יצא לי לעשות 2 נסיעות במטרונית קו 3 אתמול, כמה רשמים.
ברשותי 2 רב קו אנונימי לנסיעות בתוך הקריות (או עד מרכזית המפרץ) ומהקריות לחיפה, כאשר ההבדל ביניהם הוא שאחד משמש לנסיעות פרטיות, והשני לנסיעות עסקיות (כך שרכישת הכרטיסיות בו נחשבת ל'הוצאה מוכרת' מצד רשות המיסים והבט"ל). בכל כרטיס טעונה כרטיסיה בקוד 1, וכרטיסיה בקוד 4. השילוב הזה הוא מעל היכולות של 'המתקף המהיר / טיפש', ורק המכונות הגדולות יותר מסוגלות להתמודד איתו. למכונות החכמות ישנו חריץ (ולא משטח מגע, כמו למתקף המהיר) וזה דורש את הוצאת הרב קו מהנרתיק שלו (הנרתיק שמתקבל ביחד עם כרטיסיות של רכבת ישראל), וכמה לחיצות. אחרי שלומדים את המערכת פעם ראשונה, זה עניין של כמה שניות. מצד שני, מתוכן מעבר שלי למתכונת של 'כרטיסיה בודדת לרב-קו', כך שניתן יהיה לנצל את המתקף המהיר.
בקישור לנושא הקודם - המטרונית היא אמצעי התחבורה היחידי בישראל כיום הדורש מהנוסעים לתקף קודם לעליה עליו. גם ברכבת ישראל תיקוף הכרטיס הינו קודם לנסיעה, אך שם ישנו מחסום פיזי המונע מעבר, בניגוד למטרונית שבה אין כמובן דבר כזה. זה גורר תופעה של נוסעים שמגיעים ברגע האחרון, ועליהם לבחור בין תיקוף והמתנה למטרונית הבאהף לבין עליה ללא תיקוף (אם מתוך כוונה לא לשלם, או לשלם בתחנת הירידה, להערכתי מרבית הנוסעים רק ידחו את התיקוף לתחנת הירידה). אחד הסיבות לבחירה שלי למעבר למודל של 'כרטיסיה לרב-קו היא בגלל נושא זה, כך שיתאפשר תיקוף מהיר בזמן קצר כאשר המטרונית כבר בתחנה.
רגישות גבוהה של המטרונית לעומסי תנועה / חסימות צירים - המטרונית אינה חד-חד ערכית למסלול שלה, כמו הרק"ל בירושלים, כך שמתאפשרת עקיפת מטרונית שעצרה בגלל חפץ חשוד, על ידי המטרונית הבאה. מצד שני חסימת שדורשת עיקוף רחב (כמו חסימת רחוב עקב חפץ חשוד), אינה מאפשרת עקיפה מהירה. התוצאה היא עיכוב + מספר גבוה מהממוצע של נוסעים הממתינים בתחנות הבאות. בעוד באוטובוסים של אגד המודל של עליה מדלת קדמית בלבד מאפשר ויסות של הורדת נוסעים בלבד ללא אפשרות לעלייה, כך שנוצר עיכוב, אך הוא אינו מתגלגל, במטרונית שבה 4 דלתות לעלייה וירידה זה בלתי אפשרי. התוצאה היא שברגע שנוצר עיכוב של מטרונית מעבר לזמן קצר, עומס הנוסעים בתחנות הבאות גורר עיכוב ארוך מהרגיל בתחנה (הדלתות אינם נסגרות אם החיישן מזהה תנועה בסמוך לדלת, קיים תמיד כאשר ישנו ריבוי נוסעים, בניגוד לרק"ל שבה הדלתות הם כוחניות למדי), ובתחנה הבאה ממתינים נוסעים רבים עוד יותר, בגלל העיכוב המצטבר העולה בכל תחנה, וכך תוך זמן קצר עיכוב קל הופך לעיכוב ארוך. בינתיים נוצרת שיירת מטרוניות, כאשר הראשונה עמוסה באופן חריג, השניה באופן בינוני, והשלישית ריקה כמעט לגמרי, אם המסלול ארוך יוצר, יצטרפו מטרונית נוספות לשיירה. הפתרון לזה הוא החזקת מטרונית עודפת במרכזית המפרץ למקרה כעין זה, שהוא שכיח יחסית, וכך ניתן יהיה לשלח מטרונית מעבר ללוח הזמנים ברגע שמתגלה עיכוב בחלק שבין הדר למרכזית המפרץ. זה לא ממש לפי התו"ל של משרד התחבורה שלא אוהב נסיעות ספונטניות שלא לפי לוח זמנים, אבל זה נדרש מאוד.
נראה שמספר הנוסעים במטרונית ירד משהו עקב החלת התשלום, בזמן נסיעות החינם תלמידים / ילדים ניצלו את המטרונית לנסיעות קצרות (2-3 תחנות), כעת זה כבר פחות משתלם ודורש יותר לוגסטיקה (רב-קו עם כרטיסיה, תיקוף, לשמור את הרב-קו ולא לאבד אותו).
שילוב קודים עם אגד - עד כה אין שילוב כזה, למרות ההצהרות המקדימות ולמרות שהמטרוניות החלו בפעולתם כבר באוגוסט, ומכונות המטרונית לא מזהות את מרבית כרטיסיות של אגד, לדוגמא את כרטיסיית קוד 4 המשמשת לנסיעה מהקריות לחיפה (בדרך כלל עם מעבר). שאלתי את שירות הלקוחות מה עושים לגבי זה, והתשובה הייתה שבינתיים עולים ללא תשלום. בהתחשב באורך הזמן שבו ניתן היה לטפל בנושא, מדובר במחדל.
בעוד המתקפים הטיפשים והמכונה שקוראת אשראי פועלות באופן סביר יחסית, ללא ריבוי תקלות, מספר התקלות במכונות שמאפשרות תשלום במזומן גבוה מאוד, ובהתאמה מספר הפעמים בהם נצפים טכנאים מטפלים בהם. ישנה תופעה רחבה של בליעת כסף, או אי הדפסת כרטיס. לי יצא 'לאבד' כך 10 ש"ח לפני כמה שבועות בנסיון לקנות רב-קו אנונימי מהמכונה הזו. מצד שני שירות הלקוחות רשם את האירוע, והתקשר אלי השבוע שאפשר לקבל החזר במשרד במרכזית המפרץ. כשהייתי שם, אמרו שיש להם תקלה זמנית בקופה והם לא יכולים לשלם כרגע. לי זה לא הפריע, וההחזר יתקבל כנראה במהלך הביקור הבא שלי במקום.
נושאי תחב"צ אחרים - בנסיון שטחי ביותר, התחבורה הציבורית הפנימית בעפולה קיבלה רושם טוב מאוד. מספר נסיעות רב ותדיר מאוד בין הכניסה לעיר מצפון ('צומת מכבי אש') לבין בית חולים 'העמק'. הסתבר שהמחיר אף נמוך למדי - 4.4 ש"ח לנסיעה בודדת בקוד 1.