שאלה בקשר לפרבולה ומשיק.

karina14

New member
שאלה בקשר לפרבולה ומשיק.

יש לי שאלה קטנה בגאומטריה, אני ממש מקווה שתוכלו לעזור לי :) נתונה לי פרבולה ABC, ומשיק לפרבולה CZ. BD- ציר הסימטריה של הפרבולה. איך אני יכולה להוכיח בצורה לא חישובית שמתקיים: EB=BD תודה מראש.
 
הפרבולה והמשיק - הוכחה גיאומטרית

ראי שרטוט מצורף. בשרטוט מופיעה פרבולה עם קודקוד A ו מוקד F. הישר המאונך לציר האיקס והעובר דרך נקודה 'P הוא המדריך לפרבולה. דרך הנקודה P המונחת על הפרבולה העברתי את המשיק PB ואת האנך למדריך P'P. מסתבר שיש משפט האומר כך: אם אני מחבר את נקדות ההשקה למוקד ומעביר מנקודת ההשקה אנך למדריך, אזי המשיק חוצה את הזווית בין שני הישרים הנ"ל. במקרה שלנו זה אומר שהמשיק PB חוצה את הזווית P'PF, כלומר P'PB=BPF אבל בגלל ש P'P מאונך למדריך והמדריך מאונך לציר האיקס אזי P'P מקביל לציר האיקס. אם כך, PBF=P'PB בתור מתחלפות פנימיות. אבל בגלל שהמשיק הוא חוצה זווית, יוצא ש PBF=BPF והמשולש FPB הוא שו"ש בגלל שזוויות הבסיס שוות. מכאן FB=FP אבל פרבולה היא המקום הגיאומטרי של כל הנקודות המרוחקות במידה שווה מן המוקד והמדריך. כלומר, בפרבולה שלנו FP=P'P ואם נציב בשוויון של השורה הקודמת נקבל FB=P'P כדי להשיג תאימות עם השרטוט שלך הורדתי את PM שהוא מאונך לציר האיקס. קל לראות ש P'PMC הוא מלבן ולכן FB=P'P=MC אז יש לנו FB=MC BA+FA=MA+AC אבל בפרבולה המדריך והמוקד מרוחקים במידה שווה מן הקודקוד A. (באנליטית למדנו ששניהם שווים ל 0.5p). אז FA=AC ואם נפחית אותם מן השוויון מן השורה הקודמת נקבל BA=MA וזה בדיוק מה שהיית צריכה להוכיח.
 

karina14

New member
המוווון תודההה !!!

תודה רבה על התשובה המפורטת והברורה!!! גרמת לי להתרגשות גדולה!! תודה רבה
 

karina14

New member
כן, סוס כסוף :))

אני קוראת ספר בשם "הקודקס של ארכימדס" -רויאל נץ וויליאם נואל בו מתוארת הוכחה של ארכימדס שמסתמכת על ההוכחה הזו, (שהסברת- שוב תודה!), אך לא ניתן הסבר בשום מקום על ההוכחה הזו, וכמו כן גם אני לא מצאתי בשום ספר את ההוכחה הלא חישובית ומאוד היה לי מעניין להבין זאת. שאלתי בעוד פורומים ורק אתה הצלחת להסביר את זה!
 
כן, גם לי זה היה חדש ומפתיע לחלוטין.

ברגע שאמרת לי שמדובר בארכימדס התחלתי לחפש בגוגל, אבל לא מצאתי את ההוכחה. לעומת זאת מצאתי את המשפט עם המשיק והחוצה זווית ואחר כך הייתי מסוגל לחשוב בעצמי על ההוכחה .
 
למעלה