"מדד המהירות" של הרכבת - מחקר קטן שערכתי

מצב
הנושא נעול.

Ofekalef1

New member
מעניין מאוד!

"מדד המהירות" של הרכבת - מחקר קטן שערכתי
ריפודים בלוחות הזמנים, נסיעות איטיות והמתנות ארוכות בתחנות - מי מגולשי הפורום ונוסעי הרכבת לא מכיר את התופעות הללו ואת הטענות בדבר איטיות מופרזת של הרכבת בקווים חדשים או בקטעים מסוימים (למשל בקו למודיעין).

כדי לברר אם יש אמת בטענות או שמדובר רק בתחושות של נוסעים מתוסכלים החלטתי לבדוק את הנושא בצורה רצינית וערכתי מחקר קטן שבו ניסיתי להשוות באופן אובייקטיבי את מהירות הרכבת בקטעי מסילה שונים ולתת לכל קטע ציון לפי מדד שיקבע האם הקטע מהיר או איטי. המדד צריך לקחת בחשבון גורמים כמו הזמן הדרוש לעצירה בתחנות ולהאצה וברור שאין דין קטע ארוך (חיפה-ת"א ישיר) כדין קטע קצר (ת"א השלום-ת"א מרכז). אבל על כך בהמשך. בינתיים התחלתי במלאכת איסוף הנתונים, כלומר המרחקים בין התחנות וזמני הנסיעה ביניהן. את המרחקים השגתי בעזרתו האדיבה של בועז שלנו ואת זמני הנסיעה לקחתי מאתר רכבת ישראל בדרך הרגילה והפשוטה של חיפוש קו ולוח זמנים. הזמנים במחקר הם אלה שהופיעו באתר הרכבת לימים שלישי ורביעי 21-22/1/2014, שהם ימי חול "רגילים" (לא ראשון או חמישי).

מכיוון שיש סוגים שונים של קווים יש צורך להבדיל בין קו ישיר, קו שמדלג על תחנות וקו מאסף שזמני הנסיעה בהם יכולים להיות שונים בתכלית ולהשפיע על מדד המהירות. לכן החלטתי להתייחס אך ורק לקטעים ללא עצירה של הרכבת לאורכם. לדוגמה: בין חיפה (חוף הכרמל) לתל אביב (אוניברסיטה) יש 3 סוגי רכבות: ישירות, כאלה שעוצרות בבנימינה וכאלה שעוצרות בעתלית ובבנימינה. הקו הישיר מורכב מקטע מסילה יחיד, הקו שעוצר בבנימינה מורכב משני קטעים וזה שכולל שתי עצירות מורכב מ-3 קטעים. בסך הכול קיבלנו 5 קטעים שונים: חיפה-ת"א, חיפה-בנימינה, בנימינה-ת"א, חיפר-עתלית ועתלית-בנימינה, כשכל קטע כזה זוכה להתייחסות נפרדת ונחשב ליחידה עצמאית. בסך הכול נמצאו 74 קטעים נסיעה שונים. חלקם משמשים קווי רכבת באופן סדיר ותדיר, חלקם נדירים למדי (נסיעות בודדות ליום, למשל קווי לילה). לדעתי מספר הנסיעות היומיות הוא פרט שאין להתעלם ממנו והוא זוכה להתייחסות. חלוקה נוספת היא לפי כיוון הנסיעה: צפון-דרום או דרום-צפון. לא תמיד זמני הנסיעה בכיוונים השונים זהים. כנ"ל לגבי מספר הנסיעות.

לצורך חישוב המהירות עבור כל קטע וכיוון חישבתי זמן נסיעה ממוצע השווה לסך כל זמני הנסיעה לאורך היום (מופיעים באתר תמיד בדקות שלמות) מחולק במספר הנסיעות היומיות. המהירות הממוצעת לקטע שווה לאורך הקטע לחלק לזמן הנסיעה הממוצע כפי שחוּשב.

עד כאן הסבר כללי על יצירת בסיס הנתונים. בטבלה המצורפת מפורטים קטעי הנסיעה השונים והפרטים הרלוונטיים: אורך הקטע, מספר נסיעות יומיות בכל כיוון, זמן נסיעה ממוצע בכל כיוון ומהירות ממוצעת בכל כיוון. בהודעות הבאות אפרט על ניתוח הנתונים ויצירת המדד. את ניתוח התוצאות אני משאיר לששת קוראיו הנאמנים של בועז ולכל מי שיש לו תובנה או שתיים לתרום.
מעניין מאוד!
מה עם הקטע ת"א ההגנה-קריית גת?
 

