ד"ר עדי אדר, נוירולוג הבית,

דליה.ד

New member
../images/Emo65.gifד"ר עדי אדר, נוירולוג הבית,

עונה לשאלות הגולשים. הנכם מתבקשים לצרף את שאלותיכם להודעה ראשית זו. בברכת סופשבוע מקסים לכולנו (ובמיוחד לד"ר אדר שלנו
) !
 

KFIRB

New member
EXTROPHIA ובעיית ריכוז

שלום ד.נ. בן 24. עם דיסגרפיה וקשיים לא מוסברים באנגלית. רקע התפתחותי ארוך הקשור להתפתחות פסיכומטורית ולשונית מאוחר לנורמה. חוסר שגשוג לאחר לידה קיסרית עם מצוקה נשימתית וד. קרום המח. דיבור 3.5 הליכה2.5. כן בעיות ראיה עין שמאל עצלה עד היום וראייה לקוייה בקוצר ראייה לאחר תיקון גבולי ל 6/12 , עם התחלתץ ליקוי רוחק ראיה כמקובל לאוכלוסייה זו. לאחר ניתוח פזילה בגיל שנה וחצי. באבחונים שונים עלה הויכוח לגבי קושי גרפומוטורי או קושי רגשי. באבחון פסיכודידקטי שבוצע לפני מס' שנים נמצא קשב וריכוז ברמת הנרומה אך זכרון חזותי וקוארדינציה ויזומוטורית עי-יד נמוכה לנורמה. בנוסף קשיי תכנון והתארגנות. עקב האבחון נעשה היקף לאנגלית והומלץ על הקראת שאלון באנגלית ושימוש במילון אלק'. כעת באבחון לקראת לימודים אקדמיים, נמצא כי התפיסה חזותית -צורנית-גרפית ירודה ביותר, נמצא יכולות קשב וריכוז נמוכות מהממוצע בכל ההיבטטים פרט למכלול הקולי. שהיה מעל לממוצע. שהמכלול החזותי נמצא ירוד ביותר. בסיכום המאבחנת רשמה את המשפט הבא(מדובר בסטודנטית בהכשרה פסעכו-נוירולוגיה שיקומית בפיקוח הדרכה):"לכפיר לקות ריכוז חזותית היא לקות משנית ללקוי הראייה ואין לה מקור קוגניטיבי" כמובן שבהמלצותיה , בגלל שהיא סיווגה את הלקות כ"רפואית" לא התייחסה כלל ... למזלי במכללה שלי מי שמקבל האבחונים הללו הן מאבחנת דידקטית ופסיכולוגית חינוכית , המאחבנת הדידקטית לא ידעה אם לצוחוק או לבכות...אך מתוקף סמכותה הכניסה להמלצות את מה שהיה חסר מהדוח האבחוני לתוך דרכי הפעולה במכללה: 1. הגדלת שאלון 2. הקראת שאלון באנגלית . האם המאבחנת הראשונה צדקה בכך שפזילה ועין עצלה משפיעות על קשב וריכוז ? או שמא אולי היא השתוללה עם האגו והסמכות שהאוניברסיטה נותנת לה כמאבחנת????כי לצערי בגלל שהראשונה לא ציינה המלצות כה חיוניות אלו לא אוכל לקבל התאמות אלו בבחינות של המרכז הארצי.... 1. האם זה שהיא זרקה את זה על הרופא עיניים ולא כלקות ריכוז כללית זה בסדר? 2. האם עליי לגשת לרופא עיניים שיכתוב המלצות אלו ? 3. או שאין קשר למציאות ופשוט המאבחנת הראשונה מנסה להפריך שמדובר בלקות למידה? כי אחרת מאיפה מופיעים קשיי השפה באנגלית שדומים דמייון מדהים לקשיי השפה שהופיעו בתחילת החיים עד גיל 3.5-5 בעברית כשפת האם... תודה על התשובה ד.נ.
 
