טום רידל - קורבן או גאון מרושע?

OKDeSign

New member


אין ספק שהוא קוסם מאוד מוכשר וממש לא הבחור הממוצע, אבל קורבן הוא ממש לא.
 

Miss Lavet

New member
טום (או וולדמורט איך שתחליטו) היה אחד הקוסמים

והאנשים היותר פחדנים שהיו.

הוא פחד מהלא מודע (זאת אומרת מהמוות), הוא פחד שהסלידה של דמבי ממנו תחלחל גם לשאר המורים, הוא פחד שיביסו אותו, טום פחד כנעת מהכל.

והשנאה שלו לבני המוגלים (מצטערת, הגעתי למסקנה שאני שאני שונאת איך שקוראים להם בעיברית "מוגלגים" אז...) גם כן הייתה סוג של פחד. רוב המוגלים שהוא הכיר הציקו לו כי הוא היה שונה אז בכוח שלו הוא החזיר להם, הוא שנא את אבאב שלו שנטש את אמו, שנטש אותו, הוא כעס עליהם שבגלל הוא סבל בילדותו מה שגרם לו להתבגר תרם זמנו מפני שלא הייתה לו עוד אפשרות אחרת.

הכוח שלו נע מהפחד, הוא רק התחזק והתחזק, הכוח שלו בעצם אכל את האומץ שלו, אומץ שכנראה נעלם בילדותו.. נכון, שלפני חוץ הוא הראה אומץ וחוזק אבל זה לא נכון, הוחכה לכך זה היחס שלו לנאמנים שלו, הוא התייחס אליהם בזלזול ובכוח כדי שהם יפחדו ממנו, שהם לא יחליטו פתאום למרוד נגדו, שלא יגלו שאין טיפת הפחד שבו.

אבל הפחד הכי גדול שלו זה היה אהבה. לדעתי זה לא שהוא לא יכל לאהוב, זה פשוט שהוא לא ידע לאהוב, לא רצה לאהוב ופחד לאהוב.. הוא פחד שמי שהוא יאהב לא יאהב אותו בחזרה *אהמבלטריקסאהמ*, בגלל זה הוא הפסיד, בגלל זה הוא הפך לסוג של מפלצת...
הוא גם לא רצבה שיאהבו אותו כי הוא לא ידע איך להאכיל את זה (אם תשאלו אותי זה למה הוא כעס על בלטריקס בחמישי)

טום הוא קטרבן של פחד ובדידות... הוא הקורבן של עצמו.
 

NekoNeko

New member
גם זה ממש יפהפה

הכוח שלו נובע מהחולשה שלו- הפחד, פיצול הנשמה. מתחת לאיומים הוא בעצם כלום. בזמן שהחולשה של הארי נובעת מכוח- הוא בוחר להיכנע, למות. אוי ג'יי קיי, תפסיקי עם הסמליות כבר!!
 
כן יש פה כמה סוגיות...

שלא חשבתי עליהן...

ילד בן 16!! אין לך משהו יותר טוב לעשות בחיים מאשר לנסות לנצח את המוות?? זה כלכך מוזר.
למרות שזה מתחבר עם האיפיון הראשי שלו - הוא לא יודע מה זאת אהבה. ואני חושבת שאהבה זה אחד הדברים שהכי חשובים בגיל הזה, אם מסתכלי מהצד - זה מה שמחזיק את הארי וכל החברים שלו.. זאת המהות של חברות וכבוד ואמון.

והוא לא מכיר את כל הדברים האלה, אבל לפנות למאבק נגד המוות? :S כאילו מה נסגר איתך בנאדם.. מילא תפתח הפרעות אישיות, דכאונות, סכיזופרניה, לא יודעת מה. אבל מכל הדברים - דווקא זה? לרצות להשתלט על העולם ולהביס את המוות בגיל שבו כל האנשים מוטרדים ממבחני בגרות וחצ'קונים?
משו שם ממש לא בסדר.. ואם אני לא טועה - אין אף אחד בעולם שבגיל כזה התנהג ככה..

יש הבדל בין לא-שפוי לבין שאיפה להשתלט על העולם ורתימת כל האמצעים כדי להגשים אותה..

ושמעו, אני מבינה שהייתה לו ילדות קשה. אבל עם כל הכבוד, הוא לא היה ילד מוכה או שסבל מהתעללות קיצונית, רגשית, או פיזית. המטפלות של הבית יתומים עשו רושם בזיכרון של דמלבדור של מטפלות טובות, אולי הוא לא גדל עם חמימות ואהבת-אם אבל בהחלט טיפלו בו והתייחסו אליו באופן נורמלי.

אז קיצר, באמת מה נסגר איתו..
 
השורה הראשונה שלך


הזכירה לי את דמבלדור... אתה ילד בן שבע עשרה, אין לך משהו יותר טוב לעשות מאשר לתכנן להשתלט על העולם??
 

HassiD

New member
אני לא חושב שיש צורך להתייפייף יותר מידי....