Rubim88

New member


"מדד המהירות" של הרכבת - מחקר קטן שערכתי
ריפודים בלוחות הזמנים, נסיעות איטיות והמתנות ארוכות בתחנות - מי מגולשי הפורום ונוסעי הרכבת לא מכיר את התופעות הללו ואת הטענות בדבר איטיות מופרזת של הרכבת בקווים חדשים או בקטעים מסוימים (למשל בקו למודיעין).

כדי לברר אם יש אמת בטענות או שמדובר רק בתחושות של נוסעים מתוסכלים החלטתי לבדוק את הנושא בצורה רצינית וערכתי מחקר קטן שבו ניסיתי להשוות באופן אובייקטיבי את מהירות הרכבת בקטעי מסילה שונים ולתת לכל קטע ציון לפי מדד שיקבע האם הקטע מהיר או איטי. המדד צריך לקחת בחשבון גורמים כמו הזמן הדרוש לעצירה בתחנות ולהאצה וברור שאין דין קטע ארוך (חיפה-ת"א ישיר) כדין קטע קצר (ת"א השלום-ת"א מרכז). אבל על כך בהמשך. בינתיים התחלתי במלאכת איסוף הנתונים, כלומר המרחקים בין התחנות וזמני הנסיעה ביניהן. את המרחקים השגתי בעזרתו האדיבה של בועז שלנו ואת זמני הנסיעה לקחתי מאתר רכבת ישראל בדרך הרגילה והפשוטה של חיפוש קו ולוח זמנים. הזמנים במחקר הם אלה שהופיעו באתר הרכבת לימים שלישי ורביעי 21-22/1/2014, שהם ימי חול "רגילים" (לא ראשון או חמישי).

מכיוון שיש סוגים שונים של קווים יש צורך להבדיל בין קו ישיר, קו שמדלג על תחנות וקו מאסף שזמני הנסיעה בהם יכולים להיות שונים בתכלית ולהשפיע על מדד המהירות. לכן החלטתי להתייחס אך ורק לקטעים ללא עצירה של הרכבת לאורכם. לדוגמה: בין חיפה (חוף הכרמל) לתל אביב (אוניברסיטה) יש 3 סוגי רכבות: ישירות, כאלה שעוצרות בבנימינה וכאלה שעוצרות בעתלית ובבנימינה. הקו הישיר מורכב מקטע מסילה יחיד, הקו שעוצר בבנימינה מורכב משני קטעים וזה שכולל שתי עצירות מורכב מ-3 קטעים. בסך הכול קיבלנו 5 קטעים שונים: חיפה-ת"א, חיפה-בנימינה, בנימינה-ת"א, חיפר-עתלית ועתלית-בנימינה, כשכל קטע כזה זוכה להתייחסות נפרדת ונחשב ליחידה עצמאית. בסך הכול נמצאו 74 קטעים נסיעה שונים. חלקם משמשים קווי רכבת באופן סדיר ותדיר, חלקם נדירים למדי (נסיעות בודדות ליום, למשל קווי לילה). לדעתי מספר הנסיעות היומיות הוא פרט שאין להתעלם ממנו והוא זוכה להתייחסות. חלוקה נוספת היא לפי כיוון הנסיעה: צפון-דרום או דרום-צפון. לא תמיד זמני הנסיעה בכיוונים השונים זהים. כנ"ל לגבי מספר הנסיעות.

לצורך חישוב המהירות עבור כל קטע וכיוון חישבתי זמן נסיעה ממוצע השווה לסך כל זמני הנסיעה לאורך היום (מופיעים באתר תמיד בדקות שלמות) מחולק במספר הנסיעות היומיות. המהירות הממוצעת לקטע שווה לאורך הקטע לחלק לזמן הנסיעה הממוצע כפי שחוּשב.

עד כאן הסבר כללי על יצירת בסיס הנתונים. בטבלה המצורפת מפורטים קטעי הנסיעה השונים והפרטים הרלוונטיים: אורך הקטע, מספר נסיעות יומיות בכל כיוון, זמן נסיעה ממוצע בכל כיוון ומהירות ממוצעת בכל כיוון. בהודעות הבאות אפרט על ניתוח הנתונים ויצירת המדד. את ניתוח התוצאות אני משאיר לששת קוראיו הנאמנים של בועז ולכל מי שיש לו תובנה או שתיים לתרום.

