אירוח טובה קראוזה, דיאטנית קלינית

../images/Emo84.gif אירוח טובה קראוזה, דיאטנית קלינית ../images/Emo210.gif

טובה קראוזה, דיאטנית קלינית ואם לשניים תתארח בפורום ביום ג' 22.12.09 בשעה 10:30.
טובה קראוזה סיימה את לימודי התואר הראשון במדעי התזונה בפקולטה לחקלאות ברחובות בשנת 1995 בהצטיינות יתרה, וביצעה הכשרה מעשית (סטאז') בבית החולים רמב"ם ובמרפאות שירותי בריאות כללית הוסמכה כדיאטנית בשנת 1996.
טובה משתפת: "משנת 1996, כשתכננתי את ההריון הראשון, התחלתי להתעמק, להתעניין ולהתמחות בנושא התזונה בהריון ולאחר הלידה ואני ממשיכה בכך גם כיום. את דרכי באינטרנט התחלתי בשנת 1999 בכתיבת מאמרים קצרים בנושאי תזונה ומשנת 2000 אני מנהלת את תחום התזונה באתר "אמנות הלידה" שם מופיעים מאמרים שלי בנושא תזונה בהריון ולאחר הלידה וכן מייעצת בפורום תזונה ובפורום הראשי שבאתר.
מאז כתבתי מאות כתבות בנושאי תזונה ברשת ובעיתונות הכתובה. בשנים האחרונות אני כותבת במדור הבריאות של שבועון "לאשה" ובמוסף הבריאות של "ידיעות אחרונות". בנובמבר 2007 התפרסם ספרי הראשון "המדריך השלם לתזונה בהריון" בהוצאת "ידיעות ספרים". בעקבותיו, החלטתי להקים את אתר "תזונה טובה" כדי שיוכל לשמש מקור ידע אמין לכל מי שרוצה לדעת יותר על תזונה בריאה, במיוחד בתקופת ההריון וההנקה.
במקביל, אני עוסקת בייעוץ תזונתי אישי לנשים הרות, נשים אחרי לידה, נשים אשר מתכננות את ההריון שלהן ותזונת נשים על כל היבטיה וכן בהדרכה למעבר למוצקים והדרכת משפחות בשינוי הרגלי התזונה של כל בני הבית. אני גם מרצה בפני אנשי מקצוע (דיאטנים, אחיות, מיילדות, מדריכות הכנה ללידה) ובפני הקהל הרחב."
התחומים בהם אני מרצה ומייעצת למטופלות הם רבים ומגוונים, וכוללים, בין היתר, הכנה תזונתית להריון, מעקב עליה תקינה במשקל, התמודדות עם בחילות והקאות, אנמיה, עצירות וצרבות, מצבים מיוחדים כמו סוכרת הריון ורעלת, צמחונות בהריון ובהנקה, הרזייה בטוחה לאחר הלידה ובהנקה והצגת מוצקים לתינוק הבריא. אני מאמינה שהאוכל הוא בן הברית שלנו, במיוחד בתקופה בה אנו יוצרות חיים, אך גם לפני כן וכמובן, לאחר מכן. בניגוד לתפיסה, שהאוכל הוא אויב מלא פיתויים שרק ישמין אותנו וצריך להזהר ממנו, תפיסה שרבות מאיתנו אוחזות בה מילדות, אני מאמינה שאפשר לשנות את הדרך בה אנו מתייחסות לאוכל, למשקל ולדימוי הגוף שלנו. אני משתדלת לסייע בכך לנשים בכל יום"
האירוח יתמקד בתזונת האישה ההרה במהלך ההריון בסיכון. נא להמנע משאלות בנושאים אחרים. בנוסף, נא לשרשר שאלות להודעה ראשית זו בלבד. באירוח יתקיים על בסיס "כל הקודמת זוכה", וטובה תענה על כ-20 השאלות הראשונות, ככל שיותיר לה זמן האירוח. האתר של טובה קראוזה: http://www.tzuna-tova.co.il
 