אחרי הכל, הוא סבל בהתחלה, ולא היה היחיד עם סיפור בכיוון (יש מספיק יתומים בעולם), אבל כמו שזה נראה, בשלב מסויים חייו קיבלו שדרוג משמעותי (ברגע שהוא גילה שהוא קוסם) שזה נקודת פתיחה בעצם טובה יותר.
בנוסף, מה שקרה להורים שלו, לא השפיע עליו בשום דרך. ז"א אין ספק שבהמשך זה השפיע עליו, אבל בתור יתום, לא היה לו שמץ של מושג לגבי כל הסיפור עם ההורים שלו, ככה שהוא פחות או יותר כמו הארי, פרט לעובדה שהלורד גדל בבית-יתומים והארי גדל אצל דודיו. כמובן שה"פרט לעובדה" הזה הוא די גדול, אבל בהתחשב בעובדה שהארי גם לא בדיוק אכל מכפית של כסף, אני חושב שאפשר לראות הקבלה די יפה בין שניהם...

ואז כשהוא מגלה שהוא קוסם - הוא בעצם קיבל כוח, ומחליט לדפוק את כל החלשים. במילים אחרות, זה הרגע שבו ה"גורל" (או אלוקים או איך שלא תרצו להגדיר את זה...), אמור להניף אצבע מאשימה כלפי דמבלדור או כלפי מי שלא יהיה, ולהגיד משהו כמו "אתם רואים? הבחור לא יודע להתמודד עם כוח! הגוח עולה לו לראש! ידעתי שהוא צריך להיות מפשוטי העם"... זה בעצם פחות או יותר כמו כל ה"עברייני צעצוע", שמרגישים שיש להם כוח ועושים פוזות על כולם? רק שהוא הלך קצת רחוק יותר מאשר סתם "פוזות"....

ככה שלדעתי, אין לזה שום הצדקה, ושלא ינסה למכור לנו סיפורים של "הייתי מסכן, הייתי אומלל, זאת אפליה מתקנת" או איך שהוא לא יחליט לקרוא לזה...

(אין בדברי משום אמירה כנגד כבוד הלורד, כבודו במקומו מונח, ואין צורך להיפגע מדברי ו/או לתכנן פעולת נקם כנגדי, דברי הובאו כניתוח ספרותי בלבד, ואין לראות בהם מעבר לכך)
 

timetraveler900

New member
מחליט לדפוק את כל החלשים?

סתם ככה כי עכשיו הוא יכול? תמיד יש איזושהי סיבה מאחורי דברים כאלה ואני חושבת שאולי הוא רצה להפוך תפקידים... תחשבו על זה, הוא גדל בבית יתומים שם אין לו כל שליטה על חייו. אומרים לו מתי לאכול, מה לאכול, מתי וכמה לישון, איפה להיות, מה לעשות... טום הוא בחור דומיננטי מטבעו וכשהוא גילה שיש לו קסם הוא הבין שעכשיו הוא יכול להגיד לאנשים אחרים מה לעשות. להשיג שוב שליטה על חייו.

אני לא מנסה להצדיק שום דבר אני פשוט מנסה להבין מה הניע אותו להיות כזה.. מה דחף אותו. כי בן אדם לא נהפך למפלצת סתם כך..
 

HassiD

New member
את שוכחת דבר אחד

לכל ילד (לפחות בגילאים האלה), אין כ"כ שליטה על חייו. אנחנו לא מדברים שהוא בן 20, ובחרו בשבילו עבודה או לא יודע מה, הוא כולה ילד, שגם ככה מה שעושים ילדים זה לשחק/ללמוד ו...כן, אומרים להם בדיוק מה לעשות כמעט כל היום (במיוחד בתקופה שהוא היה חי, שעדיין לא הגיעו כל הפסיכולוגים שאמרו שהתפקידים צריכים להתהפך, והילד הוא זה שמחליט להורה מה לעשות, כמו בימינו...)

ויש הבדל די גדול מ"להשיג שליטה על חייך" לבין "להשיג שליטה על חיי אחרים", אז נכון, החברה משפיעה והכל, אבל אני חושב שלהאשים את החברה בכל דבר - זה פשוט בריחה מסויימת מהעובדה שהבחור פשוט רע. אין מה לעשות, בדיוק כמו שיש אנשים טובים - יש אנשים רעים, וזה לא איזה אפקט הפרפר, שאם ביום ראשון הוא יאכל אורז - אז אחרי שנה וחצי, הוא ירצח מישהו. כמובן שהחברה גם משפיעה במידה מסויימת, אבל לבן אדם יש אופי מסויים, ובשורה התחתונה - הוא יכול לבחור לאן לנתב אותו.
אם לדוגמה יש לי יצר סדיסטי כלשהו, ואני אוהב לראות דם - אני יכול ללכת להיות רופא/וטרינר, אם יש לי אהבה לתחושה של כח - אני יכול לנסות להגיע לתפקידי ניהול, עם רצון טוב, וקווים אדומים נכונים - אפשר לנתב בצורה סבירה יחסית את הרצונות שלך.
 

