חגיגות וספרים בשרשור רב-נושאי

  • פותח הנושא Ferma
  • פורסם בתאריך

Ferma

New member
../images/Emo65.gif../images/Emo47.gifחגיגות וספרים בשרשור רב-נושאי../images/Emo63.gif

הי גילו, גילו נא, הי גילו, גילו נא, יום הולדת הנה בא.
The love of learning, the sequestered nooks, And all the sweet serenity of books. - Henry Wadsworth​
אכן, שבוע של אירועים משמחים
ראשית אנו חוגגים יום-הולדת לכמה מחבריו הוויתיקים של הפורום
מחר ב-6.6. אנו חוגגים ל-DallyLama שהוא גם כחול, וננסה לגרום לו להסמיק מעט
. אולי יותר פרי-תומר מזרי דפנה, אבל נשתדל לשזור גם כמה כאלה
. כמעט ואין זמן לנוח, כי יומיים לאחר מכן ב-8.6. אנו חוגגים לחובב הלוגיקה הידוע MelodicTruth ששמו הוירטואלי הוא אמנם מלודי, אך נאחל לו, בעיקר במציאות, שיזכה לחיים ארוכים
. אם זה לא מספיק לרומם את הרוח ולשובב את הנפש, שבוע הספר מתחיל השבוע
אי לכך ובהתאם לזאת, אנו מכריזים על הקמת שרשור רב-נושאי בפורום מתמטיקה
ראשית, נמצא מי עוד חוגג איתנו, מי נולד ומי חלף, בעולם המתמטיקה, המדע והאינטלקטואליה. לאחר מכן, לכבוד שבוע הספר, אני מציע שכל אחד ישרשר את ספרי האינטלקטואליה החביבים עליו (לא רציתי להגביל רק לספרי מתמטיקה פופלרית, מכיוון שספרי מתמטיקה "אמיתית" כנראה לא נמצא בשבוע הספר העברי. מצד שני אם כבר מדברים על כל ספרי המדע הפופלרי, אז אפשר להרחיב את זה לספרי עיון - לכן, ספרי אינטלקטואליה. שיהיה מה לעשות כשלא לומדים מתמטיקה, קוראים מתמטיקה או נושמים מתמטיקה, נו...
). אנחנו עוד כאן? היום קצר והמלאכה מרובה (גם המאכלה
)!
 

Ferma

New member
../images/Emo77.gif../images/Emo212.gif6.6. היום שהיה והיום שיהיה../images/Emo221.gif

