התייעצות

הרמינה 1

New member
../images/Emo132.gif התייעצות ../images/Emo132.gif

כידוע (או שלא) אני מתכננת להמשיך ולחקור את הבחירה בחיים ללא ילדים בישראל בדוקטורט בשנה הבאה. יש לי כמה כיוונים אפשריים להרחבה שמעניינים אותי באופן אישי, אבל אני מעוניינת לשמוע גם מכן: מה היה מעניין אתכן להמשיך ולדעת בנושא? מה לדעתכן צריך להמשיך ולהיחקר יותר לעומק? [כדי שיהיה מול העיניים למי שלא נכח בהרצאה ולמי שהיה ושכח: בתזה כתבתי על הסיבות בשלן אנשים מולידים ילדים; על הסיבות בשלן אנשים בוחרים שלא להוליד ילדים; על משמעויות הבחירה - על חופש והיעדרו]. תודה. מצפה בסקרנות לתשובותיכן החכמות
 

thor

New member
אני אמתין גם בשקט בשקט......

בלי לומר מילה לדעת מה עוד מעניין לחקור בנושא כחוקר פאסיבי (לעומתך)
 
איך הבחירה בחיים ללא ילדים

משפיעה על הבוחרים בה בתחומי חיים שונים ובתקופות חיים שונות.
 

v cd

New member
מה תחום הלימודים?

זה יעזור לי לחשוב על כיוונים רלוונטיים.
 
אותי תמיד מעניין היחס לבחירה הזו

של החברה ושל הבוחר עצמו. מה הדימוי שיש לבחירה בעיני החברה ובעיני מי שבחור אותה לגבי היחס שלו לעצמו? לדעתי זו סוגייה מרתקת בחברה הישראלית בכלל ואצלי בפרט.
 

וירצי

New member
גם אותי זה הכי מעניין

איך החברה מתייחסת לבחירה שלנו, ואיך אנחנו משתקפים לעצמנו, כלומר איך הבחירה הזאת משפיעה על הדימוי העצמי. האם היא מחזקת אותנו? מחלישה אותנו? והטנגו הזה שבין החברה לבינינו, וההשלכות שלו. הייתי קוראת לעבודה: הבחירה בחיים ללא ילדים בראי החברה ובראי הדימוי העצמי. או משהו בסגנון הזה. ישבתי עם סטודנטית בקפטריה. אנחנו לומדות יחד בקורס מתקדם. היא בשנות השלושים, אם לשלושה. הוא אומרת: "הילדים שלך בטח גדולים כבר". אני: "לא, אין לי ילדים". היא אומרת: "אה. הם כבר לא בבית". אני: "לא, אין לי ילדים". היא פוערת עיניים גדולות וגבות מורמות עד קו השיער: "אין?!" אני: "לא, אין לי ילדים. את יודעת, יש דבר כזה שאין ילדים". אחר כך היא אמרה שהתקשתה לעכל כי יש בי משהו אימהי מאוד. אבל האמת שזו אופציה בלתי נתפסת עבור אנשים רבים.
 

HollyGolightly

New member
ואולי זה משהו שיכול לעזור להרמינה לדוקטורט:

1. למה נשים מסויימות נתפסות כאמהיות? 2. למה "יצרים אמהיים" (חום, נתינה וכו') מתפרשים בעיני החברה כרצון בילדים משלך (ועוד "פרי בטנך", הרי אימוץ בישראל כאופציה ראשונה הוא כמעט לא יעלה על הדעת). למה בישראל ממש בהכרח קיים הקשר הזה?
 

הרמינה 1

New member
נשיות ואימהוּת

בתזה, השתדלתי שלא לתחום את עצמי לסוגייה המגדרית, בעיקר כי הרגשתי שמכיוון שפעם ראשונה נכתב על הבחירה הזו בישראל - אני צריכה למתוח את היריעה כמה שאפשר כדי לספק תמונה שתהיה מדויקת גם להלכי הרוח בפורום. במהלך 3 שנים שניתחתי את התכנים כאן, ראיתי שעניין הנשיות אמנם עולה מדי פעם, אבל הוא לא היחיד שמעסיק את הכותבות/ים. בחרתי להיצמד לשטח... אני עדיין לא בטוחה שבדוקטורט אלך לשם, אבל זאת בהחלט אופציה. תודה יקירתי
 
עניין הדימוי בעיני החברה מרתק

אני מבינה שזה לא קשור למה שהרמינה מחפשת... אבל חשבתי על זה בהקשר לשרשור שהיה בפורום הורים לתינוקות, כמה וכמה אנשים כתבו דברים בסגנון "זכותם של אנשים לא לרצות ילדים, זה עדיף על פני ההורים שנחשפו עכשיו שמתעללים בילדים". כלומר - "יחסית למשוגעים שמתעללים בילדיהם, עדיפים משוגעים שלא יולדים וזהו". אבל למה בכלל צריך את ההשוואה הזו למקרי התעללות? למה לא ללדת זה דבר סביר רק יחסית למשהו ממש מפלצתי?? אולי זה חלק מהדימוי...
 

