והנה כמה שלי
* איך אתה בוחר את חבריך? - אין ספק שלמקריות/מזל יש מעט שליטה על הנושא. ברפרוף מהיר על רשימת חבריי אני מגלה שהכרתי אותם: בישיבה (עד היום אני שומר על קשרים חמים עם חלקם); בעבודה; בחוג דרמה שהשתתפתי בו; באינטרנט בכלל, ו - כמובן - גם דרך הפורום הכרתי אנשים טובים וכיפיים. * מה פשר הניק שלך? - אוקיי. מדובר בשאלה שכל חבר פורום שאל אותי לפחות פעמיים בחייו. הניק מוקדש לעילוי נשמת "וולטר פנדאיני" שחקנה של אספניול בהווה ושל דפורטיבו לה קורוניה בעבר. נתקלתי בו לראשונה במשחק כדורגל אירופי כלשהו (לדעתי חצי גמר גביע אופ"א, אך אינני סגור על כך), והצליל של השם תפס אותי. התלבטתי בשעתו בין פנדיאני ל"בני מקארתי" (כדורגלן נוסף) ולבסוף פנדיאני ניצח. ייזכר לטובה ידידי מהמוקד הטכני בפלאפון, בוגר ישיבת נחלים שהבאתי אותו פעם לטיש (יוו... ברח לי שמו הפרטי. עומר, או משהו כזה). כשסיפרתי לו על הפורום, הזכרתי את הניק שלי פנדיאני, וההוא ששלט היטב בספורט על כל תחומיו, הגיב בטבעיות "אה, וולטר פנדיאני, יפה". * עד כמה חשוב לך הקשר עם המשפחה? - מאוד. חשוב להדגיש שאני מבחינתי כבר הגעתי למצב בחיי שבו הייתי מספיק עצמאי על מנת לחיות טכנית ללא המשפחה. המשפחה בכללותה ואבי בפרט נלחמו על הקשר. הם הקריבו הרבה יותר ממני בשביל הקשר הזה, ומגיע להם בחזרה. אציין 2 משפטים שאבי אמר לי ב2 הזדמנויות שונות, משפטים שלעולם לא אשכח. האחד, "גם אם תחליט לנסוע למזרח, ולהפוך לחבר בכת בודהיסטית, אתה לנצח תשאר חלק בלתי נפרד מהמשפחה". המשפט השני נאמר בתגובה לשאלה שהעליתי בפניו, האם לא אכפת לו שבסעודות שבת אני מנסך לו את היין. ההוא השיב בטבעיות גמורה: "אין מצב שהבן שלי ינסך את היין שלי". אין ספק שגישה זו - כמאמר הפסוק "כמים הפנים לפנים, כן לב האדם לאדם" - יצרה אצלי מחוייבות וקשר עמוק הדדי כלפי משפחתי. למדנו להתגמש, למדנו מה לומר ומה לא, ולמדנו להיות משפחה שלימה ומאושרת למרות הכל. * הבנאלית - אז למה בעצם יצאת? - אשיב בקצרה: במהלך חורף תשס"ב (2002 בשבילכם...) עבדתי בישיבת חב"ד בטורונטו כמורה/משיב/ר"מ אחה"צ לתלמידי הישיבה קטנה. באותה תקופה התחילה להתגבש אצלי ההכרה הפסיכולוגית בתופעה שכיניתיה לעצמי בשם "אלמנט ההשארות". שמתי לב באלף ואחת וריאציות שונות, עד כמה אנחנו (=המין האנושי בכללותו) נוטים להתפתח ולחשוב במה שנולדנו לתוכו. עקבתי אחר הבחורים בישיבה שהיו רשעים לכל הדעות בכל מה שקשור ליחסים ש"בין אדם לחבירו". לא יכולתי להבין איך אדם שמעולם לא השליט את המוח על הלב, ומעולם לא עבד על מידותיו בהתאם לשיטתו של בעל התניא, ומעולם לא התאמץ להסתכל על יהודי בתור נשמה ולא בתור גוף (כל האלמנטים הנ"ל הם אבני יסוד בשיטתו של בעל התניא); איך אדם כזה כשזה מגיע למלחמות בין חסידים לליטאים (שכה רווחו בטורונטו) מתייצב לצד החסידים. "מה לך ולחסידות?" הייתי שואל. התשובה היחידה שהיתה לי היא ש"הוא פשוט נולד חב"דניק". באותה תקופה ירד לי החשק מלהניח תפילין כל יום, אך פסיכולוגית לא יכולתי שלא להניח. ואז פשוט שאלתי את עצמי: האם הסיבה שאני לא מסוגל יום אחד לא להניח תפילין, אינה בעצם המקבילה הפסיכולוגית של אותו "להט חב"די בילט-אין" של אותם בחורים חבדניקים רשעים שכה בזתי לו? התשובה היתה בלתי נמנעת. והשאר - היסטוריה... * תחביב אהוב? - חזנות. או בשמה המקורי "חאזאנעס". בדמי, ברוחי, בנשמתי. במקלחתי, בדרכי לאוטובוס, בעומדי במשתנה.