טשומפי

New member
צליאק והריון

האם יש צורך להקפיד על תוספות מיוחדות לתזונה בזמן הריון או הנקה כאשר יש ברקע צליאק (עם נוגדנים שליליים)? כרגע אני בשבוע 16. למעט הימנעות מוחלטת מ - 5 מיני דגן אני משתדלת להקפיד על תזונה מאוזנת, משקל גוף תקין, לא עליתי יותר מדי במשקל בהריונות, ולפני ההריון הנוכחי חזרתי למשקל הגוף המקורי שלי. ספירת דם תקינה. על פי המלצת רופא גסטרו' אני נוטלת באופן קבוע ברזל B12 וחומצה פולית (למרות רמות תקינות בבדיקות דם), בעקבות ההריון התחלתי ליטול גם מולטיויטמין לנשים הרות (ללא גלוטן כמובן) האם עלי לשים דגש מיוחד על משהו בהקשר לתזונה? תודה רבה.
 
צליאק והריון

שלום טשומפי, ככל הידוע לי, אין צורך לעשות משהו מעבר למה שאת עושה. כמובן, המשמעות של דיאטה נטולת גלוטן היא לא רק הימנעות מהדגנים המכילים אותו אלא גם ממזונות ותכשירים אשר מכילים גלוטן מסיבות שונות כמו למשל יוגורט שמכיל עמילן שמקורו בחיטה אשר מוסף כחומר מעבה, אבל את זה אני מניחה שאת יודעת טוב ממני
בהנחה שאת צורכת דיאטה נטולת גלוטן ונוטלת את התוספים שציינת, חשוב לאכול בריא בדיוק כמו כל אשה הרה אחרת. מאחלת לך המשך הריון בריא וקל ובהצלחה! טובה.
 

metuka78

New member
קלוריות יומיות.....

כמה קלוריות צריך לאכול ביום מחודש 8 על מנת לא להשמין עוד עליתי כבר 15 ק"ג???
 
קלוריות בהריון

שלום מתוקה78, הצריכה הקלורית של כל אחד היא נתון אינדיבידואלי אשר נקבע על ידי הצרכים האישיים כמו גובה, גיל ופעילות גופנית. באופן מאוד כללי, יש צורך בתוספת של כ-300 קלוריות על פני מה שאכלת לפני ההריון מהשליש השני ואילך כך שמגיעים לבערך 2100 קלוריות ביום. עם זאת, אם עלית עד כה בקצב מהיר יותר מהמומלץ, הרי שצרכת יותר ממה שמומלץ, ואולי גם הוצאת פחות אנרגיה כך שהמאזן הקלורי שלך היה חיובי ועודפים נאגרו כשומן. כל מספר שאכתוב לך קרוב לוודאי שלא יהיה מדוייק, ולכן ממליצה לך מאוד על מעקב אצל דיאטנית, גם בשלב מתקדם זה. בפגישה ניתן לראות כמה את אוכלת היום וכיצד ניתן "למזער את הנזקים". בינתיים, שימי לב לנסיבות בהן את אוכלת: האם את ממוקדת באכילה? האם בכל פעם את יושבת ליד שולחן ואוכלת מתוך צלחת או שיש פעמים בהם את אוכלת מול הטלויזיה או המחשב? האם האוכל מהווה עבורך משהו שהוא מעבר להשבעת רעב? אם ענית בחיוב על שתי השאלות האחרונות, סיכוי טוב ששינוי ההרגלים האלה יכול לעזור מאוד. המשך הריון בריא וקל והצלחה רבה! טובה.
 

mom77

New member
הי טובה, אשמח להתייחסות:

