מאמר חדש - איך להתמודד?

../images/Emo41.gif מאמר חדש - איך להתמודד? ../images/Emo41.gif

חברי הפורום היקרים,
היכרות ראשונה עם היוזר המנהלתי החדש הזה שישמש את הנהלת הפורום בפרוייקטים הנוכחיים והבאים בפורום. זהו יוזר כללי המייצג את צוות הפורום. תוכלו לפנות אליו בכל בקשה, הערה או הצעה.
מאמר חדש לקראת הבגרות, לאור דרישת הקהל -
איך מתמודדים עם הלחץ? ואיך מתכוננים לבגרות?
מקווים שתפיקו את המירב מהמאמר החדש
מחר נעלה, לראשונה, מבחן סימולציה מלא, המבוסס על שאלות מבחינות בגרות על מנת שתוכלו לתרגל. הפרטים המלאים - מחר
ביינתים אתם מוזמנים לשוב לתרגל את קטע המחקר המדעי שהציג קיפי סגול.
נזכיר לכם כי הוסף מאמר חדש לפני כמה ימים המתאר את מבנה בחינת הבגרות ונותן טיפים לסוגי השאלות השונות. מומלץ
קישור
אנחנו כאן בשבילכם, אם אתם לא מסתדרים. העיקר - אל תתיאשו
צוות הפורום
 
../images/Emo127.gif מבחן הדמיה ראשון../images/Emo70.gif ../images/Emo127.gif

גולשי וחברי הפורום, פורום "ביולוגיה ומדעי החיים" שמח להציג בפניכם את מבחן ההדמיה הראשון לבגרות העיונית בביולוגיה
מבחן זה הוא ראשון מבין כשלושה או ארבעה מבחנים שנציג בפניכם לתרגול. לצעירנו, בחלק השלישי של הבחינה, השאלות בנושאי ההרחבה, אין ברשותינו מאגר מספיק גדול של שאלות המותאמות למיקוד, ולפיכך חלק זה הושמט מבחינת ההדמייה. כפי שניתן לפרש מהכתוב לעיל, נעשה מאמץ גדול להתאים את שאר חלקי הבחינה למיקוד הלמידה לקיץ תשס"ד (מצורף בהודעה בהמשך). המסמך מצורף כקובץ WORD, תוכלו להורידו ע"י לחיצה על הכיתוב לצד כותרת הודעה זו או ע"י לחיצה על הקישור בתחתית ההודעה. הערות נוספות תמצאו בעמוד הראשון של המסמך המצורף. ביום רביעי יפורסם תשובון למבחן, עד אז תוכלו לנהל רב-שיח ביניכם על התשובות, ולשאול על שאלות שלא הבנתם. מטרת התרגול היא גם ליצור את הרב-שיח הזה ביניכם, שיחדד אצלכם את החשיבה וההבנה, והוא מהותי להצלחתכם בבחינה.
צוות הפורום.
 
מיקוד למידה קיץ תשס"ד

לשימושכם
מיקוד למידה לביולוגיה לקיץ תשס"ד. שימו
- הנושאים המפורטים בכל חלק במיקוד לא יופיעו בבחינה. אם אתם נתקלים בשאלות בבחינה שאינם תואמות את המיקוד, אנא הפנו את תשומת ליבנו. עם זאת, יודגש, כי הורדה של נושאים בשאלות או תת-שאלות אינה מחייבת אי הופעת הנושאים בחלקים האחרים של הבחינה
קחו זאת לתשומת ליבכם. המשמעות המיידית היא - צריך ללמוד את הכל, כמעט
 

TsLiLuSHSH

New member
מותר להעלות תשובות ?

לא הבנתי אם אני יכולה להעלות תשובות ויענו לי אם הן נכונות או לא..? ואם אני לא מבינה שאלה כלשהי- אני יכולה לשאול ? אני שואלת כי אמרתם שהתשובות תתפרסמנה ביום רביעי, אז אולי אני צריכה לחכות ליום רביעי ....
 

bodas

New member
אתם מוזמנים לעשות כל מה

שנראה לכם לנכון, רק לפני שאתם מפרסמים תשובות שימו בכותרת ההודעה את הסימן
כדי שידעו שבתוך ההודעה שלכם יש תשובות, למי שטרם ניסה לענות לבד. אם יש שאלה שאת לא יודעת עליה את התשובה - נסי לענות עליה בפורום ושתפי אותנו בדילמות שלך. המטרה שחברי פורום אחרים, עדיף כאלו שעתידים להיבחן, ינסו לענות לך ולהיפך.
 

