שיעור שבועי

  • פותח הנושא mgb
  • פורסם בתאריך
אני גם הייתי מעדיף יותר מאוחר

אבל הבעיה שאני יכול רק ב11 כך שאני משער שאני אאלץ ללמוד את זה לבד כי זה נראה נושא מענין (לא יקדש אישה עד שיראנה)
 

mgb

New member
../images/Emo41.gifשיעור שבועי -פרטים נוספים../images/Emo41.gif

בס"ד שלום לכולם ותודה רבה על ההיענות!
נושא השיעור הוא: ""אסור לאדם לקדש אשה עד שיראנה".
היום: יום חמישי הבעל"ט
השעה: 21:00 (אם יהיו רבים שהשעה לא נוחה להם נשנה את השעה!!)
המקום: כפי המפורסם בהודעה המקורית (צ'ט TV)
שימו לב! כיוון שזו הפעם הראשונה, לי לפחות, למסור שיעור במדיה כזו, אבקש להתאזר בסבלנות. וכל הצעה או הערה תתקבל בברכה דרך "תיבת המסרים" גם בזמן אמת!!
מראה מקומות למעוניינים: 1)גמ' (ושם במשנה) קידושין מא. ושם ברש"י ד"ה : בהא וכו' 2)"עצמות יוסף" עה"מ. 3)שו"ת נודע ביהודה מה"ק אה"ע סי' ע"ו בשם מוהר"י הלוי הורווויץ. 4)תוס' ב"מ י: בסוגיא "אין שליח לדבר עבירה". 5)ס' "אור חדש" על קידושין מא. 6)"ים של שלמה" פ"ב אות א'. 7)סמ"ג עשין מצווה מ"ח. 8)תורה תמימה ויקרא (י"ט, י"ח) או"ק קכ"ג. 9)גמ' תענית י"א ד"ה אמר ר"ל אסור לאדם וכו' -------------------------------------------------------
אם יספיק הזמן(והכוח) נראה בע"ה גם את שיטות הרמב"ם והראב"ד בזה. 1)פ"ג מהל' אישות הי"ט 2)פכ"א מהל' איסו"ב ה"ג 3)הראב"ד שם 5)מגיד משנה 6)בבא בתרא טז. 7)מפרשים על הפסוק: "הנה נא ידעתי כי אשה יפת מראה את.." 8)חידושי מאיר שמחה על הש"ס ח"ב סי' ס"א (הוספות ומילואים) 9)מגילה י"ד (דשרה נקראת גם יסכה. בברכה
 
אולי יש אפשרות

לטובת מי שלא בקי בחומר, כמוני, להעלות את המקורות לקריאה מוקדמת ? אפשר אפילו בקישורים.
 

mgb

New member
רעיון טוב...

בס"ד אי"ה במשך הערב אביא אותם בלנ"ד..לפחות את החלק שאין ברשת. בברכה
 

mgb

New member
מקורות..