אני בהריון ממש טרי כרגע, בהריון הקודם היתה לי סכרת הריון והקפדתי מאוד על תפריט מאוזן (ספירת מנות פחמימה וכו') אך בעוד ערכי הניטור היו מושלמים ירדתי קילו וחצי בשבועיים (!!) ובדיוק בנקודה זו התחילו לי צירים מוקדמים, מה שהוביל ללידה מוקדמת בשבוע 30. מיותר לציין שאני ממש חוששת עכשיו אפילו להתחיל עם ה"דיאטה" ההיא, רק אציין שהבעיה המרכזית אצלי היא שאני לא אוהבת את רוב הפירות והירקות - רבים מהם היו אגב בתפריט הסכרת בגדר "חינמים" שהיה אפשר לאכול כדי להשלים, אבל אני כאמור לא אוהבת, לכן אולי ירדתי במשקל בסופו של דבר.... (אני אגב בחורה רזה ולא שמנה). שאלתי היא: איך אוכל "לפצות" על בעיה תזונתית זו? אציין שאני אוהבת ירקות מבושלים, סלט עגבניות וחסה הולכים אצלי, מרקים בריאים ומזינים עכשיו בחורף, פתוח ובננה אני אוהבת, לאחרונה אפילו התחלתי לאכול אבוקדו... אבל כל השאר ובמיוחד ובעלי הטעם החמוץ לא באים בחשבון אצלי... השאלה היא האם הנ"ל ודומיהם מספיקים, ומה עוד מוסיפים ומעבים לתפריט? אשמח להתייחסות ולהצעות...
 
הריון אחרי סוכרת הריון

שלום mom77, בשעה טובה! תפריט של סוכרת הריון הוא למעשה תפריט בריא ומאוזן שהלוואי והרבה אנשים היו אוכלים אותו בחיי היומיום שלהם. אין חובה לאכול הרבה פירות - להפך. בדרך כלל מומלץ לא לעבור שתי מנות פרי ביום. קשה לי לומר מה היה שם בהריון הקודם אשר הוביל לצירים המוקדמים וללידה המוקדמת. אני בספק גדול אם היה זה התפריט עצמו ואפילו הירידה שהיתה במשקל: בדרך כלל ירידה במשקל נצפית אצל נשים שאכלו לפני הדיאטה הרבה יותר ממה שהיו צריכות וכשהן עוברות לאכול את מספר הקלוריות שהן צריכות, נוצר גירעון קלורי המתבטא בירידה במשקל. לחילופין, יש נשים שנבהלות מאוד מגילוי הסוכרת ומרוב חשש ממעיטות באכילה ואוכלות עוד פחות מכפי שאמורות, כך שכלל לא בטוח שהדיאטה היא זו שגרמה ללידה המוקדמת, למרות שהחשש שלך מובן לחלוטין. כאשר עוברים הריון עם סוכרת הריון, הסיכון לחזרה של הסוכרת בהריון חוזר הינו גבוה, אך אפשר להקטין אותו מאוד אם שומרים על אורח חיים בריא כבר מתחילת ההריון. מכיוון שאת בחורה רזה ומכיוון שבמחצית הראשונה של ההריון קיימת רגישות גבוהה לאינסולין, מצב שגורם לסוכר להיות נמוך דווקא, אין צורך לספור כעת את מנות הפחמימה, אך כן חשוב לאכול תפריט בריא עשיר בירקות, דגנים מלאים, קטניות וכן לאכול מוצרי חלב, ביצים, דגים (2 מנות בשבוע), בשרים, שמנים ושומנים בריאים (כמו האבוקדו) במידה ו-2 מנות מהפירות שאת אוהבת. כדאי מאוד להתחיל מעקב דיאטנית כבר כעת כדי להתאים את התפריט להעדפות האישיות שלך. אגב, דווקא חומץ גורם לקיבה להתרוקן לאט יותר ובכך מאפשר לסוכר לעלות יותר לאט. יש לי מטופלת עם סוכרת הריון אשר הצליחה לאזן את ערכי הסוכר בזכות תוספת של כרוב כבוש לכל ארוחה! כך שאם בכל זאת ירק מוחמץ או רוטב ויניגרט שמכיל חומץ יכולים לבוא בחשבון - כדאי. מרקים זה מצויין, וכך גם ירקות מבושלים והסלט שאת מציינת. כדאי לנסות סוגים שונים ותבשילים שונים כדי לראות מה את אוהבת. אפשר ירקות אנטי פסטי בתנור, לקט סיני מוקפץ, רטטוי ועוד. בספרי יש גם מתכונים רבים עם פירוט של הערך הקלורי וכמות הפחמימות למנה, ואת מוזמנת לעיין ולראות אם חלקם קורצים לבלוטות הטעם שלך. שיהיה המשך בריא, שמח ומוצלח! טובה.
 