TsLiLuSHSH

New member
נראה לי שנפלה טעות באחת מהשאלות

בהיגדים, שאלה מס' 9 [תורשה]. השאלה הייתה: הגן למחלה תורשתית המכונה PKU הוא רצסיבי. לזוג הורים בריאים נולד בן חולה במחלה זו. האישה שוב בהיריון. הסיכוי שהילוד החדש יהיה נקבה חולה במחלה זו הוא 12.5%. ניתן להשתמש בסכמה. הבעיות שהתעוררו אצלי בשאלה זו: 1. נתון רק שהגורם למחלה הוא רציסיבי, אך האם זוהי תורשה שאחוזה במין או לא? 2. במקרה שהתורשה אחוזה במין: האב בריא, ולכן על בכרומוזום ה-x שלו מצוי האלל הגן הדומיננטי למחלה PKU (נגיד נסמן אותם כ-A -אלל דומיננטי, a-אלל רציסיבי) . אך מכיוון שנולד להם בן שחולה בהמחלה, על כרומוזום ה-x שלו חייב "לשבת" האלל a, והרי כרומוזום ה-x עובר לבנים רק דרך האם, ומכאן שהאם אמנם בריאה (כנתון בשאלה) אבל היא נשאית למחלה (Aa). כלומר יש סיכוי של 50% שיוולד בן חולה במחלה (תלוי אם הוא מקבל מהאם את האלל הדומיננטי או הרציסיבי למחלה) אבל אין שום סיכוי שהבת תחלה במחלה (היא תהיה הומוזיגוט דומיננטי או נשאית-Aa) משום שהיא מקבלת כרומוזום אחד מהאב- והרי האב הוא בריא (ולכן נושא האלל A) . במקרה שהתורשה אינה אחוזה במין: אם המחלה היא רציסיבית, ושני ההורים בריאים- שני ההורים גם יחד חייבים להיות נשאים (Aa(, אחרת אין סיכוי שיוולד להם בן חולה. כאן אין הבחנה בין בת חולה /בן חולה, והסיכוי שיוולד בן חולה /בת חולה הוא 1/4 . מה שאני מנסה להגיד- איך הגעתם לזה שיש סיכוי של 12.5% שהילוד יהיה נקבה חולה ??? לא נפלה כאן טעות במספר ??
 

bodas

New member
לא נאמר שהתכונה

אחוזה במין. במצב כזה שבו אתם מנסים לחשב את ההסתברות דרך אחיזה במין וזה לא מסתדר - נסו לא באחיזה למין, אלא אם כן נאמר מפורשות שהתכונה אחוזה במין.
 

TsLiLuSHSH

New member
בסדר, אבל...

אם לא שמת לב- בהודעה הקודמת שלי הסברתי למה זה לא הגיוני שהסיכוי שתיוולד נקבה חולה הוא 12.5% (ככתוב בשאלה) בין אם מדובר שהתכונה אחוזה במין ובין אם מדובר שהתכונה לא אחוזה במין ! 12.5% זה פשוט מספר שגוי, לטעמי.
 

TsLiLuSHSH

New member
עדיין אין לי מושג איך זה נכון..

אולי תסביר לי ??? הכצעקתה ?
 

TsLiLuSHSH

New member
אהההה הצלחתי!!!~ ../images/Emo26.gif

אוקיי, הבנתי מה היה הפספוס שלי... חחח.. שאלה שדורשת כיוון מחשבה שונה ממה שהייתי רגילה עד עכשיו (ותאמינו לי שיצא לי לראות המווון שאלה בתורשה!) אז הנה החישוב עד ל-12.5% : קודם כל הסיכוי שיוולד נקבה הוא 50% הסיכוי שהילוד/ה יהיה חולה במחלה הוא 1/4 (אמנם שני ההורים הם בריאים, אך שניהם נושאים את האלל הרציסיבי למחלה) ואלו הם 2 מאורעות בלתי תלויים- והסיכוי להתרחשות 2 מאורעות בלתי תלויים הוא מכפלת הסיכוי של כ"א מהמאורעות הבלתי תלויים, כלומר: 50*0.25 שזה יוצא 12.5%
יששששששששש
 

