הפיקציה הזאת על זמן הנסיעה שהתקצר...
מצד שני...
ב2007 עברו בנתב"ג 10 מיליון נוסעים. הצפי ל2014 הוא כ15 מיליון נוסעים כך השביקוש יותר גבוה היום.
זמן הנסיעה היום יותר קצר תודת לשדרוג.
אם אני זוכר נכון אז בזמנו כל הרכבות עברו דרך נתב"ג. היום אם זה היה קורה אז סביר שהמהירות לא היו עוברות שם אלא רק המאספות וזה טוב מהבחינה הזו שהעצירה בנתב"ג לא תשפיע על אלו שיבחרו להגיע לת"א ברכבת המהירה.
עם זאת אני מסכים עם האבחנה הכללית שההגעה לנתב"ג מכיוון צפון יותר בעייתית מבחינת פקקים מאשר מהדרום. מצד שני, גם מדרום יכולים להיות פקקים אבל מה שטוב ברכבת זה שעכשיו שהקו כפול יש יותר ביטחון שהרכבת תגיע לנתב"ג בזמן ותוך כדי עקיפת אי אילו פקקים פוטנציאלים בדרך וזה חשוב למי שטס כי הדבר הכי חשוב בשבילו זה לא להחמיץ להגיע לטיסה בזמן.
במילים אחרות, המצב היום לאו דווקא דומה למה שהיה לפני 7 שנים ובהחלט יכול להיות לזה השפעה חיובית על שירות מחודש מהדרום לנתב"ג במשך היום.
הפיקציה הזאת על זמן הנסיעה שהתקצר...
לפני תאונות הרכבת עם מכוניות, פרות ושאר ירקות, הרכבות טסו על 150 קמ"ש בקטעים נרחבים. גם לא הייתה תחנת להבים-רהט שהוסיפה עצירה.
אז ב2006 כשהייתי נוסע/חוזר מהטירונות, הנסיעה מבאר שבע האונ' לת"א ההגנה הייתה אורכת שעה ו4 דקות אם זכרוני אינו מטעה אותי.
טכנית, אם הרכבות תסענה במהירות גבוהה יותר (משום מה רק בקטע שמקביל לכביש 1 הן נוסעות על 140-150), אפשר לעשות רכבת מהירה יותר בין באר שבע לת"א ועל זה דובר אז בתקופה ההיא שהחזרת אותי אליה עכשיו.
מדרום, צריכה להתרחש תאונה רצינית כדי שיהיו פקקים וגם אז אפשר לעשות עיקוף.
שמע, זה שאין שירות ישיר לנתב"ג אך יש שירות שמצריך החלפה בת"א - לא באמת גורע מהקו הזה. וזה לא שאנשים מהדרום לא יודעים שיש תחנת רכבת בנתב"ג. גם אלו שאיי פעם רצו לבדוק מתי יש להם רכבת לת"א או לחיפה, כשבחרו תחנה במערכת המידע של הרכבת, נתב"ג היה אחד מהיעדים שהם ראו ברשימה.
יודעים שיש רכבות, אבל יש רבים שמסתדרים על טרמפ איכשהו או שמשאירים את הרכב בחניון כמו ירושלמים רבים. הרכבת לא נתפסת כאטרקטיבית כל כך, במיוחד אם אתה לא נוסע לבד. כמו כן מחיר הנסיעה לת"א ולנתב"ג ברכבת הוא זהה, 30 ש"ח מבאר שבע ליעדים אלו. משפחה שנוסעת לחופשה בת כמה ימים, תשלם רק 100 ש"ח הלוך ושוב על דלק וברכבת ההוצאה ל4 נפשות תגיע ל216 ש"ח. אני לא יודע כמה עולה חניה ליום בנתב"ג, אבל אני חושב שזה מתקזז.
זה כמו שמשפחה נוסעת ברכב פרטי לאילת ולא באוטובוס. גם כי עלות הנסיעה למשפחה באוטובוס תהיה כבר כמו נסיעה ברכב פרטי וגם כי נכנס השיקול של ניידות בתוך אילת שגורם לרבים לקחת את הרכב איתם.
מי שנוסע מהצפון לנתב"ג ישלם גם על לא מעט קטעים בכביש 6 במידה ויבחר לנסוע דרכו או יסע דרך כביש החוף ויאכל פקקים בשעות מסוימות. מה גם שגם בכביש 6 פקוק בשעות מסויימות בקטעים הצפוניים בשני הכיוונים. מי שיסע מהדרום או שיבחר לנסוע דרך כביש 6 או שיעשה עיקופון שמאריך את הנסיעה ב10 דקות כדי לא לשלם על כביש 6 והרבה עושים את זה (או דרך לטרון או דרך צומת נחשון אל מחלף נשרים והתחברות ל40 צפונה עד לנתב"ג). גם מי שיסע דרך כביש 4 המשודרג, לא יקבל פקקים.
מה גם שלא נראה לי שמישהו שעובד בקרית שדה התעופה וגר בבאר שבע או איפשהו בדרום, יוותר על הליסינג שלו. אם במרכז מוותרים על הליסינג כי זה כבר קשה כלכלית ועוברים לתחבורה ציבורית וזה בהחלט קורה. בדרום, זה לא משחק פקטור רציני העניין הזה. מה שכן, כשהרכבת מנצחת את הרכב הפרטי אל מול פקקים או אגרת גודש כפי שיש בנתיב המהיר לת"א - אז הרכבת צוברת תאוצה.
כל עוד הדרך לנתב"ג לא תהיה עמוסת טלאים ויסורים, אני לא רואה את עם ישראל השוכן ביישובים הדרומיים, עולה לרכבת בכמויות, גם לא בשעות היום.
בכלל, כשאני עולה ברכבת מרכז, אני מזהה כ-10-20 נוסעים שעלו איתי בת"א וגם יורדים איתי בבאר שבע (נכון לתקופה שרכבות הלילה היו עוצרות רק בבאר שבע מרכז). עכשיו כשאני יורד בתחנת האונ', מן הסתם שאני רואה פחות כי הם מתפצלים בין התחנות.
בתחנת נתב"ג בשעות הלילה, רואים כמה בודדים שעולים על הרכבת דרומה.
אין לי מושג מה קורה בכיוון ההפוך, מבאר שבע לנתב"ג>ת"א>צפונה בשעות הלילה.