הלכה יומית, יום שלישי.

אלישיר

New member
סדר קריאת "שנים מקרא ואחד תרגום".

בעזהי"ת כיצד יהיה סדר קריאתו, את ה"שניים מקרא ואחד תרגום"? לכתחילה יקרא פעמיים המקרא, ואח"כ פעם אחת את התרגום. ובדיעבד אם קרא מקרא תרגום מקרא, יצא ידי חובתו. ואם יקרא פסוק פסוק לפי הסדר הזה, או אחרת, ישנם שני מנהגים עיקריים, האחד מנהג רבינו האר"י, שהוא לקרוא פסוק אחר פסוק בנפרד -פעמים מקרא ופעם אחת תרגום. המנהג השני הוא של רבותינו השל"ה והגר"א, לקרוא פרשיה פרשיה, תחילה פעמיים מקרא, ובפעם השלישית תרגום. לביאור המונח "פרשיות" שהוזכר כאן: כל פרשיות התורה העיקריות (בראשית, נח, לך לך וכו'), מחולקת בפני עצמן, לפרשיות קטנות יותר. ולמשל בפרשת השבוע הזה, פרשת "וארא", מתחילת הפרשה: פסוק ב ("וידבר א-להים אל משה...") עד פסוק ט ("...מקצר רוח ומעבדה קשה"), זו פרשיה אחת. לאחר מכן, פסוק י ("וידבר ה'...") עד פסוק יב ("...ואני ערל שפתים"), היא פרשיה שניה, וכן הלאה כל מספר פסוקים ולפעמים אפילו פסוק בודד, לכל אורך ספר התורה. יש זיהוי בין שני סוגי פרשיות: "פרשה פתוחה" -אשר הפרשה הבאה בתור מתחילה רק בשורה שלאחריה; ו"פרשה סתומה" -הפרשה הבאה אחריה מתחילה כבר באותה שורה שזו הסתיימה. וראו כאן בקישור, לתמונת דף ספר התורה של תחילת פרשת "וארא".
 

אלישיר

New member
אמרת חכמים א.

בעזהי"ת אמר רבי יצחק: שלשה דברים מזכירים עוונותיו של אדם, אלו הן: קיר נטוי, ועיון תפילה, ומוסר דין על חברו. דאמר רבי אבין: כל המוסר דין על חבירו, הוא נענש תחילה. ואמר רבי יצחק: ארבע דברים מקרעים גזר דינו של אדם, אלו הן: צדקה, צעקה, שינוי השם ושינוי מעשה. (ראש השנה טז).
 

אלישיר

New member
אמרת חכמים ב.

בעזהי"ת תנא דבי אליהו: לעולם ישים אדם עצמו על דברי תורה, כשור לעול, וכחמור למשאוי. (ע"ז ה).
 
למעלה