Omnidirectional Speakers

הסרטון האחרון, מדגים בצורה מופלאה את כוונתי

באמרי: "מערכת טובה היא מערכת המעבירה בדיוק את מה שקורה באולם הקונצרטים בעת ההקלטה".
עד כדי כך נאמנה, שהמאזין חשב כי המקל שנשבר היתה "הפרעה" חיצונית.....
אריאל אריאלי
 

Ron W

New member
מדגים יותר את האובססיביות


אם היה ניתן לשחזר שואף לריאליזם, לא היה ספק שמדובר בשבירת מקל
כלשהוא.. אם נתיחס לעקומת פיזור הרמקול, תלוי אם גם המקרופונים
באולם היו על מצב OMNI. במקרופונים ניתן למתג את הפולאריות
ברמקולים בספק, אבל תמיד יש הפתעות.
הלקח, שאין תחליף להאזנה וצפיה בהופעה אקוסטית מקורית.
 
העלית נקודה מאד מענינת

האם יש קשר בין כיווניות הרמקול לבין כיווניות המיקרופון?
חשבתי קצת על ענין עקומת הפיזור של הרמקולים ה"כלל כיווניים". ואני תוהה, אם אין זה דוקא נכון לבנות רמקול בעל עקומת פיזור דומה לכלי הנגינה.
הרי, כאשר כלי נגינה מפיק צליל, הצליל מתפזר לכל הכיוונים (אם כי, לא בצורה אחידה - לא בעוצמה ולא במפרט התדרים).
האם לא נכון יהיה לבנות רמקול המתנהג כמו כלי הנגינה?
נכון כי בעת ההקלטה, המיקרופון קולט רק את הצליל המגיע מכיוון מסויים (אגב, לא תמיד) אך אם ננסה לתאר מעין "שרשרת העברת הצליל" מכלי הנגינה אל המיקרופון ומשם אל הרמקול המשחזר את הצליל ואז מגיע לאוזן המאזין, לכאורה נראה כי יש כאן איזו סתירה. אבל, אני חושב, כי גם אם הצליל המגיע למיקרופון מגיע מכיוון מסויים, המיקרופון קולט גם את ההחזרות של הצליל המופק בכלי והמוחזר מהקיר האחורי של הבמה - בפיגור זמן אך מאותו הכיוון ממנו יצא. הצליל המאוחר מייצג את מימד העומק בהקלטה ואם נצליח לשחזר אותו נכון, ייתן לנו תמונה מהימנה של הצליל המקורי כפי שהופק ע"י הכלי.
שווה דיון. הבה נשמע דעותיכם.
אריאל אריאלי
 

Ron W

New member
מכל מלמדי השכלתי

אני מודע לכך שיש בהקלטה החזרים מהאולם בו הוקלטה
כולל מהקהל והתקרה..
אלא שבבית שומעים את האולם + ההחזרים של החדר
ובבחינה זו רמקולים מסוימים כמו ה bose 90x מנצלים את
החזר הקירות לפזור מעבר להחזר שהם ממחזרים מהאולם
כלומר שילוב בכל מצב.
בבחינת עקומת הענות של מיקרופון כדאי לציין את הנסיון
עם מודל דמה בדמות ראש אדם ומיקרופונים באוזניו..
לא ממש תפס לעומת הגישה של חיבור מקרופונים ובישול בעריכה.
 

boazj

New member
לא רואה קשר בי כיווניות המיקרופון...

לזו של הרמקול.
&nbsp
אנחנו הרי רוצים לשחזר את חווית ההאזנה ולו את זו של טכנולגיית ההקלטה....
 

Ron W

New member
קשר הדוק- ההאזנה צ"ל בתמונת הראי של ההקלטה

באנלוגיה הקלטה סראונד מתאימה להשמעה בסראונד
לפיכך רמקול כיווני תואם הקלטה כיוונית וכיו"צ
 
האמנם...?

שלום
בקטע הזה, דווקא נדמה שהחובב לא יודע שבסיום הקונצרט המנצח שובר את מקל הניצוח. הוא חושב שיש בעיה בדיסק או במערכת.
יש במוזיקה הקלאסית כמה יוצאים מהכלל, שבהם משתמשים ברעשים שאינם ממקור של כלי נגינה קלאסי. כמו ב-Tchaikovsky's 1812 Overture, Op. 49
https://www.youtube.com/watch?v=LGPqtXv72Wg

בסרטון, מנסים ליצור את האשליה שהמערכת (הרמקולים בעיקר!) משחזרים את הצלילים של הקונצרט באופן אבסולוטי, החובב לא מכיר את העניין של שבירת מקל הניצוח, והוא חושב שיש פגם במערכת (בכותר כמובן, מפני שזו פרסומת של יצרן המערכת-MBL).
 
