שאלה למועצת החכמים

kawabanga

New member
../images/Emo35.gifשאלה למועצת החכמים../images/Emo35.gif

אולי המועצה הנכבדת תעזור בפתרון ויכוח בין חברים: איך נכון יותר לבלום (נסיעה מנהלתית, בלימה רגילה): א. להשתמש בבלמים בשילוב עם כח המנוע ב. בלמים בלבד
הסבר/י, נמק/י ובאר/י...
 

XDR

New member
בלמים בלבד

כי רפידות זולות יותר מרינגים.
 

theshark

New member
כי מנוע נועד להאיץ,

בלמים נועדו לבלום. באת שימוש בבלימת מנוע נוצרים כוחות הפוכים על המנוע, עומס על השסתומים, קרנק, בוכנה, רינגים, גיר, גל"ש קידמי, גל"ש אחורי, שרשרת, מיסבים וכו´. כול החלקים האלה נועדו להתמודד עם כוחות האצה ולא בלימה. ככה שאתה מגדיל את הבלאי של האופנוע או רכב. במקרה של בלימת חרום אין כל השפעה של המנוע על הבלימה, בעזרת הבלמים בלבד תשיג את האפקט הטוב ביותר, ההיתעסקות המיותרת אם הורדת הילוכים בזמן בלימה רק תפריע לך, תחשוב שבשביל להשיג בלימה ע"י המנוע יש צורך בסל"ד גבוהה, זאת אומרת שאתה צריך להוריד הילוך לגרום למנוע לעלות לסל"ד מירבי ששם הוא מיצר בלימת מנוע לחקות שהמהירות תרד אז שוב להוריד הילוך, שוב סל"ד גבוה, מבין אותי
זה ממש לא הפקטיבי ולא יעיל. מערכות הבלימה כיום עובדות על החום שנוצר בעת הבלימה (עם תסובב את הגלגל ביד תשמע רעש של חיכוך, בגלל שהרפידות כל הזמן מלטפות את הדיסק.) כך שאין חשש שהבלמים יפסיקו לעבוד, נהפוך הוא. בניגוד לעבר שאז הייה שימוש בבלמי תוף שהיו עוצרים טוב רק שהחיסרון שלהם הייה שהם היו מתחממים, ללא יכולת לפנות את החום הם היו מפסיקים לעבוד. משם בא המושג של בלימת מנוע. כן ניתן להישתמש בבלימת מנוע ואף רצוי, כאשר אנכנו יורדים ירידה תלולה על מנת לרסן את קצב הנסיעה.
 

Pumi

New member
אז למה באופנוען מאומן פרדר מציע

לבלום במנהלתית דווקה בהורדת גז ולא בלמים (שלדעתי עובד מצויין). נכון שיש לזה השפעה לטווח הארוך בשחיקה על המנוע, אבל בנסיעה מנהלתית שאתה בדרך כלל קצת מאט, קצת מאיץ, הרי כל פעם שתלחץ על על הקלאצ´, האופנוע ממשיך לנסוע עם כוח האינרציה ורק אחרי זה תבלום, ולא תעשה תמיד את שניהם ביחד. אז תאבד X מטרים בבלימה שבהם אתה עדיין נוסע מהר. אני ממליץ על בלימות מנוע ובלימות של הבלמים, תלוי במקרה. ככה עדיין הסלד ירד, אבל לא ירד מהר מדי בשביל פתיחה מהירה של המצערת למקרה הצורך. הרי מבחינת הילוכים, גם אם תאט עם בלמים בלבד, אתה מוריד את הסל"ד לכמעט 0, וגם אז תצתרך להוריד הילוכים, ושוב יהיה לך סל"ד גבוהה. ודרך אגב, הורדה חזקה של הגז (לא קלאצ´, לא בלמים), גם היא מאיטה ממש חזק את האופנוע, בייחוד באופנועים חזקים.
 

gpz99

New member
../images/Emo58.gifחוששני שפיספסת קצת

את הנקודה של גידי. ההמלצה "...לבלום במנהלתית דווקה בהורדת גז ולא בלמים ..." הורדת גז ולא סגירת גז!!!!! - כלומר נסיעה "על הגז" עם מצערת תמיד פתוחה(בדרגות שונות כמובן) תמנע מהכלי תנודות מיותרות על המתלים ולחצים מתהפכים על המנוע. תקנו אותי אם אני טועה.
 

theshark

New member
אם עשיתה את אופנוען מאומן

אז אתה יודע שפרדר לא ממליץ לבלום אם המנוע. מה שגידי ממליץ הוא ביום יום לרכב ללא שימוש בבלמים. תוך כדי רכיבה כמה שיותר חלקה ומתוכננת מראש, כאשר אתה כל הזמן על הגז. גם בעת סגירת גז מומלץ לא להגיע לסגירה מלאה על מנת למנוע את המכה שנוצרת בין השרשרת לגלגל השינים. התנאי הראשון לרכיבה חלקה הוא לשאוף לנוע מקסימום מהזמן "על הגז". ממליץ לך לקרוא את החוברת שקיבלתה בסיום הקורס שוב.
 

