פרס ספיר 2007 יוצא לדרך!

המשך הראיון

ש. מה היית עונה בתור ילד כששאלו אותך- "מה תהיה כשתהיה גדול"? ת. קולנוען.זה מה שתמיד רציתי לעשות. בקולנוע יש משהו שאתה משרת את הסיפור – אתה מוציא אותו לאור במקום שהוא יוציא אותך ואת האגו שלך (כמו בספר). זה מקום הרבה יותר נוח לי, וזה לא ממקום של צניעות.אני אוהב לתת לסיפור את המרכז ולא לעצמי. ש. ומה אתה אוהב לקרוא? ת. א.ב. יהושע, יהושע קנז, אלונה קמחי,דורית רביניאן,שלום עליכם,דן פגיס ואת ספרי המתח של פטרישיה קורנוול. ש. כיצד אתה מגיב לחשיפה האישית המלווה הוצאת ספר ולתכתיבים יחצניים? ת.אני לא מאמין גדול ביחצנות של ספרים ופרופיל החשיפה שלי נמוך מטבעו. אני מתרחק מהביצה הספרותית אם יש דבר כזה למרות שאני לא בטוח שהיא קיימת בכלל. ש. ואיך היתה ההתנסות של להיות מהצד האחר של הביקורת התרבותית? ת. זו חוויה מעניינית. אתה פתאום מרגיש כמו חיה המנסה לשמור על הגור שלה מטרף, אתה נורא רוצה שיאהבו את הספר ונלחם על זה. אני בביקורות שלי מעולם הייתי משתלח או לא זהיר לכן לא פחדתי שמישהו ינסה "להחזיר לי" או משהו כזה. ש. איך הגיבה המשפחה שלך על הספר? ת. כולם התרגשו ותמכו. הייתה שמחה אמיתית. ש. ומה עבר עליך פנימה במהלך הכתיבה? ת. אם חיפשתם דמות של סופר מיוסר אז זה ממש לא אני. התהליך הלך לי חלק. הראיתי מספר פרקים לשמעון אדף (העורך) והוא מיד החתים אותי על חוזה. לא רצתי למרחקים ארוכים מבלי לדעת לאן אני הולך. כן היו לי המון התחבטויות בדרך אבל הן כולן היו שוות. הרגע הזה בו אתה מרגיש שמה שאתה עושה קולע למטרה וזורם מעצמו הוא רגע נפלא והוא היה שווה את הכל. אין לי בעיות של משמעת עצמית ואני יודע להושיב את עצמי ולכתוב. ש. בתור עורך מדור תרבות אתה בודאי צרכן כבד שלה. מה אתה אוהב? ת. אני מאוד אוהב טלוויזיה אמריקאית- הסופרנוס, עמוק באדמה, סקס והעיר הגדולה ואפילו את באפי ציידת הערפדים! אני כמובן אוהב קולנוע. במיוחד איטלקי. במוזיקה אני אוהב בעיקר זמרים ישראלים. ש. עד כמה אתה מרגיש ישראלי? ת. לחלוטין. אני חושב שהחמסינים פה הם הדבר הכי טוב ואנשים צריכים ללמוד לאהוב אותם. כמובן שאני מחובר מאוד לשפה ולא הייתי רוצה לחיות בשום מקום אחר. ש. יש לך שותפים במהלך הכתיבה, אתה מתייעץ במישהו? ת. אני מראה דראפטים רק לעורך. בניגוד לסרט שהוא תהליך קבוצתי נוח לי במקום של ליצור לבד מבלי לקבל פידבק בלתי פוסק. ש .האם קראת את שאר הספרים המועמדים לפרס? ת. את כולם. מאוד אהבתי את הספר של שושי בריינר ורוצה שהוא יזכה. ש. ואיך הרגשת עם המועמדות שלך? ת. מאוד שמחתי איתה למרות שאני קצת מרגיש סטטיסט בסרט של אחרים. אני לא מאמין שאזכה. אני בסך הכל בחור צעיר שכתב ספר ראשון. אני חושב שהפרס הצליח ליצור במשך השנים משהו מעניין סביבו, איזה עניין שמקפיץ סופרים קדימה (מקרה רון לשם) וזה נהדר בעיני.
 
../images/Emo41.gif פרס ספיר 2007 יוצא לדרך!