B&O

אין ספק כי זו היא אחת החברות השמה יותר דגש על העיצוב.
הם גם לא פוחדים "לצאת מהקופסה" בפיתוח טכנולוגיות.
דבר אחד מאד הרגיז אותי בזמנו בקשר לחברה - בעת עבודתי בסינגפור, הגעתי לחנות המוכרת ציוד של B&O והיו שם רמקולים מוארכים, הכוללים מגבר פנימי, בהספק נקוב של כמאה, או מאה וחמישים וואט rms (לא בדיוק זוכר) אבל, בפרוספקט שצורף לרמקולים היה כתוב כי צריכת ההספק מרשת החשמל היא 25 (עשרים וחמישה!) וואט.
מהכירי את חוקי הפיזיקה, נראה כי הרמקולים האלו יכולים להוות "פורפטום מובילה" (מכונה הנעה לנצח). הרמקולים האלו "מייצרים" הספק!!!!
דברים כאלו אני מאד לא אוהב.
אריאל אריאלי
 
כמו PMPO. אבל כך לא מפרסמת חברה רצינית

דוקא האירופאים היו הראשונים שהגדירו את תנאי המדידות לציוד אודיו.
כאשר נותנים את נתון ההספק של מגבר, ההספק חייב להיות וואטים אפקטיביים (rms), לאורך זמן ממושך (continuous) ובכל תחום תדרי העבודה של המגבר.
אם המגבר מספק מאה וואטים (אמיתיים), אין אפשרות כי יצרוך מהרשת רק 25 וואטים.
מישהו משקר שם.
אריא אריאלי
 

Ron W

New member
אבל במציאות לא שומעים מוסיקה בהספק rms

אין ספק שהמערכת מסוגלת לתת טון רציף בהספק המוצג
אך בשמיעה מעשית לא תעבור צריכה של רבע ממנו.
הרי הנתון מתיחס לעלות של החשמל ולא להוכחת יציאת הספק.
בואתה מידה כמו מקרר או מזגן או אפילו נצילות של רכב
מתיחסים לצריכה ממוצעת הנובעת ממיתוג של טרמוסטט או אחוז מהנסיעה
שהרכב משייט בטורים נמוכים
 
מעניין

שלום
ראשית נחמד לקרוא שהייתה בסינגפור. גם לי יצא לשהות שם בין 1994-1996.
בטח בילית לא מעט באדלפי (מרכז קניות יעודי לשמע ו-Hi-End).
בזמני (ואני יודע שאח"כ המרכז קניות נהרס ונבנה שם חדש) היו גם חנויות נפלאות
ב-Plaza Singapora. כולל היבואן של מקינטוש, קליפש-אונקיו BOSE ועוד כמה.
זכרונות נעימים מהתקופה ההיא. חוץ מהאקלים החם ולח, נהנתי שם מאוד.
 

EB10000

New member
נראה חובבני. הם נוגעים בידיים חשופות...

בכלל, כל הרעיון של רמקול מתכתי נשמע לי רע... לדעתי רמקול מסוג כזה שמפזר צליל לכל כיוון, אינו מתאים לכל חדר ביתי. לרוב הם מוצגים בחדרי השמעה מיוחדים שעברו טיפול אקוסטי מיוחד, אחרת אין כל שליטה על ההחזרים הרבים מקירות וחפצים בבית...
 
mbl - חברה מאוד נחשקת ומכובדת

שלום
1. כמה מהיצרנים הנחשבים בחרו לעשות רמקולים ממתכת - בד"כ מאלומיניום:
http://www.yg-acoustics.com/
חברת YG-Acoustics, שהוקמה ע"י ישראלי,
http://www.magico.net/
חברת Magico, שמפתח הרמקול הוא יאיר תמם, שהרצה בסמינר ה-III בכרכור.
ה-M-3 (כמדומני) הוצג והודגם בתערוכה האחרונה בכפר המכביה. רבים התלהבו,
לי הוא נשמע אנמי.
2. טכנולוגיה (mbl):
למיטב הבנתי הם יצאו מהקופסא, ביצירת צליל הקפי (360 מעלות) בעוד שהגישה הקונבנציונאלית (רמקול עם ממברנה, פלנרי ואלקטרוסטאטי) מפזרים צליל בעיקר
ב-2 כיוונים. אחורה וקדימה, או רק קדימה.
גם B&o הלכו לשם...לכן צרפתי את הקישורים.
3. לטענתך, על החזרי הקירות ומיקום: רמקולים רבים מפונקים במיקום ודורשים מרחק נכבד מהקירות (אחורי וצדדי). במיוחד הגדולים. אילו הגיע לביתך (או ביתו של כל אחד אחר) נגן עם כלי נגינה, והיה מנגן בו, בגל מקום שתבחר בחדר,
האם היתה לדעתך בעיה בהחזרים, או שהיתה שומע צליל יפה וטבעי מאותו כלי מנגן?
 