אנחנו כבר יודעים שלפחות איש מדע גדול אחד נולד בתאריך הזה, שכן זהו יום ההולדת של DallyLama מנהלנו, בחור כארז! אבל חברים עשויים לתהות, את מי עוד עלינו להזכיר באותו התאריך, ומי עוד חולק עימו את הכבוד? אה!
Regiomontanus - המתמטיקאי והאסטרונום הגרמני הנודע. הלא הוא Johannes Müller von Königsberg. כמו היוונים הקדמונים, הוא צירף את המתמטיקה ואת היקום - האסטרונומיה, וכתב בספרו את המשפט הבלתי נשכח:
"You who wish to study great and wonderful things, who wonder about the movement of the stars, must read these theorems about triangles. Knowing these ideas will open the door to all of astronomy and to certain geometric problems."​
קרל פרדיננד בראון - הפיסיקאי והממציא הנודע, זוכה פרס הנובל. בין השאר, עסק בפיתוח הטלגרף האלחוטי, והמציא את שפורפרת הקרן הקתודית (שנקראת על שמו), בה משתמשים עד היום במסכים שונים, כוללי מסכי טלוויזיה.
Aleksandr Lyapunov - המתמטיקאי והפיסיקאי הרוסי הנודע. כל-כך הרבה דברים קרויים על שמו, שיהיה זה חטא לבכר אחד על-פני האחרים.
תומאס מאן - לא ארחיב כי זה לא פורום ספרות, אבל הרגשתי שיהיה זה מביש לא להזכיר את ענק הספרות וזוכה פרס הנובל הזה.
מקס אוגוסט צורן - האם יש מתמטיקאי שלא שמע על הלמה של צורן? אבל רבים שוכחים שתורת הקבוצות לא הייתה תחום העיסוק היחיד שלו. צורן עסק וגם תרם רבות לאלגברה ולאנליזה הנומרית. אם תבקרו בפקולטה למתמטיקה של אונ' אינדיאנה, תגלו גם שהיה מוכשר מאוד בנגינה עלי גיטרה
.
Edwin G. Krebs - ביוכימאי אמריקאי, זוכה פרס נובל לרפואה (פיסיולוגיה). שוב, לא ארחיב. רק אציין שהתגלית המשותפת שלו ושל פישר, קידמה את הרפואה באופן אדיר (תרם רבות להבנה של תהליכים מטבוליים). לחובבי האנטומיה והפיסיולוגיה שבינינו, אל תבלבלו אותו עם ה-Kreb של Kreb's Cycle!
Heinrich Rohrer - פיסיקאי שוויצרי, זוכה פרס נובל לפיסיקה. אזכיר רק שהוא תרם רבות לפיתוח המיקרוסקופ STM (scanning tunneling microscope)zz.
ריצ'ארד סמאלרי - כימאי, פיסיקאי ואסטרונום אמריקאי. זוכה פרס הנובל בכימיה על גילוי צורה חדשה בה יכולים פחממנים להסתדר. באקמיניסטרפולרן (לחובבי הכימיה שבינינו. על שם האדריכל באקמינסטר פולר, אגב, שפיתח את הכיפה הגיאודזית).
Phillip Allen Sharp - כימאי, גנטיקאי וביולוג-מולקולרי אמריקאי, זוכה פרס נובל ברפואה (פיסיולוגיה). שארפ קידם רבות את הגנטיקה המורדנית. הוא זכה בבפרס הנובל בפיסיקה, בשיתוף עם שני עמיתים, על
"the discovery that genes in eukaryotes are not contiguous strings but contain introns, and that the splicing of messenger RNA to delete those introns can occur in different ways, yielding different proteins from the same DNA sequence".​
ואולי נצחיה תוכל לתרגם לנו
ג'רמי בנת'ם (יום שנה) - שוב, לא מתמטיקאי אבל פילוסוף מדיני רם-מעלה (כל מי שלקח קורס באתיקה או בפוליטיקה, בוודאי שמע עליו). אחד התומכים הראשונים בתועלתנות. וויקי אומרת: היה פילוסוף מדיני, משפטן ורפורמטור חברתי ומשפטי בריטי.
George Davis Snell (יום שנה) - גנטיקאי אמריקאי, זוכה פרס נובל לרפואה (כמה כאלה היו לנו? DallyLama קול מן ההרים, התשמע אמור לי, קול מן ההרים?
). אנשים רבים חבים לו חוב עצום, מכיוון שהוא ממפתחי התורה האימנולוגית (תורת החיסון) מאחורי השתלת איברים (הגוף דוחה איברים מסוימים, מקבל אחרים וכו'). הפעם התרגום הוא מיידי למדי. מבין כל השלושה שחלקו את פרס הנובל באותה השנה סנייל היה אחראי על
"discovered the genetic factors that determine the possibilities of transplanting tissue from one individual to another. It was Snell who introduced the concept of H antigens."[1]​
. כן, כן, כך עוד שנה עוברת. אתם מוזמנים לברך בשלל ברכות את חתן השמחה. וגם אני אגניב מזל"ט אחד
.
 

גיל14

New member
זהו גם יום ההולדת של נועה לביא,

שנצפתה פה בפורום כמה פעמים, ועל כן מגיע לה מזל טוב! מזל טוב לכל מי שמגיע לו!
 

Ferma

New member
../images/Emo51.gifשיידעת אותנו../images/Emo70.gif

נועה היקרה, מדוע לא השתתפת בשרשור ימי ההולדת?
הנה, תוקנה העוולה. המון המון מזל"ט - וראי את עצמך כ-Incarnation on Earth של כל אחד מהאנשים שנולדו או חלפו ביום שלך
. עזבי, פשוט המשיכי להיות עצמך ולתרום לפורום תרומות מעניינות! מקבלת פיצויים?
מזהב, אולי?
 