רואים יפה את היחס הלא לינארי בין מרחקי הקטעים והמהירות הממוצעת, שנובע מהגבלות מהירות שונות לאורך המסלול והעובדה שהתאוצה בטווח העליון של המהירות, שניתן להגיע אליה רק בקטעים ארוכים יורדת ביחס לא לינארי וגדול מ1.(הכוח שהקטר מסוגל לתת יורד ב1/V ואילו התנגדות הנסיעה ניתנת לתיאור ע"י היא C0+C1*V+C2*V^2).

כדי לראות בדיוק איפה וכיצד ישנן הגבלות, אפשר לעשות זאת בקלות ע"י נסיעה ברכבת עם סמארטפון בעל GPS ואפליקציה מתאימה(ויש הרבה כאלה) שאפילו יוצרות גרפים.
 

בועז ל

New member
מעולה! תודה רבה, דוק'.

"מדד המהירות" של הרכבת - מחקר קטן שערכתי
ריפודים בלוחות הזמנים, נסיעות איטיות והמתנות ארוכות בתחנות - מי מגולשי הפורום ונוסעי הרכבת לא מכיר את התופעות הללו ואת הטענות בדבר איטיות מופרזת של הרכבת בקווים חדשים או בקטעים מסוימים (למשל בקו למודיעין).

כדי לברר אם יש אמת בטענות או שמדובר רק בתחושות של נוסעים מתוסכלים החלטתי לבדוק את הנושא בצורה רצינית וערכתי מחקר קטן שבו ניסיתי להשוות באופן אובייקטיבי את מהירות הרכבת בקטעי מסילה שונים ולתת לכל קטע ציון לפי מדד שיקבע האם הקטע מהיר או איטי. המדד צריך לקחת בחשבון גורמים כמו הזמן הדרוש לעצירה בתחנות ולהאצה וברור שאין דין קטע ארוך (חיפה-ת"א ישיר) כדין קטע קצר (ת"א השלום-ת"א מרכז). אבל על כך בהמשך. בינתיים התחלתי במלאכת איסוף הנתונים, כלומר המרחקים בין התחנות וזמני הנסיעה ביניהן. את המרחקים השגתי בעזרתו האדיבה של בועז שלנו ואת זמני הנסיעה לקחתי מאתר רכבת ישראל בדרך הרגילה והפשוטה של חיפוש קו ולוח זמנים. הזמנים במחקר הם אלה שהופיעו באתר הרכבת לימים שלישי ורביעי 21-22/1/2014, שהם ימי חול "רגילים" (לא ראשון או חמישי).

מכיוון שיש סוגים שונים של קווים יש צורך להבדיל בין קו ישיר, קו שמדלג על תחנות וקו מאסף שזמני הנסיעה בהם יכולים להיות שונים בתכלית ולהשפיע על מדד המהירות. לכן החלטתי להתייחס אך ורק לקטעים ללא עצירה של הרכבת לאורכם. לדוגמה: בין חיפה (חוף הכרמל) לתל אביב (אוניברסיטה) יש 3 סוגי רכבות: ישירות, כאלה שעוצרות בבנימינה וכאלה שעוצרות בעתלית ובבנימינה. הקו הישיר מורכב מקטע מסילה יחיד, הקו שעוצר בבנימינה מורכב משני קטעים וזה שכולל שתי עצירות מורכב מ-3 קטעים. בסך הכול קיבלנו 5 קטעים שונים: חיפה-ת"א, חיפה-בנימינה, בנימינה-ת"א, חיפר-עתלית ועתלית-בנימינה, כשכל קטע כזה זוכה להתייחסות נפרדת ונחשב ליחידה עצמאית. בסך הכול נמצאו 74 קטעים נסיעה שונים. חלקם משמשים קווי רכבת באופן סדיר ותדיר, חלקם נדירים למדי (נסיעות בודדות ליום, למשל קווי לילה). לדעתי מספר הנסיעות היומיות הוא פרט שאין להתעלם ממנו והוא זוכה להתייחסות. חלוקה נוספת היא לפי כיוון הנסיעה: צפון-דרום או דרום-צפון. לא תמיד זמני הנסיעה בכיוונים השונים זהים. כנ"ל לגבי מספר הנסיעות.

