שרשור מתמטיקה יום חמישי

תשובה למיטלוש8

בתרגילים האלה צריך תמיד לבדוק גם מה קורה כאשר המקדם של x² (כלומר a ) שווה לאפס. הוא מתאפס כאן עבור m=2 ועבור m=-1 . לכן פשוט נציב בתרגיל את שני הערכים האלה. אם מתקבל פסוק אמת עבור כל x , יש להוסיף את ה m הזה לתשובה הסופית. נסי להציב את שניהם !
 

מיטלוש8

New member
אוקיי ו...

מה לגבי הb? צריך לבדוק גם אותו? ואם כן אז איך? ו... זה לא ירד במיקוד במקרה?...
 

Gal isr

New member
לא ירד

אם b לא מתאפס תקבלי משוואת ישר עם שיפוע (יש מקדם ל X הרי), מה שלא מקיים לכל X את מה שביקשו.
 
באופן אישי

אני לא אוהב את הדרך הזו למרות שהיא כמובן נכונה במאת האחוזים. כי זו דרך שטובה לתרגיל הזה, ולא עוזרת לעשרים סוגים אחרים שיכולים להופיע בנושא הזה. זה כל כך שפוט שאני לא מבין למה לסבך. פשוט מציבים את ה m בתרגיל וזהו ! כל כך פשוט ! בשביל מה לזכור עניינים של שיפועים וכו' (למרות ששוב - זה נכון לפתור כך). מה נעשה כשישאלו אותנו על "לפחות נקודת חיתוך אחת" (כמו שהיה פעם בבגרות) ? נתחיל להריץ בראש 10 תרחישים אפשריים ? ולנתח מתמטית כל אחד מהם ? בשיטה שלי פשוט מציבים ורואים אם מתקבל מה שמבקשים או לא.
 

Gal isr

New member
רגע- אפשר דוגמא?

אם מבקשים לפחות נק' חיתוך אחת אז יש כמה אופציות: 1. נק' אחת- דלתא=0 בלבד. 2. שתי נק'- דלתה גדול מאפס בלבד. כלומר הדבר היחיד שצריך זה דלתא גדול שווה לאפס לא?
 
כן, אבל -

מה שכתבת נכון, אבל אנחנו כרגע מדברים על "המקרה הלינארי", כלומר מה קורה כאשר a=0 . מה אתה אומר ?
 

Gal isr

New member
אז יש נק' חיתוך אחת אם b<>0?

כל מה שדורשים זה a=0 ו b<>0 לא?
 
לצערי לא...

אתה רואה כמה שהשיטה שלך מסוכנת ? אני בדרך כלל בעד הבנה וחשיבה, ומעודד את זה בכל ליבי, אבל ביום של הבחינה עדיף שתהיה לך ביד טכניקה שתעבוד תמיד, ולא משהו שאפשר ליפול בו. נסה לחשוב שוב.
 

Gal isr

New member
צודק... :-\

אתה בעצם אומר לקחת את מה שמאפס של a ולהציב..ולראות מה קורה? אם b לא מתאפס- אז זה בסדר? וזה בערך מה שאמרתי- אז לא נראה לי שזה נכון. אממממ..מה עוד יכול להיות?
 
פירוט המקרה

כאשר a=0 , אין שום חובה שגם b יתאפס. בהחלט יתכן ששניהם יהיו שווים לאפס, ועדין תהיה נקודת חיתוך אחת (לפחות) עם ציר ה x ! זה יקרה כאשר גם c יהיה שווה לאפס (במילים אחרות - כולם שווים לאפס). לסיכום אפשרות אחת היא a=0 , b≠0 אפשרות שניה היא a=0 , b=0 , c=0 ועכשיו אני שואל אותך - נראה לך שבזמן הבחינה מישהו יזכור את כל זה ? שעם כל הלחץ במבחן מישהו יזכור להפריד לכל האפשרויות הקיימות ? ויש עוד מקרים מכשילים יותר... בשיטה שלי - פשוט מציבים ומה שיוצא יוצא. יש קל מזה ?
 

Gal isr

New member
אז סיכום של הכל:

אתה אומר לקחת את מה שמאפס של ה a, להציב בפונקציה חזרה, ולראות אם יוצא פסוק אמת או לא? אם יוצא פסוק אמת (הכל מתאפס, ויוצא 0=0) אז יש נק' חיתוך? (הפונקציה בעצם על ציר X לא? לא משנה איזה X ניקח, Y=0)
 
נכון, רק הדגשה אחת

לוקחים את הפרמטר שמאפס את a , מציבים בכל הפונקציה ורואים אם יוצא פסוק אמת. הכל נכון, רק שים לב ש"פסוק האמת" לא חייב להיות 0=0 , הכל הרי תלוי במה ששואלים בתרגיל ! נניח לדוגמה שמבקשים שהפונקציה תהיה גדולה מ 3 לכל x . אז כותבים : y>3 מציבים את הפרמטר שמאפס את a , ואז פסוק האמת שנקבל הוא (לדוגמה): 4>3 כלומר פסוק האמת משתנה מתרגיל לתרגיל בהתאם למה ששואלים, זה לא תמיד 0=0 . במקרה האחרון שדיברנו עליו (לפחות נקודת חיתוך אחת) רושמים : y≥0 ומקבלים בהצבה : 0≥0 שזה פסוק אמת.
 

Gal isr

New member
אם מבקשים גדול מ 3 לכל X מה

שאותי לימדו לעשות זה פשוט להעביר 3 אגף ,ולהציב אז הכל...ככה שבצד אחד יהיה תמיד 0.
 
ברור

אני רק נתתי דוגמה כדי להדגיש את העקרון שזה עשוי להיות אי-שוויון. ברור שתמיד אפשר להעביר שמאלה ולהשאיר אפס באגף ימין.
 

Gal isr

New member
רגע- אפשר להבין למה מה שאמרתי לא

נכון? הרי אם A מתאפס וB לא, מקבלים ישר עם שיפוע...וזה מה שרוצים לא?
 
למעלה