bodas

New member
../images/Emo45.gif

הנה לכם ההוכחה שלפעמים הנטייה שלנו להתאמץ לחשוב יותר מדי לא רק שלא מועילה, אלא גם מרחיקה אותנו מהפתרון וזורעת חוסר ביטחון... זה קורה הרבה גם בשאלות האמריקאיות כאשר לא בטוחים לגבי תשובה ומתחילים לתת לה אינטרפטציות מורחבות יתר על המידה... בכל מקרה - כל הכבוד
 

bodas

New member
כפי שענתה לך מורן

אין טעות בשאלה. נסו להסביר את השאלה, מי שיודע
 

daywalker

New member
../images/Emo18.gif

נושא 1 א-1 ב-4 ג-3 ד-2 נושא 2 ה-4 ו-1, האמת שאני ממש לא בטוח 4 ו3 לא נראים לי נכונים כי אני חושב שהם תהליכים לפני המיטוזה עצמה ז-2 ח-2 למרות שגם 3 נראה הגיוניאם לא יתנו לו a אז אין פה פגיעה אבל המילה נוצר מפריעה לי אז הלכתי על 2 נושא 3 ט-4 י-3 יא-3 יב-4 נושא 5 יז-2 יח-1 יט-1 אבל למה 3 לא נכון? כ-2 נושא 6 כא-4 כב-4 כג-1,זה ניחוש מישהו יכול להסביר את השאלה הזאת? כד-1 נושא 9 לג-3 לד-4 לה-1 לו-4 הגדים בקצרה 2- המלכודות פוגעות במזיקים עצמם,ריסוס הוא פחות ממוקדם ופוגע במגוון רחב יותר של אורגניזמים 3-קיים הפרש ריכוזים בשני המצבים,חום גבוה פירושו אנרגיה קינטית גבוה יותר של החלקיקים ולכן האוסמוזה תתבצע במהירות גבוהה יותר 4-כלי הדם מתרחבים וכך גדל שטח המגע עם הסביבה ומתאפשר קרור מוגבר של הגוף 6- בהפרייה פנימית העובר ניזון מהאם ולכן אין צורך בהרבה חלמון בביציות לעומת זאת בהפרייה חיצונית אין קשר בין האם לעובר וכל חומרי ההזנה להתפתחות צריכים להיות מצויים בביצית 7-נגיפים גדלים רק בתאים חיים בגלל זה לא ניתן לראות התרבות שלהם על אגר בלבד 10-היחס בין שטח פנים לנפח אצל העבר גדול יותר ולכן הוא מאבד יותר חום בשביל לשמור על חום זהה לאדם הוא יאלץ להפיק יותר אנרגיה,כדי להפיק יותר הוא יאלץ לנשום יותר זהו לבנתיים
 

שיר w

New member
כשאתה אומר בסוף להפיק יותר

אנרגיה,אתה מתכוון לאנרגית חום?
 

daywalker

New member
אממ כן

נראה לי שהוא מתחיל לרעוד ובשביל לרעוד הוא צריך אנרגיה ובתהליך יצור האנרגיה הרי נוצר חום אני לא סגור על זה אבל יש מישהו שיכול להסביר את זה?
 

Tleilaxu

New member
בקשר לח'

לא רק שזה יותר יעיל ומהיר יותר לתת כל אמצעי תרופתי דרך הדם (להזכירך - תרופה היא חומר אשר עוזר למערכות הגוף הטבעיות לתיקון סטייה מסויימת, לכן נתייחס לאנזים אותו יש לתת כ"תרופה"), אלא שמתן האנזים (חלבון, בנוי מקשרים פפטידים אשר מושפעים מpH נמוך) דרך מערכת העיכול אינו יעיל, היות והמעבר דרך הקיבה, בה הסביבה חומצית מאד, יגרור איבוד המבנה המרחבי שלו בתהליך דנטורציה, ואיבוד ניכר מפעילותו הביולוגית (במידה ולא יפורק בכלל. להזכירך - הגסטרין שבקיבה מפרק חלבון!). בהצלחה לי מחר במתכונת
 

bodas

New member
חשוב שוב

ואני אומר את זה בגלל המתכונת שיש לך מחר (אם הכוונה לביולוגיה). האם הזרקת חלבון (שלא נוצר באופן טבעי בגוף) למערכת הדם הוא רעיון טוב?...
 

moran f

New member
ובנוסף

לא בהכרח עדיף לתת תרופות דרך הדם (ולא רק בגלל ש-IV זו צורת מתן לא נוחה לחולה).
 
למעלה