תהיות על קריירה והתפקיד שהיא ממלאת

תהיות על קריירה והתפקיד שהיא ממלאת

בעקבות אי אלו סשנים שהיו לי לאחרונה התעוררו בי תהיות לגבי הכיוון ה'נכון' לבחור בו, בהינתן יכולות (וניסיון), תכונות אישיות, מאוויים וצרכים רגשיים/רוחניים.
תזה אחת אומרת לבחור בכיוון שיש לגביו קבלות, כלומר עושים אותו טוב (מכל מיני סיבות) ויש בו ניסיון, ובתוך הכיוון לנסות למצוא את המשהו הזה שמביא נחת רוח.
תזה שנייה אומרת לבחור בכיוון שיתן מענה לצורך הפנימי, ובמסגרת האפשרויות בכיוון הזה לבחור באפשרות שממצה באופן אופטימלי את החוזקות האישיות. שזה חיפוש בצורה הפוכה לתזה הראשונה.
תזה שלישית, גורסת כמו הראשונה, אבל גם אומרת שמאחר והאנרגיה (שקשורה/אצורה בחלקה/וכו' לגבי אותו תחום שמממש את החוזקות) תתועל לכיוון הקריירה היא תמצא לה מנוח, ולא תצטרך להיות, או שיהיה לה פחות מקום, בחיים האישיים וככה תקל על החיים האישיים. לדוגמא, מי שיש לו חוש צדק מפותח ומרבה להזדהות עם האנדרדוג וגם יש לו יכולות אנליטיות וכו', שילך להיות עורך דין ויתעל את האנרגיה הזו לטובת הלקוחות שלו (וככה זה פחות יעסיק אותו בחייו הפרטיים). זה אומר אפשרות למצוא כיוון אחר מהכיוון בתזה הראשונה.

הפקטורים האחרים (כמו שכר, תנאים, היתכנות, סביבת עבודה) לא נלקחו בחשבון במסגרת הדיונים האלה (וברור שיש להם משקל כשלעצמם, אבל לא לצורך שלשמו התכנסנו).

אני אשמח לאינפוטים ותובנות.
 
האמת שהתקשיתי להתחבר

כי את מדברת גבוהה גבוהה והכל נורא תיאורטי. אם תתני דוגמאות יותר קונקרטיות יהיה לי יותר קל לענות.
 
חושבת...

קודם כל, מה המרחק בין האופציה הראשונה לשניה? האם הן מאוד רחוקות זו מזו?
חיברת יפה מאוד את שתי הראשונות בשלישית, כך שהיא בהחלט המועדפת עלי.
 

הילהל

New member
אצלי זה מאוד לא תיאורטי

זה מאוד אמיתי ונוכח
יש לי את הגינון. בתחום הזה יש ביקוש גבוה, יש עבודה בשפע, ויש לנו אמירה מאוד ברורה של יועץ כלכלי שהדרך הכי נכונה מבחינת כספית נקיה היא שאני אכנס בכל הכוח לעסק ואהיה ראש צוות. שאני ובעלי בעצם נתפצל. אין ספק שנכנסי המון עבודה. אין ספק שאני גנן לא רע בכלל
יש רק בעיה אחת.. אני מה זה לא נהנית שם כבר!

ויש את העיסוי. תחום הרבה יותר טריקי. הרבה פחות בטוח. קשה לשווק. אנשים רואים בו משהו שמיועד או לפינוק או למקרי חירום.. כך שאין קו לקוחות מבוסס ואמין כמו בגינון. היו שנים שעסקתי בזה רק לטובת המשפחה והחברים. שזה היה המשהו הזה שעושים בשעות הפנאי. אבל מה לעשות שכשאני מעסה אני חיה? כשאני חוזרת מעיסוי אני באה הביתה עם שיר בלב ובצעדי ריקוד. כשאני חוזרת מהגינון אני עייפה ואפורה ומרירה...

אז מה עושים? באמת מה? ואיך? ובאיזה קצב? ההתלבטות של חיי כבר חודשים
 
לא התכוונתי שההתלבטות היא תיאורטית

אלא שההגדרות נורא תיאורטיות ולא הצלחתי ממש להבין למה היא מתכוונת. אני כנראה צריכה הגדרות קצת יותר מקורקעות. למשל אצלך מאוד ברור - א' הוא תחום מכניס אבל שאת לא אוהבת. ב' הוא תחום שיותר קשה להתפרנס ממנו אבל עושה לך טוב.
 

