../images/Emo63.gif פרשת ויקרא
"ויקרא אל משה וידבר ה' אליו" מכאן אמרו חז"ל במדרש:כל תלמיד חכם שאין בו דעת,נבלה טובה הימנו. ולמדים זאת ממשה רבנו אבי החוכמה,אבי הנביאים. משה אשר שהוציא את בנ"י ממצרים ועל ידו נעשו נסים במצרים וים סוף משה אשר עלה לשמי מרום והוריד תורה מן השמים משה אשר התעסק במלאכת המשכן, משה,לא נכנס לפני ולפנים עד שקראו לו,שנאמר: "ויקרא אל משה וידבר". במדרש זה חז"ל מונים כמה מן המעלות המיוחדות של משה רבנו,מעלות אשר לא התעטר בהן אף אדם אחר מלבדו, ולמרות הכל אילו הי'ה נכנס משה רבינו אל אוהל מועד ללא קריאת ה' תחילה,הי'ה בדבר זה חוסר דרך ארץ. חז"ל מונים את מעשיו הנעלים של משה,כדי להדגיש לנו שאפילו אדם במדרגתו של משה רבנו, הי'ה נתבע על כניסה ללא הזמנה לאוהל מועד משום שאין זה דרך ארץ. ובהקשר הזה אמרו חז"ל במדרש את הביטוי החריף על תלמיד חכם שאין לו דרך ארץ. "כל תלמיד חכם שאין בו דעת, נבלה טובה הימנו". די בחריפות הדברים כדי לעמוד על חומרת עניין דרך ארץ. נבלה של בהמה,הלא היא דבר פחות שאנו יכולים לתאר לעצמנו,הריח שלה רע ואין בה שום תועלת, והיא,הנבלה הזו,נחשבת טובה יותר מתלמיד חכם שאינו מתנהג בדרך ארץ. בפירוש רבינו יונה ז"ל על המשנה מבואר: "אם אין דרך ארץ אין תורה". אומר רבנו יונה:"רצונו לומר,שצריך תחילה לתקן את עצמו במידות ובזה תשכון התורה עליו, שהתורה איננה שוכנת לעולם בגוף שאינו בעל מידות טובות". האדם הינו כלי,שבו עלינו להשכין תורה ויראת שמים. וכשם שאנו מבינים שאין לאחסן דברי מאכל בתוך כלי מזוהם, כך אי אפשר שתשכון התורה בכלי בעל מידות מושחתות וחוסר דרך ארץ.
"ויקרא אל משה וידבר ה' אליו" מכאן אמרו חז"ל במדרש:כל תלמיד חכם שאין בו דעת,נבלה טובה הימנו. ולמדים זאת ממשה רבנו אבי החוכמה,אבי הנביאים. משה אשר שהוציא את בנ"י ממצרים ועל ידו נעשו נסים במצרים וים סוף משה אשר עלה לשמי מרום והוריד תורה מן השמים משה אשר התעסק במלאכת המשכן, משה,לא נכנס לפני ולפנים עד שקראו לו,שנאמר: "ויקרא אל משה וידבר". במדרש זה חז"ל מונים כמה מן המעלות המיוחדות של משה רבנו,מעלות אשר לא התעטר בהן אף אדם אחר מלבדו, ולמרות הכל אילו הי'ה נכנס משה רבינו אל אוהל מועד ללא קריאת ה' תחילה,הי'ה בדבר זה חוסר דרך ארץ. חז"ל מונים את מעשיו הנעלים של משה,כדי להדגיש לנו שאפילו אדם במדרגתו של משה רבנו, הי'ה נתבע על כניסה ללא הזמנה לאוהל מועד משום שאין זה דרך ארץ. ובהקשר הזה אמרו חז"ל במדרש את הביטוי החריף על תלמיד חכם שאין לו דרך ארץ. "כל תלמיד חכם שאין בו דעת, נבלה טובה הימנו". די בחריפות הדברים כדי לעמוד על חומרת עניין דרך ארץ. נבלה של בהמה,הלא היא דבר פחות שאנו יכולים לתאר לעצמנו,הריח שלה רע ואין בה שום תועלת, והיא,הנבלה הזו,נחשבת טובה יותר מתלמיד חכם שאינו מתנהג בדרך ארץ. בפירוש רבינו יונה ז"ל על המשנה מבואר: "אם אין דרך ארץ אין תורה". אומר רבנו יונה:"רצונו לומר,שצריך תחילה לתקן את עצמו במידות ובזה תשכון התורה עליו, שהתורה איננה שוכנת לעולם בגוף שאינו בעל מידות טובות". האדם הינו כלי,שבו עלינו להשכין תורה ויראת שמים. וכשם שאנו מבינים שאין לאחסן דברי מאכל בתוך כלי מזוהם, כך אי אפשר שתשכון התורה בכלי בעל מידות מושחתות וחוסר דרך ארץ.