פרס ספיר הינו פרס המוענק זו השנה השמינית ע"י מפעל הפיס לספר בתחום הספרות היפה. הפרס הינו חלק ממפעלי התרבות של מפעל הפיס, ונקרא על שם פנחס ספיר, שר האוצר המנוח. חבר השופטים מורכב מאנשי ספרות בולטים, ושמותיהם נותרים חסויים עד להכרזת הזוכה בפרס. השופטים בוחרים תחילה כמועמדים סופיים חמישה ספרים שפורסמו בשנה האחרונה, ומתוכם נבחר הזוכה לאחר מספר שבועות. הספר הזוכה מזכה את מחברו בפרס בסך 150,000 ₪. חמשת המועמדים הסופיים יזכו בפרס כספי בסך 25,000 ₪. השנה, החליטה הנהלת הפרס להוסיף חידוש, ובין הכותרים המועמדים יורשו להשתתף גם יצירות ספרותיות מתורגמות שנכתבו ע"י סופרים שהם אזרחי המדינה שכתבו את יצירתם במקור בשפה זרה שתורגמה לעברית. מדובר ביצירות שגם כתיבתן במקור וגם התרגום לעברית יצאו לאור לראשונה ב- 5 השנים האחרונות (15.10.01 ועד 15.10.06). שימו
- מפעל הפיס ותפוז
אנשים
מביאים לכם, גולשי הפורום, תחרות מיוחדת, אשר במהלכה יחולקו 15 חבילות שי הכוללות את חמשת הספרים המועמדים, ובנוסף, 25 ספרים בודדים מבין הספרים המועמדים לפרס. פרטים מדויקים אודות התחרות יינתנו בהמשך השבוע.
 
לא קראתי

וגם לא אקרא אפילו אם ישלמו לי רק מלראות אותו אני מקבלת בחילה......
 