הרמינה 1

New member
../images/Emo140.gif לכל מי שענה עד עכשיו וכמה הבהרות

(לפעמים צריך תזכורת שדברים הם לא מובנים מאליהם... איך לא חשבתי שאני צריכה להציג את תחום הלימודים שלי?!
) אז ככה: אני חוקרת בתחום של סוציולוגיה ואנתרופולוגיה - כלומר, אני לומדת על הבחירה בחיים ללא ילדים בהקשר חברתי-תרבותי. עד כמה כמה שזה קשה לבודד, אני לא מנתחת את הבחירה בהקשרה הפסיכולוגי - יעני אני ממש לא נכנסת להיבטים אישיותיים של הבוחרים בחיים ללא ילדים (אגב, זה מן הסתם יהיה מחקר מרתק ויספק את התמונה השלמה ביותר אודות הבחירה, כי הרי האדם הוא יצור ביולוגי, פסיכולוגי וחברתי). סוגיות כמו השפעות הבחירה על דימויו העצמי של הבוחר - לא שייכות לתחום המחקר שלי... ושוב תודה לכל החושבים והעונים.
 

Indie62

New member
אולי אפשר לבדוק

את ההתגבשות של הקהילה הזו של האנשים שלא רוצים ילדים. עד לפני 10 שנים - זה באמת היה כל אחד לבד. אח"כ נהיו כתבות בעיתון ואחרי זה פורומים. עכשיו זו קבוצה. ויש לה איזה שהם מאפיינים למרות שלא אלה שהיית מצפה. מעניין לראות אם יש קשר בין האופן בו בוצעה הבחירה לא לעשות ילדים לבין הדברים הנוספים שעולים לדיון כאן בפורום, וכן במקומות אחרים שבהם מתקבצים אנשים שלא רוצים ילדים. מעניין לראות שבקבוצות אחרות יש פעילות חברתית, יש הרבה החצנה. כאן לא עושים מצעדי גאווה. הכל מאוד פרטי ולאף אחד אין כוח... בכל זאת יש משהו מהשיח של הגאווה שמשתלט על הקבוצה. למשל השאלה אם זה "מולד או נרכש", האם יש "אחוז מסויים שנולדו ככה פשוט" האם זו "סטייה" או לא. כשאמרתי לאח שלי שאני כותבת כאן בפורום למרות שאני לא יודעת מה עמדתי, הוא אמר "אה, אז את 'נשים שלא רוצות ילדים curious?'". כמו שאומרים bi-curious על הסטרייטים שרק רוצים "להתנסות".
 

הרמינה 1

New member
מולד או נרכש

זו אם השאלות, ולא נראה שיהיה בידי או בידי מישהו לענות עליה. לי בוודאי שאין הכלים לבדוק האם ישנו גן מסוים שקיים אצלנו או שחסר לנו, שבגללו/בזכותו (
) אנחנו לא רוצות ילדים... ההשוואה שישר עשית בין ההחלטה שלנו, לבין נטייה מינית (הומוסקסואליות) אכן מתבקשת, אבל הרי גם בנוגע לנטייה המינית אין וודאות מה המקור (למרות שלדעתי כאן חזק השיח של "מולד"). [אגב, סתם שאלה שמעניינת אותי פתאום - האם היה מרגיע לדעת שאנחנו לא רוצות ילדים מסיבה מולדת, ולכן בעצם אין לנו שליטה, ככה נולדנו? האם הסרת האחריות מהבחירה, יותר משחררת או יותר כובלת? סתם שאלות שרצות לי עכשיו בראש]. מה שבטוח, זה שאנחנו בהחלט נחשבים לסטיה מעצם העובדה שאנחנו הולכים נגד הזרם שבתוכו אנחנו חיים. זה בעצם מה שמגדיר סטיה. היא תמיד יחסית למשהו ולא אבסולוטית. תודה
 