מספר שאלות: צמחונות, חלבונים ו...עלייה במשקל

נמצאת בפתחו של הטרימסטר השלישי. עובר יחיד, עד כה העליתי כעשרה קילו, למרות שבאופן מוזר לא השמנתי, ואני אוכלת כמויות סבירות לחלוטין, ולעתים אפילו נראה לי שמעט מידי. לא ברורה לי העלייה הגדולה כל כך במשקל (הרופא צופה לי עלייה של 20 קילו בסך הכל!!!!). האם ייתכן שמדובר בהצטברות נוזלים בגלל לקיחת סטרואידים? בנוסף, צמחונית כבר שנים רבות, קראתי שצריך לצרוך כ70 גר' חלבון ליום, כמות שנראית לי אסטרונומית למי שאינה אוכלת בשר. זה מלחיץ אותי משום שקראתי שמחסור בחלבון עלול לפגוע בהתפתחות המח של העובר. מה לעשות? כמובן שנתון זה, יחד עם העלייה הגדולה במשקל, מטריד ומבלבל אותי. כל הבדיקות, כולל העמסת סוכר תקינות. יש לי תור לדיאטנית, אבל זמן ההמתנה די ממושך. אודה מאד לעצתך.
 
צמחונות, חלבונים ועלייה במשקל

שלום איזדרכת, בהנחה שהתחלת את ההריון במשקל תקין - עד תחילת השליש השלישי אמורים לעלות לא יותר מ-8.5 ק"ג. אם התחלת את ההריון בתת משקל (BMI מתחת ל-18.5) - לא יותר מ-9.5 ק"ג. אם את נוטלת סטרואידים, ייתכן שיש לכך השפעה. ייתכן גם שיש קצת בצקת ולכן יש השפעה על המשקל. דיאטה צמחונית יכולה להכיל כמות מספקת של חלבון. כל הדגנים והקטניות מכילים חלבון, וגם האגוזים והזרעים - אם כי בכמויות קטנות יותר, וכמובן גם מוצרי חלב וביצים. תפריט יומי יכול להכיל את כמות החלבון הדרושה. למשל, ביצה אחת מכילה כ-6 גרם חלבון, פחות מחצי קופסה של גבינה לבנה 5% (=100 גרם) מכילה כ-9 גרם חלבון, בפרוסת לחם רגילה אחת יש 2 גרם חלבון, ב-6 כפות עדשים מבושלים יש 8 גרם חלבון, ב-10 שקדים יש 2 גרם חלבון וכן הלאה. כך שאם התפריט שלך מכיל בחכמה את כל קבוצות המזון הדרושות ומשלב קטניות עם דגנים ועם אגוזים וזרעים (במיוחד קטניות ודגנים, אשר משלימים זה את זה מבחינת חומצות האמינו החסרות ולא חייבים לאכול אותם יחד באותה ארוחה), הרי שאין לך סיבה לדאגה. אני מניחה שכשתגיעי לדיאטנית תוכלי להירגע אף יותר. ממליצה לך לרשום כמה ימים לפני הפגישה עמה מה בדיוק את אוכלת כדי שיהיה לה קל יותר לנתח את התפריט שלך. תרגישי טוב ובהצלחה רבה!!! טובה.
 
סוכרת הריונית

היי טובה, תודה על הזמן שאת מקדישה לנו. אני בשבוע 7, בצום סוכר בין 93 ל 91. האם כשיתקדמו השבועות יש לי סיכוי לפתח סכרת הריונית? האם להקפיד לאכול מאכלים עם ערך גליקמי נמוך יעזור למנוע זאת? מה המלצתך? בתודה.
 
