The God Gene
בכתבה כאן
האם נמצאה גרסה של גן VMAT2 שקיומה מצביע על הקשר בין הגנים לבין אמונה דתית ?
מיותר לציין שטענה זו נדחתה על ידי אנשי הדת ואפילו על ידי אקדמאים לא דתיים, ואני לא מייצג אף אחד מהם. החשיבה האינטואיטיבית מסרבת לקבל את הרעיון שיש קשר בין מדע לאמונה, וזועקת - זה לא מדע !.
לדעתי, רעיון כזה מעיד על חדירה של מושגים מהמזרח למערב, זה מזכיר יותר בודהיזם שהביא למערב את האמונה בגלגול נשמות (גנים שעוברים בתורשה כמו נשמה שמתגלגלת מאדם לאדם).
השאלה היא, האם הקשר בין גנים לאמונה דתית, מציג לפנינו את התמונה המלאה, או שחלק גדול מהתמונה חסר או לא נלקח בחשבון, מה שנותן בסופו של דבר, תיאור לא מדויק של המציאות .
התכונות של האדם לא נקבעות רק על ידי הגנים ולסביבה בה נמצא האדם יש חלק גדול בעיצובן . לדוגמא, יעקב ועשיו יצאו מאותו רחם, הם היו תאומים, וכל אחד הפך להיות בן אדם אחר, עם נטיית לב שונה, כתוצאה משהייתו בסביבה אחרת, עשיו נמצא בשדה וצד חיות, ויעקב לומד חוכמה מזקנים.
זה אומר שיש השפעה סביבתית על עיצוב התכונות של האדם ולא רק גנטיקה .
להשפעות סביבתיות יש קשר עם תת ההכרה של האדם. היות, והמדע חוקר רק את מה שנמצא בתחום ההכרה, אין ברשותו כלים לחקור את תת ההכרה. לעומת זאת את הגנים (או ליתר דיוק, את הסימנים ברצף הדנ"א, שמושפעים ישירות מתת ההכרה) יש אפשרות לבחון ולמדוד את הביטוי שלהם.
תת ההכרה כוללת את כל נקודות ההתחלה של הפוטנציאל שהאדם יכול לפתח. החברה מצד שני, יוצרת לחץ, לפי המבנה המיוחד שלה, על תת ההכרה, ומגדירה עבור הפרט איזה נקודות פוטנציאל יתפתחו יותר ואיזה פחות.
אפשר להסתכל על תת ההכרה של האדם ביחס לחברה כמו על מפה טופוגרפית דינאמית, ועל החברה כעל תבנית שלוחצת ומעצבת.
החברה מגדירה - בהתאם ליעדיה ומטרותיה - באמצעות חוקים וחינוך, את הטווח המקסימאלי והמינימאלי של התפתחות החברה, דבר שמאפשר מצד אחד את עצם קיומה ומצד שני נותן מרחב להתפתחות חופשית.
כאשר החברה מזהה רגרסיה, היא מתירה או מגבילה השפעות סביבתיות מסוימות ובאמצעות מערכת של בלמים ואיזונים מפצה על חסר נקודתי כדי לאפשר התפתחות חופשית.
ובנוסף לכך, אותו חוקר (דין האמר) מצא גם שיש קשר בין גנים לבין זהות מינית - אין ספק שיש התאמה בין גנים לבין זהות מינית. חוויה יכולה לשנות את מבנה המוח. אבל מצד שני אי אפשר לסמוך על ממצאי המדע ועל פיהם לקבוע מבנה חברתי או את מגמת הקהילה, משום שחברה חזקה היא חברה שיש בה אבחנה ברורה בין הזהות של גבר לבין הזהות של האישה. ומתפקידם של קברניטי החברה להפחית את ההשפעות הסביבתיות (בתחומים של דת או זהות מינית) למינימום ההכרחי.
מעניין לציין בהקשר זה שהדת מעודדת בין היתר את חיזוק ערכי המשפחה. כמו שרואים למשל בקהילות דתיות שמפרידים בנים מבנות עד לזמן הנישואין לשם עיצוב וחיזוק הזהות המינית .
