אהבת האדם

Nחמן

New member
../images/Emo32.gif אהבת האדם

המדור של Nחמן. לחדשים שבינינו אזכיר, שלפני כמה חודשים פתחתי מדור מיוחד זה, שרץ במשך כמה שבועות אחת לשבוע עם הגיגים לפרשת השבוע, המבטאים את החסד שבתורה ועם סיפור על אישיות או על ארגון חסד כלשהו. לצערי הרב בהיותי עסוק בעצמי בפעילות ציבורית רחבה בתחומים שונים לא תמיד מצאתי את הזמן כדי להביא את המדור באופן מסודר וגם השתתפותי הפעילה בפורום כהראה אף היא השפיעה על תדירות המדור. הפעם לא נוסף לי זמן מיותר אלא ראיתי חובה להגיב על דבריו של גולש יקר, שאיננו משתתף קבוע בפורום, אבל עושה המון למען הקהילה בארגון שבתות ואירועים משותפים אחרים והשבוע גם חגג את יום הולדתו ה- 26 (שוב
), הלה הוא מיועדנו דרור. בתגובה לברכת יום ההולדת כתב עליי דרור דברים נוראיים (???
), שהלוואי היו נכונים. אי לכך אני מבקש להעמיד דברים על דיוקם: א. אינני מדיק וגם לא בן צדיק או נכד של צדיק. מעבר לכך לא שמעתי על משפחתי. ב. אפשר לעשות חסד ולעזור איש לרעהו ואף חובה לעשות כן. עדיין זה לא עושה את האדם לצדיק. ג. אני אדם פשוט שבפשוטים ואוהב כל אדם כאילו הוא אחי. זה דבר טבעי ונורמלי ולא מקנה שום תואר מיוחד. ד. אני נפעם ונרגש לנוכח כל אדם, שעוסק בגמילות חסדים. זה עושה טוב על הלב ומקרב את הגאולה. ועכשיו אל המדור עצמו. בשל מגבלות טכניות הוא ייכתב במהלך היום בשני חלקים.
 

Nחמן

New member
עמך

המלה "עמָּך" חוזרת על עצמה מספר רב של פעמים בפרשתנו. הנה כמה מהן והקשרן: "וכי ימוך אחיך ומטה ידו עמך והחזקת בו...". מבאר רש"י את הקושי "וכי ימוך... והחזקת..." במה יש להחזיק, אם הוא כבר מך? אלא זאת הכוונה: וכי ימוך...? והחזקת...! אל תתן לו שימוך! למה הדבר דומה? למשא שעל החמור. כל זמן שהמשא מט לנפול, בא אדם אחר ומרים אותו. לאחר שנפל על על הארץ, אפילו שנים לא יוכלו להרים אותו. הדברים אומרים "דורשני". "וכי ימוך אחיך עמך ונמכר לך, לא תעבוד בו עבודת עבד". וכי ימוך אחיך? עמך! עליך לראות בו כחלק מהמשפחה שלך. שמעתי מפי הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן שליט"א: כאשר אדם נמכר לעבד בשל גניבה, הסיבה לא הגניבה. כלומר: הוא גנב נפני שהיה חסר לו אוכל, אלא מפני שהייתה חסרה לו אהבה. לכן מצווה התורה לנהוג בו כבוד ולא לבזותו. אם יש לבעה"ב כרית נאה או צלחת נאה, עליו לתיתה תחילה לעבד ורק לאחר מכן יוכל להשתמש בו בעצמו. העבד צריך להתרגל לחיים עצמאיים לאחר שש שנים או היובל. לכן צריך להעניק לו את האהבה הנדרשת על מנת שירגיש, שהוא איננו דחוי, והוא זוכה למלוא תשומת הלב הנדרשת כאדם. פרשת "בחוקותיי" עוברת כאילו באופן חד לנושא כבד מאוד: הקללות. בסופה אנו רואים את "האור בקצה המנהרה": "וזכרתי להם ברית ראשונים, אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים...". גם בתוך החשיכה הגדולה, שאדם נמצא בה לפעמים, צריך לדעת, שבסופה יש אור גדול, והאור הוא כה גדול עד ש... לא! אסור לשכוח את הימים האפלים. אלה נועדו למטרה אחת: לזכור תמיד את החלשים מאיתנו ולהודות להקב"ה על כל נשימה ונשימה, שאנו נושמים. שבת שלום!
ו... כמובן המדור מוקדש הפעם לדרור
. דרור מן התורה מנין? שכתוב: "וקראתם דרור לכל יושביה.
 

נפש יפה

New member
נחמן , יישר כח!

בס``ד ... זכית בכל דבריך המאלפים (תרתי משמע) לתת שמחה בליבו של עוד יהודי כמוני ... אז חזק ואמץ נחמן שלנו , נחמן אהובנו ...
 