Indie62

New member
השאלה שלי הייתה פחות האם זה אכן מולד או נרכש

(אם כבר, אני חושבת שהשאלה היא יותר *מה* מולד או נרכש. אני חושבת שאצלי לפחות, הספק הוא מולד וגם נרכש והוא שהביא אותי בכלל לשאול שאלה שאחרים סביבי לא שאלו, והתשובה היא כבר בהתאם להמון דברים אחרים באופי שלי). אני מתכוונת שהשאלה "מול או נרכש" היא דוגמא לניסיון של החברה לארוז את הנשים שלא רוצות ילדים באריזה של "קבוצת סטייה" מוכרת, הגייז, כדי לטפל בה באותם כלים מוכרים ונוחים. ואז את מקבלת כל מיני "שכל אחד יעשה מה שהוא רוצה בבית שלו אבל אני לא רוצה שהילד שלי יהיה כזה", כי זה מה שהם התרגלו לומר על הגייז. מה שאני שואלת הוא אם העובדה שהיה לנו את מודל הגייז ללמוד ממנו כ"קהילה" של נשים שלא רוצות ילדים - האם באמת למדנו מהם? האם זה עוזר לנו? האם הניסיון של החברה מבחוץ לשים אותנו בתבנית הזו מצליח או נכשל? הוא טוב או רע לנו? זה היה הכיוון... יש למשל את קבוצת "הספקטרום" של אוטיסטים בתפקוד כגבוה שטוענים שהם פשוט זן אחר של אנשים, ולא מחלה. הם למדו המון מהגייז ומחקים אותם כמעט אחד לאחד. נראה לי שהשיח של הנשים שרוצות ילדים גם לוקח משהו מהגייז אבל וא פחות דומה לו ובוודאי פחות מאורגן ממנו. בעבר שאלו גם מה לקחו הגייז מארגוני זכויות הנשים בתחילת המאה בארה"ב, אבל זה כבר באמת רחוק מידי. בנוגע לשאלה שלך, נראה לי שהאמירה שזה מולד - גם אצל הגייז וגם אצלנו - עוזרת לשחרר את האנשים הבודדים מהלחץ של קרובי המשפחה והסביבבה הקרובה, כי היא מפסיקה את הניסיון המתמשך לשנות אותך. אתה "כזה" וכלום לא יעזור. אבל בסביבה הרחבה יותר זה אולי מאוד מזיק. זה גורם לאנשים לתייג את הקבוצה כאוסף של סוטים וחולים, פגומים גנטית - במקום פשוט אנשים שבחרו אחרת. כמו כן אם מישהו מתלבט, אז הוא חושב שהוא כנראה לא "כזה" (הרי אם הוא היה שונה עד כדי כך, שונה גנטית, אז הוא וודאי היה יודע!) וזה מאפשר לפחות אנשים להיכנס לקבוצה או לשבת בשולי הקבוצה. כי זה גורם לך לחשוב שאם את מתלבט אז אתה כנראה לא...
 

