מילון מונחים: -בגרויות-

beniNC

New member
../images/Emo41.gifמילון מונחים: -בגרויות-

מילון מונחים:
בגרויות, מגנים, יחידות לימוד ,נבחני משנה ומה שבניהם...
נבחן משנה/אינטרני- תלמיד שסיים 12 שנות לימוד בתיכון וניגש לבחינות הבגרות מטעם בית ספרו. בבואו להיבחן עליו להירשם לבחינה בתיכון בו למד בעבר.
נבחן חיצוני/ אקסטרני- תלמיד שלא סיים 12 שנות לימוד או לא נבחן בעבר בבחינות בגרות.
בבואו להיבחן עליו לפתוח תיק במשרד החינוך בכדי שיתאפשר לו להיבחן, למחוזות: ת"א, חיפה והצפון, ירושלים ובאר שבע והדרום. מוסדות ההשכלה הגבוהה אינן מבדילות בין נבחנים אקסטרניים לנבחנים אינטרנים בבחינות המיון ותנאי הקבלה.
יח"ל- יחידות לימוד מספר המייצג את רמת הקושי של חומר הלימוד וכמות החומר במקצוע מסוים בהתאמה. זכאות לתעודת בגרות - כדי שנבחן יהיה זכאי ,עליו לענות על הדרישות המצטברות שלהלן: להיבחן ולעמוד בבחינות בהצלחה (ציון של 55 נקודות לפחות). לצבור בכל המקצועות סך של 20 יח"ל לפחות.
תעודת הבגרות מורכבת ממקצועות החובה בהרכב של לפחות 20 יח"ל ברמה מינימלית, ואחד ממקצועות הבחירה ברמה מוגברת (5 יח"ל מועדי בחינות- ניתן להיבחן ברוב המקצועות בשני מועדים בשנה:
מועד חורף - תאריך הבחינה: דצמבר/ינואר פתיחת קורסים: במהלך אוגוסט במועד חורף לא ניתן להיבחן במקצועות המורחבים, למעט אנגלית ומתמטיקה. מועד קיץ- תאריך הבחינה: יוני/יולי פתיחת קורסים: פברואר
בונוס לבגרות- לכל המקצועות ברמה של 4 או 5 יח"ל ניתן בונוס המתבטא בתוספת נקודות לציון התוספת נעה בין12.5-25 נקודות.
הבונוס ניתן על ציון בבחינה הגבוה מ- 60 נקודות. הבונוס ניתן באופן שונה ממקצוע למקצוע. ממוצע בגרות משוקלל- זהו ממוצע הציונים הסופי של בחינות הבגרות המתבקש ע"י מוסדות להשכלה גבוהה.
חישוב ממוצע משוקלל- 1,2,3 יח"ל יש להכפיל את הציון במקצוע במספר יחידות הלימוד 4,5 יח"ל יש להוסיף לציון במקצוע את הבונוס הרלוונטי ואת הציון שהתקבל יש להכפיל במספר יחידות הלימוד. לקבלת ממוצע משוקלל יש לחבר את המכפלות שהתקבלו בכל אחד מהמקצועות ולחלק בסך כל יחידות הלימוד. מקצוע מורחב- כל מקצוע שסך יחידותיו גדול מ- 3 יח"ל. ציון התאמה- ציון משוקלל של ממוצע הבגרות והציון הפסיכומטרי במשקלים הנקבעים לפי קריטריונים פנימיים של כל מוסד להשכלה גבוהה.
שיפור בגרויות לאחר סיום י"ב : תלמידים אשר רוצים לשפר בגרויות נחלקים לנבחני משנה, נבחן מישנה מי שעשה בגרות אחת לפחות בתיכון, תלימידים אלו נחלקים ל 2 סוגים: תלמיד א' אשר אין לו בגרות אשר משפר בגרויות הציון מה שקיבל יחשב לו דוגמא לתלמיד אין לו בגרות במתמטיקה ומעוינין לעשות 4 יח"ל והוציא 70 , אז ה 70 יחשב לו, לעומת זאת תלמידב' אשר יש לו ציון 70 ב 4 יחידות נמתמטיקה ורוצה לשפר אז הציון הגבוע יחשב לו! שיהיו לכולם לימודים מהנים ובגרויות מעולות
 

Angel On Earth

New member
אולי אני אשמע טיפשה והכל..