בס"ד 1) מסכת קידושין פרק ב דף מא, א משנה: האיש מקדש בו ובשלוחו האשה מתקדשת בה ובשלוחה האיש מקדש את בתו כשהיא נערה בו ובשלוחו: גמרא: דף מא, א גמרא השתא בשלוחו מקדש, בו מיבעיא? אמר רב יוסף מצוה בו יותר מבשלוחו... איכא דאמרי בהא איסורא נמי אית בה כדרב יהודה אמר רב דאמר רב יהודה אמר רב אסור לאדם שיקדש את האשה עד שיראנה שמא יראה בה דבר מגונה ותתגנה עליו ורחמנא אמר: (ויקרא יט) ואהבת לרעך כמוך וכי איתמר דרב יוסף אסיפא איתמר האשה מתקדשת בה ובשלוחה השתא בשלוחה מיקדשא בה מיבעיא? אמר רב יוסף מצוה בה יותר מבשלוחה...אבל בהא איסורא לית בה כדר"ל דאמר ר"ל טב למיתב טן דו מלמיתב ארמלו" רש"י ד"ה: בהא נמי וכו'"--אם יכול לקדש בעצמו וקידש ע"י שליח.." ד"ה:דו וכו'-- ואי קשיא הכי נמי גבי דידא איכא איסורא כי יהיב קידושין לשלוחה ולא חזי לה אין-הכי-נמי. ומיהו מתניתין בדידא קאמר דהיא מתקדשא בה ובשלוחא. הלכך הא דתנא בה, למצווה אשמועינן אבל איסורא לגבי דידה ליכא. אבל רישא דאיירי בדידיה תנא "בו, משום איסורא. 2)"עצמות יוסף" -ויש לדעת דמאיזה טעם כתב דמצווה שיראנה ובגמ' לא קאמר אלא אסור לאדם לקדש את האשה עכ"ל. 3)מביא תחילה את קושיית מוהר"י הלוי שהקשה כיוון דקיי"ל דאין שליח לדבר עבירה ואם נעשה שליח לדבר עבירה , המעשה בטל. איך יתכן שהמשנה כותבת שניתן לקדש אשה ע"י שליח, הרי השליח עובר על איסור שהרי הגמ' פסקה שאסור לאדם לקדש אשה עד שיראנה.. ואם כן בהכרח שהמעשה הקידושין יהיה בטל!! והנוב"י תירץ 2 תירוצים: א)שהרי מבואר בב"י (אה"ע סי' ל"ה) שאם אינו יכול לקדש בעצמו או מפני "כל כבודה" יכול לקדש ע"י שליח אף לכתחילה. וכשטרדה מסויימת מנעה ממנו לקדש בעצמו, אין הדבר אומר שאינה מקודשת.. ב) האיסור לקדש ע"י שליח אינו פסול בעצם הקידושין אלא "שמא תתגנה עליו" שהוא דבר חיצוני למעשה הקידושין! ולכן אם גומר בדעתו שתמצא חן בעיניואף שהשליח יקדש עבורו, אין כאן איסור כלל כי איסור זה תלוי בדעצו ובמקרה שיסכים לא נאמר "אין שליח לדבר עבירה. 4)גמרא בבא מציעא י' ע"ב: "..מאן דאמר חצר משום שליחות איתרבאי והתניא (שמות כב) בידו אין לי אלא ידו גגו חצירו וקרפיפו מנין ת"ל: (שמות כב) "המצא תמצא" מכל מקום. ואי סלקא דעתך חצר משום שליחות איתרבאי אם כן מצינו שליח לדבר עבירה וקיימא לן אין שליח לדבר עבירה.." 5) "אור חדש": מקשה על תירוץ הנוב"י וז"ל: "ונורא נפלאתי עליו שהרי כתבו התוס'בד"ה "אסור לאדם שיקדש אשה" אע"ג דקתני האיש מקדש, לכתחילה לא נקיט ליה אלא לאשמועינן דין קידושין. שהרי למדו התוס' הפשט ד"ובשלוחו" דקתני במשנתינו דמייר יבדיעבד הוא דתפסי קידושי השליח והיינו באופן דלכתחילה אסור לעשות כן. א"כ, הא דק"ל גם בדיעבד, אמאי תפסי קידושין, הא אין שליח לד"ע." עכ"ל 6)"ים של שלמה": מקשה על הר"ן שכתב : אה דקאמר בגמ' דמצווה בה יותר מבשלוחה היינו משום דאשה מסייעת לבעל לקיים מצוות פו"ר". ועל כך הקשה היש"ש: "וקשיא, מאחר שיש מצוה עליה שמסייעת לבעל א"כ לפי"ז איסורא נמי איתא גבה שמסייעת לעבירה וכו' עכ"ל 7) ספר מצוות גדול (סמ"ג):"אמרינן בפ"ב דקידושין שמצווה על האשה שתקדש עצמה ושיקדש אדם אשתו בעצמו יתר מעל ידי שלוחו וגם אין ראוי לקדש אשה עד שיראנה ותהיה ישרה בעיניו שמא לא תמצא חן בעיניו ותהיה מגורשת...וכו' וצ"ע למה נקט לשון "אין ראוי". הרי הגמ' כתבה שהדבר אסור!! 8) תורה תמימה: בסיכום דבריו שמבואר בפוסקים שאין ממש איסור. אלא , שאין ראוי לעשות כן. ומביא ראיות שמצינו במספר מקומות לשון "איסור" אבל אין הכוונה ממש איסור אלא שלא ראוי. 9)גמרא תענית י"א ע"א: "..אמר ריש לקיש אסור לאדם לשמש מטתו בשני רעבון שנאמר (בראשית מא) וליוסף ילד שני בנים בטרם תבוא שנת הרעב תנא חסוכי בנים משמשין מטותיהן בשני רעבון תנו רבנן בזמן שישראל שרויין בצער ופירש אחד מהן באין שני מלאכי השרת שמלוין לו לאדם ומניחין לו ידיהן על ראשו ואומרים פלוני זה שפירש מן הצבור אל יראה בנחמת צבור תניא אידך בזמן שהצבור שרוי בצער אל יאמר אדם אלך לביתי ואוכל ואשתה ושלום עליך נפשי..." עד כאן המראה מקומות למי שיש שאלה על כל קטע מוזמן לשאול !! בברכה
 