EXTROPHIA ובעיית ריכוז../images/Emo123.gif

שלום לך! תודה על המסר המפורט אך חסר בו נתון פשוט אחד! האם בצעת אבחון הבוחן קיומה של הפרעת קשב וריכוז??? ברור כי ליקויי ראיה אלו או אחרים עלולים לפגום בקשב החזותי ויש לנסות ולתקן אותם וכמובן לקבל יעוץ של גורמים מקצועיים בנדון. יש להשלים את הבירור על ידי ביצוע אבחון פסיכו-דידקטי ובמידה וקיים חשד לקיומה של הפרעת קשב וריכוז יש לבצע גם אבחון זה. בברכה,
דר' עדי אדר
 
הפרעות רגשיות והתנהגותיות אצל נערים

מעניין אותי ההבדל באבחנה בין צורת התנהגות שמשוייכת לADD ולכן היא מחייבת טיפול התנהגותי, לבין התנהגות שיכולה להיות משוייכת לילדותיות יתר ויכולה לעבור עם הזמן. אני שואלת לגבי נער בן 14 שמגיב בצורה ילדותית לגילו (מגיב לעיתים בבכי ובתסכול לביקורת)- איך אפשר לדעת מתי ההתנהגות היא בעיה הקשורה ל- ADD- ולכן לא תעבור אם לא תטופל, ומתי היא חלק אינטגרלי מגיל ההתבגרות שתעבור עם ההתבגרות?
 
הפרעות רגשיות והתנהגותיות אצל נערים

שלום לך!
ילדותיות יתר לא מהווה חלק מהתמונה הקלינית של הפרעות קשב. יש ילדים כאלו שהם בוגרים לגילם ואחרים שהם לא בשלים לגילם. עם זאת יש לזכור כי הפרעות קשב וריכוז כרוכות בהפרעות רגשיות רבות כולל מנגנוני הגנה שונים של הימנעות, הכחשה וכן דפוסי התנהגות של מוטיבציה נמוכה וחוסר יכולת להתמודד עם תסכולים. ילדים עם הפרעות קשב נוטים לפתח מנגנונים של הכחשה ("לא עשיתי, לא הרבצתי לו, הוא התחיל איתי, מה הוא חושב שאני פראייר : הוא ידבר על אבא שלי ואני אשתוק..."). כמו כן ילדים אלו לעתים קרובות מתקשים לקבל ביקורת במיוחד שהם מקבלים אותה בקיתונות.... הטיפול בהפרעות אלו, יהיה מקורם אשר יהיה, קשור לגורמים שונים ובראש וראשונה האם הם מפריעים לתפקודו של הילד. ילדותיות יתר היא לא תמיד תכונה מגונה – לא לשכוח כי בסיכומו של דבר אנחנו נזכה (במידה ונאריך ימים....) לחיות יותר כבוגרים מאשר כילדים. עם זאת במידה ותכונה זו מפריעה לתפקוד היום-יומי בתחומים לימודיים וחברתיים יש לנסות ולטפל בה כאשר הטיפול הוא פסיכולוגי. קשה לי כמובן לקבוע ממה נגזרת תכונה זו אצל הילד שלך ולמען האמת אני כנוירולוג לא נדרש לקבוע נושא זה ולבטח אין אפשרות לכך מבלי לבדוק את הנער.לכן הכלל המנחה הוא לנסות לטפל בתכונה או בדפוס התנהגותי כאשר הוא מפריע להתקדמות בתחום מסוים- במקרים אלו הגורם המתאים הוא בתחום בריאות הנפש. בברכה,
דר' עדי אדר
 

יוסילה2

New member
שאלותי:

אלים . מפחד הרבה ("מי ישמור עלי") תזזיתי (הפרעת קשב?) נוירולוגית המליצה לתת לו ריספרדל אנו מאד חוששים לתת לקטנצ'ק כזה "תרופה למוח" בפרט שנראה לנו שבדר"כ לא נותנים בגיל זה תרופה זו (היא הסבירה שריטלין מגביר חרדות). האם חששותי מוצדקים? (גם רשימת תופעות הלוואי ב"עלון מלצרכן" לא מוסיפה לנו חשק..). 2, האם נתקלת באיזה טיפול "לא קונווציונלי" (ולא משנה המחיר) שיכול לעזור לנו? תודה. 2.ומה זה "ויסות בתחום הרגשי"?3 3.נאמר לנו "לתת 0.2 ליום ואם לא עוזה להעלות עד 0.5" יש שיפור ניכר, אבל יכול להיות עוד יותר טוב, האם להעלות המינון? (כרגע הוא מקבל 0.2.5 משך שבוע) תודה.
 