אבל עוד לא הבנתי מה זה בעצם מתכונת.. אפשר גם לזה תרגום?
 

beniNC

New member
מתכונת = מגן

מגן =בחינה סופית בסוף שנה, אשר נועדה להגן לך על ציון הבגרות!
 
בחינת המתכונת

היא בחינה מסכמת של כל החומר, על פי המיקוד. מתקיימת בדרך כלל כשבועיים שלושה לפני בחינת הבגרות מכונה "מתכונת" משום שהיא במתכונת (בצורה של) בחינת הבגרות בדיוק. זו ההזדמנות להתכונן למבנה ולדרישות של בחינת הבגרות. בחינת המתכונת בשל גודלה, מהווה גם מרכיב רציני בציון המגן - בדרך כלל כרבע ממנו. בחלק מבתי הספר ישנה מסורת שציון בחינת המתכונת אינו מוריד את ציון המגן. המסורת הזו מאפשרת לתלמיד לגשת לבחינה הזו בשקט יחסי, כמובן לאחר שלמד את החומר, ולהכיר טוב את מבנה בחינת הבגרות והדרישות לפני בחינת הבגרות עצמה.
 

alkai

New member
או שזה פשוט..

כמו אצלנו בבי"ס, בחינה המהווה 50% מהמגן. בכל המקצועות.
 
לטעמי יש בזה אלמנט של זיוף

אבל מסתבר שבתי ספר עושים הכל כדי להעלות ממוצעים...
 
גם אצלנו זה בסביבות 25/30

וזה נראה לי סביר בהחלט. לא לשכוח שעד אז כבר נבחנת בוודאי בארבע בחינות, עשית/או לא שיעורי בית, בחנים וכו' אם בחינת המתכונת היא 50% מהציון - זה אומר שהיא שווה לכל מה שעשית השנה?? לא מספיק שבחינת הבגרות שווה לכל מה שעשית השנה, צריך לחקות את זה גם בתוך ציון המגן? מוזר בעיני וגם לא כשר.
 

