טום רידל - קורבן או גאון מרושע?

timetraveler900

New member
טום רידל - קורבן או גאון מרושע?


לאור ההתפתחות באחד שרשורים למטה ותהיות שהיו לי כבר זמן מה החלטתי שהגיע הזמן שנדון באמת על טום רידל.

טום, שנולד לאם טהורת דם צאצאית מהשושלת של סלאזר סלית'רין עצמו, ולאב מוגל שמתוך יאוש ואהבה נכזבת מצד מרופי היא הערימה עליו ונכנסה ממנו להריון. רידל האב מגלה את התחבולה וזורק את מרופי ההרה. על מדרגות הכניסה של בית היתומים היא יולדת את טום הצעיר ומתה שניות לאחר מכן.
מכאן ואילך הוא גדל בבית היתומים. עם מקרים מוזרים ויכולות משונות הוא מתחיל להבין שהוא לא כמו כולם. הילדים בבית היתומים מציקים לו (טבעם של ילדים) והוא בקור רוח יוצא דופן חסית לגילו מערים עליהם ומעביר אותם חוויות שהשתיקה יפה להם.

בגיל 11 מגיע לבית היתומים זר גבוה וכהה (סתם.. לא כהה) משונה ומבשר לטום לאט לאט שהוא קוסם. טום מבין את מקור כל היכולות שלו ובן רגע גם מבין את הפוטנציאל שלו. דבר כזה לא הייתם מצפים מילד בן 11.

טום מגיע להוגוורטס ומיד שובה את התלמידים והמורים כאחד בקסמו. פרט לדמבלדור. בשנינות של תער וקור רוח מבעית הוא אוסף סביבו את קבוצת החסידים הראשונה שלו. כשהוא עוזב את בית הספר הוא יודע בדיוק מה הוא הולך לעשות. לנצח את המוות. זו שאיפה של ילד בן 17? לנצח את המוות? אנשים מתחילים להבין שמשהו לא כשורה אצל טום המקסים ללא רבב אבל יחד עם הקסם האישי שלו מגיע גם הפחד ממנו, ואף אחד לא אומר דבר. פצצת זמן מתקתקת.

באיזשהו שלב טום רידל הופך לזה שאין לנקוב בשמו ולאיום הגדול ביותר על עולם הקוסמים.

אבל איך זה קרה? מה גרם לכך? האם הוא קורבן לנסיבות חייו או שהוא רק הקורבן של החמדנות האנושית והוא פשוט ניצל את יכולותיו, מעמדו והשאפתנות שלו עד לכדי עיוורון מוחלט?

הגיע הזמן לסגור את הסוגיה הזו. מי הוא טום רידל?
 

anna the best

New member
הוא פשוט לא לגמרי שפוי

על כל בנאדם אחר הייתי אומרת שזה בגלל איך שהוא, האופי שלו והבחירות הגרועות שהוא עשה בחיים.
אבל וולדמורט?

באמת אני חושבת, משהו איתו לא בסדר

הוא באמת לא מתנהג כמו מישהו נורמלי בגילו, עם שאיפות להצליח בחיים... הוא כנראה סבל ממש בבית היתומים, מה שהוציא ממנו את המעשים שהוא עשה לילדים האחרים... אבל אני בטוחה שהיה בו איזה יצר סדיסטי או מחלת נפש כלשהי שדירדרה אותו לדברים כאלה...
כשהוא גילה שהוא קוסם, והבין שהוא "מיוחד", והתחיל לחפש מידע על אבא שלו, וגילה את האמת על המשפחה שלו... הוא התאכזב, הוא כעס על אבא שלו, על אמא שלו, על מה שהם עשו, ועל הסבל שלו, שנגרם מחוסר אחריות(?) של ההורים שלו. על זה שאמא שלו מתה, והשאירה אותו לבד, לא ניסתה להציל את עצמה בשבילו, מנעה את עצמה ממנו... היתה "חלשה". ואבא שלו, שהיה מוגל (זה כבר אומר שהוא היה נחות מוולדמורט), שנטש את אמא שלו, שגרם לה סבל והשפיל אותה, שנטש את הבן שלו שאפילו לא הכיר, לא לקח עליו אחריות והשאיר אותו לבד בעולם. למרות שגם אם תיאורטית, טום רידל האב היה מגדל את הבן שלו, בסופו של דבר וולדמורט בכל מקרה היה הורג אותו.
וולדמורט לא חווה אהבה של מישהו אליו מעולם, אף אחד לא טיפל בו, דאג לו, התייחס אליו. לכן וולדמורט לא מסוגל לסמוך על מישהו, לא מסוגל לתת למישהו רגש כלשהו, כי עמוק עמוק בתוכו הוא יודע שאף אחד לא יחזיר לו אהבה, לאף אחד אין *סיבה* לאהוב אותו. עם זה הוא גדל, וככה הוא מתנהג בהמשך- "אם אף אחד לא חושב שאני שווה משהו בשבילו- לא צריך! אני אראה לכולם שאני מוגל לחיות גם בלי הדברים הקיטשיים האלה, אני לא צריך בכלל אתכם!"
הוא למד להשיג את כל מה שהוא רוצה בדרך אחרת- בשקט שאף אחד לא יראה מה הוא עושה, או בכח. וזה די מצליח לו- הוא נוקם במי שלא אהב אותו\מנע ממנו אהבה, הוא דואג שאף אחד לא יצליח לעצור אותו (הורוקרוסים), והוא בונה סביבו קבוצה של תומכים, שמחפשים גם הם את מי אפשר לנצל ואיך. ומאז שהוא התחיל להיות "זה שאין לנקוב בשמו", כבר אין דרך חזרה, אין לו דרך להפסיק להיות כזה, הרסני לו ולסביבה.
 

