הכי הרבה יתרונות וחסרונות

bodas

New member
שמת לב

שבד"כ החוזרים לשירות שאינם מרוצים מרבים להשמיע קולם יותר מאלו שמרוצים?.. תראה, אני מבין את הצורך שלך להביא דיעות נגד המסלול ומכבד זאת, אבל זה נראה כאילו אתה מנהל פה מסע צלב... כל יום תוכחה אחרת... באותה מידה שעלונים ורודים חוטאים לאמת, כך גם "סיקור" שלילי כרוני.... שיהיה לנו חג עצמאות שמח
 

גנקויה

New member
סתם מחשבה בעקבות הדיונים שהיו פה..

חשבתי על זה שיש די הרבה עתודאים שהם דור שני לעתודה, או שהאחים הבוגרים שלהם היו עתודאים . זה אולי מוכיח שעם כל הבעסה שבמסלול הזה יש לא מעט אנשים שמרוצים מהעובדה שהיו בעתודה . אדם הרי ירצה שיהיה לבן שלו הכי טוב שאפשר, כך שלא כל כך הרבה היו ממליצים לדור השני לבחור במסלול המטורף הזה , אם זה היה כל כך גרוע עבורם ...
 

Flotser

New member
כן אבל כל כך הרבה דברים משתנים

שההורים שלהם היו בעתודה, מספר העתודאים לא התקרב טיפה אפילו למספרם היום. ככה שרוב העתודאים זכו בשיבוצים טובים. היום יש יותר מדי עתודאים, נכון יש גם יותר תפקידים טכנולוגיים, אבל הרבה מהתפקידים רחוקים מלהיות תפקידים במקצוע והרבה עתודאים נדפקים שמה
 

ק4

New member
בתור עתודאי ותיק...

אותי גידלו בסיפורים על איזה דוד עתודאי שהלך לצבא ובנה מזה קריירה מפוארת. מדובר על דור אחר, כשהתעשיות הבטחוניות הובילו את מעט ההי-טק שהיה בארץ. כשאני התגייסתי, הכרתי סיפור שונה לגמרי. היו לי ציונים בינוניים, והצטיינתי בהשלמה החיילית, כי אני אדם שחזק מאוד מאוד בעבודה מעשית. הגעתי לתפקיד שנחשב "בינוני" - ליווי פיתוח במפקדה של פרוייקט גדול (לא רק מצגות, אלא גם ניסויים אג"מיים, איתור ותיקון כשלי תכנון שהתגלו, קליטה מבצעית, הפעלה בחירום ואפיון הדור הבא ושו"ש), עם הנחיית הנדסאים שמפתחים בפועל פרוייקטים קטנים יותר. כשהשתחררתי, גיליתי שכל הנסיון המקצועי שלי מהצבא, לא שוה כלום בחוץ. רק הניסיון הפיקודי והניהולי עזר לי מעט. היום, 8 שנים אחרי השחרור, אני כבר מסודר טוב בתפקיד מעניין ומשתלם. אבל בבחינה לאחור, העתודה לא קידמה אותי יותר טוב או יותר מהר ממסלול אזרחי "רגיל". לילדים שלי, אני כבר לא אמליץ על עתודה.
 

qet1

New member
מצד שני

זה נראה כאילו לקחת על עצמך את התפקיד של להגן על המסלול בכל מחיר, גם כאשר מדברים על מגרעות אמיתיות שלו. אני מתכוון בעיקר לתגובות מהסוג הזה.
 
אהם. הרשה לי להציג את עצמי.

בתור אחת שחזרה לשירות לפני כמעט 20 שנה, ועדיין במערכת, אני בכל-זאת ממליצה על המסלול. במיוחד בתחום שלי, מדעי המחשב. אין כמעט שיבוצים ל"קציני מצגות" במדמ"ח. קצינים שמלווים פרוייקטים בתעשיה עושים זאת ע"י כך שהם יושבים ומתכנתים עם צוות הפיתוח בתעשייה. התפקיד שלהם הוא ללמוד כמה שאפשר על הקוד, ע"מ שיוכלו להוביל את צוות קליטת המערכת לתחזוקה בצבא. ורוב בוגרי מדמ"ח מוצבים לתפקידי תכנות, בדיוק כפי שהיו עושים באזרחות. חלק מפתחים בחזית הטכנולוגיה, וחלק מתחזקים מערכות מיושנות יותר, בדיוק כמו בחוץ. חלק עוסקים גם בניתוח מערכת, אפיונים ועיצובים, חלק רק מקודדים מה שמישהו אחר תכנן, וחלק בעיקר מנהלים צוותי תוכנה (בד"כ בתפקיד שני ומעלה). בדיוק כמו בחוץ. נכון שיש מקצועות שבהם ניצול כ"א טכנולוגי הוא לא מיטבי, ותפקידים שנראה שיכלו להיות מאויישים כמעט באותה יעילות גם ע"י מי שאינו מהנדס או בוגר מדעים מדוייקים. אבל בכל תפקיד אפשר למצוא עניין מקצועי, ובכל תפקיד אפשר להרשים את כל מי שצריך ע"מ שהתפקיד הבא יהיה נתון יותר לבחירתך.
 