Scarlight

New member
תוכל לפרש את ראשי התיבות?

ד"ה - עכ"ל - דקיי"ל - נוב"י - מוהר"י - א"כ - יש"ש - הר"ן - בפ"ב - סליחה על הבּוֹרוּת
 

mgb

New member
בוודאי אפרש..!

בס"ד למה בורות..ככה לומדים!!! ד"ה -דיבור המתחיל. עכ"ל - עד כאן לשונו. דקיי"ל - דקיימא לן(שידוע לנו) נוב"י - נודע ביהודה (שם ספר שחיבר רבי יחזקאל לנדא האב בית דין של פראג מוהר"י - מורנו הרב יצחק א"כ - אם כן יש"ש - ים של שלמה (שם ספר) הר"ן - הרב ניסים בפ"ב - בפרק ב' בברכה
 

mgb

New member
מילון ארמי-עברי בבקשה!

בס"ד כאן (נמצא גם בקישורי הםורום) בברכה
 
רעיון יפה....

והנושא שלי הוא: ג' = מוסר דינו לשמים. השבוע לא אוכל להשתתף בגין אירוע משפחתי, להבא - אני מעדיף מוקדם אפילו ב-14:00, שכן איני מוחבר לאינטרנט ב"ה בביתי, ורק בשעות המשרד אני ליד מחשב. בהצלחה מרובה.
 

הטייסת

New member
ישר כח!!

גם לי אין העדפה לנושא, אני בטוחה שיהיה מרתק ומחכים. בנוגע לשעה כמה שיותר מאוחר יותר טוב, יום חמישי- הכנות לשבת ... אשמח להיות נוכחת בע"ה בל"נ.
 

יוסי ר1

Active member
יזמה ברוכה ביותר!

לעניין הנושא - כל ההצעות מעניינות. לכן הייתי בוחר בראשון שהוצע, דין האבות. מועד - מתי שלרוב מתאים, לי קשה לקבוע מראש, בגלל סדרי יום משתנים.
 

mgb

New member
טוב.. צריך להחליט משהו לא???

בס"ד שלום! לגבי הנושא: כבר בחרתי בעניין: "אסור לקדש אשה עד שיראנה". תראו שיהיה מעניין.. לגבי היכן..אני מתלבט בגלל שבצ'ט יש גם דברים לא צנועים. לכן חשבתי ע למסנג'ר... אז בואו נעשה משאל ולפי זה נחליט: 1)מי בעד מסנג'ר 2) מי בעד צ'ט לגבי השעה: הבינותי שעדיף לרובם מאוחר יותר אז 22:00 זה טוב?? מחכה לתגובותיכם!! mgb
 
למעלה