החומר לבחינת המתכונת ובחינת הבגרות

תיכון הראל : לשון והבעה

קומונות

תפוז אנשים

  • שלום אורח
  • הרשמה
  • כניסה למערכת
  • TapuzConnect
תיכון הראל  :  לשון והבעה

תיכון הראל : לשון והבעה


בהנהלת תיכון הראל 23 ‏,צוות אתר התיכון

מטרות הפורום: דיון בין תלמידים ובינם לבין המורים . סיוע הדדי בהבנת החומר
הנלמד, בהכנת שיעורי בית ולקראת מבחנים . דיון בסוגיות נוספות והקשרים אקטואליים .
מידע ועדכונים

מדור לשון והבעה: http://www.tichon.org.il/study/language.htm

לקבלת תשובה נא ציינו בהודעתכם שם מלא וכיתה


שיתוף בפייסבוק

ראשי
הודעות
לוח אירועים
קישורים
צאט TV (0)
RSS
דף קבצים
טאגליינס
חברי קומונה חברי הקומונה
הודעה בקומונה תיכון הראל : לשון והבעה
החומר לבחינת המתכונת ובחינת הבגרות

מאת: תמי בר ניבו   15/12/08 | 23:24

שלום כולם,

המיקודים לכל המקצועות מפורסמים תמיד באינטרנט. תוכלו למצוא אותם לפי ההוראות שלהלן. בדרך כלל די מבלבל להסתמך רק על פרסומי המיקוד, לכן היעזרו גם ובעיקר בהסברי המורה בכיתה.
לפניכם הכתובת של אתר משרד החינוך בו מתפרסמים המיקודים:

http://meyda.education.gov.il/mikudim/12009/interni/jews/Mikud%20INT-HAB%20-(09)%20.pdf          

או הקלידו בגוגל : מיקודים לבגרות חורף תשס"ט, שם עברו לטבלה של לשון, "הקליקו" על העמודה השמאלית שלה, ויפתחו לכם כל המיקודים להשאלונים בלשון בבגרות החורף הקרובה. עליכם לחפש את הטופס שאנו נבחנים בו. הטופס נקרא: שאלון א' ומספרו הוא 011107 (כתוב בכותרת העמוד).

בכל זאת אני מביאה בפניכם פירוט של החומר, והוא נכון גם למתכונת:

פרק א - הבנה והבעה - 50 נקודות : מאמר בהיקף של כ-60 - 70 שורות, ועליו שאלות על תוכנו, על האמצעים הרטורים שבו,
שאלה שכוללת תרשים (גרף או טבלה וכו'), שמראה פרט/נושא כלשהו שקשור למאמר ושיש להגיב עליו לפי הנחיות נתונות. כמובן תהיה שאלת סיכום המאמר. הסיכום יכול להיות סיכום כללי בהיקף של כ - 15 שורות או סיכום בורר בהיקף דומה. סיכום בורר הוא סיכום שמבקש מהנבחן להתייחס רק לנקודות מסויימות במאמר (הנקודות נתונות בהוראות הסיכום).

פרק ב - אוצר המילים והמשמעים, שם המספר ואותיות השימוש - 26 נקודות : בפרק זה יש שאלה (לפעמים עם מס' סעיפים) בנושא המילון. השאלה מבקשת בדרך כלל להשוות בין ערכים בשני מילונים - אבן שושן + רב-מילים של שויקה (מילון ההווה ירד במיקוד).
ניתוח הערכים / ההשוואה ביניהם יכולה לעסוק בנושאים שונים : סוגי הגדרות, מקור הדוגמאות ופרטים דקדוקיים שהמילון נותן או אינו נותן.
בפרק זה יש גם שאלות בנושא "סמנטיקה" : נרדפות וניגודיות, שדה סמנטי, קונוטציה (= משמעות נלווית). בספר הלימוד שלכם בעמ' 60 יש טבלה עם פרושים והדגמות של המושגים בסמנטיקה. יש שם מושגים רבים. אתם נדרשים רק לאלה שהוזכרו כאן.
כמו כן כלוללות בפרק זה שאלות על שם המספר ואותיות השימוש (ללמשל, ההיגוי הנכון של ו"ו החיבור שמצטרפת אל שם המספר).
לא נכללים בשם המספר : שברים פשוטים, מספרים מעורבים (= מספר שלם+שבר), מספרים שיש בהם נקודה עשרונית?

פרק ג - תחביר ומערכת הצורות - 24 נקודות : בפרק זה מופיעות 8 שאלות, ויש לבחור מתוכן 4 בלבד, כרצונכם. יש 4 שאלות בתחביר ו- 4 שאלות על הפועל ושם העצם. תוכלו לבחור כל 4 שאלות שתרצו : רק תחביר, רק פועל ושם או מעורב.
בבחינת המתכונת (לא בבגרות) תהיה רק שאלה אחת על שם העצם, שאר שלוש השאלות תהיינה על הפועל.
פרט לניתוח משפטים בתחביר, כפי שעשיתם בכיתה השנה ובשנה שעברה, יש הדגשים נוספים:
קשרים לוגיים בין המשפטים ובתוך המשפט.
צירופי סמיכות, יידוע של סמיכות, ריבוי של סמיכות, הבחנה בין סמיכות לבין שם ותוארו (שם עצם ושם התואר שלו).
סדר מילים במשפט. מיקום משתנה של מילה במשפט יכול לשנות את משמעות המשפט.

בפועל ובשם העצם : זיהוי של שורש, שמות פעולה (זכרו להבחין בין שם פועל לבין שם פעולה !)
ניתוח ונטייה של פעלים,
ניתוח ומיון של שמות לפי דרכי תצורה : שורש ומשקל, בסיס וצורן. הבחנה בין צורן גזירה ובין צורן נטייה. משמעויות של צורנים.
חלקי דיבר, שימושי הבינוני (הווה של פועל, שם תואר, שם עצם).

אשמח לענות על שאלות נוספות, מקווה שהועלתי,
בהצלחה !
תמי



 
  
  
 ◄ שליחה באימייל   ◄ הדפסה

;
ההודעה הנוכחית בהקשרה


Copyright©1996-2019, תפוז אנשים בע"מ