ביוגרפיה וראיון קצר עם דרור בורשטיין

דרור נולד בנתניה ב1970, אח בכור לשני אחים צעירים. הוא למד במוסדות חינוך ממלכתיים דתיים. בצבא שירת כמאבחן פסיכוטכני ובסיום השרות התחיל ללמוד משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים. לאחר תקופת סטאז' וקבלת תעודת עו"ד החליט לעשות הסבה ללימודי ספרות במהלכם כתב עבודת דוקטורט על יעקב שבתאי. בורשטיין שימש כחבר מערכת השבועון "כל העיר" ושימש כמבקר אומנות של העיתון. בורשטיין השתתף בכתיבת סיפורת וביקורת במוסף "תרבות וספרות" ובמוסף "ספרים" של "הארץ". בורשטיין ערך תוכניות מוסיקה ב"קול המוסיקה" ולימד בחוגים שונים של "בצלאל"." כיום עוסק בהוראת ספרות באוניברסיטת תל-אביב ,ירושלים ומכללת "עלמא". לדרור יש שני ילדים (10 ו8) והוא מתגורר בתל אביב. ספריו: "פירות: גט" (1999, שירה) "אבנר ברנר" (2003, רומן) "ערים תאומות" (2004,סיפורים קצרים) "הרוצחים" (2006, רומן). ש: ספר על הספר שלך, מה העלילה והתמות המרכזיות שלו? ת: בספר יש ציר כפול שסובב סביב שתי דמויות. הסופר שאול רובינזון והמשורר נחמן לורי. לורי נפגש ביום אחד ביוני 1995 עם רובינזון ומעל צלחת חומוס מציע לו עסקה. לורי מבקש מרובינזון לגנוב עבורו מספריית אביו הענפה עותק של ספר שהאבא כתב בשנות ה60 ובתמורה יזכה לקחת לעצמו כמה ספרים נדירים שנמצאים שם. העסקה מפתה מאוד עבור רובינזון שנודע באספנותו. דרך מפגשן של שתי הדמויות נחשפת הרשת המשפחתית הסבוכה של השניים.העסקה לא מתקיימת בסופו של דבר משום שרובינזון מגלה את רצונו האמיתי של לורי שמכיר כבר מהעבר את הספר של האב ובעצם מתכוון לגנוב אותו על מנת להעלים את הראיה היחידה לכך שהוא בעצמו לקח את הספר, העתיק אותו ומתכוון להוציאו תחת שמו שלו.העלילה מסתבכת בין המשפחות ועוברת בין ירושלים – עירו של שרגא לוין (אביו של לורי) ובין תל אביב של אמו- עורכת דין ממולחת ובין העולם הספרותי לעולם המשפטי הפתלתל. ש:מפיך העלילה נשמעת פשוטה, מדוע "הואשמת" בכתיבה של ספר מורכב ומסובך (רבים כתבו שבורשטיין כותב "ספרות לסופרים" שעלילות המשנה ושימוש היתר בקטעים פוליטים, ספרותיים ומשפטיים מסיחים את הדעת ממה שהוא מנסה לספר")? ת:העלילה בעיני מאוד פשוטה אך יש בה הרבה פיתולים וזה טבע הכתיבה שלי ולא החלטה סגנונית מוכתבת מראש. אני חושב שצריך "להכנס לראש" של הספר ומודע לכך שזה לוקח לפחות מאה עמודים.אולי בדיעבד הייתי בונה אותו אחרת כי במצבו הנוכחי עדיף לקרוא את הספר פעמיים כדי להבין הכל, דבר שאני בעצמי לא הייתי מסוגל לעשות... ש:איך אתה רואה את ההתפתחות שלך ככותב? ת: כל ספר אחר כי החומרים בהם שתמשתי הם אחרים. "ערים תאומות" מורכב מסיפורים קצרים ובהכרח שונה מאוד מ"הרוצחים". ב"אבנר ברנר" יש דימיון מסוים משום שגם הוא רומן הבנוי בצורה מורכבת.אני לא ממש יכול להצביע על תהליך בכתיבה שלי. אני די מזגזג. ש:איך הגבת על המועמדות לפרס? ת: קשה לי איתה מאוד. כבר הייתי ב"סרט" הזה בעבר (עם "אבנר ברנר") והמהות של הטקס מעקרת אותו בעיני ממה שחשוב שזה בעצם החומר הכתוב. כל שנה מנסים לעשות מין קרקס טלויזיוני ובעיני זה לקים תערוכה מבלי להראות את הציורים שבה.אני חיב לציין שזה גובה ממני מחירים. ש:קשה לך עם החשיפה? עם היחצנות? ת: מאוד. זה נראה לי לא רלוונטי. היחצנית שלי מאוד מאוכזבת ממני כי אני לא "מספק את הסחורה". אין לי שום חומר צהוב שיכול לאכלס כתבת צבע באחד מהמוספים. אולי זאת הסיבה שהחלטתי להתראיין רק ב"גלריה" של "הארץ" שם יש יותר סבלנות לדבר על הספר עצמו ולא על החיים האישיים שלי שהם ממש משעממים. ש:איך אתה משלב בין מציאות בדויה לאמיתית, יש בספר שלך המון עוגנים מהכאן והעכשיו? ת: אני אוהב להתלבש על המציאות החיצנוית ולפרק אותה. פוליטיקה ואירועים עכשווים הם רבדים שמענין לי להתעסק בהם.