קריאת השבוע - ראש השנה ופרשת האזינו

מיקי*

New member
קריאת השבוע - ראש השנה ופרשת האזינו


קריאת השבוע - ראש השנה ופרשת האזינו


ותפתח את ספר הזכרונות

ראש השנה נקרא יום הזכרון. מושג הזכרון הנו מושג מרכזי במחשבת ישראל ובאמונתו. המצות מיוחסות "זכר למעשה בראשית" ו"זכר ליציאת מצרים". במילים אחרות, משימתו של ישראל היא להבטיח שזכרון שני האירועים האלו לא יעבור מן העולם וזאת כדי שלסופו של דבר תושג המטרה אשר עבורה נברא העולם ואשר עבורה יצאו ישראל ממצרים. זהו גם כל תוקפו של מושג התשובה.
כתוצאה מבריאת העולם הושם האדם רחוק מהבורא. הרב אשל"ג הסביר היטב בכתביו שבעוד שבעולם הגשמי המרחק נמדד במובן של שטח ומרחב, בעולם הרוחני המרחק נמדד במובן של הפיכת או השוואת הצורה. למשל שני אנשים, אחד נדיב ואחד קמצן יכולים להיות קרובים זה לזה עד כדי כך שהם נוגעים זה בזה. הם קרובים זה לזה בעולם הגשמי אבל מבחינה רוחנית הם רחוקים זה מזה מן הקצה אל הקצה. כי הצורה של הנדיבות והצורה של הקמצנות שהם דבקים בהם רחוקים זה מזה כמרחק המזרח מן המערב. כמו כן, הקב"ה כבורא הוא משפיע חיים וקיום לעולם ולאדם. מעשה בראשית הוא כולו חסד, "עולם חסד ייבנה". כי כאשר בא הקב"ה לברוא את העולם יש מאין, פשוטו של הדבר שאין לאותה בריאה שהוא מתכוון לברוא, שום זכות שתצדיק את בריאתה. ורק רצונו של הבורא הטוב והמיטיב להיטיב לנבראיו הוא הסיבה לבריאה.
האדם, לעומת זאת, נמצא במצב של מקבל את כל חיותו מחוצה לו. רצונו של הבורא להשפיע ורצונו של האדם לקבל – שהוא כל עיקר מהותו של האדם כנברא – הם בהפכיות צורה גמורה. הריחוק הזה הוא באמת יסוד של חווית הגלות. הגרות שהאדם חש בחוויתו הקיומית בעולם נובעת מכך. על זה אמר דוד המלך "גר אנוכי בארץ אל תסתר ממני מצותיך".
המצוות הכרחיות הן לאדם המחפש קרבת אלקים. קרבת אלקים, פירושו, להשוות צורה ליוצרה, להפוך מלהיות רק מקבל כדי להיות גם משפיע. כי אילו חסדו של הבורא היה מסתפק בבריאת האדם והשפעת טובו עליו, כי אז היה האדם במצב הנורא של אורח שאין לו כל יכולת להיטיב עם מארחו. לעולם לא היתה לו כל אפשרות להרגיש "בבית". ולכן האושר עצמו של קבלת הטוב ממנו ית' היה הופך לתחושה של בושה בלתי נסבלת כמי שאוכל רק לחם הצדקה. לכן, אחרי שברא אותו, נתן הקב"ה לאדם את המצוות (לעבדה ולשמרה) כדי שיוכל לזכות ע"י מעשיו בכל הטוב המיועד לו – וכפי שהסביר הרמב"ם את המאמר שבשלהי הש"ס: עתיד הקב"ה להנחיל לכל צדיק וצדיק ש"י עולמות שנאמר "להנחיל לאוהבי יש", דהיינו שהישות בתמידות היא השכר המיועד לצדיקים לעתיד לבוא, בעוד כי מציאות העולם הזה היא מציאות של הוויה והפסד. וזהו גם משמעות הפסוק: "יגיע כפיך כי תאכל (ולא לחם הצדקה) אשריך וטוב לך", אשריך בעולם הזה, וטוב לך לעולם הבא.
יציאת מצרים הנה ההוכחה שהגלות איננה גורלו הבלתי ניתן לשינוי של האדם. יציאת מצרים הנה יסוד הגאולה בעולם. ועם ישראל הנו העד על כך ולכן כל תוכן אמונתנו וציפייתנו היא הגאולה – לא רק גאולתנו ופדות נפשנו הפרטית והלאומית, אלא גאולת העולם כולו. לכן אין אנו עומדים בתפילה כי אם אחרי שהזכרנו כי אנחנו מתפללים בפני מי שגאל ישראל. וכפי שהעולם נברא ללא זכות קודמת, כך יציאת מצרים היא גאולה ללא כל זכות מעשית. המדרשים מסבירים היטב כי הזכות היחידה שעמדה להם היא שעדיין היה את מי לגאול, שלא נטמעו בין המצרים אף על פי שנטמאו בתוכם עד כי הגיעו למ"ט שערי טומאה. אחרי יציאת מצרים, כמו אחרי בריאת העולם, כל ההסתוריה היא להצדיק למפרע את מעשה השם למעננו.
וראש השנה כיום הדין, הוא היום אשר בו משווים את ספר חייו הפרטיים של כל אחד ואחד עם ספר החיים, ספר חיי עולם, וכל תוקפו של הדין נובע מהפער ביניהם. והתשובה היא המאמץ להביא לסגירת הפער וגם לשוב ע"י זה מהגלות הקיומית מלהיות מרוחק מן הבורא לשוב להיות במחיצתו. אבל יש להבין כי עצם העובדה שאין נשכח מנגד עיניו והוא זוכר מעשי כולם הוא גם יחד יסוד הדין ויסוד החסד הגמור. לא רק בגלל שאם זוכרים את הכל אז זוכרים גם את המעשים הטובים. כי יתכן שאין די באותם המעשים הדלים כדי להצדיקנו בדין. אלא בעיקר בגלל שזה מבטיח כי הדין הוא דין אמת ומידת האמת, שהיא גם מידת הרחמים היא האיחוד של חסד ודין. יום הזכרון הוא היסוד לבטחון בכך שהתשובה אפשרית ומועילה, כי נותן התורה הוא הוא אשר הוציאנו ממצרים והוא הוא בורא העולם. יסוד העבירות, ז"א האפשרות להמצאות עבירות, הוא ברצונו ית' לאפשר לנו לזכות ע"י מעשינו וזכות זאת היא מיוסדת על חופש הבחירה. והיות שכך, עלינו להיות בטוחים בכך שאכן כוונתו ית' היא לזכות את ישראל ולפיכך הרבה לנו תורה ומצות, ולא כדי להכשיל ולהאשים. וזאת אומרת שאפילו אם אנחנו לא זוכרים, הוא זוכר למעננו את חסד נעורינו ואהבת כלולותינו לכתנו אחריו במדבר בארץ לא זרועה, כי ידו פשוטה לקבל שבים.