hollypop girl

New member
אבל גם הארי גדל בלי אהבה, עם כמה

שזה נשמע מוזר נראה שלוולדמורט היה יותר טוב בילדות מלהארי.
אף אחד לא התאכזר אליו (לא יותר מסתם ילד בריון ממוצע), טיפלו בו בדיוק כמו שטיפלו בכל שאר הילדים (והארי ציין שהילדים
שם נראים מטופחים), לא היו לו מבוגרים-אחראים שסיפרו לו שההורים שלו היו משוגעים או "לא-דארסליים מספיק".
לא נראה לי שהארי חשב בילדותו שמישהו אוהב אותו...
 
גם רידל לא קיבל אהבה

טיפול כן, אהבה לא
מהבחינה הזאת מצבו באמת היה רבה יותר טוב מהארי שעבר התעללות רגשית חמורה (ולדעתי גם פיזית) במשך 10 שנים.

באחד הראיונות רולינג אמרה שהיא חושבת שהארי יצא שפוי כי בשנה הראשונה לחייו כן אהבו אותו וטיפחו אותו ורידל גדל בלי אהבה מגיל 0.

יכול להיות שזה מסביר, בכל מקרה לדעתי חלק מהעניין זה אופי מולד. רידל היה פסיכופת מגיל צעיר מאוד ובמקום לעצור את ההתנהגות הזאת המבוגרים סביבו עודדו אותה ע"י העלמת עין. הראשון שניסה לשים לו גבול היה דמבלדור, אבל עם כל הכבוד לדמבלדור הוא לא המחנך הכי דגול בעולם. מורה טוב כן, אבל בענייני חינוך יש לו קצת ליקויים.

באופן כללי נראה לי שהוגוורטס זו סביבה שמעודדת הזנחה רגשית של ילדים, וזה מאוד מתחבר לי עם הדיון שהיה בשבוע שעבר על המורים שלא שמים לב למה שקורה שם. ואני חושבת שגם ההורים לא ממש שמים לב, הילדים מתנתקים מהבית וחיים בעולם אחר וההורים ממש לא בענינים.

רידל שגשג בסביבה המזניחה הזאת כי הוא כריזמטי ומה שקרה שככל שהוא גדל הוא סיפק את הבטחון לחברים שלו, במקום המורים וההורים ואת זה הוא עשה באמצעות טרור מול המתנגדים וטיפוח הקרובים.
 

hollypop girl

New member
מסכימה איתך, אבל אני לא חושבת

שמה שרולינג אמרה הגיוני בכלל. אז הוא קיבל אהבה במשך תק' קצרה (יחסית ל-10 שנות התעללות)
זה לא שזה יכול הלשפיע עליו *עד כדי כך* בגיל הזה. מה שקורה לך בגיל מאוחר יותר 5-15 (לדעתי) הרבה יותר
משפיע כי מצד אחד אתה מודע למה שקורה ומצד שני אתה עדיין מושפע ולא חסין מפני זה... (כמובן שהכל בצורה יחסית, נראה
לי שמה-שלא-יקרה לו ישפיע עליו בלי קשר לגיל, אבל מבחינת פרופורציות-רוב הסיכויים שמה שקרה לו אצל הדראסלים
השפיע יותר, או אמור היה בכל אופן...)
 
