"עברית בסלאם" – תכנית העשרה של קרן אברהם

"עברית בסלאם" – תכנית העשרה של קרן אברהם
[URL]http://www.tapuz.co.il/communa/ViewmsgCommuna.asp?Communaid=36985&msgid=55967727[/URL]

http://www.abrahamfund.org/11199

בעברית דבורה

תלומד ב-30 בתי ספר ערביים ע"י מורים יהודים

"עברית בסלאם", תכנית ההעשרה של יוזמות קרן אברהם בשפה העברית הדבורה, תלומד בשנה"ל הנפתחת ב-30 בתי ספר ערביים ברחבי הארץ, בשיתוף משרד החינוך.

התכנית נועדה לשפר את מיומנויות השיח וההבנה של תלמידי מערכת החינוך הערבית בשפה העברית, לאור הירידה הנמשכת ברמת השליטה בשפה העברית במגזר הערבי, המקשה על השתלבות האזרחים הערבים בהשכלה הגבוהה ובתעסוקה.

תכנית הלימודים ג' עד ו', מפותחת עבור קרן אברהם על ידי המרכז לטכנולוגיה חינוכית, כחלק מתכנית "עברית על הרצף" של משרד החינוך, כאשר עברית היא שפת האם של המורות והמורים המלמדים אותה. התכנית תלומד כשעה שבועית, בצד שלוש שעות נוספות במקצוע העברית, אשר ימשיכו להילמד על ידי מורי בתי הספר הערבים.

את הירידה הנמשכת בשליטה בשפה העברית במגזר הערבי מייחסת קרן אברהם למספר גורמים: מהפכת שידורי הלוויין והאינטרנט שהפחיתה מאד את הצפייה והביקוש לאמצעי התקשורת בעברית; צמיחה של אזורי מסחר ובילוי בישובים הערבים בשנים האחרונות המאפשר קניה ובילוי בשפה הערבית; תפיסת השפה הערבית בחברה הערבית כאמצעי של ביטוי לאומי וקבוצתי, במיוחד על רקע האיון על מעמד האזרחים הערבים ולשונם וכן העובדה שהשפה העברית מלומדת בבתי הספר ע"י מורים ערבים שגם הם למדו עברית כשפה זרה ממורים ערבים.

קרן אברהם יזמה את התכנית לאחר עשר שנים של הפעלת תכנית מקבילה, "יא-סלאם", ללימודי תרבות ושפה ערבית מדוברת בכ-190 בתי ספר יסודיים בזרם החינוך העברי על ידי מורים ערבים.

לימוד ערבית לתלמידים יהודיים והעשרה בעברית לתלמידים ערבים, הם חלק ממכלול תכניות חינוך, הכוללות מפגשים קבועים של תלמידים משני המגזרים, שמפעילה קרן אברהם, במטרה לקדם חיים משותפים ולהקטין את השסע היהודי-ערבי בישראל, אשר בין שאר הגורמים לו הן מערכות חינוך נפרדות ליהודים וערבים.

אמנון בארי-סוליציאנו וד"ר תאבת אבו ראס, מנכ"לים שותפים ביוזמות קרן אברהם: "מערכת החינוך היא צומת מרכזי המשפיע יותר מכל על התגבשות המגמות בחברה הישראלית. לימודי שפה ותרבות של המגזר האחר (ערבית ליהודים ועברית לערבים) הם כלי מרכזי בקידום לחיים משותפים ושוויון הזדמנויות."
 
למעלה