זה בזבוז בעיני להתעלם מהם כמו לציר דיוקן של מישהו בלי לצייר לו את האף. ההווה הקרוב הוא שמעניין אותי ולא העבר או העתיד הרחוקים. אין לי רצון להעברת מסרים גדולים וההתיחסויות הפוליטיות באת כחלק מהלילה אך לא לפניה ובנוסף לעוד דברים רבים אחרים. ש:גדלת בבית דתי ועזבת את הדת , כיצד זה מתבטא בחייך ויצירתך? ת: כיום זה בכלל לא מעסיק אותי בחיי היום-יום וגם לא מבחינה ספרותית. אם יש בה"רוצחים" משהו שמתקשר לעולם הדת זה על דרך הפרודיה. השלב הזה בחיי כבר לא מהווה "אישיו", והמשפחה שלי למדה לחיות עם זה בשלום למרות שגם בעבר לא היו דרמות גדולות. ש:השוו את הסגנון שלך לזה של עגנון- מה אתה חושב על ההשוואה? ת: לא מבין את ההשוואה הזו. אין אף סופר שאני מוצא את עצמי דומה לו.דווקא ההשפעות שלי הן יותר של סופרים מהעולם, רומנים עירוניים שאינם קשורים ליהדות או לישראליות.העיר בעיני היא ההכתבה הראשונית לכאוס ולבלבול שקיימים בספר. היא שמניעה אותם. ש:כיצד אתה עובר מפרוייקט כתיבה אחד לזה שאחריו? ת:אני מאוד מאמין שבכל מה שאתה עושה יש את הזרעים של הדבר הבא.אני יכול לשים על זה את האצבע רק בדיעבד אבל תמיד יש משהו- דמות או תמונה שמובילים לדבר הבא.ב"אבנר ברנר" היתה דמות שולית של מתמחה במשרד עורכי דין, שהיתה בעצם הזרע של "הרוצחים".ההוויה של עולם המשפט סיקרנה אותי, ומשם יצאתי לכתיבה של הספר. ש:אתה עוסק באצירה של תערוכות אומנות- כיצד אתה רואה את הקשר שבין כתיבה לאומנות? ת: הדבר שאני הכי אוהב בעולם זה ציור. יותר מספרות ויותר ממוזיקה. כל שנה אני חוסך כיד להגיע לאפשרות לעשות את הדבר באהוב עלי- לשוטט במוזיאונים בעולם. התחלתי לכתוב על אומנות לפני עשר שנים ב"כל העיר" ונשאבתי לזה טוטאלית. הציור גם מאוד נוכח בכתיבה שלי. חלקים מהספר נכתבו ממש מתוך אולמות מוזיאון.בניגוד לקריאה בספר, הציורים תמיד זמינים, הם תמיד מזמינים אותך להביט בהם וזה לא דורש מאמץ.אני חי כבן אדם באופן מאוד ויזואלי וכותב מאוד ויזואלי. ש:מאילו סופרים וציירים אתה מושפע? ת:בציור-מסזאן, ורמיר,ברויגל. בספרות-מאנדרי ביילי ("פטרבורג" השפיע מאוד על הספר),אלפרד דבלין ("ברלין"), שבתאי (כתב עליו את עבודת הדוקטורט)" גנסין יואל הופמן ועוד.אני מאוד אוהב שירה, בעיקר האיקו יפני. ש: ההשפעות שלך הן בעיקרן מהעולם, עד כמה אתה מחובר לישראליות והאם היא חשובה לך? ת:זה נכון שהספר הזה מושפע בעיקר ממודלים לא ישראלים אך הם מתקשרים גם לכאן. הישראליות שלי לא מעסיקה אותי, היא פשוט עובדה.הייתי רוצה לגור תקופה בחו"ל אך יש לי אילוצים ומחויבות משפחתית. ש:איזה ילד היית? ת: קראתי הרבה, אהבתי בעיקר ספרים בסגנון "אמיל והבלשים" ו"השביעיה הסודית". מעולם לא חשבתי שאהיה סופר אבל לא היו צריכים להכריח אותי לקרוא. ש:אז איך הגעת לכתיבה? ת: בהתחלה התעסקתי בעיקר בשירה,הפרוזה הגיעה ממש במקרה. כתבתי להנאתי דף פתיחה לרומן שממש לא התכוונתי לכתוב. עמדתי לפרסם אותו באיזה כתב עת וערב לפני הפרסום פגשתי במקרה את דויד גרוסמן במסעדה. שוחחתי איתו (למרות שלא הכרתי אותו) והוא היה מאוד נחמד אלי ועודד אותי לכתוב. כשחזרתי הביתה הרמתי טלפון לעורך וביקשתי ממנו להקדיש את הקטע לגרוסמן.לאחר כשנה התקשר אלי חיים פסח ואמר ששמע מגרוסמן שיש לי רומן לפרסם,אמרתי לו שיש לי רק את העמוד הפותח שלו...הוא הציע לנסות לפתח אותו ובסופו של דבר כתבתי ספר שלם, שהפתיחה הסופית שלו היא בכלל אחרת. ש:אתה חושב על העתיד של ספרים בעולם המודרני? ת:אני חושב שלספרות יהיה יותר ויותר קשה במובן הכלכלי- מכיון שיש פחות ענין ביצור של אומנות. אני עדיין חושב שהיא תתקיים למרות שכיום יש תופעה שמתפרסמים יותר ויותר ספרים גרועים.
 