סוכרת הריון

שלום יבשה מרוחקת ובשעה טובה! במחצית הראשונה של ההריון, אצל כל הנשים, קיימת רגישות גבוהה של תאי הגוף לאינסולין, משמע שהסוכר יורד מהר יותר. במחצית השניה מתפתחת עמידות לאינסולין והלבלב מפריש כמות גדולה (בסוף ההריון האישה צריכה להפריש פי 2 עד פי 3 מכמות האינסולין לעומת תחילתו) ונשים שלא מסוגלות להפריש כמות כזו מפתחות סוכרת הריון. האם העובדה שכבר בשליש הראשון רמות הסוכר בצום הן מעל 90 מרמזת על סיכון לסוכרת הריון? אולי, ואולי לא. חסרים נתונים רבים בהודעתך: למשל, ככל שאשה נמצאת בעודף משקל רב יותר ובגיל מבוגר יותר, עם הסטוריה משפחתית של סוכרת, כך גדל הסיכון שלה לפתח סוכרת הריון. בהנחה שייתכן שאת בסיכון, חשוב להקפיד על אורח חיים בריא, הן באכילה והן בפעילות גופנית. כרגע אינני רואה טעם בכניסה לתפריט קפדני עם ספירת פחמימות (אלא אם ה-BMI שלך לפני ההריון היה 30 ומעלה) בדיוק כמו שעושים בסוכרת, אבל כן כדאי מאוד להתחיל מעקב אצל דיאטנית. לגבי האינדקס הגליקמי - המומחים חלוקים בדעותיהם, כיוון שיש עדויות שתומכות ביעילות ויש גם כאלו שלא. עקרונית, חשוב לזכור שלא רק האינדקס הגליקמי משנה, אלא כמות המזון שאוכלים, מה שנקרא העומס הגליקמי. מה שבטוח הוא, שהמזונות בעלי האינדקס הגליקמי הנמוך - דגנים מלאים וקטניות, הם ממילא בריאים יותר ועדיפים על פני מאפים מקמח לבן וממתקים. בנוסף, שילוב של חומץ בכל ארוחה (בכמות של 2 כפיות) גורם לקיבה להתרוקן לאט יותר ובכך לסוכר לעלות לאט יותר אחרי האוכל. המשך הריון בריא והצלחה רבה! טובה.
 
תודה על התגובה+אני עונה לשאלותיך

ה BMI אכן מעל 30, אני בת 30 וההיסטוריה המשפחתית היא שלסבא הייתה סוכרת (לא הזריק אינסולין). תודה!
 
קושיות הריוניות

הי טובה, אני בשבוע 30 ,לאחר העמסת סוכר אובחנתי כחולת סכרת הריון,אני במעקב ושומרת על דיאטה., כרגע החשש שלי הוא לא לפתח את המחלה,אילו טיפים מלבד התפריט יכולים לעזור לי? אין לי תורשה של סכרת במשפחה אך אני בעלת משקל עודף כבר שנים... האם לסוכר יש תופעות כמו עצירות שלפתע התחלתי לסבול ממנה? אשמח לכל עצה,תודה יום נפלא!!!
 