Ferma

New member
../images/Emo77.gif../images/Emo212.gif8.6. היום שהיה והיום שיהיה../images/Emo221.gif

חיים הוא בחור עשוי ללא חת, אך צנוע. יגיד לכם שהוא קורא את הספר של Jech ויחייך. אבל אני, שראיתי והחזקתי את הספר הזה, יודע שזו משימה קשה יותר מטיפוס על הר אוורסט. לוגיקן נלהב שכזה, נקווה שלא ימצא פער מהותי בהכרזת העצמאות של השרשור רב-הנושאי, או של המדינה, שיאפשר לדיקטטור לעלות לשלטון. כי זה לא יהיה גד(ו)ל
. ה-8.6. הוא יום מכובד למדע, ולמתמטיקה הישראלית בפרט וזאת מכיוון ש...
ישראל אומן - המתמטיקאי הישראלי המפורסם וזוכה פרס נובל לכלכלה
. פרופ' אומן עוסק בתורת המשחקים והיה מכותבי הקורס באונ' הפתוחה. אומן זכה בשורה ארוכה של פרסים ישראליים בתחום המדע. יש לו דעות מעניינות מאוד בנושא, במיוחד מכיוון שיישום תורת המשחקים לחיי היומיום הוא נסיון ממושך כל-כך. בספרם של טברסקי וכהנמן "רציונליות הוגנות ואושר" (שאני חושב שכדאי להוסיף לשרשור הספרים), פותחה תורת הערך, עליה זכה האחרון (כהנמן) בפרס נובל. אומן, מצידו, חולק על התורה.
Giovanni Domenico Cassini - האסטרונום האיטלקי הנודע. לפי דעתי הוא יותר ממתאים למתמטיקה, בשל הקרבה הרבה בין התחומים בזמנו. על הקאסינים (והגן המתמטי) דיברנו מאוד בפירוט בשרשור הזה.
אליסה בוליה סטוט - מתמטיקאית אירית. הבת השלישית של המתמטיקאי המפורסם ג'ורג' בוליה. המציאה את מושג ה"polytope" (מישהו מתנדב לתרגם לוויקי העברית? יובל?) והוכיחה כמה תוצאות חשובות הקשורות לו. מאוחר יותר היא הוכיחה עוד שתי תוצאות הקשורות לחיתוך הזהב. המתמטיקאי Coexter, איתו עבדה על מספר בעיות, אמר עליה:
"The strength and simplicity of her character combined with the diversity of her interests to make her an inspiring friend."​
קאספר ווסל - מתמטיקאי נורווגי-דני. המתמטיקה חבה לו רבות על תרומתו לתחום המספרים המרוכבים. בין השאר, הוא היה הראשון שביטא (ופרסם) את הרעיון של הצגת מספרים מרוכבים כנקודות במישור (אחיו, אגב, היה ידוע מאוד בתחום הספרות).
Jacques-Arsène d'Arsonval - ביופיסיקאי צרפתי. ממפתחי הגלוונומטר (moving coil) והאמפרמטר מבוסס הקפסולה התרמית. מחלוציה של האלקטרופיסיולוגיה, לצד טסלה הנודע (על שמו קרויה יחידת המידה הסטנדרטית בשדה מגנטי).
פרנסיס קריק - ביולוג ופיסיקאי אנגלי, מהנודעים ביותר. זכה בפרס נובל לרפואה (בשיתוף עם ווטסון) על פיצוח מבנה ה-DNA. אין צורך לומר כמה קידם צעד זה את המדע והרפואה בזמן האחרון. לאחר גילויו זה, המשיך לחקור את הקשר בין מבנה ה-DNA לתפקודו, ואח"כ עבר לחקר המוח. (כה אמרה וויקי בעברית).
John D. Roberts - כימאי אמריקאי. קידם רבות את ענף הכימיה הפיסיקלית, הספקטרוסקופיה, הכימיה האורגנית, ותרם רבות להבנת הקצב של תגובות כימיות.
Kenneth G. Wilson - פיסיקאי תיאורטי אמריקאי. נודע ביותר בשל פיתוח של חבורות רנורמליזציה (ראה את הערך המתאים בוויקיפדיה העברית). הפיתוח הנ"ל היה תוצאה של תובנה שסייעה לו לענות על השאלה "מהי תורת השדות הקוונטית?" (תחום המשלב בין מכניקה קוונטית לתורת היחסות הכללית. QED, אלקטרודינמיקה קוונטית, היא התחום בו פיינמן היה אחד החלוצים, אגב). ב-1985 הוא מונה לאחד מהדירקטורים ב-Cornell Theory Center היוקרתי, שבאונ' קורנל (אחד מחמישה מרכזים של מחשבי-על, בארה"ב).
Eric F. Wieschaus - ביולוג אמריקאי, זוכה פרס נובל לרפואה. אמהות רבות יודו לו על עבודתו בתחום הגנטיקה של התפתחות העובר.
Charlotte Scott - מתמטיקאית בריטית, האשה הבריטית הראשונה שקיבלה תואר דוקטור. מרצה וטניסאית מוכשרת. עבדה רבות בתחום הגיאומטריה האנליטית המודרנית.
Gian Domenico Romagnosi (יום שנה) - פילוסוף, כלכלן ומשפטן איטלקי. היה הראשון לפרסם את הקשר בין חשמל ומגנטיות, ב-1802 (כ-20 שנים לפני Ørsted המפורסם). פרסום שזכה בעיקר להתעלמות בקרב הקהילה המדעית, לרוע המזל.
מריה רייכה (יום שנה) - מתמטיקאית וארכאולוגית גרמנית (מישהו שומע את יוסי בנאי מזמזמם "נשים, נשים"?
). התפרסמה מאוד בשל התיאוריה שלה על קווי נסקה, בפרו. למעשה, היא התפרסמה כל-כך שאפילו יש עליה ערך בוויקיפדיה העברית. אמנם יש עוד שלושה ימים ליום-הולדת, אך טוב מוקדם מאשר מאוחר. מי לא רוצה לקבל
ו-
מספר ימים קודם? ברכות, רבותי, ברכות
 

