הכפר של הגרמני/ בואלם סנסל

אינגהס

New member
הכפר של הגרמני/ בואלם סנסל

כנרת זמורה ביתן
2010, 224 עמודים
מצרפתית: רמה איילון


"לגלות שאתה בן של רוצח זה נורא יותר מאשר להיות בעצמך רוצח. לרוצח יש את ההצדקות שלו, הוא מסתתר מאחורי המילים, הוא יכול להכחיש, להתפאר במעשיו, ליטול אחריות על פשעו, על התפקיד שמילא, להתייצב בגאווה על הגרדום. הוא יכול להתחבא מאחורי הפקודות שניתנו לו, להימלט, להחליף זהות, לברוא בעצמו הצדקות חדשות. הוא יכול לחזור בתשובה, הוא יכול הכל. אבל הבן- מה הוא כבר יכול לעשות חוץ מלמנות את הפשעים שביצע אביו ולשאת את העול במשך כל חייו?" (עמ' 206).

הספר מתאר את סיפורם של שני אחים. למעשה, הוא מתחיל במות אחד האחים (התאבדות) וחוזר אחורה למקורות ההתאבדות. הוא בנוי מהיומנים של שני האחים- רשל (הבכור שהתאבד) ומלריך הצעיר, שמוצא את היומנים ונאלץ לשאת לבדו את המטען שמוצא בהם.

שני האחים נשלחו בצעירותם לגור בפרוורי פריז עם דודיהם. ההורים נשארו בכפר באלג'יריה. האב הוא גרמני שהשתקע שאלג'יריה בשנות ה-50 והאם היא ילידת אלג'יר. במהלך מלחמת האזרחים שהתרחשה באלג'יר בשנות ה-90 ההורים נטבחו עם אנשים נוספים מכפרם ורשל נסע לכפר להתאבל על הוריו. שם הוא מוצא את מסמכיו של אביו, מה שמשנה את חייו לעד.

במקביל לתיאור חשיפת העבר של האבא, מתואר הפרוור של פריז שמתמלא באיסלמיסטים שמנסים להשתלט על הפרוור ולעשות אותו אסלאמי קיצוני מבחינת הרכב האוכלוסייה, קודי ההתנהגות וכו'. מלריך, הבן הצעיר אף משווה את התהליך למחנה ריכוז שיהפוך למחנה השמדה ברגע שיהיה לאיסלאמיסטים מספיק כוח.

לא כתבתי מה הגילוי על העבר של האב, אך אני משערת שלקורא הישראלי (יהודי) הוא ברור מאליו. לאחר שקראתי ספרים רבים בנושא, אני לא יכולה לומר שהתפעלתי מהספר הנוכחי- לא מרמת הבקיאות של הסופר, ולא מרמת הכתיבה.
א ב ל הגדולה של הספר הזה היא לא לקורא היהודי המכיר את עברו. סיפור שמסופר ע"י נער פרוורים צרפתי ממוצא אלג'יראי מוסלמי והגילוי של זוועות השואה בעיניים שרגילות לשטיפות מוח אסלאמי סטיות ובורות בענייני העולם, נקרא אותנטי ויכול לדבר לקהל שלא קורא את אנה פרנק ואת פרימו לוי כחלק מספרות החובה של עמו.

אני מקווה שהספר יגיע לקהל יעד זה, והם ימצאו אותו מטריד מאוד.
 

גאולה 16

New member
תודה על הסקירה המסקרנת

הספר ממתין לי. אני סקרנית מאוד לקרוא בו.
 

KallaGLP

New member
בהחלט ספר חזק.

אולי קצת פחות מבחינה ספרותית, ויותר בזכות האמירה החשובה שלו. הנה קטעים רלוונטיים מהביקורת שלי:

"לפני היותו של ספר זה יצירה ספרותית, הוא בראש וראשונה מסמך בעל אמירה חזקה, כנה ואמיצה, ובכך חשיבותו העיקרית בעיניי. בואלם סנסל הוא סופר ואינטלקטואל אלג'ירי המעז לצאת בריש גלי ובבוטות מרשימה נגד האסלאם הקיצוני, ודבר זה כשלעצמו ראוי בעיניי להערכה רבה...
איני יכולה להגיד שהאופן שבו שולבו הקטעים זה בזה הוא מהודק דיו בעיניי. לפעמים נוצרה אצלי ההרגשה של מעברים חדים בין קטעים ונושאים ללא קשר מספיק ביניהם ושל אי סדר במבנה הספר. גם רמת הכתיבה אינה אחידה לדעתי, וישנם קטעים חזקים ומעניינים יותר ופחות. יחד עם זאת, יש בספר לא מעט אמירות נוקבות, חשובות ומסמרות שיער, ההופכות אותו לטעמי ראוי ואף מומלץ לקריאה למרות פגמיו."
 

Arana

Active member
מנהל


יש בו התייחסות גם לשואה וגם למלחמה באלג'יריה? או שיש דגש רק על אחד ההיבטים?
 
למעלה