אם כבר עסקינן במהותו של טום רידל אני מרגיש

מחוייב לנתב אתכם למאמר "מרידל לוולדמורט שטן נולד" של שירלי שילר. בגלל שהדפדפן לא נותן לי כתובת ישירה תוכלו לקרוא אותו באתר קהילת הארי פוטר לבוגרים: http://hpotter.org.il/

לכו ל"מאמרים מקוריים מאת חברי הקהילה" ושם תוכלו למצוא את המאמר. למי שאין כח לקרוא את כולו מומלץ אפילו לקרוא רק את האפילוג. אישית אני מאוד אוהב את המאמרים של הכותבת, ויש לה באמת הבחנה מאוד דקה וראויה להערכה. היא באמת אומרת כל מה שאפשר על וולדמורט וטום רידל.
 
מה זה האורך הזה של המאמרים שם


יום אחד אני ישב לקרוא אותם, נשמע לי ממש מעניין !
 

NekoNeko

New member
זה אחד מהקטעים המקסימים לדעתי

יש עוד דמות עם אותו הסיפור בדיוק, של ילד יתום עם ילדות קשה שמגלה שהוא קוסם, והשני מגיע למקום אחר לגמרי.
 

N o R i K o

New member
מסכם פחות או יותר את הכל לחלוטין.


הוא לגמרי לא היה קורבן. כי הדברים הכי נהדר שנותנים לנו בחיים זה את זכות הבחירה. והוא זה שבחר בנתיב שלו. :)
 
למרות שעצם העובדה שאבותיו היו ידועים בחיבה

שלהם לצד האפל ולסאדיזם מעלה את התהייה האם יש כאן גם סוג של תורשה שמסתמן שעברה בשושלת סלית'רין. אבל שוב, זו נקודה שעלתה במאמר שפרסמתי למעלה ובאמת שווה להציץ בו...
 
פתאום חשבתי על זה

שיכול להיות שזה שהוא הגיע לעולם הקוסמים כסמל ההפך של וולדמורט והגזענות, כשהוא יודע שזה מה שהרג את ההורים שלו, השפיע עליו ובבחירותיו.
אבל מצד שני, הארי באופי שלו הוא כזה שאוהב את השונה ומקבל אותו.
ובכל זאת, זה גרם לי לחשוב על מה היה קורה אם וולדמורט לא היה קיים והארי לא היה בא אם דעה קדומה נגד סליתרין, ומתקבל לבית הזה...(בהנחה שהקשר עם וולדמורט לא השפיע על העניין הזה) החברה שלו הייתה שונה, ופחות טובה...
 

timetraveler900

New member
זה גם חלק מהעניין

בדיוק מה שאמרת - הארי הגיע לעולם הקוסמים כסמל המאבק נגד וולדמורט. כמעט בלתי אפשרי שהוא יהפןך להיות כמוהו - עם כל הפוטנציאל שיכול להיות לו להפוך לכזה.
זו תקופה אחרת, 60 שנה אחרי טום רידל.. לצפות שהארי היה הופך לרודן כזה זה לא סביר...
הארי גם קיבל יחס יוצא דופן מדמבלדור. יחס אישי וחם עם נחמה על מות הוריו. למרות שרידל קיבל יחס טוב מאוד מכל המורים שלו (אולי חוץ מדמבלדור) זה לא היה אותו הדבר כי הוא ידע שהיחס הזה נובע רק מכישוריו האקדמאיים ולא בזכות עצמו. בנוסף, דמבלדור הוא דמות שהרוב המוחלט תופס ממנו חצי אל. פלוס, הוא המנהל של בית הספר. כל זה לא נותן להארי להתקרב אל הצד האפל.
כמו שמרבה ידיים אמרה, אף אחד לא באמת השגיח על התפתחות התלמידים בהוגוורטס וזה החלון המושלם בשביל רידל לזמום את תוכניותיו בלי מחשבות שניות או רגשות אשם או "מה יקרה אם ___ יגלה" כי הוא ימציא תירוץ ויקסים אותם והם כנראה לא ישאלו על זה שוב.
לא הייתה לו ממש דמות מבוגרת שהוא יכול ללמוד ממנה או לפנות אליה..
 

N o R i K o

New member
אם וולדמורט לא היה קיים,


הארי לא היה מתקבל לסלית'רין - כי אנחנו יודעים שהתכונות הסלית'רניות שלו הן כאלו שוולדמורט הטביע בו יחד עם הצלקת. אם לא היה וולדמורט, התכונות הגריפינדוריות של ההורים שלו היו הרבה יותר מהותיות אצלו מהשאפתנות הסלית'רינית.
 

hollypop girl

New member
השאלה היא מה היה קורה אם היו

לו תכונות כאלו אבל לא העניין הזה שהוא סמל המאבק והוא זה שהביס את וולדמורט.
נגיד, ילד שהוא סתם ילד יתום עם התכונות ש"קיבל" מוולדמורט אבל בלי שום קשר אליו?
 
למעלה