סוכרת הריון

שלום מחכה ומצפה2009, הבשורה הטובה היא, שברוב המכריע של המקרים, שמירה על דיאטה וביצוע פעילות גופנית מתונה מספיקים לאיזון סוכרת ההריון. חשוב לדעת שפעילות גופנית מאפשרת לסוכר להיכנס לתאים במנגנון שאינו תלוי באינסולין ומכאן חשיבות הפעילות לאיזון הסוכר בסוכרת הריון, וכן אצל אנשים בעלי סוכר מעל 100 בצום ("טרום סוכרת") וכמובן גם חולי סוכרת סוג 2 וסוג 1. ב-98% מהמקרים, הסוכרת חולפת תוך ימים ספורים מהלידה, אם כי אשה שהיתה לה סוכרת בהריון נמצאת בסיכון גבוה יותר לפתח סוכרת סוג 2 בשלב מאוחר יותר בחיים לעומת אשה שלא היתה לה סוכרת הריון. נוכחות עודף משקל כמובן מגבירה את הסיכון - אך הצד החיובי שבדבר הוא שכנראה אם תגיעי למשקל תקין, הסיכון שלך יצטמצם מאוד! לא ידוע לי על קשר בין סוכרת הריון לבין עצירות. כדי למנוע עצירות חשוב לשתות הרבה (מים כמובן), לאכול לפחות 5 מנות ירקות ביום עם דגש על עגבניות, ולעסוק בפעילות גופנית. מזונות נוספים שיכולים לעזור: זרעי פשתן טחונים - עד כף ביום (לא טעים), שזיפים/תאנים יבשים (במסגרת מנות הפרי המוקצבות לך), שמן זית בסלט במידה ויוגורט המכיל חיידקים פרוביוטיים. קיים גם תכשיר סיבים בטוח לשימוש בהריון בשם "בנפייבר" (חפשי אותו בגוגל). ייתכן שתוסף הברזל שאת נוטלת גורם לך לעצירות, וכן - אורז לבן, תפוח, בננה וגזר מבושל יכולים לגרום לעצירות. טיפים נוספים בסוכרת הריון: - כל ארוחה צריכה להיות מעורבת, כלומר להכיל גם מזון פחמימתי אך גם חלבוני וגם שומן. למשל - לחם עם ממרחים וסלט - הממרחים יכולים להיות חלבוניים (גבינה) ושומניים (טחינה/אבוקדו) הסלט יכול להכיל כפית שמן זית וכן חומץ. וכאן מגיעים לנקודה הבאה: - הוספת חומץ לכל ארוחה יכולה לסייע באיזון הסוכר כיוון שחומץ גורם להאטת ריקון הקיבה. כפי שכתבתי קודם, יש לי מטופלת שלאחר שהוסיפה כרוב כבוש לארוחות העיקריות - ערכי הסוכר שנמדדו אחרי האוכל הפכו תקינים להפליא. - לא לאכול יותר מפרי אחד בארוחת ביניים וגם אותו לא להשאיר לבד אלא להוסיף לו 7 שקדים או 2 אגוזים (4 חצאים) של מלך או פקאן. השומן מהשקדים והאגוזים אף הוא גורם לקיבה להתרוקן יותר לאט ובכך - לסוכר לעלות לאט יותר אני מקווה שאת בודקת את עצמך כפי שהדריכו אותך. המעקב חשוב מאוד. תרגישי טוב ובהצלחה רבה!!! טובה.
 

yaara122

New member
קלקסן ותזונה

שלום טובה, כמו רבות כאן בפורום אני נוטלת קלקסן 60 מ"ג (על משקל של 55 ק"ג). רציתי לדעת האם יש מאכלים מסויימים שרצוי להימנע או להפחית בצריכתם בעת לקיחת הקלקסן. למשל - ראיתי שלאנשים שלוקחים קומדין מומלץ לא להרבות באכילת תרד ובכלל עלים ירוקים. האם הדבר נכון גם ללוקחי קלקסן? כמו כן, הם מומלץ בעת לקיחת קלקסן לקחת תוספי סידן ואם כן באיזה מינון? ושאלה קטנה נוספת - אני לוקחת כבר כמה שנים חומצה פולית ויש לי רמה בדם מעל הטווח. האם יש בעיה עם עודף בחומצה פולית? תודה מראש יערה
 
קלקסן, תזונה וחומצה פולית

שלום יערה, ככל הידוע לי, אין הגבלה תזונתית בעת לקיחת קלקסן. ליתר בטחון אף ערכתי חיפוש באתר "פאבמד" אשר מכיל את כל תקצירי המאמרים המדעיים שפורסמו ב-43 השנים האחרונות ולא מצאתי אפילו מחקר אחד שעוסק בקלקסן ובהשפעות של תזונה, או תוספי סידן. אגב, גם בעת נטילת קומדין, המגמה היום היא להמליץ לאנשים להמשיך לאכול את הדיאטה הרגילה שלהם ולא להוריד מהתפריט ירקות ירוקים אם נהגו לאכול אותם באופן קבוע קודם לכן. ההמלצה היא פשוט לא להוסיף את המזונות הללו לתפריט. לגבי סידן - כדאי מאוד לקבל אותו מהתזונה בעזרת מזונות שעשירים בו: ירקות ממשפחת המצליבים (כרוב, כרובית, ברוקולי, רוקט, עלי חרדל, צנון, צנונית), מוצרי חלב, סרדינים עם העצמות, פירות הדר, טחינה ושקדים ורק אם אין צריכה מספקת - להשלים מתוספים. זאת משום שסידן מפריע לספיגת הברזל ולהפך, כך שעוד תוסף רק מכביד על נטילת התוספים היומית, מה גם שתמיד הדרך הטובה ביותר היא לקבל את רכיבי התזונה מהמזון עצמו. לגבי חומצה פולית - מה הסיבה שבגללה את נוטלת חומצה פולית מזה כמה שנים ומה המינון שאת נוטלת? הרמה בדם יכולה להיות מעל הטווח גם אם לוקחים מינון של 400 מק"ג ובמיוחד אם לקחת את התוסף על הבוקר לפני שבאת להיבדק
(קרה לי פעם...). עקרונית, לא מומלץ לעבור כמות של מעל 1000 מק"ג ליום, אלא אם נוטלים תרופות מסויימות או נשאים של מוטצייה שמחייבת מינון גבוה מאוד של חומצה פולית. המשך הריון בריא וקל ובהצלחה! טובה.
 