לצורך חישוב המהירות עבור כל קטע וכיוון חישבתי זמן נסיעה ממוצע השווה לסך כל זמני הנסיעה לאורך היום (מופיעים באתר תמיד בדקות שלמות) מחולק במספר הנסיעות היומיות. המהירות הממוצעת לקטע שווה לאורך הקטע לחלק לזמן הנסיעה הממוצע כפי שחוּשב.

עד כאן הסבר כללי על יצירת בסיס הנתונים. בטבלה המצורפת מפורטים קטעי הנסיעה השונים והפרטים הרלוונטיים: אורך הקטע, מספר נסיעות יומיות בכל כיוון, זמן נסיעה ממוצע בכל כיוון ומהירות ממוצעת בכל כיוון. בהודעות הבאות אפרט על ניתוח הנתונים ויצירת המדד. את ניתוח התוצאות אני משאיר לששת קוראיו הנאמנים של בועז ולכל מי שיש לו תובנה או שתיים לתרום.
מעולה! תודה רבה, דוק'.
אעיר רק שהן בקו לבאר שבע והן בקו לנתב"ג מופעלות כרגע הגבלות מהירות זמניות שככל הנראה מעודכנות בלו"ז ועתידות להתבטל בעוד מספר שבועות.
בנוסף, יש לטעמי חשיבות רבה בהצגת הנתונים בפני הנהלת הרכבת, אם כי הייתי בוחר להעלות את הנתונים (וזאת מבלי לגרוע כמובן בגרפים המצוינים שהועלו כאן) באופן "ידידותי" יותר למשתמש - סימון קטעים בעייתיים במיוחד ע"ג מפה פיזית של הרשת.
 

amit1270

New member
גם אני בעד הצגה גראפית בצורת מפה

מעולה! תודה רבה, דוק'.
אעיר רק שהן בקו לבאר שבע והן בקו לנתב"ג מופעלות כרגע הגבלות מהירות זמניות שככל הנראה מעודכנות בלו"ז ועתידות להתבטל בעוד מספר שבועות.
בנוסף, יש לטעמי חשיבות רבה בהצגת הנתונים בפני הנהלת הרכבת, אם כי הייתי בוחר להעלות את הנתונים (וזאת מבלי לגרוע כמובן בגרפים המצוינים שהועלו כאן) באופן "ידידותי" יותר למשתמש - סימון קטעים בעייתיים במיוחד ע"ג מפה פיזית של הרשת.
גם אני בעד הצגה גראפית בצורת מפה
רק שאין לי מושג איך לעשות את זה.

אלן
שמעתי שיש לך קצת זמן פנוי.
 

amit1270

New member
אגב, יש לך הסבר לעכו-קריית מוצקין?

מעולה! תודה רבה, דוק'.
אעיר רק שהן בקו לבאר שבע והן בקו לנתב"ג מופעלות כרגע הגבלות מהירות זמניות שככל הנראה מעודכנות בלו"ז ועתידות להתבטל בעוד מספר שבועות.
בנוסף, יש לטעמי חשיבות רבה בהצגת הנתונים בפני הנהלת הרכבת, אם כי הייתי בוחר להעלות את הנתונים (וזאת מבלי לגרוע כמובן בגרפים המצוינים שהועלו כאן) באופן "ידידותי" יותר למשתמש - סימון קטעים בעייתיים במיוחד ע"ג מפה פיזית של הרשת.
אגב, יש לך הסבר לעכו-קריית מוצקין?
קשור אולי בהכפלת הקו?
 

davidfainshtein

Member
מנהל
תהפוך את זה למאמר

"מדד המהירות" של הרכבת - מחקר קטן שערכתי
ריפודים בלוחות הזמנים, נסיעות איטיות והמתנות ארוכות בתחנות - מי מגולשי הפורום ונוסעי הרכבת לא מכיר את התופעות הללו ואת הטענות בדבר איטיות מופרזת של הרכבת בקווים חדשים או בקטעים מסוימים (למשל בקו למודיעין).