שנה טובה, כתיבה וחתימה טובה
 

מיקי*

New member
פרשת האזינו - כיתבו לכם את השירה הזאת

כיתבו לכם את השירה הזאת
שירת האזינו כוללת את כל ההיסטוריה מתחילתה ועד סופה, את הגלוי ואת הגנוז. בהקדמה לשירה זו ומצוות כתיבתה מופיעה כבר בסוף פרשת וילך בתיאור תמוה של "וקם העם הזה וזנה", והרי היה צריך להיות כתוב "ויפול העם הזה וזנה"?! אלא כפי שאנו רואים בשירת האזינו עצמה ישנה לעם הזה תכונה מיוחדת, שרק כאשר יקום ויהיה בארצו בטוב לו, אז "יטוש אלוה עשהו וינבל צור ישועתו". ותגובתו של הקב"ה בשירה הינה בדיוק כמו בהקדמתה "וירא ד' וינאץ . . . אסתירה פני מהם" – "וחרה אפי בו והסתרתי פני מהם".
ובתוך פסוקי ההקדמה מופיע הציווי של כתיבת השירה "ועתה כיתבו לכם את השירה הזאת". ואע"פ ששירת האזינו מופיעה מיד בסמיכות הבינו חז"ל שמצווה זו מוסבת על כתיבת ספר תורה ולא על שירת האזינו. ואמנם אין מצוה מתאימה יותר לחתום את תרי"ב המצוות עשה ולא תעשה ולכלול הכל, ובכל זאת, קשה מדוע למדו חז"ל מצות כתיבת ספר תורה מפס' זה הנראה לכאורה בפשטות עוסק בשירת האזינו כמאמר רוב הפרשנים על אתר.
וקשה לא רק על חז"ל אלא נראה כי משה רבינו בעצמו הבין שהשירה הזו משמעה כתיבת התורה כולה שהרי הוא כתב "את השירה הזאת ביום ההוא" ובהמשך הפס' משנה התורה ואומרת שכילה לכתוב "את דברי התורה הזאת על ספר עד תמם" – היאך הופכת השירה להיות התורה כולה? וכן בסוף השירה כאשר מסכם משה בשנית את כל הדברים "ויכל משה לדבר את כל הדברים האלה . . . לשמור לעשות את כל דברי התורה הזאת". אם כן מה כילה משה לדבר אל כל ישראל, את שירת האזינו או את התורה הזאת?
הרמב"ם בהלכות ספר תורה מונה את המצוה לכתוב ספר תורה שיש בה שירה זו. ומדוע צריך לכתוב ספר תורה שלם אם העיקר הוא שירת האזינו? ואומר הרמב"ם שאין כותבים את התורה פרשיות פרשיות. וקשה והרי אנו מוצאים פרשיות רבות הנכתבות בפני עצמן כמזוזה ותפילין וכד'.
ונראה שבכוונה חיברה התורה בין כתיבת כל התורה לכתיבת שירת האזינו הכוללת הכל. ופותחת השירה כמו ספר בראשית בשמים וארץ ומבקשת "זכר ימות עולם" מראשית ההיסתוריה דרך כל הדורות עד לימים בהם "יקום ד' עבדיו וכיפר אדמתו עמו". ואומר הרמב"ן ששירת האזינו היא כשטר עדות שנעשה הרעות ונוכל ולא יכרית הקב"ה את עם ישראל.
בסיום התורה, לא בשכר ועונש עוסקים אלא בעדות "וענתה השירה הזאת לפניו לעד" למה שעתיד לקרות לאחר כל הנפילות והתוכחות ועיתות המשבר והמצוק ובכ"ז מובטחים אנו כי "נצח ישראל לא ישקר" ולא תשכח תורה מפי זרעו [ומובטחים אנו בהכרחיות הגאולה העתידה והתשובה השלימה].