motior

Member
אני עדיין חושב שהמסלול היה מצוין

(בשבילי) וכבר עברו יותר מ-10 שנים אחרי שהשתחררתי (וכמעט 17 שנה מאז שהתחלתי את השירות)
 

givhaton

New member
../images/Emo45.gifהוצאת לי את המילים מהפה!!

אני חושב כמוך.. אבל זה רק בגלל שגם לי יש ציונים טובים :D:DD:
 

yoavsc

New member
מסכים עם כל מילה

רק צריך להוסיף שגודל ההימור על השיבוץ משתנה בצורה קיצונים בהתאם למה שלמדת. כמעט כל מי שלמד מדעי המחשב ישובץ לתפקידים באותו אופי, בהנדסת חשמל המגוון (ואיתו הסיכוי/סיכון) הוא גדול הרבה יותר.
 

Usul19

New member
צודק...

בהנדסת חשמל גם מגוון התפקידים גדול הרבה יותר... ולדעתי יש הרבה יותר תפקידי "קצין מצגות" מאשר תפקידים שהם שיבוץ אמיתי במקצוע. וזה לא תקף רק להנדסת חשמל, אני חשוב שזה נכון בהרבה הנדסות.
 
ועוד חיסרון:

בואו נגיד ש...אי אפשר ממש לסמוך על מה שאומרים לכם על העתודה לפני ההצטרפות. למה אני מתכוון?
אישור עבודה אוטומטי - בוטל.
קורס קצינים עם הגיוס - ממש לא נכון, אפילו בחמ"ן ששם מדגישים את זה בסדרת החילות.
מענק עתודה - יכול להתבטל בכל שלב.
שיבוץ במקצוע - כבר אמרו על זה הכל. אז שלא יעבדו עליכם
 

spitzmobil

New member
אין יותר אישורי עבודה????

ומה לגבי החוזה עליו חתם איתי הצבא לפני 4.5 שנים? חשבתי שצה"ל אמור להיות חתום על כל ההבטחות שלו! אם נושא השיבוצים עוד נתון לפרשנויות ועיוותים, הרי שאישור עבודה הוא אישור עבודה והצבא חייב לתת לי את מה שהובטח בחוזה. לא כן? יכול להיות שאישורי העבודה האוטומטיים בוטלו רק לבני המחזורים האחרונים ואלו שחוילו לפני 4-5 שנים יוכלו לעבוד בזמן השירות בהתאם לחוזה עליו הם חתומים? או שבחוזה עתודה ישנו סעיף שמאפשר לצבא לסגת מכל ההבטחות שלו מבלי להתיר את ההתחייבויות של העתודאי?
 

the new L

New member
היה כתוב

בחוזה במפורש שינתן אישור עבודה? או שרק סיפרו לך את זה בכנס? כי באמת פעם זה היה אוטומטי, אבל אז שינו את הפקודות.
 

spitzmobil

New member
זהו, שאני לא יודע אם זה כתוב בחוזה.

ולמען האמת אני כבר לא זוכר מאיפה היה לי את המידע, אולי באמת מהכנס. אני אשמח אם מישהו יוכל להבהיר את העניין.
 
אין יותר אישורים אוטומטים לאף אחד..

גם לא למי שחוייל לפני 4-5-6 שנים
אבל האישור לא מותנה במצב הכלכלי שלך כמו אצל חיילים לא עתודאים. (לא יודע אם זה מעוגן בחוזה)
 