beniNC

New member
מילון 2מונחיםלמוסודת השכלה גבוהה../images/Emo41.gif

· אינטרנים – נבחנים בבחינות בגרות רגילות, במסגרת תיכון שיש בו ציוני מגן. · אנגלית – כל מועמד חייב בבחינת מיון (פסיכומטרית או אמי"ר) לקביעת רמתו באנגלית. הרמה הנדרשת ברוב החוגים באוניברסיטה כתנאי להתחלת לימודים היא "רמת בינוני" (119-100 פסיכומטרי או 219-200 אמי"ר). הסיווג לרמות הוא: "פטור", "מתקדמים", "בינוני", "בסיסי" ו"נכשל". מועמדים המסווגים לרמת "נכשל" יידחו אוטומטית. אקסטרנים – נבחנים בבחינות בגרות חיצוניות. אישור על הגשת מועמדות – אישור על קליטה במחשב של חומר הרישום, הנשלח למועמד בדואר מייד עם קליטת נתוניו במחשב. בונוס – תוספת שניתנת לציונים בבחינות הבגרות, בהיקף של 4 ו- 5 יחידות לימוד. בחינת אמי"ר – לבחינת מיון אדפטיבית (ממוחשבת) באנגלית, מבית היוצר של המרכז הארצי לבחינות ולהערכה, לקביעת רמת האנגלית של המועמד. הבחינה ניתנת מספר פעמים בשנה (5-4), וציונה יכול להחליף את ציון האנגלית בבחינה הפסיכומטרית. בחינות קבלה חוגיות – למקצת מהחוגים מתקיימות בנוסף ראיונות קבלה (רפואה, למשל) או בחינות מיון מיוחדות (ארכיטקטורה, למשל). דמי רישום – דמי רישום לאוניברסיטה, המשולמים עבור הטיפול בתהליכי הרישום והקבלה. אין קשר בינם לבין תשלום שכר הלימוד. זכאות לתעודת בגרות – זכאות לתעודת בגרות ניתנת למי שנבחן ועמד בהצלחה בדרישות לקבלת תעודת בגרות, עפ"י קביעת משרד החינוך. חתך קבלה - ציון ההתאמה המינימלי המאפשר קבלה. לימודי תעודה – לימודים המיועדים ברוב המקרים לבוגרי אוניברסיטה, שלא על מנת לקבל תואר שני. לימודים אלה מקנים תעודה. מועמד לתלמיד – מועמד שגילו מעל 30 שנה ואין בידו תעודת בגרות, רשאי להגיש בקשה להתקבל במעמד זה לחוגים מסוימים, עפ"י כללים מסוימים. מסלולי לימוד (עדיפויות): - חד-חוגי/ מורחב – מאפשר ללמוד חוג אחד בלבד במתכונת מורחבת. - דו חוגי – מאפשר ללמוד צירוף של שני חוגים, כל אחד במתכונת מצומצמת. - חוגים מסוימים ניתנים לבחירה רק במתכונת חד-חוגית/ מורחבת. נבחני משנה – מי שניגש לתיקון או להשלמת בחינות הבגרות. סילבוס – החומר הנלמד בקורס. סמסטרים – תקופות הלימוד באוניברסיטה: סמסטר חורף (א'), סמסטר אביב (ב') וסמסטר קיץ. בחוגים מסוימים ניתן להתחיל ללמוד בסמסטר אביב או אפילו בסמסטר קיץ. ציון התאמה – ציון המורכב מהממוצע המשוקלל של ציוני הבגרות והציון הפסיכומטרי. תלמיד "לא מן המניין" לתואר ראשון – תלמיד שלמרות שחסר לו ציון במקצוע אחד להשלמת תעודת הבגרות, התקבל ללימודים וקבלתו במעמד זה אושרה ע"י ועדת הקבלה. תנאי קבלה כלליים – תנאים הכרחיים (מינימליים) אך לא בהכרח מספיקים לקבלה. תקופת הרישום – ההרשמה הסדירה מתחילה בתחילת חודש ינואר ומסתיימת בסוף חודש פברואר. לאחריה מתקיימת תקופת רישום מאוחרת לחוגים מסוימים, על בסיס מקום פנוי (ובד"כ עפ"י תנאי קבלה גבוהים יותר). בהצלחה
 

nog16

New member
שאלה בקשר לאנגלית פסיכומטרי...

אתה יודע אולי מה טווחי הציונים (מתוך 50-150 אם אני לא טועה) בפסיכומטרי שמתאימים לכל אחד מהסיווגים שציינת, "פטור", "מתקדמים", "בינוני", "בסיסי" ו"נכשל"?
 

liorhikri1991

New member
שאלה על בגרויות...

אם הממוצע הוא 105 בתעודת בגרות לפי מחשבון חישוב אז מזה אומר זה מעולה ויקבלו את זה או מה? ולמה בחישוב אומרים ש1 יח"ל ביולוגיה זה מקצוע שהושמט?
 

beniNC

New member
מממ

צריכים ממוצע כמה שיותר גבוה ע"מ להתקבל, ממוצע 105 זה מצוין! רק מה אתה רוצה ללמוד? לגבי ביולוגיה ,אולי יש לך יותר מידי מקצועות של 5 יחידות ,ולקחו לך את הכי טובים.
 

bhnadav

New member
תשובות

לגבי ממוצע 105 - לתלמיד אחד זה ייראה ממוצע פנטסטי, לתלמיד אחר זה יהיה ממוצע מאכזב. הכל תלוי בציפיות, בשאיפות האקדמיות (מה מעוניינים ללמוד בהמשך..) ובציון הפסיכומטרי. סה"כ זה ממוצע גבוה. היחידה בביולוגיה הושמטה מכיוון שביולוגיה הוא לא מקצוע חובה, היחידה הזאת לא מקבלת בונוס וסתם מורידה את הממוצע, ולכן ניתן להשמיט אותה.
 
../images/Emo51.gif רבה אבל..../images/Emo29.gif

יש לי הסתייגויות .. נבחן חיצונ אקסטרני זה לאו דווקא נבחן שלא סיים 12 שנות לימוד. אני שיפרתי אחרי הלימודים בגרות ואני אקסטרנית ויש לי 12 שנות לימוד ותעודת בגרות מלאה.
 
למעלה