וכך חותמת שירת האזינו ב"וכיפר אדמתו עמו", כלומר לשון פיוס כמופיע במנחתו של יעקב לעשיו "אולי אכפרה פניו". כלומר, גאולת העולם תגיע כשיהיה פיוס ושלום בין אדם לאדמה ככלל ובין עם ישראל לאדמתו בפרט.
שהרי זה היה כל מהותו של אדם הראשון שנוצר מכיון ש"ואדם אין לעבוד את האדמה". בכך נבחן האדם מאז ומעולם. זהו תפקידו בעולם להיות קשור לאדמה ולחבר שמים וארץ בתפילה לשמים למטר השמים שיכשיר את האדמה לתת פירותיה. בחטאו נפגמה ההרמוניה בין האדם לאדמה ו"ארורה האדמה" בעבורו ולכן רק בהשבת ההרמוניה בינו לבינה יושלם התיקון.
ואמנם בתחילה היה ניסיון ליצור פיוס זה ברמה אוניברסלית בנח עליו נאמר "זה ינחמנו . . . מן האדמה אשר אררה ד'" ואולם גם נסיון זה נכשל כאשר החל "נח איש האדמה ויטע כרם" והאדמה הגיבה לו והוא פספס את התיקון ונפל. ואז עוד עשרה דורות עוברים ומגיעים לדור הפלגה המכעיס ומאבד כל קשר עם אלוקיו והאדמה. ובהולדת אברהם עובר נסיון התיקון מהפן האוניברסלי לפן הלאומי ובעשותם מצוות ד' ירד מטר והאדמה תתן יבולה ואם לאו – לא.
מהלך הפרדה זה מתארת שירת האזינו באמרה "בהנחל עליון גוים בהפרידו בני אדם" ומכאן צריכים לכפר לא סתם בין אדם לאדמה אלא בין עם לאדמתו. לימוד זה צריך להבין לא רק העולם כולו אלא בעיקר עם ישראל בעצמו כי שני תפקידים יש לו אחד הפונה לחוץ להיותו אור לגויים; ואחד, הלאומי, הפנימי, הדורש שמירה על ייחודו וזהותו. ואילו בכל פעם שיחזור לעצמו ישכח את תפקידו השני ויתרכז בזה הראשון ויקח וייבא מהעמים ויפגע בזהותו הלא מספיק מגובשת ורק אז יבין "על כי אין אלקי בקרבי מצאוני הרעות האלה". ואיך יזכר? כי "ענתה השירה הזאת לפניו לעד כי לא תשכח מפי זרעו". לא מפיו לא תשכח, כי יכול להיות מצב של דור מסויים עיקש ופתלתול ואולם מפי הבנים, מפי זרעו לא תשכח ובמקודם או במאוחר ישובו.
וזו הסיבה לכך ששירה זו היא המקור לחיוב לכתיבת ספר תורה. שירה זו היא אזהרה הכוללת בתוכה את כל שעתיד לקרות במידה וחלילה "ישמן ישורון ויבעט" ומה הדבר שיכול למנוע שדבר זה יקרה? כל תרי"ב המצוות הנמצאות לפניה, התורה המחברת את כל ישראל.
שירה זו אינה ככל הפרשיות האחרות המבקשות להזכיר מצוה או עניין ספציפי. אלא כלולה בה עדות שמים וארץ ויש בה הכל ורק בחיבור כל הפרטים למכלול הכללי ב"וכיפר אדמתו עמו בגאולה השלימה טמונה הצלחתם של ישראל.
שבת שלום
 
למעלה