כדי לברר אם יש אמת בטענות או שמדובר רק בתחושות של נוסעים מתוסכלים החלטתי לבדוק את הנושא בצורה רצינית וערכתי מחקר קטן שבו ניסיתי להשוות באופן אובייקטיבי את מהירות הרכבת בקטעי מסילה שונים ולתת לכל קטע ציון לפי מדד שיקבע האם הקטע מהיר או איטי. המדד צריך לקחת בחשבון גורמים כמו הזמן הדרוש לעצירה בתחנות ולהאצה וברור שאין דין קטע ארוך (חיפה-ת"א ישיר) כדין קטע קצר (ת"א השלום-ת"א מרכז). אבל על כך בהמשך. בינתיים התחלתי במלאכת איסוף הנתונים, כלומר המרחקים בין התחנות וזמני הנסיעה ביניהן. את המרחקים השגתי בעזרתו האדיבה של בועז שלנו ואת זמני הנסיעה לקחתי מאתר רכבת ישראל בדרך הרגילה והפשוטה של חיפוש קו ולוח זמנים. הזמנים במחקר הם אלה שהופיעו באתר הרכבת לימים שלישי ורביעי 21-22/1/2014, שהם ימי חול "רגילים" (לא ראשון או חמישי).

מכיוון שיש סוגים שונים של קווים יש צורך להבדיל בין קו ישיר, קו שמדלג על תחנות וקו מאסף שזמני הנסיעה בהם יכולים להיות שונים בתכלית ולהשפיע על מדד המהירות. לכן החלטתי להתייחס אך ורק לקטעים ללא עצירה של הרכבת לאורכם. לדוגמה: בין חיפה (חוף הכרמל) לתל אביב (אוניברסיטה) יש 3 סוגי רכבות: ישירות, כאלה שעוצרות בבנימינה וכאלה שעוצרות בעתלית ובבנימינה. הקו הישיר מורכב מקטע מסילה יחיד, הקו שעוצר בבנימינה מורכב משני קטעים וזה שכולל שתי עצירות מורכב מ-3 קטעים. בסך הכול קיבלנו 5 קטעים שונים: חיפה-ת"א, חיפה-בנימינה, בנימינה-ת"א, חיפר-עתלית ועתלית-בנימינה, כשכל קטע כזה זוכה להתייחסות נפרדת ונחשב ליחידה עצמאית. בסך הכול נמצאו 74 קטעים נסיעה שונים. חלקם משמשים קווי רכבת באופן סדיר ותדיר, חלקם נדירים למדי (נסיעות בודדות ליום, למשל קווי לילה). לדעתי מספר הנסיעות היומיות הוא פרט שאין להתעלם ממנו והוא זוכה להתייחסות. חלוקה נוספת היא לפי כיוון הנסיעה: צפון-דרום או דרום-צפון. לא תמיד זמני הנסיעה בכיוונים השונים זהים. כנ"ל לגבי מספר הנסיעות.

לצורך חישוב המהירות עבור כל קטע וכיוון חישבתי זמן נסיעה ממוצע השווה לסך כל זמני הנסיעה לאורך היום (מופיעים באתר תמיד בדקות שלמות) מחולק במספר הנסיעות היומיות. המהירות הממוצעת לקטע שווה לאורך הקטע לחלק לזמן הנסיעה הממוצע כפי שחוּשב.

עד כאן הסבר כללי על יצירת בסיס הנתונים. בטבלה המצורפת מפורטים קטעי הנסיעה השונים והפרטים הרלוונטיים: אורך הקטע, מספר נסיעות יומיות בכל כיוון, זמן נסיעה ממוצע בכל כיוון ומהירות ממוצעת בכל כיוון. בהודעות הבאות אפרט על ניתוח הנתונים ויצירת המדד. את ניתוח התוצאות אני משאיר לששת קוראיו הנאמנים של בועז ולכל מי שיש לו תובנה או שתיים לתרום.
תהפוך את זה למאמר
נוסי למאמרי הפורום. בינתיים אני מוצא לנכון לטגלן את השרשור.
כל הכבוד!
 

amit1270

New member


תהפוך את זה למאמר
נוסי למאמרי הפורום. בינתיים אני מוצא לנכון לטגלן את השרשור.
כל הכבוד!

מאמר? פשוט לקחת את ההודעות הראשיות והגרפים ולחבר ביחד. אפשר להוסיף גם כמה פרשנויות של חברי הפורום כדי שיהיה מעניין...
 

alantan

New member
פשוט מעולה! מצאת דרך להפוך את המתמטיקה לנושא

"מדד המהירות" של הרכבת - מחקר קטן שערכתי
ריפודים בלוחות הזמנים, נסיעות איטיות והמתנות ארוכות בתחנות - מי מגולשי הפורום ונוסעי הרכבת לא מכיר את התופעות הללו ואת הטענות בדבר איטיות מופרזת של הרכבת בקווים חדשים או בקטעים מסוימים (למשל בקו למודיעין).