מניסיון אישי של אמא ליוסילה2

אל תחשוש לתת לבן הקטן שלך טיפול תרופתי תרופה ל'' בעיית מח'' לא אמורה להיות מפחידה יותר מטיפול תרופתי לכל בעיה אחרת בגוף.זה הכל עיינין פסיכולוגי שלנו ההורים. כמה שיותר מהר תאבחן את הבעיה של בנך,ותטפל בו תרופתית,כך תעזור לו להשתלב בחיי המשפחה, בגן, ובכל מקום אחר בצורה נורמלית יותר. הילד לא יפנים תחושות שליליות לגבי עצמו, וילמד להתמודד בדרך קלה יותר עם בעיותיו בעולם הבן כה מורכב. גם לכם מגיעים חיים קלים , כשתיהיו רגועים יותר (כשהילד מטופל תרופתית) תהיו הורים טובים וסבלניים יותר. (אין חכם כבעל ניסיון) בהצלחה.
 
טיפול בריספרדל../images/Emo184.gif

שלום לך!
ברמה עקרונית לא אתי לבקר החלטות של רופאים אחרים ובוודאי לא נכון לעשות זאת מבלי לקבל את כל הנתונים. אכן מדובר בילד מאוד צעיר לטיפול תרופתי זה ואני מניח שהיו שיקולים משמעותיים בהחלטה לבחור בטיפול תרופתי זה. ריספרדל היא לא תרופה תמימה וחשוב לעקוב אחר השפעות לוואי אפשריות. השיקול הרפואי צריך להיות לבחור את האופציה הטיפולית הטוב והבטוחה ביותר כאשר לעתים הפרעות התנהגות קשות עלולות לסכן את ילד הרבה יותר מאשר עצם הטיפול התרופתי. להלן סקירה קצרה על התרופה : ריספרידון שייך לקבוצה של benzisoxazole derivatives . אושר ע"י FDA ב- 1993 התרופה עובדת כנראה ע"י פעילות אנטגוניסטית של רצפטורים 2 של דופמין (D2) ושל סרוטונין (5HT2). קיימת אפיניות גבוהה לרצפטורים אלפה 1 ואלפה 2 אדרנרגים ורצפטורים היסטמינרגים H1. בילדים ניתן בתרופה זו לילדים עם אוטיזם, הפרעה דו-קוטבית, PDD, תסמונת טורט, הפרעות התנהגות קשות (Disruptive behaviour) מינון התחלתי של רבע מ"ג עד ל- 3 מ"ג ביום. פעמיים ביום וניתן לעלות ל- 3-6 מ"ג פרמוקינטיקה : הספיגה לא מושפעת ממזון. רמות שיא בדם תוך שעה. עוברת מטבוליזם בכבד. חלק קטן מהלבנים בעלי קצב מטבוליזם איטי. זמן מחצית החיים בין 3-20 שעות. יש להיזהר במתן בחולי כבד או כליות. תופעות לוואי : יתכן לחץ דם נמוך, סחרחורת, דופק מהיר, עליה במשקל, קשיי הרדמות או נטייה לישנוניות, עצירות, שינויים בתרשים א.ק.ג. רגישות עור. כמו כן יתכנו סימפטומים אקסטרפירמידליים (לא יפורט). בברכה
דר עדי אדר
 
עוד מיידע על נוילופטיל שאלות לד''ר

בני בן ה-7 מקבל כבר כמה חודשים כל ערב טיפה אחת של נוילופטיל. א. לאיזה בעיות התרופה אמורה לעזור? ב. מה תופעות הלוואי הידועות לך משימוש בתרופה הזו.(רעד בידיים, עוויתות) ג. האם שימוש בתרופה יכול לגרום לבעיות שינה (נדודי שינה) ד. במידה ויש חשד שלילד יש גם טורט, האם עדיין התרופה מומלצת. ה. בנתיים הטיפול משפיע לטובה על התנהגות הילד.
 
