים בשינה ערבה. למען האמת, אני אישית זוכרת את עצמי כמה פעמים בדיון סוער איתי על מה הדרך הכי אפקטיבית לסדר את יום המחר תוך כדי שינה. כלומר, המוח שלנו פועל תמידית, מנתח ומתעדף דברים לוגית כל הזמן. חשוב מאוד שנלמד אותו איך לעשות את זה נכון. מתמטיקה בשביל המוח זה כמו התעמלות בשביל הגוף, והחברה שלנו זקוקה נואשות למוחות אתלטיים.

תעודת בגרות היא בעצם תערובת של נושאים ברמות בסיס שאנשים גדולים וטובים ממני החליטו שאלו הם הדברים העיקריים שחשוב שכל אחד ידע. קצת היסטוריה, קצת תנ"ך, קצת ספרות, קצת שפה ולפחות קצת מתמטיקה. כן אומר שמתמטיקה היא המקצוע היחיד בו נדרשים ללמוד לפחות 3 יח"ל, ודווקא זה די מיותר! מתמטיקה ברמה הזו לא באמת מתבססת על הבנה אלא בעיקר על שינון. הילד לא יוצא עם יכולות אנליטיות כלשהן אלא רק עם תסכול, טינה ותחושת אפסות... ולאלו שאין ראיה ראלית מדובר בעיקר בהתעללות. אם כבר, אני קוראת לביטול 3 יח"ל במתמטיקה! ישרו קו עם שאר המקצועות! 2 יח"ל בסיסיות ומי שרוצה- שירחיב.

בסביבות גיל 9 אובחנתי לראשונה כמחוננת. לא סתם מחוננת- מחוננת במתמטיקה. זה לא מנע ממני בגיל 17 (נדמה לי שכבר יצא לי לציין פה כמה פעמים כי היה זה גיל לא פשוט עבורי) לרדת ל4 יח"ל מאחר ולא הגעתי לבית הספר. עברתי את הכל, אפילו בהצטיינות, אבל במתמטיקה זה פשוט לא הלך. איש לא הגדיר לי מה זה בדיוק מעגל היחידה ולמה sin2x+cos2x=1, ולמרות הזיכרון המעולה שלי, הכישרון המתמטי אנד אול דט שיט- לא הצלחתי. רק במזל (או יותר נכון במלחמת חורמה עם המורה+הנהלה) קיבלתי בי"ב את המורה הכי מצויינת בתיכון, ורק בגלל זה סיימתי בכלל עם בגרות במתמטיקה (אציין רק שלקח לי, בעזרתה, בדיוק חודש אחרי צבא לקרוע את 5 יח"ל וכיום אני מגישה לבגרות ברמה הזו).

בהקשר הזה יש עוד נקודה בעייתית. בניגוד לשאר המקצועות שוואלה אם המורה לא מי יודע מה- פשוט פתח ת'ספר ותקרא ת'פרק, מתמטיקה מדברת על דרך לוגית, ואם המורה לא הסבירה ברור או, רחמנא ליצלן, הסבירה טעות (אלוהים, קורה לי כל כך הרבה שאני צריכה לכבות שריפות.) אין לתלמיד סיכוי להבין את החומר הבא. לפחות לא בלי עזרה חיצונית. מה שמתחיל מעגל רשע: אי הבנה => חוסר הצלחה => תחושת כישלון => תחושת תסכול => פיתוח אנטי => חוסר רצון להתעסק עם השטויות האלה => חוסר תרגול => חוסר הבנה וחוזר חלילה. מה לעשות שהכשל המערכתי כבר מתחיל לתת אותותיו. מורים טובים הם מצרך נדיר, ובשום תחום זה לא מורגש כמו במתמטיקה התיכונית. דווקא בחומר הזה, בו המורה מהווה גורם מרכזי יותר מבכל השאר, קורים הרבה מקרים בהם אין היצע ולכיתה נכנס מורה שפשוט לא יודע את החומר.

אני כן מסכימה שבאקדמיה הגישה המדעית שונה תהומית מזו של התיכון, ועדיין אני מאמינה שמי שבא עם רקע חזק ועמוק באיך לחשוב נכון מצליח הרבה יותר מזה שרגיל שנותנים לו הכל בכפית ישר לפה, וזוהי תורת המתמטיקה על רגל אחת. אני גם מסכימה שצריך לעשות איזה שיעור... כלכלת חיים או משהו כזה בו יסבירו קצת על מערכת הבנק, האשראי, המיסוי השכר על מרכיביו וכל מה שצריך כדי להיות אדם עצמאי ומבין. לא במקום המתמטיקה, אלא בנוסף לה. גם אוסיף שבלי מתמטיקה וחשיבה לוגית יהיה קשה עד בלתי אפשרי להבין מערכות מורכבות כאלו שכל מהותן היא תסבוכת לוגית אחת על השניה.

לסיכום, לא סתם תפסה המתמטיקה את מקום הכבוד שלה בעולם. ואני אצטט מהפסקה האחרונה שבעצם אומרת הכל: "בתקופתנו, כשהאינפורמציה נגישה לכל, יותר חשוב ללמד את בני הנוער איך להוציא את המוץ מן התבן, להבחין בין עיקר לטפל ולדעת לנתח ולהבין נתונים ומצבים ומה משמועתם. ובעיקר חשוב ללמד את התלמידים איך לחשוב ולא איך לזכור או איך להציב נתונים בנוסחאות ולפתור."

Served ! ! ! 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

57 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל just GL אלא אם צויין אחרת