התהליך האבולוציוני של אביתר

../images/Emo220.gif התהליך האבולוציוני של אביתר ../images/Emo220.gif

דיון חדש שעלה לאוויר העולם בפורום שלי, וחשבתי להעלות אותו גם פה כי זה יהיה מעניין לקרוא את התשובות שלכם
(כמו כל דיון).
אביתר הוא בין האמנים הכי מגוונים לדעתי שיש ברוק הישראלי. גם בגלל החזרה בתשובה שהוא עבר, אבל לא רק. בעיניי, תמיד האלבום הראשון הוא דבר שאין לו תחליף ואי אפשר להשוות לו שום אלבום אחר. להרבה אמנים, לא רובם אבל יש גם לא מעט, יש תסמונת שאני קוראת לה "תסמונת האלבום השני". שמשהו מתפספס להם בדרך. אביתר הוציא אלבום ראשון שגרף הצלחה מאוד גדולה, ויצאו ממנו להיטים גדולים לא פחות. אני זוכרת שכשקניתי את שלושת האלבומים הראשונים ב- "דיסק קלאב" באילת ושמעתי בלילה בדיסקמן את שלושתם בסדר כרונולוגי, לא ידעתי איך לעכל את השינוי מאלבום לאלבום. אביתר לא ממחזר את עצמו, וזה דיי מדהים. הוא משתנה ומתבגר מאלבום לאלבום, ועובר המון תהליכים בינו לבין עצמו. אמנם זאת לא "תסמונת האלבום השני", כי אביתר לא ניסה לשחזר את ההצלחה של האלבום הראשון, אלא הוא הלך עם סגנון מאוד אחר ועם אופי נורא אפל באלבום השני שהיה יותר אינסטרומנטלי ויותר קשה לעיכול. לאלבום השני לא הייתה הצלחה מרובה, אבל אחרי הנפילה הזאת, אביתר חזר גם בתשובה אבל גם באלבום שלישי, שגם בו יש לא מעט להיטים וגם הוא גרף הצלחה גדולה לא פחות מההצלחה שהאלבום הראשון גרף. האופי של האלבום השלישי קיבל גם תפנית נורא אחרת, בעקבות החזרה בתשובה של אביתר, ובאלבום הרביעי אני חושבת שזה נורא התחזק. זה גם מתבטא לא מעט בהופעות. הסגנון של אביתר, האופי שלו ושל השירים והביצועים, האינטימיות של ההופעות. הכל אחר. קראתי המון סיקורי הופעות, ישנים וחדשים, ומסיבוב לסיבוב ומהופעה להופעה- אביתר מאוד מגוון ומאוד משתנה. מצאתי את עצמי הרבה יותר מתחברת לאלבומים הראשון והשלישי, ולחצי מהאלבום הרביעי. וזה לא משהו שנאמר אישית כלפי אביתר או כלפי האלבום "שיר טיול", וגם אין לי בעיה עם אינסטרומנטלי, אבל לאלבום הזה היה לי יותר קשה להתחבר, ואני עדיין בתהליכים של השלמה איתו. הוא הרבה יותר "כבד" ונורא אחר לי. לחצי מהאלבום הרביעי מאוד קשה לי להתחבר, כי אני לא מבינה את כוונת המשורר, דבר שמאוד הקשה עליי גם בהופעה שהייתי בה במעבדה. וכן, תסקלו אותי
, אבל אני שוב חוזרת לאותה נקודה שדיברתי עליה לא מעט. מה אני אעשה. קשה לי. קשה לי עם הדת, וקשה לי עם שירים שמדברים ונוגעים בנושא הזה. אני לא מצליחה להבין מהי אורייתא עדיין, לא מצליחה להבין את "אב הרחמן". "אבא" הוא שיר שהופך לי את כל הקיבה, כי הוא סוחף אותי להמון נקודות שאני בורחת מהן. אני יודעת ובטוחה שכולם כאן אוהבים את אביתר ואת השירים שלו. אחרת, מה אנחנו עושים כאן בפורום הזה? אבל אני בטוחה גם שאנחנו לא אוהבים כל מה שאביתר שר ומנגן, ויש לנו שירים שאנחנו מעבירים מידי פעם כי אין לנו כוח לשמוע, או שירים ש... מה לעשות, לא אוהבים ו/או לא מתחברים אליהם. וכאן, יקיריי
, אני אעצור ברשותכם בחפירות שלי ואעבור לשאלות!
לאיזה אלבום של אביתר אתם הכי מתחברים, ולמה?
אם כבר הפסקתם לשמוע את אביתר: נמאס לכם, או שפשוט שקעתם והשקעתם באמן/ים אחרים?
בארבעת האלבומים האחרונים ממש אפשר להרגיש את ההתבגרות של אביתר דרך המוזיקה המילים והעיבודים. מה הפרשנות שלכם לכל זה? איך זה מתפרש בראייה שלכם? (או יותר נכון, באוזניים שלכם)
יש שיר שלקח לכם זמן לאהוב ולהתחבר אליו? אם כן, מה גרם לכם פחות להתחבר לשיר בשמיעה ראשונה, וכמה שמיעות נדרשו לכם כדי "להשלים" איתו?
בברכה שהלילה יאיר את כולנו, ולא יעיר את כולנו
מוזמנים לענות
 

shoham95

New member
רק משהו אחד

אני חושבת שהשינוי באלבומים, שכל אלבום שונה מקודמו ואביתר לא ממחזר את עצמו, בא כי אביתר מתבגר ומשתנה כל הזמן, והוא גם יוצר דרך החיים שלו. אני מתכוונת- היצירה היא חלק מהחיים שלו. לא כמו אמנים שכותבים על סתם דברים, או כל הזמן על אותו דבר- אביתר באמת יוצר מהחיים שלו, מהלב, ואפשר לראות את זה דרך השינויים באלבומים. וכשהוא באמת יוצר מהלב, דברים שבאמת נוגעים לו- אז ברור שיהיה שינוי בין האלבומים. זה רק מוכיח שאביתר אמן אמיתי. כאילו, שיוצר דברים אמיתיים. מהלב.
 