ליזביי

New member
ראיון מסחרי, לטעמי.

שאלות לא מעניינות, אפילו לא הקשיבו למה שהוא אומר. למשל: לא התייחסו להומור אצלו. לדוגמה, הוא אמר בראיון שהוא אוהב מאד שירה, במיוחד היאקו יפני. בספרו הראשון, לצורך העניין, הוא מנסה לשלב, הומור, היאקו, וקריצה ספרותית בו זמנית, כשהוא כותב: "שנות רקבוני/בבית הספר הממלכתי-דתי/נחלקו/לשניים (היאקו)" זה הומור קצת מוקשה, נסיון לכתוב פרודיה על 'בחורף'. ויש עוד המון דוגמאות: כלפי 99 קסטות פניק-פלויד (במקום כלפי תשעים ותשעה סופרים עבריים של אצג) גם באבנר ברנר יש לו כמה 'הברקות. לפי הביקורת של מנחם בן, ב'הרוצחים' הוא שיפר את ההומור למשהו קצת יותר נועז, אבל עוד לא קראתי כך שאין לי דיעה. אבל באופן כללי, ראיון שלא מעצבן את המרואין לא שווה הרבה, הם לא הוציאו ממנו מספיק. (אני חייב לכתוב כבר ת'עבודה הארורה הזו, בזכותה אני יותר מדי נמצא פה. דחיית חובות, אוי לי.)
 
חבל שלא מביאים את הסופרים האלה

להתארח כאן בפורום. מצד שני, בפורום אף פעם אין להם זמן לענות תשובות כאלה ארוכות.
 

golamit

New member
ל Anne of g.g - הפתעת אותי עם השם שלך

יאללה החזרת אותי אחורה 25 שנה. זה הספר שהכי אהבתי בעולם (זה גם הספר האמיתי הראשון שאי פעם קראתי). הדס
 
וכשהם כן נכנסים לפורום אתם מתעלמים מהם ו.....

וחושבים שזה מסחרי , אז הנה יש לך הזדמנות לשאול .............
 

uri80

New member
תלוי רק בצורה שבה אנשים מציגים את עצמם.

כשכל מיני אנשים ונציגים מטעם מנסים לזלזל בקוראים שלהם, לפרסם ספרים בצורה אלק סמויה וכו', שלא יתפלאו שהקוראים מגיבים חזרה בבעיטה.
 
במקרה שלי הזדהתי בשמי ולקראת שבועות ....

ההזמנה הייתה מאוד מפורשת וברורה , לא כל סופר מוכן להעלות לאתר 15 פרקים
 
זה ממש לא נכון.

אני זוכרת כמה סופרים שנכנסו, הציגו את עצמם, סיפרו על הספר שלהם, וזכו להמון ברכות הצלחה, ולפעמים גם לדיון. ליעד שהם ושבתאי קור הם רק שניים מאלה שאני זוכרת. אבל כשנכנסים רק בסביבות שבוע הספר ומנסים לקדם ספר, תוך התחזות לגולש מהשורה, אז אין להתפלא שזוכים לקיתונות של עצבים.
 
ובכן אני נכנסתי והודעתי שהעלתי לאתר את כ.....

ל חלק א של הספר , 15 פרקים !!!!!!! ..............ונכנסתי בשמי האמיתי , האם תוכלי לומר כמה תגובות היו ????......... וזה לא היה בשבוע הספר אלא סמוך להוצאתו לאור. חוץ מזה האם זה לא לגיטימי לנסות לקדם ספר ? אבל , אני בשונה מכולם , לא העלתי רק פרק אחד , אלא חלק שלם של הספר כן ולא פחתי שתורידו את הקובץ או תעתיקו אותו ......כי מי שבאמת קרא , הלך לקנות!!!! קיבלתי תגובה שטחית אחת , בסה"כ , ואני לא זוכר מאיזה פורום ... " למה זה לא מתרחש בישראל...." מישהו מעונין בכלל בתשובה........................או שאנחנו דנים בפורום רק על סופרים שמתו או שהוכיחו את עצמם?
 

מחשבות

New member
אתה בטוח שאתה יודע לכתוב עם כל הרווחים

האלה שלפני הפסיקים? אני מסופק.
 
והנה עוד תגובה שטחית - אני לפחות נותן כבוד ..

לפורום האם אתה יודע מה צריך סופר? צריך סופר , הוא צריך דמיון , יותר מזה הוא לא צריך כי לשם כך יש עורך ספרותי ועורך לשוני , ואני עדיין נותן כבוד לפורום ולא אגרר לויכוחים שטחיים , כשיהיה לך מה לומר על הספר , אתה יכול לומר , כבר הכינו אותי גם לביקורות רעות
 
למעלה