הילהל

New member
הלוואי שזה היה רק זה

יש גם: עסק ותיק ומבוסס מול צעיר ומהוסס
יש גם: מה זה עושה לזוגיות שלי, כשאני עוזבת את העסק שהיה "שלו" ואני מאוד התעקשתי בזמנו להכנס לשם, וחוללתי שינויים, שעכשיו הוא נאלץ להתמודד איתם בלעדי לעתים?
יש גם: עסק שעובד בשעות האור מול עסק שמעלים אותי מהבית הרבה בערב ובימי שישי..
אוי, אני יכולה להמשיך ככה שעות!
 
ברור לי שזה מאוד עמוק

ונוגע לכל תחומי החיים. גם אני בחרתי בקריירה ופתיחת עסק שהוא לא פשוט, לוקח הרבה זמן להצמיח אותו וצריך הרבה סבלנות מצד המשפחה.

אני רק ביקשתי לתרגם את זה למילים על הקרקע ולא לתיאוריות גבוהות כדי שגם פשוטות העם יבינו
 
ואוו. אומנם שונה, אבל כל כך דומה.

ההתמודדות הזו בין הצורך הכלכלי, לבין התעסוקה שבחרתי בה. בין האור בעיניים, לכסף בחשבון הבנק.

אני מנחמת את עצמי, שעוד עשור יהיה לי שם, וקל יותר. אבל עד אז.... קשה.
 

עמית@

New member
בעניין עבודה אני די טוטאלית

הולכים על מה שמאוהבים בו, אני אישית לא רואה שום יכולת לעבוד במשהו שאני לא מאוהבת בו, אני גם ככה חסרת סבלנות, בעלת אפס יכולת ריכוז (אלא אם זה מדליק אותי) ועצלנית סלקטיבית.. כך שאם זו לא אהבה - זו גם לא פרנסה...
לא יודעת איפה זה יושב אצלך במטריצה, אבל אצלי זה קריטי...
 

fossa

New member
אני דוגלת בהתאהבות עם רגליים על הקרקע

שזה אומר: מתחילים ממה שאוהבים. אהבה זה התנאי ההכי חשוב, ללא ספק.
אבל זה מה שנקרא במתמטיקה "תנאי הכרחי אך לא מספיק".
מתוך הסט של מה שאוהבים, מוצאים את הפינה הריאלית, והולכים עליה. מתוך כל מה שנאי אוהב ומעניין אותי, מה אפשר לבחור כך שיש לי סיכוי ריאלי לעסוק בו ולהתפרנס ממנו.

השאלה מה חשוב יותר מבין שני אלה ביא בעיני כמו השאלה מה חשוב יותר, רגליים או ידיים. זה חשוב וזה חשוב, ואין מקום לפשרות לא כאן ולא כאן.
 

נרי כ

New member
מנסיוני

בחירה במסלול קריירה לא משחררת אותך מהנטייה הטבעית.

פסיכולוגים ואנשי טיפול לא באמת מפסיקים לטפל בסביבתם, למשל, מורים ומרצים לא מפסיקים להרביץ תורה בסביבתם, ועורכי דין לא מפסיקים להתווכח, קלינאיות תקשורת לא מפסיקות לשמוע ש' שורקת ודיאטניות לנצח יהיו אלרגיות לג'אנק פוד בסביבתן.

אם את שואלת לגבי קפיצה נחשונית לכיוון מקצועי שהוא חדש לגמרי - בתנאים מסויימים (שהתנאים הפיזיים/כספיים הם חלק משמעותי מתוכם), אני לגמרי בעד. זה מרענן, זה מרגש, זה יכול להיות ג'ק פוט של התקדמות, של סיפוק ושל הנאה. זה גם יכול להיות סיזיפי ומאכזב. וזה בסדר (בהינתן רשת הצלה).

אבל בכלל לא מתוך תבוסתנות או אפילו פרגמטיות, אני מאוד תומכת בלהישען על הידע הקיים, כי אני חושבת שמתוכו יש סיכוי לצמיחה של ממש (לעומת רבולוציה שמוצעת במודל הקודם).

אבל זה רק ברמה התאורטית מאוד. אלו סוגיות כבדות משקל, אבל התשובה מאוד תלויה בפרטים הקטנים, שאם אני מבינה נכון, לא מתאים לך לפרוש כאן.
 