שמש27

New member
בואו נשים הכל על השולחן ../images/Emo13.gif

לאחרונה שמעתי מהרבה אנשים, ש"בל מה שהבטיחו פעם לעתודאים לא ממומש". הלכתי וביררתי (אגב, חלק מהמידע מופיע גם באתרי צה"ל הרישמיים ורק צריך לחפש אותו), ולהלן התוצאות:
אישור עתודה אוטומטי. קודם כל, בואו נדבר על המילה "אוטומטי", בסדר? אז לידיעתכם, בצה"ל אין מונחים מעולם תיבות ההילוכים, ואין מושג כזה "אוטומטי". לא פעם, לא היום, לא מחר. כל פלוץ שמפליצים בשטח מחנות צה"ל הוא באישור, בסמכות, ומגובה בעשרה טפסים ג/8569452 התשנ"ח. כוונתי לומר, שגם כשיצאה ההוראה הזאת לדרך (יותר נכון, נוהל. בצבא יש פקודות, אח"כ יש הוראות מסביב לפקודות, ואח"כ יש נהלים מסביב להוראות...), היה רשום בה שאישור העבודה הפרטית יהיה, כרגיל, באישור מפקד היחידה, בדרגת אל"מ לפחות. אף אחד לא התכוון שכל עתודאי, מייד ביומו הראשון לשירות, ייצא בחמש וחצי לעבודתו הרגילה בפיצריה של יחזקאל. קצת היגיון. בקיצור, ולסיכום ההקדמה - אין שום דבר בצה"ל שעושים ללא אישור מפקדים. גם דברים טבעיים, המגיעים לך אפילו כחלק מפקודות מטכ"ל (ואני מדבר אפילו על זכויות לאנשי קבע, כמו גני ילדים וכו') - מאושררים בפועל ע,י העברת טופס מתאים דרך שרשרת הפיקוד הקצרה שמעליך. ככה זה, נא להתרגל. אז מה בכל זאת קרה עם ההטבה הזאת? או, טוב ששאלתם. הלכו מפקדי יחידות טכנולוגיות בכירות אצל אחד מבכירי הצבא (וכן, גנבתי את הניסוח מ"הלך העורב אצל הזרזיר..."
), ובישרו לו כי הנוהל המאפשר היתר עבודה אוטומטי מחבל בסיכוייהם של העתודאים עצמם להתקבל ליחידות אלה, אשר מאופיינות בעומס עבודה גבוה מהממוצע, הדורש השקעה של שעות מרובות, גם מעבר לשעות העבודה הרגילות. כלומר - ההטבה הפכה למכשול. הלה החליט מיידית כי תבוטל הנחייה זאת. המשמעות היתה, כי הגשת הבקשה להיתר עבודה פרטית היתה מלווה בתהליך הרגיל, הקיים לגבי כל חייל/קצין בצה"ל, לבדיקת ת"ש - בדיקה כלכלית מקיפה, הכוללת גם ביקור בית וכו'. לא נעים, לא לעניין. א-הא. כמובן שמייד נזעקו אנשי המנהל הטכנולוגי, האמונים על שמירת האינטרסים של העתודאים, לשנות החלטה זאת. זה לקח זמן, אבל בגיבוי הזעקה שעלתה מן השטח, השתכנע אותו בכיר, וההטבה חזרה על כנה, כאשר בפועל המשמעות היא שאין צורך בשום בדיקה כלכלית או ת"ש - אבל עדיין כן, וכמו שהיה תמיד, באישור מפקדים. התוצאות בשטח - רוב הבקשות מאושרות בתיאום עם המפקדים. מי שהולך ליחידות טכנולוגיות מוטרפות - גם בד"כ לא מצפה לעבוד במקביל (או שרצוי שייקח את זה בחשבון). לסיכום סופי: לא היה שינוי בהטבה. הלאה.
יציאה לחו"ל - לא היה שינוי. השינוי היחידי הוא שכיום גם חיילי חובה רשאים לצאת לחו"ל במהלך רגילות - אבל חוץ מאיבוד הייחודיות, העתודאים לא נפגעו. הלאה.
לימודי תואר שני - לא היה שום שינוי בהטבה. קודם כל, גם בהטבה המקורית נאמר שזה "רק משנה שניה ואילך" - וזאת תחת ההנחה שהשנה הראשונה מוקדשת גם כך לביצוע הכשרות (קק"צ) וחפיפות. נכון, מאיפה שהוא יצאה הוראה מרושעת של "שנתיים צינון", הדוחה את התחלת הלימודים לשנה השלישית - אך ממה שהבנתי, אין שום קשר לצינון זה ולעתודאים, ומותר, למי שנתקל בזה, למחות נמרצות - זה לא לעניין. בפועל אגב, המצב יותר טוב ממה שיש בהטבה! רוב המפקדים מאשרים לימודים גם לפני השנה השניה, וגם לא בזיקה למקצוע! וזאת כמובן, בהתאם לאופי היחידה ואנשיה. ושוב, לא להתפלא: גם מימוש הטבה זאת כרוך באישור מפקדים. כמו תמיד. אין פה שום הרעת תנאים.