כדי לברר אם יש אמת בטענות או שמדובר רק בתחושות של נוסעים מתוסכלים החלטתי לבדוק את הנושא בצורה רצינית וערכתי מחקר קטן שבו ניסיתי להשוות באופן אובייקטיבי את מהירות הרכבת בקטעי מסילה שונים ולתת לכל קטע ציון לפי מדד שיקבע האם הקטע מהיר או איטי. המדד צריך לקחת בחשבון גורמים כמו הזמן הדרוש לעצירה בתחנות ולהאצה וברור שאין דין קטע ארוך (חיפה-ת"א ישיר) כדין קטע קצר (ת"א השלום-ת"א מרכז). אבל על כך בהמשך. בינתיים התחלתי במלאכת איסוף הנתונים, כלומר המרחקים בין התחנות וזמני הנסיעה ביניהן. את המרחקים השגתי בעזרתו האדיבה של בועז שלנו ואת זמני הנסיעה לקחתי מאתר רכבת ישראל בדרך הרגילה והפשוטה של חיפוש קו ולוח זמנים. הזמנים במחקר הם אלה שהופיעו באתר הרכבת לימים שלישי ורביעי 21-22/1/2014, שהם ימי חול "רגילים" (לא ראשון או חמישי).

מכיוון שיש סוגים שונים של קווים יש צורך להבדיל בין קו ישיר, קו שמדלג על תחנות וקו מאסף שזמני הנסיעה בהם יכולים להיות שונים בתכלית ולהשפיע על מדד המהירות. לכן החלטתי להתייחס אך ורק לקטעים ללא עצירה של הרכבת לאורכם. לדוגמה: בין חיפה (חוף הכרמל) לתל אביב (אוניברסיטה) יש 3 סוגי רכבות: ישירות, כאלה שעוצרות בבנימינה וכאלה שעוצרות בעתלית ובבנימינה. הקו הישיר מורכב מקטע מסילה יחיד, הקו שעוצר בבנימינה מורכב משני קטעים וזה שכולל שתי עצירות מורכב מ-3 קטעים. בסך הכול קיבלנו 5 קטעים שונים: חיפה-ת"א, חיפה-בנימינה, בנימינה-ת"א, חיפר-עתלית ועתלית-בנימינה, כשכל קטע כזה זוכה להתייחסות נפרדת ונחשב ליחידה עצמאית. בסך הכול נמצאו 74 קטעים נסיעה שונים. חלקם משמשים קווי רכבת באופן סדיר ותדיר, חלקם נדירים למדי (נסיעות בודדות ליום, למשל קווי לילה). לדעתי מספר הנסיעות היומיות הוא פרט שאין להתעלם ממנו והוא זוכה להתייחסות. חלוקה נוספת היא לפי כיוון הנסיעה: צפון-דרום או דרום-צפון. לא תמיד זמני הנסיעה בכיוונים השונים זהים. כנ"ל לגבי מספר הנסיעות.

לצורך חישוב המהירות עבור כל קטע וכיוון חישבתי זמן נסיעה ממוצע השווה לסך כל זמני הנסיעה לאורך היום (מופיעים באתר תמיד בדקות שלמות) מחולק במספר הנסיעות היומיות. המהירות הממוצעת לקטע שווה לאורך הקטע לחלק לזמן הנסיעה הממוצע כפי שחוּשב.

עד כאן הסבר כללי על יצירת בסיס הנתונים. בטבלה המצורפת מפורטים קטעי הנסיעה השונים והפרטים הרלוונטיים: אורך הקטע, מספר נסיעות יומיות בכל כיוון, זמן נסיעה ממוצע בכל כיוון ומהירות ממוצעת בכל כיוון. בהודעות הבאות אפרט על ניתוח הנתונים ויצירת המדד. את ניתוח התוצאות אני משאיר לששת קוראיו הנאמנים של בועז ולכל מי שיש לו תובנה או שתיים לתרום.
פשוט מעולה! מצאת דרך להפוך את המתמטיקה לנושא
מעניין...