הרמינה 1

New member
אחלה כיוון ונהניתי לקרוא את מה שכתבת

כמה מחשבות לאור מה שכתבת שעכשיו ברור לי יותר:
/
- סוגיית הקהילתיוּת, האופן בו קבוצת אנשים מתארגנת - אכן ראויה ללמידה, בטח ובטח בחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה... מה שונה, מה דומה, למה כך ולא אחרת בכל קבוצה, מה משמעות הקהילה עבור כל קבוצה וכו' וכו'. לא התייחסתי לזה בהרחבה בתזה, ובהחלט יש לזה מקום לדעתי.
/
- מה שכן, באחד מתתי-הפרקים בתזה, השוויתי בין אוכלוסיית הגייז לאוכלוסיית האנשים שלא רוצים ילדים. ההשוואה התבססה על השוואות שחברי הפורום יצרו לעיתים - למשל הודעה של מישהי כאן "יוצאת מהארון" וגם על תגובות המשפחה לבחירה "הסוטה" שלנו - חוסר הקבלה, הדחייה, ההתבוננות על האדם הבוחר כ"סוטה" וכו': "ישנן קבוצות שלמות באוכלוסייה, ובהן אנשים שאינם רוצים ילדים, החיות בבדידות כפויה: בעוד הסביבה עשויה לראות בבחירה שלא להוליד ילדים, מעשה של מרדנות והתרסה – אלו הבוחרים באורח חיים זה חשים כי החברה היא זו שכפתה עליהם את תג ה"נון-קונפורמיות", רק מתוקף ההגדרה של מהי קונפורמיות רבייתית. המדובר בבחירה מרצון, אשר לה השלכות שאינן מרצון... לאור הדברים האמורים לעיל, ניתן ללמוד כי אנו חיים בחברה של ארונות, ולא אחד: כל אותם אנשים שאינם מצייתים לקודים נורמטיביים (דוגמת הומואים, לסביות ואוכלוסיית מחקר זה) חיים במעין ארון, וההצהרה על סרבנותם לציית לקודים אלה, עשויה להיחוות כיציאה ממנו, כפי שמחזקת Sedgwick (1990) בספרה – “The gay closet is not a feature only of the lives of gay people” (Pp. 68)."
/
- אחד המקומות היותר מעניינים לדעתי להשוואה, היה שגם הקהילה שלנו וגם קהילת הגייז מייחסים לא פעם חשיבות גדולה יותר ל"משפחות נבחרות" כמשמעותיות יותר לעומת "משפחות ביולוגיות": "בדומה לטקסטים שצוטטו לעיל, המחקר אודות Relatedness חושף כי אוכלוסיות שונות, דוגמת הומואים ולסביות, תופסות 'קשרי דם' כזמניים וכבלתי-בטוחים, בעוד של'משפחות נבחרות' (Chosen Families) של חברים - מיוחסות תכונות דוגמת ביטחון, עומק וקביעוּת, קרי באמצעות אידיומים של משפחות ביולוגיות, כפי שהן נתפסות בצורתן המסורתית (Carsten, 2000). שינוי זה בערכים המיוחסים למשפחה ביולוגית אל מול זו החברתית, הופך על ראשן, בתהליך של דה-נטורליזציה, את כל אותן הבנות קונבנציונליות שעניינן בתפיסת המשפחה. קשרים חבריים אלה, המחליפים לעיתים את המשפחה הביולוגית או מתקיימים לצדה."
/
- כשהזכרת את האמירה הידועה הזו, זה הזכיר לי וורסיה אחרת שתמיד מקוממת אותי: "אין לי בעיה עם גייז, כל עוד הם עושים את זה בחדרי המיטות שלהם". מי שאומר אותה מרגיש כאילו הוא ליברלי ומקבל, אבל הרי זה כל-כך רחוק מזה.
/
- דברייך האחרונים בתשובה הזכירו לי שבאחד הראיונות שקיימתי בזמנו, אחת המרואיינות אמרה לי שלפעמים היא שוקלת להגיד במקום העבודה שהיא פשוט לא יכולה ללדת ילדים (בעיות פוריות) מאשר להגיד שהיא בוחרת. ה"לא יכול" (בין אם כי זה מולד, ובין אם בגלל בעיה של הגוף שהאדם אינו אחראי לה אלא קורבן שלה) הרבה יותר קל להתמודדות חברתית מן הסתם מאשר "לא רוצה". זהו. שאפו למי שהגיע עד כאן בתשובה הארוכה הזו
/
-
 

OriIdan

New member
מטרידה אותי הגישה לזה כסטייה

משום מה הרוב בארץ חושבים שזה טבעי לרצות ילדים ולכן זו סטייה. יש לי ויכוח ארוך עם ידידה שלי שטוענת שלהתרבות זה צורך טבעי לכן לרצות ילדים זה טבעי. אבל מה, עד היום היא לא הצליחה להסביר מדוע זה טבעי. הטענה היחידה שלה היא שזה טבעי כי כך רוצות כולן.
 
לפי הלוגיקה שלה צריך להיות:

זה טבעי שחלק ירצו ילדים וחלק לא ירצו, כי חלק רוצים וחלק לא רוצים.
 

OriIdan

New member
אז זהו שלא

הלוגיקה שלה אומרת שמשהו אצלי לא בסדר ושאני צריך ללכת לטיפול לבדוק את זה. כך היא אומרת גם לגבי כל האחרים והאחרות שלא רוצים ילדים. אני מנסה להסביר לה שכמו שיש הרבה דברים שהיא לא רוצה כך יש גם דברים שאני לא רוצה ובינהם ילדים. אבל מבחינתה כל דבר אחר זה לגיטימי לא לרצות אבל לא לרצות ילדים זו סטייה שצריך לטפל בה.
 

Indie62

New member
מעניין מאוד!

מה שיפה זה שאת מחברת את המושגים הרחבים עם המקורות ועם המקרים הפרטיים למשהו ארוג וחזק. ממש כיף לקרוא. הסטודנטים לסוציולוגיה המודחקת שבי מתמוגגת.
 

efroch99

New member
לגבי השאלה בסוגריים

אני חושבת שאני מעדיפה לדעת שעשיתי את הבחירה הזאת מתוך בחירה מודעת, ולא שאני בסך הכל פועלת בהשפעת מטען גנטי.
 
למעלה