כתבתי על זה משהו פעם

ממש פעם, (מרגישה זקנה קצת) וחיפשתי את זה עכשיו כדי לוודא שזה לא יותר מדי מביך. ובכן, זה בסדר: http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?ForumId=1242&MessageId=65518854 אני מניחה שהיום הייתי מתנסחת מעט אחרת בנוגע לכל מיני דברים, אבל בכלליות - זה מה שיש לי להגיד בנושא.
 
מצטרפת לתשבוחות ../images/Emo24.gif ../images/Emo107.gif../images/Emo217.gif

כתבת את זה אבל לפני שיצא האלבום "לילה כיום יאיר". יש לך אולי עוד חוות דעת, יותר רלוונטית, שמתקשרת לאלבום הזה גם? השתנתה לך הדעה במעט? בכל זאת, עברו כמה שנים טובות. נהנתי לקרוא
 
בהחלט עברו כמה שנים טובות

ותכל'ס במה שכתבתי אז לא ממש פירטתי על התהליך בין האלבומים, כך שאין לי הרבה מה להוסיף לגבי "לילה כיום יאיר" בהקשר הזה. מה שכן, יש לי תחושה שכבר בוטאה פה כמה פעמים, שכמו שאחרי האלבום הראשון וכל הפופולריות - הגיע "שיר טיול", ככה יהיה גם באלבום הבא ביחס ל"לילה כיום יאיר". באיזשהו מקום אני מרגישה שהשלישי והרביעי קצת המשיכו זה את זה, גם מבחינת הקו המוזיקלי וגם מבחינת הלך הרוח, וכן, גם מבחינת הפופולריות של אביתר. ולתחושתי, הבא בתור יצטרך "לשבור" לכיוון אחר, מכל הבחינות. בסופו של דבר, נראה לי שמה שמשאיר אותי "איתו" זה שפשוט אפשר לגדול איתו ביחד.
 

מיטלס1

New member
אני מאוד מזדהה עם מה שכתבת

ואני חייבת להוסיף גם משהו משלי שבצורה זו או אחרת אמרת את זה גם. כמה שנראה לנו שכל אלבום שהוא מוציא שונה מקודמו עדיין אני חושבת שיש הרבה במשותף בכל האלבומים האלו. את ואחרים קראתם לזה, ובצדק, ה"אמת" שלו אני אוהבת להגיד "השקפת העולם" שלו. בשבועיים האחרונים לדוגמא יוצא לי להקשיב הרבה ל"שיר טיול" - שבפרשנות שלי מדבר הרבה על העולם החומרי והגשמי ואביתר די יוצא נגד כל זה באלבום הזה - נגד העולם המערבי, המודרני והקפיטליסטי. ואילו ב"לילה כיום יאיר" הוא מדבר בעיקר על החיבור עם העולם הרוחני והשאיפה להתחבר ולהתאחד עם האינסוף. אני חושבת שמה שאני מנסה להגיד זה שהאלבומים שלו אולי נראים\נשמעים מאוד שונים אחד מהשני אבל בסופו של דבר דווקא ההיפך הם די משלימים זה את זה. היה לי יותר קל להדגים את זה על שיר טיול ולילה כיום יאיר אבל אני חושבת שהניגודיות וההשלמה הזאת רלוונטית ועובדת גם במקרה של האלבום הראשון ו"עומד על נייר".
 
מה שאומר שהוא התחיל כקוף כופר ../images/Emo11.gif

סתם, סתם
ההתחברות שלי לאלבומים של אביתר באה בתקופות. כרגע אני די חזק על הראשון, וגם קצת על המלנכוליות של השלישי. באופן כללי אני מוצא את עצמי מאזין לשלישי הכי הרבה. לגבי השאלה האחרונה, כמעט כל שיר טיול היה כזה בשבילי. "את שקט" היה כזה בשבילי, והיום הוא אחד האהובים עלי. "ארבעתנו" גם, והוא האהוב עלי פחות או יותר. "שן לידי"- רק לאחרונה מצאתי את עצמי אוהב אותו במיוחד, וגם "שמח שבאת" (אולי בעקבות הרעש שאלה עוררו לאחרונה
). ויש עוד רבים וטובים. לגבי השינויים בין האלבומים, רק הערה קטנה, משהו שאמרתי פעם לשהם ומתקשר למיטלס- אני מוצא את אותו גרעין בכל האלבומים, כל פעם מצד אחר של המסע (אותיות, מישהו?). למשל, "מתי נתנשק", שלכאורה הוא הכי מרוחק ממה שאביתר היום, אבל אני דווקא טוען שהוא שיר דתי מאוד שמדבר על הריקנות הזו של מה שהוא עובר שם (ובמילותיו של אביתר- "הכל פיקציה"). "חבל שלשקט אין קהל"- והמציאה שב"את שקט". ולא חסרות דוגמאות. (אביתר פעם אמר על הדיסק הראשון ש"יש שם צעקה גדולה מאוד לה'") בקיצור, הנושאים שמעסיקים את אביתר נשארים אותו דבר.
 
למעלה