התח"צ פה תדירה ונגישה אבל עדיין פרימיטיבית
קח אותך למשל שגר בפלורנטין
בא לך לנסוע לסנטר? יש לך 72/172/129 שהתדירות המשולבת שלהם היא 2-3 דקות, וזמן הנסיעה הוא עד רבע שעה אם יש פקקים. הלוואי עלי. ואתה עוד איכשהוא גר על גבול הדרום, מה תגיד על מי שגר בדיזינגוף?
גם התח"ץ בדרום היא די טובה. מי שגר בתקווה ורוצה להגיע למרכז תל אביב יש לו את 16/204 בתדירות אסטרונומית, אפילו אם אחד מהם מגיע מפוצץ אתה יכול או לחכות עוד 2 דקות לאוטובוס הבא,או בכל זאת לעלות עליו והוא ממילא מתחיל להתרוקן בתמחת. ולמי שרוצה להגיע לעזריאלי יש את קו 7 בתדירות יפה מאד. למשל מי שגר בקריית שלום נניח יש לו את קו 17 בתדירות יפה שמגיע צ'יק צ'ק למרכז תל אביב.
התח"צ פה תדירה ונגישה אבל עדיין פרימיטיבית
נכון, יש פה מיליון קווים לכל אזור בתל אביב. אבל הסיבה היא שבמקרה האזור ממוקם על הדרך בין מרכז תל אביב לחולון/בת ים/ראשל"צ.
ברוב הקווים התדירים שעוברים באזור כמו קווי X04, X72 ו-X25 אני כמעט ולא נוסע. הם נוסעים למרכז תל אביב ולשם גם ככה אני הולך ברגל כמו רוב תושבי האזור הצעירים (מדי פעם אני לוקח X25 אם אני צריך לאזור אבן גבירול או את אחד מקווי X04 לצפון בן יהודה, אבל זה לא קורה הרבה).
גם לדיזינגוף אני הולך ברגל בדרך כלל ואם אני ממהר אז כבר עדיף קו 5 במקום כל הקווים של אלנבי וקינג ג'ורג' שמזדחלים בהם. הרחובות האלה פשוט מוצפים במלא אוטובוסים, רובם קצרים, שחלקם נוסעים ריקים משום שהם פועלים בשיטה לא יעילה. וכמובן במוניות שרות שלגביהן כל מילה מיותרת...
וכמובן שברגע שאתה צריך להגיע קצת יותר מזרחה לאזור רמת גן, זה כבר משהו אחר... ודווקא לשם אני נוסע הרבה.
הבעיה העיקרית בגוש דן היא שאין מערכת להסעת המונים. כך באמת היו יכולים לבסס נסיעה על החלפות וליצור רשת מסודרת של קווים מהירים, אזוריים ושכונתיים כמו שצריך.
ברפורמה לפני שנתיים ניסו לסדר את הקווים רק בלי להוסיף נסיעות, בלי מערכת להסעת המונים, עם חולדאי ששם רגליים לשינויים מרחיקי לכת, והכי גרוע, בלי יד מכוונת ואחראית שתמנע כניעה לגחמות של כל מיני ועדי שכונות וגורמים שפועלים לפי אינטרסים צרים. אז מה הפלא שהיא נכשלה?