זה אפילו מקצין...

אני ממקצועות הטיפול והייתה תקופה של כמה חודשים שבחרתי לא לעבוד, והרגשתי שהעבודה רודפת אחרי
פתאום הבייביסיטר החליטה שזה הזמן לשתף אותי בסיפור חייה העצוב, אישה זרה לגמרי בתור לרופאת המשפחה התחילה לשתף אותי בכך שהיא צריכה טיפול ומה הסיבות ועוד ועוד סיטואציות שביומיום לא נתקלתי בהן, חוץ מבתקופה שלא עבדתי.
 
אני אספר את התהליך שלי וזה יהיה ארוך ומשעמם

אבל קשור למה שאת כתבת איכשהו ואולי יוסיף עוד זווית.

אני עוסקת במשהו יצירתי שכשהלכתי ללמוד אותו כמעט לא היה קיים כמקצוע בארץ ושכל מי ששומע שאני עוסקת בזה, אומר לי בעיניים נוצצות "איזה כיף לך בטח".
אז אני התחלתי מהבחירה השניה בעצם שתיארת - "לבחור בכיוון שיתן מענה לצורך הפנימי"

מה קרה לי אחרי שעשיתי את הבחירה הזו?
עם הזמן התחום התפתח והיום יש לו יותר ביקוש, אבל איפה שאני גרה, רק לעצמאיים, שזו התמחות בפני עצמה.
כשסיימתי את הלימודים הייתי מאוהבת בתחום הזה לחלוטין ועם השנים נכנסנו לזוגיות נעימה, אך פחות מרגשת.
אחרי כמה שנים של הכל מהכל, מצאתי נישה שיש בה ביקוש ופרנסה (אם מצליחים לגייס מספיק לקוחות, שזה ענין אחר). כיף לי לעשות מה שאני עושה, אבל אני כבר הרבה פחות מאוהבת.
איך אני יודעת? אני הרבה פחות מחפשת דרכים לפתח את עצמי מקצועית, לראות מה עשו קולגות, הסקרנות שלי לתחום עצמו בלי קשר לפרקטיקה, מאוד ירדה.
גם הפסקתי לעסוק בפרוייקטים אישיים שהם רק בשביל הכיף וביצירה בכלל, כי הרי אני עובדת בזה. ואני אציין שפרויקט הגמר שלי שהיה די בוסר נצפה ע"י מליוני אנשים (אני לא מגזימה) זכה בפרסים ונסעתי איתו בעולם. ככה שיש בי הן את הניצוץ והן את היכולת. אבל מבחינת מחוייבות, לא הצלחתי להשקיע את האנרגיה הנוספת כדי להרים עוד פרוייקטים כאלו שאין בהם רווח, אלא "רק" הגשמה עצמית. מה זה אומר? שזה לא מספיק בנפשי.
לא קרה לי משבר, אני עדין אוהבת את התחום, אבל אני לא מאוהבת בו. ויחד עם זאת אני קמה בשמחה לעבוד בבוקר, אני מנסה לפתח את העסק שלי וגאה בעבודותי.

א-בל היצירתיות הגולמית, הפועמת, ההתלהבות העצומה, ההמצאתיות שבי די הלכה לישון עם השנים ושעות העבודה ותחומי התעסוקה הנוספים שנוצרו. אז בעצם התקרבתי לאופציה הראשונה של: "לבחור בכיוון שיש לגביו קבלות...ובתוך הכיוון לנסות למצוא את המשהו הזה שמביא נחת רוח." אבל לא הגעתי לשם ממש, אלא אני עדין בין שתי האפשרויות האלו.

ואז, לאט לאט התגבשה בי ההבנה שעכשיו אני בעצם רוצה לכתוב. ואני כל כך אוהבת את זה! מתרגשת מזה! נפעמת מזה! הולכת לישון במחשבה על יצירתיות וקמה בבוקר בתקווה שאצליח לדחוס איזו שעה של כתיבה לפני מטלות היום.