Ferma

New member
../images/Emo63.gifים רבותי, ../images/Emo63.gifים../images/Emo70.gif

ואילו ספרי מתמטיקה אתה מתכוון לקנות בשבוע הספר? ואת? אילו ספרי מדע פופלרי, יקרצו אליך השנה, מבין דוכני ההוצאות השונות? ספרי עיון או ידע אחרים? ספר ספר! כמו שנאמר: נהנית? ספר לחבריך! לא נהנית? ספר לחבריך!
 

Britush

New member
../images/Emo77.gif../images/Emo212.gif 7.6 ../images/Emo221.gif

הוא ניסה להתחמק, אבל לא הצליח
: מחרתיים יהיה יום ההולדת של גל, הלא הוא Ferma, שידוע גם ככותב המלצות נהדרות ופותח שרשורים מושקעים מאוד (למשל זה!). ניסיתי לחפש מתמטיקאים נוספים שנולדו בתאריך הזה, אבל אני כנראה לא מוצלחת בזה, כי לא מצאתי.
גל, אני חוששת שאתה תאלץ להוסיף בעצמך. המון ברכות!
 

DallyLama

New member
אולי יום יבוא ומישהו יזכיר את שמו

בשרשור ימי הולדת...
 

avinamal

New member
"בידיונות" של חורחה לואיס בורחאס

הוא הספר ה"אינטלקטואלי" האהוב עלי, ואחד האהובים עלי בכלל. אבל כיוון שזה מן שירשור ספרים כללי, אנצל אותו כדי להמליץ על האמן ומרגריטה, AKA "השטן ממוסקבה" בתרגומו הקודם, של מיכאיל בולגאקוב - שהוא פחות או יותר, בלי להכנס להשוואות, הספר הכי טוב שקראתי אי-פעם. והמלצה נוספת שלא ניתן בלעדיה - והיום איננו כלה, כל מילה מיותרת.
 

נצחיהTT

New member
אולי תסביר לי

פעם ועוד פעם ניסיתי לקרוא את "האמן ומרגריטה" כי כל כך הרבה אנשים שאני מכירה ומעריכה משבחים אותו, אז לא יכול להיות שהוא גרוע. אני לא מצליחה לעבור את העמודים הראשונים, ואני לא מבינה מה מופלא בו כל כך.
 
../images/Emo39.gif ../images/Emo39.gif ../images/Emo39.gif הרבה מזל טוב לכל החוגגים

בקרוב את יום הולדתם
במתמטיקה, ובכל אשר תִפנו
ו...קריאה מהנה
 

נצחיהTT

New member
מזל טוב לכל החוגגים

כן, גם לאלה שאינם גולשים בפורום, ואפילו לאלה שכבר אינם מתהלכים עוד עימנו על פני האדמה. כרגע מעומס העבודה שיש עלי אני לא מתעניינת בקריאה של שום דבר שמצריך מאמץ שכלי. אבל קראתי את "נער החידות ממומביי" והוא ספר קיטשי אך חמוד ביותר (מלצר הודי עני וחסר השכלה בן 18 זוכה פתאום במיליארד רופי בחידון טריוייה טלוויזיוני, והוא נעצר בחשד לרמאות. עורכת דין אידיאליסטית באה להגן עליו ודרך הסיפור רואים איך הוא לא יודע כלום, אבל במקרה , מסיפור חייו, ידע במקרה את התשובות לשאלות שנשאלו)
 
למעלה