Nחמן

New member
והחזקת בו

השבוע ביקרתי בעיר בית שמש ופגשתי שם באשה נפלאה אחת, ששמה ש.. הפגישה עמה התקיימה לאחר שנודע לי, שהיא מנהלת עמותה מקומית בעיר בית שמש, וביקשתי לתהות על קנקנה וללמוד ממנה, חסד מהו. נפגשתי איתה בשעת בוקר מאוחרת ובפגישה נודעו לי הפרטים הבאים: היא מנהלת קופת גמ"ח לכל תושבי בית שמש בהיקף של כמה מיליוני שקלים לשנה ומעבר לכך יש לה קרן מיוחדת למשפחות נזקקות לחלוקת מזון ותווי קנייה. המזון לא ניתן בחינם. על הנזקק לדעת, שיש לשלם בעד הארוחות. המחיר הוא 1 ₪ למנה. מדובר בכמאה משפחות מארבע שכונות בלבד, המקבלות תווי קנייה חודשיים או מוצרי מזון בעלות של 1 ₪ למנה, מענקים מיוחדים לחגים, מימון שכר לימוד לילדים, מימון טיפולים נפשיים, יעוץ משפטי, סיוע בטיפולי שיניים, יעוץ ותמיכה לנשים במצוקה ומוקד טלפוני לפניות הציבור. מעבר לכך למעלה ממאה משפחות נוספות מקבלות מפעם לפעם סיוע חד-פעמי. על כל אלה מנצחת ש. בת ה- 35. ש. נשואה לאברך בכולל ומגדלת גם 4 ילדים בביתה. פרנסה מנין? זה כבר סיפור בפני עצמו. יום אחד פנה אליי חבר מאחד הארגונים, שבהם אני מתנדב, וביקש ממני לכתוב עבורו פנייה נרגשת לעזור לילד, שזקוק לניתוח לב מסובך בחו"ל. כפי שאתם רואים, הקב"ה חנן אותי בכשרון כתיבה אבל לכתוב פנייה נרגשת... זה כבד עליי מעט. חשבתי לעצמי: כיצד אוכל לעזור לאותו אדם? לא ארכו הימים והנה אני פוגש בבית הכנסת, שבו אני רגיל להתפלל, יהודי, שמחלק מכתבי בקשה לתרומה עבור מקרה מסוים של חולה, שזקוק לעזרה, מעטם אחד הגופים החרדיים. קראתי את תוכן המכתב והתרשמתי מהסגנון המיוחד והנוגע ללב. כאשר שאלתי אותו, מי כותב את מכתבי הקשה, השיב לי בשמו של אדם מסוים ולאחר שהתקשרתי אליו הפנה אותי לגב' ש. הנ"ל. משהגעתי אליה, התברר, שזו פרנסתה. היא כותבת בקשות לגופים שונים וגובה סך 250 ₪ לכל מאמר. ב"ה הברכה שרויה בביתה. חסד בתוך חסד. מתוך עשיית החסד לצורכי התושבים בשכונתה היא כותבת גם לארגונים אחרים וכך יכול בעלה לשבת וללמוד בכולל באין מפריע. לבסוף ש. כתבה את מכתב הבקשה המבוקש, שאותו מסרתי לארגון, הארגון ערך את המכתב ושלח אותו לעיצוב גרפי ולהדפסה ועתה מצפים להיענות הציבור. אם תשאלו: כיצד אפשר לעמוד בעומס הפניות הטלפוניות? אומנם כן. אי אפשר. חכן יש קו טלפון מיוחד למטרה זאת, הפועל מדי יום בימים א' – ה' בין השעות 10 – 12 בבוקר ותו לא. פניות בשעות אחרות לא יתקבלו. גם אין שם תא קולי להשארת הודעות. לשאלתי הסכימה ש. להודות בצנעה, שהעמותה, שאותה היא מנהלת מזה כשש שנים, מכניסה מדי שנה 1,500,000 ₪ תרומות, שמתוכן כ- 90% מועברות ישירות לתמיכות או למזון. חלק ניכר ממוצרי המזון או תווי הקנייה ניתן בתרומה, הפרסומים המעטים, שעושה העמותה ממונים ברובם ע"י חסויות, ונשארו רק הוצאות הטלפון, המחשב (אפילו אין לה חיבור לאינטרנט. רק לשירותי תעבורת אימיילים), ומשכורת צנועה אחת. כל השאר – בהתנדבות מוחלטת. איך אמר שלמה המלך? אשת חיל מי ימצא! עכשיו אמרו לי ידידיי הצדיקים ("ועמך כולם צדיקים"): מיהו הצדיק האמיתי?
באופן חד פעמי אני מצרף בזאת את נוסח הפנייה, שכתבתי אני בתחילה. מי, שיבקש פרטים נוספים או מלאים על המקרה, יוכל לפנות אליי במסר עם כתובת האימייל שלו ואשמח לשלוח זאת אליו. בהזדמנות זאת התנצלות: כמה מהגולשים העבירו אליי לאחרונה את כתובותיהם. לצערי הרב בגלל טעות טכנית שלי חלק מן הכתובות נמחקו. לכן אשמח לקבלן מחדש.
 
למעלה