א-בל, בהיותי אדם שקרא ולו עיתון אחד בעשר שנים האחרונות, ברור לי שמאוד קשה להתפרנס מכתיבה נקודה ובארץ ספציפית זה על סף הלא אפשרי.
כל הסופרים שאני מכירה עובדים במשרה מלאה בתחום אחר או מלמדים פול טיים וכדומה (שאת זה אין לי שום חשק לעשות).
אז אלא אם כן אני עילוי (ואני לא פוסלת את זה
) ויהיה לי הרבה מזל ואני, לא יודעת, אצליח שהספרים שלי יהפכו לרבי מכר בחו"ל (ואני לא פוסלת גם את זה
) אז אולי אוכל לחזור ולממש את אופציה ורוב הסיכויים שגם אז לא.
אז ברור לי שאני אמשיך עם העסק שלי ולא מתוך בעסה ותחושה שאני חייבת אלא מתוך סבבה שיש לי עסק שעובד רוב הזמן, נותן פרנסה רוב הזמן ויש לי עיסוק נוסף ומשמעותי שאולי ייתן כסף ואולי לא אבל אני חייבת לעשות אותו לטובת הנשמה.
כמו שאת רואה, למרות שאני עוסקת בתחום סופר יצירתי, אותי אישית זה לא "פטר" מלמצוא את הדבר היצירתי והמאוד אישי *שלי*.

בנוסף, אני בטוחה שאנשים שעשו בחירות יותר פרקטיות ויותר מאופציה א', הרבה יותר מבוססים ממני, יש להם הרבה יותר בית וחסכונות ממני, הפסידו הרבה פחות לילות חסרי שינה מדאגות כלכליות, נסעו הרבה יותר לחו"ל והרבה פחות הצטרכו לחזור לעבוד שבוע וחצי אחרי הלידה בגלל משבר כלכלי זמני.
והיום אני יודעת שגם זה ממש חשוב. שלוות נפש זה חשוב!
 
את מעלה נקודה שאני מאד מסכימה איתה

להפוך את התחביב או את התשוקה למקצוע לא יכול להעשות ללא מחיר. כל תשוקה, כשהופכים אותה גם לצורך בפרנסה, פתאום דורשת גם להתייחס למה דרוש באמת בעולם, מה הלקוחות או הבוסים רוצים, מהו לוח הזמנים וכמה הגיוני להשקיע בכל שלב כדי שנצליח להתפרנס. זה נכון גם לעצמאיים וגם לשכירים, גם אם הדרך שבה המפגש עם העולם מתבטא היא שונה.

אפשר להקביל את העניין לנישואין: גם כשמתחתנים מתוך אהבה גדולה, בדרך כלל לא ריאלי לצפות שההתאהבות של תחילת הקשר תמשיך באותה עוצמה כל חיי הנישואין. יהיו משברים ובעיות, ותהיה גם סתם שגרה ששוחקת את החידוש, ומעמתת את מערכת היחסים עם דרישות היומיום. עם כל זאת, מה שמאפשר לנו להמשיך ולהתגבר על המכשולים, זו אותה האהבה שהביאה אותנו למערכת מלכתחילה. כך גם בתחום המקצועי - פרנסה שעושים אותה מתוך אהבה בסיסית לתחום לא מבטיחה אושר נצחי, אבל כן מגדילה את הסיכוי שנצליח לקיים שגרה מקצועית שתפרנס אותנו בלי לאמלל אותנו.
 

הילהל

New member
לגמרי

האיש שלי בהתלבטות ממושכת
מרגיש שהפך ל"קבלן גינות" ולא לגנן שהוא אוהב להיות
ותוהה אם יש בכלל מה לעשות עם זה, כל עוד שכיה בלוטו לא מתרחשת

וגם אני, כשאני מגיעה לאנשים במצבים אקוטיים של כאב וברור לי שהם זקוקים לתחזוקה שוטפת לגוף.. וברור לי שהם לא יעשו את זה
כשמישהו מתעקש לקחת עיסוי של שעה כשברור לי שזה לא מספיק בכלל
וכולי וכדומה..
 

פיפיות1

New member
זה הורס את התחביב

אני עשיתי מתחביב מקצוע. הקמתי עסק ואני מתפרנסת ממנו יפה.

הבעיה שהיום, אחרי 10 שנים- לא נשאר כלום מהתחביב. אני עושה רק מה שאני חייבת, ומחכה ליום שלא אצטרך לעבוד בעסק אלא אקח מישהו מתחתי ואמשיך הלאה.

נקודה שניה- הייתי יצירתית מאד לפני העסק, וטעמתי מהרבה תחומים. המיצוי של היצירתיות בעסק ייבש אותי לגמרי. אולי זה גם האמהות והכל, אבל היום הדבר הכי יצירתי שאני עושה זה להתווכח בקומונות
 
למעלה