Pumi

New member
אבל אתה המלצת לבחור לבלום רק עם

בלמים, כי האטת מנוע זה הורס את המנוע, וכי בלמים עושים את העבודה יותר טוב. תקן אותי אם אני טועה בהבנה של מה שאמרת. יכול להיות שאני קצת טועה, אבל לא בהכל. אני אכן נוסע איך שפרדר מציע, עם מינימום סגירות גז והכל, אבל בבלימות חזקות וארוכות למשל, לדעתי לפחות, לא עדיף להשתמש גם בהאטת מנוע וגם בבלמים וזאת בשביל לבטל את המטרים שבהם אתה לוחץ על הקלאצ´ וממשיך לנסוע ורק אחרי זה שאתה לוחץ מלא על הבלמים (לא נעילות גלגלים וקדומה) אז ללחוץ על הקלאצ´? ובכלל, כשמדובר על נסיעה מנהלתית, ארוכה וללא הרבה האטות, לא עדיף לא להשתמש בבלמים אלא במנוע?
 

theshark

New member
פומי יקרי אתה קצת מבלבל בין הדברים

שימוש במנוע לבלימה אינו יעיל. מובן? זמן התגובה ארוך מידי. אני אשאל אותך שאלה כמה זמן עובר מרגע שלחצתה על ידית הבלם עד שהרפידות יוצרות בלימה? תקרא שוב את מה שכתבתי, גם בבלימה לקראת רמזור לא מומלץ לבלום אם המנוע (תאור של שלבי "בלימת מנוע" תארתי למעלה) בגלל הבלאי. אם אתה רואה מרחוק למשל שהרמזור במצב של אור אדום ואתה סוגר גז ונותן לאופנוע לגלוש עד לעצירה אין בעיה. כל עוד אתה לא מתחיל לשלב תכניקה של בלימת מנוע שעברה מהעולם לפני שלושים שנה
אין בעיה וד"א עם אתה רוצה לבלום אם המנוע בבקשה מי אני שיעצור אותך. בלימת מנוע לא יעילה, מיותרת ומפריעה.
 

gpz99

New member
../images/Emo58.gifעזוב אותך בלאי

יותר קריטי זה זמן ומרחק הבלימה!!!! ללא הורדת הילוכים זה הרבה יותר מהיר והרבה יותר קצר!!!!!
 

theshark

New member
תודה.../images/Emo24.gif

זה מה שאני כל הזמן חוזר ואומר(כנראה שלא מספיק ברור). רק שהם תקועים איפה שהוא בשלהי שנות השלושים.......
 

ish996

New member
דמיינו את המצב הבא...

אתם רוכבים על האופנוע האהוב שלכם כשלפתע אתם נאלצים לבלום בלימת חירום. אתם, מתורגלים ומאומנים (אני מקווה) מעמידים את האופנוע תוך 40 מטר. בסיום הבלימה אתם מעיפים מבט במראה ורואים ג´יפ האמר מתרכב אליכם במהירות מטורפת (אבל לא ראיתי..). אתם במיומנות מדהימה משחררים קלאץ ו........... הופ האופנוע מדומם. למה? כי הוא בהילוך חמישי סיפור קצר זה מלמד אותנו כי יש לבלום עם הבלמים תוך שמירת המנוע בתחום העבודה היעיל שלו, ולכן יש להוריד הילוכים במהלך הבלימה.
 

theshark

New member
תסלח לי שאני מתערב אבל אם היתה

עושה קורס אופנוען מאומן היתה יודע שאת הורדת ההילוכים מבצעים בסוף הבלימה. אם לעצירה אז לראשון, אם לפניה אז להילוך המתאים.
 

ish996

New member
ואם באמצע הבלימה

אתה קולט את ההאמר. אתה משלב להילוך (איזה?) ובורח? לא יותר פשוט לדאוג שיהיה לך כוח זמין כל הזמן. נ.ב אופנוען מאומן עשיתי שמוטו העבירו אותם.
 

theshark

New member
היתה=הייתה ואם אני נכנס לקטנות אז

רוכב מיומן ברגע שהבחין בסכנה, עובר לבלימת חרום תוך כדי בדיקה חטופה במראות לראות שהרכב שמאחוריו בולם גם כן. עוד המלצה, גם כשאתה לא בולם בלימת חרום מומלץ לבדוק מה קורה מאחוריך במהלך הבלימה וגם לאחר שעצרתה. לאחר העצירה מומלץ לעמוד צמוד לשול הימיני, במקרה שרכב לא יבלום הוא יפספס אותך.
 

ish996

New member
הכל נכון אבל.. (תמיד יש אבל)

לא ענית על השאלה. איזה הילוך תבחר באמצע הבלימה?
 

mad dog 3

New member
אני אישית משלב...../images/Emo107.gif

הרגל מגונה...או לא...??? אני אישית לעולם לא בולם רק עם הבלמים... גם אם אני אנסה...אינסטקטיבית ירד לי איזה הילוך או שניים... מאוד חשוב הנושא שציין 996 לגבי המשך תנועה לאחר בלימה...!!! מעבר לכך...רוכב שצבר מיומנות ברגש על שחרור מבוקר של קלאץ´ בהורדת הילוכים יכול להגיע לעוצמת בלימה נשלטת אפילו יותר מבלם...(מה לעשות...???,לעולם לא תהיה לך תחושה ורגש ברגל ימין יותר מאשר יד שמאל) ההמלצה שלי...שילוב בין השניים
 

theshark

New member
כלב מה הייה?

אני מבין שבמשטרה כבר שנתיים לא היו קורסים אבל ממך אני מצפה ליותר. וכמו שאמרתי הורדת ההילוכים מתבצעת בסוף הבלימה. זה נכון. מה שאתה רגיל לעשות זה הרגל שצריך להיפטר ממנו
. ושו.. רגל ימין, יד שמאל? עיקר הבלימה מתבצעת עם הבלם הקידמי (בצד ימין עד כמה שזכור לי בפעם האחרונה שבדקתי באופנוע
) כאשר האחורי משמש עזר לקדמי.
 
למעלה