תשלום שכר דירה כמו לאנשי קבע - או, סוף סוף יש משהו רע בהודעה הזאת
אז כן, פה היתה פגיעה בתנאים ובהבטחות - אבל זה היה אחרי מאבק ממושך בפקידי משרד האוצר, שלא בחלו בעבודה קשה, ועברו עם אנשי הכספים של צה"ל על מאות ואלפי סעיפים תקציביים ביזאריים, במטרה לגלות מאיפה אפשר לקצץ את התקציב בעוד כמה מיליארדים. אז זה המקום היחידי שהעתודאים נפגעו ישירות בכיסם (חוץ מהקטנת המענק, שתיכף נדבר עליה, שלא נבעה רק מכורח תקציבי), ובמקום להחשב לאנשי קבע, אשר מקבלים הוצאות דכר דירה החל מ 50 ק"מ ממקום השירות - יקבלו זאת כמו שאר חיילי החובה, רק מ 100 ק"מ ואילך. הסעיף הזה, תתפלאו, שווה כמה מיליונים בשנה, וזאת היתה ה"תרומה" היחידה של העתודאים לקיצוץ המאסיבי של תקציב הביטחון.
מענק העתודה קודם כל, ואתם יכולים לסמוך עלי בתור מקור מודיעיני - אין שום כוונה/תוכנית/מגמה/מחשבה על קיצוץ נוסף במענק, או ביטולו. אז בלי הנפצות, פליז. בזמן יצירת המענק, בשנת 2000, אמר צה"ל כי "המענק יהיה בסדר גודל של שכר לימוד שנתי" ולא על השקל. חשוב לזכור גם את מטרת המענק: המענק לא נועד לממן את לימודי העתודאי, ממש לא. זה לא מענק סוציו-אקונומי. מי כמונו כאן בפורום יודע כי לימודים אקדמיים עולים הרבה הרבה יותר מ 10,000 ש"ח בשנה. לכן, טעות עושים אלו המבססים את עובדת לימודיהם בעתודה על המענק. זה אולי מריח כמו "העתודה לעשירים בלבד" (מה שכבר לא נכון, עם תוכנית "עתידים" כיום) - אבל אי אפשר להימנע מלומר שלעתודאי אכן צריכה להיות משענת כלכלית סבירה בבואו לצלוח את שנות לימודיו האקדמיים. אז מה היה עם המענק? בתחילה, שכר הלימוד הרישמי (וכן, אני יודע שזה נורא רחוק ממה שבסוף האוניברסיטאות מחייבות את הסטודנט הפשוט - אבל ראבאק, זאת הטבה, לא צריך להיות קטנוניים. אפשר לפעמים קצתת לפרגן, אבל רק קצת - שלא נצא פראיירים, מה?
) היה בערך 11,100 ש"ח - אז אמרו, או.קיי., ניתן 10,000 ש"ח. אחלה. אח"כ באה ועדת וינוגרד, וביבי, והורידו את שכר הלימוד הרישמי לסביבות ה 9,300 או משהו כזה. במקרה-בטעות באותו זמן גם היה קיצוץ ענק בתקציב (ולמי שלא יודע, זה הזמן לספר: מענקי העתודה והעתידים מגיעים בכל שנה לעשרות מיליוני שקלים. כן, עשרות, ברבים. הרבה מאד כסף.), ולכן החליטו להעמיד שוב את המענק על "כמעט שכר לימוד" - ה 8500 של היום. כל עוד לא יכול שינוי רישמי וממשלתי בשכר הלימוד - הסכום הזה ישאר על תילו. לסיכום: לא היתה הרעה בהטבה. אז היה פחות אלף שקל, היום זה פחות אלף שקל (אפילו פחות).
לא תמיד קק"צ? מספיק לקרוא בשירשור זה את הודעותיהם של מישה7B וקריפטון, כדי להבין שיש אולי גישות אחרות ליישום ההנחייה, אבל ההנחייה עדיין קיימת ושרירה: עתודאי = קצין. רוב מוחלט של סמכויות וחילות צה"ל מסתכלות כך על העתודאים, ופועלות לממש את זה. כמובן שלא תמיד זה יוצא מיידית עם החזרה לשירות - אבל המגמה היא בהחלט להוציא לקק"צ כמה שיותר, וכמה שיותר מהר. מקומות יחודיים בתפיסתם, או בהרכב האנושי שלהם, או יחידות אזרחיות למחצה יכולים להתנהג אחרת - אבל זה לא משנה את הגישה הכללית. אז זה לא נכון. גם אם מישהו הדגיש את זה בסדרת חילות - זה לא הופך להיות נוהל כלל-צה"לי. וכמו שאני רואה את זה, נשארנו עם הבעיה המרכזית המטרידה: שיבוץ במקצוע... ולמרות שאני חושב שגישתם-עצמם של העתודאים לא פעם מפילה אותם בפח הזה של "שיבוץ במקצוע", עדיין לצבא יש עוד המון מה לשפר ולהשלים בקטע הזה, ולכן אני לא ארחיב, ברשותכם, בעניין זה.
 
למעלה