עוד מיידע על נוילופטיל ../images/Emo184.gif

שלום לך
להלן מידע על התרופה : נאולפטיל – Pericyazine התרופה שייכת לקבוצת התרופות המכונות פנותיאזינים. זוהי תרופה בעלת מרכיב הרגעתי עם השפעה אנטי-פסיכוטית חלשה. התרופה עובדת במוח על איזור תת-קליפתיים על ידי יצירת כעין חסימה אדרנרגית מרכזית. ניתן להשתמש בתרופה זו לשליטה במצבים של אימפולסיביות וכן נטייה לאלימות. לא מומלץ לתת את התרופה במקרים של מחלות דם מסוימות או אם יש הפרעה בתפקודי כבד. יש לכן להקפיד על ביצוע תפקודי כבד אחת לשלושה חודשים בעת שימוש ממושך בנאולפטיל. חשוב מאוד לבצע ספירות דם בחודשים הראשונים לטיפול. יש להזהר במתן תרופה עם תרופות נוספות הגורמות לדיכוי מערכת עצבים מרכזית כגון תרופות נגד כאבים, ברביטורטים או אנטי-היסטמינים. בתחילת השימוש בתרופה תתכן עייפות והאטה התנהגותית. לעתים יתכנו תופעות הפוכות, פרדוקסליות של אי שקט, קשיי הרדמות והתגברות של אלימות. יש לכן להתחיל במנות קטנות ככל האפשר. רשימת תופעות הלוואי של פנותאיזינים ארוכה ולא תפורט אך היא כוללת תופעות של תנועות בלתי רצוניות אשר עלולות להופיע בעת שימוש ממושך. יש לציין גם הגברה של תאבון ועלייה במשקל אשר תוארה עם מתן ממושך של נאולפטיל. המינון בילדים הוא 2.5 מ"ג -10 מ"ג בבוקר וכן 5-30 מ"ג בערב. המינון מתייחס ל1-3 מ"ג/שנת חיים. העלייה במינון היא מאוד איטית ומתחילים בזהירות ובמנות נמוכות. הערה – צריך זהירות יתר במתן התרופה לילדים מתחת לגיל 5 שנים. שכיח בתחילה עייפות ולכן חשוב להתחיל במנות נמוכות, לפצל את המינון לשתי מנות ביום כאשר המנה העיקרית ניתנת לקראת שעות הערב. בילדים הטיפול ניתן בדרך כלל בטיפות כאשר בסמ"ק אחד יש בד"כ 20 טיפות השוות ל -10 מ"ג. כלומר טיפה אחת שקולה לחצי מ"ג לערך. והערה נוספת - בעיקרון אין מניעה מלטפל בתרופה זו בילדים עם תסמונת טורט. בברכה,
דר' עדי אדר
 

peri101

New member
לד"ר אדר שלום

בננו בן ה-9 מקבל ריספרדל 1.25 מ"ג (הוא שוקל 20 ק"ג). עד לפני שבועיים קיבל את התרופה הזו בבוקר, ומבית הספר דווח מתחילת השנה שהוא מקסים ומתנהג יפה. אנחנו ראינו את זה גם בשבתות ובחופשים שבבוקר הוא שקט יחסית ואפילו קצת מנומנם. אבל הבעיה הייתה שבערב הוא היה הולך לישון מאוחר מאוד ב-12 או ב-1 בלילה והיה מתרוצץ בכל הבית וצועק, וקשה היה לו להתעורר בבוקר והיה מגיע מאוחר לבית הספר. הומלץ לנו לתת לו את התרופה בערב לפני השינה, ולא בבוקר. ואכן כך עשינו, ומאז בשבועיים האלה שהוא מקבל בערב מדווחים לנו מבית הספר שהוא לא מתנהג יפה, תוקפני מאוד ואי אפשר להחזיק אותו בכיתה. וביקשו שנחזור לתת לו את התרופה בבוקר. אבל אז שוב תחזור הבעיה של אי ההירדמות בלילה. אנחנו אובדי עצות לגבי הפתרון, מה ניתן לעשות כדי שיהיה שקט גם ביום וגם בלילה? בתודה, פרי
 
ריספרדל וקשיי הרדמות

שלום לך! לעתים מתוארים קשיי הרדמות בעת מתן ריספרדל. בעיקרון מקובל לריספרדל לפני השינה אז פחות קיימים תלונות על עייפות ונטייה לישנוניות בשעות היום. במקרה המתואר כמובן רצוי להתיעץ עם הרופא המטפל כאשר יש מקום לשקול פיצול מתן התרופה לשתי מנות בבוקר ובערב ובכך ייתכן והבעיה תיפתר. בברכה
דר' עדי אדר
 

מורשת1

New member
נוירולוג או פסיכיאטר?