timetraveler900

New member
ברור.. אבל יחד איתו אומרים לעוד 40

ילדים אחרים לעשות בדיוק אותו דבר. יכול להיות שהוא הרגיש שאם הוא יעלם אף אחד לא ישים לב או לאף אחד לא יהיה אכפת. הוא רצה שיראו אותו - הוא רצה להחליט בעצמו מה לעשות עם החיים שלו ולפני שהוא גילה שהוא קוסם אני חושבת שהוא הבין שבמשך ה - 10 שנים הבאות הוא ימשיך לגדול ככה, ועוד עם כל הדברים המוזרים שקורים סביבו.. כולם חושבים שהוא פריק.
הוא רצה לצאת משם ולהוכיח את עצמו ולקח את זה רחוק מדי. רצה להוכיח שהוא לא חלק מהעדר אלא מוביל אותו כי באמת הרגיש שהוא יכול.

לא אמרתי שלהשיג שליטה על חיי אחרים זה כמו להשיג שליטה על חייך אמרתי שהוא סוף סוף יכול הפוך את התפקידים ולומר שהוא יותר לא נותן לאחרים לנהל לו את החיים - שהוא אדון לעצמו, ויותר מזה - גם אדון לאחרים, לא "עוד סתם אחד כמו שהייתי יוצא אם הייתי ממשיך לגדול בבית היתומים ההוא". בדרך בגלל ההשפעה שהייתה לו הוא גם שלט באחרים ע"י פחד אבל חלק מזה זה כדי להגיד "אני יכול להרבה יותר מזה".
 

HassiD

New member
אבל זאת בדיוק הנקודה

לשלוט באמצעות טרור - זה לא דבר קשה מידי. הקטע הקשה הוא להצליח לשלוט בצורה טובה, ויאהבו אותך ולא שתפחיד את כולם...הגדולה האמיתי היא להגיע לעמדת כח ולזכור מי אתה, שזה לא יעלה לך לראש יותר מידי..

ואת צריכה לזכור שהוא לא היתום היחיד בעולם, ומסתבר שהשאר אח"כ יצאו בצורה סבירה. גם יתומים מצליחים להסתדר בחיים אח"כ עם כל הילדות הקשה שיש להם...

ואין בכלל מה להוכיח שאתה אחר אם זה לרעה, זה לא נותן כלום ואתה לא זוכה לשום הערצה אמיתית מזה. אין מה להיות יכול יותר לרעה, כי זה תחום בו אנחנו לא מנסים להתפתח. אם אתה "הראשון שצליח לרצוח 200 נשים בדקה", זה לא בגלל כשקרון מיוחד, אלא בגלל שאתה נמצא עם מספר מתחרים מינימלי... אז כן, גם אני יכול להיות אלוף העולם בתחרות ל"אנשים הגולשים בפורום הארי פוטר בתפוז ונקראים אייל וגרים בפתח תקווה", אבל זה בגלל שכפי הנראה לא יהיו לי מתחרים...
 

timetraveler900

New member
מתי אמרתי שהחשיבה שלו רציונאלית?

אני לא אומרת אם זה באמת היה נכון לפעול ככה או חכם, אני אומרת שזה מה שהוא חשב.. אז נכון שזה לא חוכמה לשלוט באמצעות טרור אבל הוא כנראה התמכר לתחושת העליונות על אנשים אחרים. וזה נכון מה שכתבת בפסקה הראשונה ושוב, אני לא אומרת שהדרך שהוא בחר היתה בהכרח הדרך הטובה ביותר לעשות את זה, אני אומרת רק למה הוא כנראה בחר בה..

לא אמרתי שבגלל שהוא יתום הוא יצא ככה, אמרתי שנסיבות חייו יוצאות הדופן ביניהן היותו יתום בבית יתומים הן חלק מהסיבות שגרמו לו "להיות כזה".

אתם יודעים אבל מה ההבדל העיקרי שלו מהארי? על הארי דרכו והשפילו אותו אותם אנשים שהיו אמורים לדאוג לו כמו הורים. את טום גידלו בצורה סבירה יחסית ולא גרמו לו לעשות דברים שלא הייתם מבקשים מילד בן 5 \ 7 \ 9 \ 11... אני חושבת שיש לזה השפעה מסוימת..

ואם זה לא ברור עד עכשיו - אני בשום אופן לא מצדיקה את דרכו ומעשיו של רידל לאורך כל הדרך ואין לי שום כוונה לגונן עליו או משהו כזה. אני רק מנסה לנתח אותו מבחינה פסיכולוגית ואם זה נראה כאילו אני רק נוגדת את כל הטענות שלא מצדיקות אותו כביכול זה רק בגלל שאני מנסה למצוא את צד ב' של הסיפור
 
למעלה