יולי1971

New member
אילו מאכלים אפשר לאכול ע"מ להפחית את הבחילות

אני בתחילת ההריון ומקיאה כ3-4- פעמים במשך היום בחילות יש לי כל היום. אפילו בננה אני מקיאה מה אפשר לאכול בכדי לא להקיא, או לפחות להפחית את המספר? תודה :)
 
איך לשרוד את הבחילות

שלום יולי1971, בשעה טובה! אני מצטערת לקרוא על הסבל שלך. חשוב מאוד לשלול מצב שנקרא "היפראמסיס גרבידרום" אשר לעיתים מחייב אשפוז ועירוי נוזלים ואפילו מתן תרופות בטוחות נגד בחילות. בגלל חשיבות הנושא, הקדשתי לכך כמה עמודים בספרי, והנה גירסה מקוצרת של העקרונות החשובים: • לאכול! את לא חייבת לאכול הרבה אבל חשוב שתאכלי משהו. אם לא תאכלי תרד רמת הסוכר בדמך, ורמת סוכר נמוכה מעוררת בחילה. אל תתני לעצמך להגיע לתחושת רעב (שיכולה להופיע למרות הבחילות) לאורך זמן, כיוון שהיא יכולה להתחלף במהירות לתחושת בחילה. כדי לקצר את "צום הלילה" ככל האפשר, חשוב לנסות לאכול משהו קטן גם לפני השינה. • איך לאכול: כשיש בחילות יעמיסו ארוחות גדולות על הקיבה ויגרמו לבחילה. כדאי לאכול ארוחות קטנות לעתים קרובות, אפילו כמה נגיסות כל שעתיים. תוכלי לאכול ב"הפסקות" שבין הבחילות. • מתי לאכול: לפעמים עצם הקימה מהמיטה בבוקר יכולה לגרום לבחילה. במקרה כזה כדאי להניח מראש כמה קרקרים או צנימים ליד המיטה ולאכול אותם עדיין בשכיבה. • מה לאכול: התפריט שלך צריך להיות עשיר בחלבון ובפחמימות מורכבות ודל, יחסית, בשומן. רוב הסיכויים שתסבלי טוב יותר מזונות קרים מאשר מזונות חמים. מומלצים מזונות קלים לעיכול ובעלי טעם ניטרלי, כמו: צנימים, קרקרים, פריכיות אורז, חלבון מביצה קשה מקוררת, יוגורט, מעדן חלב, בננה, תפוח עץ או רסק תפוחי עץ, פרי הדר, אבוקדו, שקדים. • מה עוד אפשר לאכול: אצל חלק מהנשים יכולים טעמים חמוצים ומרקמים פריכים לשפר את ההרגשה (מלפפון חמוץ, זוכרת?) תוכלי לנסות למצוץ לימון או סוכרייה בטעם לימון או לאכול ירקות טריים כמו "מקלות" גזר ומלפפון שטפטפת עליהם לימון או רוטב שמכיל חומץ. תוכלי גם לנסות לאכול מזון מלוח כמו בייגלה ואחריו משהו מתוק כמו מעדן חלב או פרי. יש נשים שאכילה בצורה כזו מעבירה להן את תחושת הבחילה למשך היום. • מה לא לאכול או לשתות: כל מה שמרתיע אותך כמובן, ובעיקר מזון מטוגן, דברי מאפה שומניים כמו בורקס, בצל, נקניקיות, מאכלים מתובלים מדי או מאכלים שאינך יכולה לסבול את הריח שלהם. כדאי להימנע משתיית קפה וקולה, למרות שפגשתי