שלום ד"ר ארד, רציתי לשאול מדוע יש פערים גדולים במינון שנותן נוירולוג לעומת פביכיאטר? בתי בת 12 מקבלת ריטלין LA30 מ"ג היא שוקלת 35 ק"ג , המינון ניתן ע"י פסיכיאטרית, לעומתה, הנוירולוג אמר שעל כל 1 ק"ג נותנים 0.5 מ"ג? תודה מראש.
 
נוירולוג או פסיכיאטר ../images/Emo35.gif

שלום לך!
המינון המקובל למנה של ריטלין היא 03.-0.7 מ"ג למנה אך המינון היומי המקסימלי הוא 1 מ"ג לק"ג ובמקרים מסוימים ניתן להגיע עד ל- 2 מ"ג לק"ג ליום! המינון המקסימלי המקובל ליממה הוא עד 60 מ"ג למבוגר כאשר במקרים מסוימים ניתן לעלות מעל למינון זה. לכן לילדים המינון המקסימלי הוא 40-50 מ"ג. יש לזכור כי יש רופאים המטפלים במינון גבוה יותר ויש כאלו שהם זהירים יותר. לדעתי ההבדל הוא לא בין נוירולוג לפסיכיאטר אלא בין רופא לרופא. במשפט כוללני אציין כי הנטייה בישראל היא לטפל בריטלין במינונים נמוכים ולעתים עקב כך השיפור התפקודי חלקי בלבד. בארה"ב הרופאים יותר "אגרסיביים". כך למשל תגובה אופיינית של הורה להגיב בתדהמה כאשר מוצע לעלות את מינון הריטלין מ- 10 ל- 20 מ"ג. אותו הורה לא יניד עפעף כאשר מומלץ לתת לילד טגרטול 200 מ"ג או מוקסיפן 500 מ"ג אבל "יתעלף" כאשר יוצע לילד מינון של 36 מ"ג (דוקטור, זה המון....)
בברכה,
דר' עדי אדר
 

mapletree

New member
"הראש שלי מתפוצץ ואין בו מקום"...