EB10000

New member
MBL משום מה ב DACים שלהם אין תמיכה ב DSD

שלום

עברתי על ליין המוצרים שלהם מזמן. לא ברור למה הם מסרבים להוסיף תמיכה ב DSD שנחשב לפורמט דיי נפוץ בקרב אודיופילים כיום (יש המון חומר כזה למכירה און ליין). לדעתי החברה הכי טובה ומקצועית בתחום האודיו האי אנד, בעיקר DACים וטרנספורטים היא PS AUDIO (יצא לי לפגוש באופן אישי את PAUL בארצות הברית - ה P מתוך PS AUDIO).

לגבי רמקולי OMNI, אתה שוכח שהקלטות המוסיקה לא תוכננו להשמעה תלת ממדית\מרחבים שהמרקולים הללו מציעים. המיקס הסופי הוא סטריאו בו כל המרכיבים עברו MUX לשני ערוצים במטרה ליצור במה עם עומק ו STIRRING לצדדים, ואפילו צליל דמוי היקפי עי משחק בהפרשי מופע, אבל בטח שלא כדי להפיק צליל שמתפזר מהרמקולים לכל הכיוונים. רמקול OMNI סתם משכפל את אותם צלילים לכל הכיוונים ולא מפריד בין צליל במקור היה אמור להתפזר לאחור או לפנים.

לדעתי, רמקול אומני יכול אולי לתת אפקט טוב יותר אם היו מקליטים מראש את הקונצרט ממספר מקרופונים במרחב מסביב לכלי הנגינה ואז איך שהוא מקודדים את הכל לשני ערוצים בכדי שישמעו אופטימאלית ושהכל ישוחזר עי רמקול שכזה.

ייתכן מאד שרמקול OMNI יפיק תועלת מרבית מהקלטה מיוחדת שנקראת BINAURAL בה מקליטים עי שני מקרופונים ממוקמים באופן מנוגד על ראש בובה עם תעלות בצורת אוזניים אנושיות בכי לשחזר צלילים שמגיעים אלינו לאוזניים במקור. שיטה זאת נועדה להשמעה עי אוזניות ומסוגלת לתת תחושה של צלילים המגיעים מכל הכיוונים לרבות מעל הראש עי תזמונים, מופעים והפרשי עוצמות מדוייקים. יש לי DVDA של הופעה של הפינק פלויק בפומפאי עם הקלטה שכזאת שנועדה לקדם מכירות של אוזניות שינהיזר.

לאחרונה שמתי לב שעם הרסיבר החדש הימההה A2070 במצב DTS NAURAL X אני שומע צלילים בל הכיוונין לרבות מרמקולי התקרה שהוספתי לאחרונה. ז"א ה DTS NAURAL X יודע לטפל ולפענח הקלטות BINAURAL תוך שימוש בכל הרמקולים. לדעתי הקלטה כזאת תשמע יותר טוב עם רמקולי OMNI.

הנה דוגמה להקלטה בינוראלית:

https://www.youtube.com/watch?v=8IXm6SuUigI

גם זה נשמע מאד משכנע ללא אוזניות במצב NAURAL X ופחות טוב במצב המחלה של דולבי שנקרא פשוט DOLBY SURROUND כיום. לפי מה שהבנתי, עד היום פענוח מטריצי כמו דולבי התמקד רק בהפרשי מופע ועוצמות ולא בתזמונים. זה ההבדל העיקרי בין השיטה הישנה כמו DOLBY PRO LOGIC 2 ל DTS NAURAL X החדש, אשר מצליח לפענח ולפזר יפה גם הקלטות ב Q SOUND כמו AMUZED TO DEATH של רוג'ר ווטרס ימח שמו, מה שפעם ההיתי חייב לשמוע את ההקלטה רק במצב סטריאו כדי לכבל אפקט משכנע שהכלב נשמע מהגינה של השכן, היום אני מקבל אפקט הרבה יותר משכנע ללא קשר לאיזה כיוון אני מכוון את הראש בזמן השמעה במצב NAURAL X. ככל הנראה DTS מצאו דרך לזהות הפרשי תזמון זעירים ולנטב אותם לכל הערוצים באופן שיוצר מיקום מאד משכנע
 
למעלה