בכתבה כאן
האם נמצאה גרסה של גן VMAT2 שקיומה מצביע על הקשר בין הגנים לבין אמונה דתית ?
מיותר לציין שטענה זו נדחתה על ידי אנשי הדת ואפילו על ידי אקדמאים לא דתיים, ואני לא מייצג אף אחד מהם. החשיבה האינטואיטיבית מסרבת לקבל את הרעיון שיש קשר בין מדע לאמונה, וזועקת - זה לא מדע !.
לדעתי, רעיון כזה מעיד על חדירה של מושגים מהמזרח למערב, זה מזכיר יותר בודהיזם שהביא למערב את האמונה בגלגול נשמות (גנים שעוברים בתורשה כמו נשמה שמתגלגלת מאדם לאדם).
השאלה היא, האם הקשר בין גנים לאמונה דתית, מציג לפנינו את התמונה המלאה, או שחלק גדול מהתמונה חסר או לא נלקח בחשבון, מה שנותן בסופו של דבר, תיאור לא מדויק של המציאות .
התכונות של האדם לא נקבעות רק על ידי הגנים ולסביבה בה נמצא האדם יש חלק גדול בעיצובן . לדוגמא, יעקב ועשיו יצאו מאותו רחם, הם היו תאומים, וכל אחד הפך להיות בן אדם אחר, עם נטיית לב שונה, כתוצאה משהייתו בסביבה אחרת, עשיו נמצא בשדה וצד חיות, ויעקב לומד חוכמה מזקנים.
זה אומר שיש השפעה סביבתית על עיצוב התכונות של האדם ולא רק גנטיקה .
להשפעות סביבתיות יש קשר עם תת ההכרה של האדם. היות, והמדע חוקר רק את מה שנמצא בתחום ההכרה, אין ברשותו כלים לחקור את תת ההכרה. לעומת זאת את הגנים (או ליתר דיוק, את הסימנים ברצף הדנ"א, שמושפעים ישירות מתת ההכרה) יש אפשרות לבחון ולמדוד את הביטוי שלהם.
תת ההכרה כוללת את כל נקודות ההתחלה של הפוטנציאל שהאדם יכול לפתח. החברה מצד שני, יוצרת לחץ, לפי המבנה המיוחד שלה, על תת ההכרה, ומגדירה עבור הפרט איזה נקודות פוטנציאל יתפתחו יותר ואיזה פחות.
אפשר להסתכל על תת ההכרה של האדם ביחס לחברה כמו על מפה טופוגרפית דינאמית, ועל החברה כעל תבנית שלוחצת ומעצבת.
החברה מגדירה - בהתאם ליעדיה ומטרותיה - באמצעות חוקים וחינוך, את הטווח המקסימאלי והמינימאלי של התפתחות החברה, דבר שמאפשר מצד אחד את עצם קיומה ומצד שני נותן מרחב להתפתחות חופשית.
כאשר החברה מזהה רגרסיה, היא מתירה או מגבילה השפעות סביבתיות מסוימות ובאמצעות מערכת של בלמים ואיזונים מפצה על חסר נקודתי כדי לאפשר התפתחות חופשית.
ובנוסף לכך, אותו חוקר (דין האמר) מצא גם שיש קשר בין גנים לבין זהות מינית - אין ספק שיש התאמה בין גנים לבין זהות מינית. חוויה יכולה לשנות את מבנה המוח. אבל מצד שני אי אפשר לסמוך על ממצאי המדע ועל פיהם לקבוע מבנה חברתי או את מגמת הקהילה, משום שחברה חזקה היא חברה שיש בה אבחנה ברורה בין הזהות של גבר לבין הזהות של האישה. ומתפקידם של קברניטי החברה להפחית את ההשפעות הסביבתיות (בתחומים של דת או זהות מינית) למינימום ההכרחי.
מעניין לציין בהקשר זה שהדת מעודדת בין היתר את חיזוק ערכי המשפחה. כמו שרואים למשל בקהילות דתיות שמפרידים בנים מבנות עד לזמן הנישואין לשם עיצוב וחיזוק הזהות המינית .