שלום לד"ר אדר, מעתיקה לכאן שאלה ששאלתי כאן לפני כמה ימים. הבן שלי שהמשפטים שלו תמיד מדהימים אותי מחדש בתאורים המאד מיוחדים שלו, אמר לי לפני כמה ימים: "אמא, למה אני מרגיש שלפעמים אין יותר מקום בראש שלי ואני מרגיש שהוא כמעט מתפוצץ?" שאלתי אותו מתי זה קורה לו, אם בביה"ס, בבית, אם זה בביה"ס אז האם זה קורה בהפסקות או בשיעורים, הוא ענה לי שזה קורה לו רק כאשר הוא בכיתה, יש לי את התחושה כל פעם מחדש שהמינון של הריטלין אינו מספיק לו, אבל רופא הילדים לא מתרגש מכך בכלל ואומר שהמינון דוקא בסדר וכך גם פסיכיאטר שהיינו אצלו בפעם הראשונה לפני כשבוע, אנחנו עדיין בתחילת אבחון אצלו, למרות שבאנו אליו עם אבחונים קודמים ותוצאות טובה, האם הסיבה שהוא מתלונן שהראש שלו מלא והוא לא יכול להכניס יותר דברים או חומר לימודי לראשו זה באמת בגלל מינון חסר?, הוא מקבל כעת SR 20 מ"ג, יכול להיות שהוא בכלל לא צריך ריטלין?, משום שהפסיכיאטר כמעט ולא התייחס לנושא הריטלין, אולי בגלל שעדיין לא סיים את האבחון? התור הבא שלנו אצלו זה בעוד שבועיים אחרי שבני יעשה בדיקות דם לתפקודי הכבד וויטמינים ואז יתן לנו את האבחנה שלו. יש לנו גם קונורס שהמחנכת מילאה, כמובן שבכל מה שקשור להשתתפותו ותפקודו בכיתה היא סימנה 0, כשהוא מגיע הביתה הוא מסביר לי את כל מה שהמורה לימדה באותו יום והוא עושה את השיעורים די בקלות, כשאני מספרת את זה למחנכת, היא אומרת שהיא לפחות שמחה שהוא כן קולט את מה שנלמד בכיתה, לציין שהוא ילד שונה לגמרי כשהוא בבית וכשהוא בביה"ס. דבר אחד אני חייבת לציין, הקריאה שלו השתפרה פלאים (להזכירכם, כיתה ב', ADD), הקריאה שלו היתה מצויינת ומדוייקת גם קודם, אך היתה איטית עד כדי הברתית, בזכות העבודה האינטנסיבית שאנחנו עושים איתו בבית, המורה המתקנת ו-4 פעמים בשבוע שהוא הולך למורה משלבת בקריאה בביה"ס, הוא באמת השתפר מדהים, אני מרגישה את זה גם כאשר אני עובדת איתו אחה"צ על השיעורים שלו אפילו שהוא לא תחת השפעת הריטלין בכלל, השיעורים זורמים יותר, הוא מתחיל לענות תשובות ולכתוב אותן, דבר שלא היה סיכוי שיעשה עד לפני כחודש, הנושא היחיד שנשאר לעבוד איתו זה הכתיבה והחשבון, עזרה בחשבון הוא יחל לקבל בחודש הבא בביה"ס. הפסיכיאטר שהיינו אצלו שבוע שעבר אמר שהוא רואה בעיות אבל הן קלות מאד ובעיקר מה שאבחן זה איטיות בהתפתחות ואמר שזה יעבור לאט לאט ושיש ילדים שבגיל 9 פתאום פורצים ופורחים. סליחה על האורך ותודה מראש על כל עזרה.
 
../images/Emo178.gif גם שלי......

שלום לך!
ראשית, אחרי שקראתי את המסר לך הראש לי מלא והוא עומד להתפוצץ... אני מוכרח לציין כי לא ברור לי מה מטריד אותך – הילד שלך מתלונן שהראש שלו מלא... זה כנראה בגלל שסוף סוף הוא קולט את החומר וה"ספוג" במוח מתחיל לתפוח ממידע! מה רע בכך? שנית ציינת –אולי הראש לו מלא? אין דבר כזה – יכולת הקליטה שלך בנך ושל כולנו היא אינסופית במונחים של קליטת ידע בשיטות המקובלות ואין לך מה לדאוג. כמות הידע שהמוח מסוגל לקלוט ולעבד (וגם לאבד...) היא מדהימה ובנך מסוגל לקלוט עוד ועוד. בקיצור, נראה כי הוא מאוד השתפר! אז הוא קצת מקטר? לא נורא, הוא כנראה באוברדרפט בתחום הידע וכידוע לך בקרוב יגבילו אותנו בתחום זה..... אז שילמד עוד ועוד. עניתי בנוסח משעשע כי אכן התאור שלך נחמד, אופטימי ופסימי כאחד... בברכה,
דר' עדי אדר
 

mapletree

New member
ראשית תודה על התשובה, זה לא מטריד

אותי שהראש שלו מלא כפי שהוא מתאר את המצב, חשבתי אולי שמדובר באמת במינון נמוך מדיי של הריטלין שלא מאפשר לו להתרכז יותר ולקלוט טוב יותר את החומר. האם זה יכול להיות?
 
זה לא מטריד ....

אני ממליץ להסתכל על התמונה הכוללת - טיפול בריטלין לא מסוגל לפתור את כל הבעיות וצריך להסתכל על המגמה הכללית. כמובן שיש לברר עם הילד למה הוא מתכוון באמירה זו, האם הוא חש כי הוא מרוכז יותר מדי, האם קשה לו להתרכז, באילו שעות האם המורה מבחינה בנטייה להסח הדעת וכו. בברכה, דר' עדי אדר
 
למעלה