נשים שדווקא קולה הקלה עליהן את הבחילה. • הימנעי מריחות לא נעימים: השתדלי לצמצם למינימום את השהות שלך במקומות בהם קיימים ריחות המעוררים בך בחילה. • הקיפי את עצמך בריחות נעימים: נצלי לטובתך את הרגישות המוגברת שלך לריחות, כך שתמיד יהיו איתך מקורות לריח שעוזר לך נגד הבחילה. אולי יהיה זה לימון שלם או פלחי לימון, אולי עלים מצמח הגרניום הלימוני, או כל ניחוח אחר שישפר את הרגשתך. • שתי הרבה: הדאגה העיקרית שלך היא למנוע התייבשות בעקבות הקאות. כשיש בחילות את עשויה לאבד את הרצון לשתות. זכרי: שתייה מועטה יכולה להחמיר את הבחילות, בעוד ששתייה מרובה יכולה לעזור להפחית את עוצמתן. הכמות המומלצת בהיריון היא שלושה ליטרים של נוזלים ממזון וממשקה. שתי מים, מי סודה שחלק מהגזים יצאו מהם או מיץ פירות מדולל במים או במי סודה. כדאי גם שחלק מהמזונות שתאכלי יהיו עשירים במים, כמו: מלפפון, מלון, אבטיח, ארטיק קרח וג'לי (עם צבעי מאכל טבעיים). כך תוכלי לקבל מספיק נוזלים גם דרך האוכל. • השתמשי בג'ינג'ר: שורש הג'ינג'ר (זנגוויל) נמצא בשימוש ברחבי העולם כתבלין וגם כתרופה צמחית נגד בחילות והקאות. בשנים האחרונות נערכו כמה מחקרים שהוכיחו מדעית ש"סבתא צדקה" - הג'ינג'ר אכן יעיל בהקלה על בחילות והקאות בקרב נשים הרות. למרות שטרם נקבע מינון מינימלי בטוח, ממליצים כיום על כפית של שורש מגורר (שתוכלי להוסיף למאכלים) ליום, או על שתייה של עד 4 ספלים של תה ליום, כל אחד מהם מכינים מחצי כפית שורש מגורר המושרה ב-240 מ"ל מים רותחים במשך 10-5 דקות. אפשר גם לאכול ג'ינג'ר מסוכר בכמות של שתי חתיכות ליום, כל אחת באורך וברוחב של 2.5 ס"מ ובעובי של כחצי ס"מ. תרגישי טוב ושיהיה בבריאות ובהצלחה רבה!!! טובה.
 
שלום רב ותודה על הקדשת הזמן

הריון נוכחי (הריון בסיכון עקב חשש לקרעית רחם שעלולה להתרחש)לא עלית במשקל עד לשבוע 21 מלאים, עכשיו שבוע 24+3 עליתי 5 קילו. אני בשמירת הריון מלאה, זה אומר אסור לי לעשות כלךום מלבד ללכת לשרותים בדיקות ולאוכל,ואוכל הפך למוטיב מרכזי בגלל הלחץ יש לי עוד 10 שבועות בע"ה עד ללידה,ואני לא רוצה להוסיף למשקלי עוד מכיוון שאני עם עודף של 10 קילו. כיצד את ממליצה להמשיך?ממה להיזהר באאכילה(קשה לי בלי משו מתוק,ומדי פעם קולה). כמו כן עלי לקחת ברזל פעמים ביום דבר שגורם לעצירות יותר ממה שסבלתי בעבר(בחיי היום יום),שזיפים לא ממש עוזרים,והחלפת ברזל עומדת להתבצע . תודה לך
 
למעלה