מישהו בהנהלה בהחלט צריך לראות את זה. אני לא חושב שיש דרך טובה לסמן בצורה ברורה את כל המהירויות במפה גיאוגרפית. הבעיה היא כמות הקטעים המקבילים. מה שכן הייתי עושה (אילו הייתי אתה!) הוא פשוט להכין שתי מפות, אחת "טובה" ואחת "רעה" כשבכל אחת מהן מודגשים עשרת הקטעים הטובים ביותר והגרועים ביותר בצבע ירוק ואדום בהתאמה.

נ"ב: ממש אין לי זמן פנוי כרגע!
 

amit1270

New member
לגבי מפה -

פשוט מעולה! מצאת דרך להפוך את המתמטיקה לנושא
מעניין...


מישהו בהנהלה בהחלט צריך לראות את זה. אני לא חושב שיש דרך טובה לסמן בצורה ברורה את כל המהירויות במפה גיאוגרפית. הבעיה היא כמות הקטעים המקבילים. מה שכן הייתי עושה (אילו הייתי אתה!) הוא פשוט להכין שתי מפות, אחת "טובה" ואחת "רעה" כשבכל אחת מהן מודגשים עשרת הקטעים הטובים ביותר והגרועים ביותר בצבע ירוק ואדום בהתאמה.

נ"ב: ממש אין לי זמן פנוי כרגע!
לגבי מפה -
כמי שהצליח למפות את הספגטי של חיפה ואת קווי גוש דן אני סומך עליך שתצליח גם כאן.


רעיונות:
1. להתבסס על המפה של רכבת ישראל (ואולי גם קצת לשפר אותה..). שם כבר יש הפרדה בין קווים שונים, כך שניתן לצבוע את אותו קטע בצבעים שונים.
2. אפשר להתעלם מקטעים עם נסיעות בודדות ליום (מהסיבה הזאת ראיתי חשיבות לציין גם את מספר הנסיעות). זה יפשט את העבודה. יוצא מהכלל הזה הוא קו הלילה, שמופיע גם במפת רכבת ישראל בנפרד.
3. לאחד קטעים מקבילים שהמדד שלהם דומה (לדוגמה בית שמש-מלחה ובית שמש-גן החיות התנכי). לעומת זאת יש צורך להפריד בין קווים מקבילים עם מדדים שונים (לדוגמה ת"א ההגנה-משה דיין עם או בלי עצירות ביניים).
4. בכמה קטעים (בעיקר בקצה הקו) יש הבדל ניכר בין הכיוונים. הפתרון הוא ליצור שתי מפות לכיווני הנסיעה השונים. אפשר גם ליצור מפה שמציגה את האסימטריה בין הכיוונים.


יאללה לעבודה!
 

Rubim88

New member
להתבסס על המפה

לגבי מפה -
כמי שהצליח למפות את הספגטי של חיפה ואת קווי גוש דן אני סומך עליך שתצליח גם כאן.


רעיונות:
1. להתבסס על המפה של רכבת ישראל (ואולי גם קצת לשפר אותה..). שם כבר יש הפרדה בין קווים שונים, כך שניתן לצבוע את אותו קטע בצבעים שונים.
2. אפשר להתעלם מקטעים עם נסיעות בודדות ליום (מהסיבה הזאת ראיתי חשיבות לציין גם את מספר הנסיעות). זה יפשט את העבודה. יוצא מהכלל הזה הוא קו הלילה, שמופיע גם במפת רכבת ישראל בנפרד.
3. לאחד קטעים מקבילים שהמדד שלהם דומה (לדוגמה בית שמש-מלחה ובית שמש-גן החיות התנכי). לעומת זאת יש צורך להפריד בין קווים מקבילים עם מדדים שונים (לדוגמה ת"א ההגנה-משה דיין עם או בלי עצירות ביניים).
4. בכמה קטעים (בעיקר בקצה הקו) יש הבדל ניכר בין הכיוונים. הפתרון הוא ליצור שתי מפות לכיווני הנסיעה השונים. אפשר גם ליצור מפה שמציגה את האסימטריה בין הכיוונים.


יאללה לעבודה!
להתבסס על המפה
הקיימת ללא צבעים - ולצבוע פשוט את הקטעים הבעייתים יהיה עדיף. אפשר להתחיל מזה >
 

alantan

New member
רעיונות טובים, אולם אני ממליץ להשתמש במפה

לגבי מפה -
כמי שהצליח למפות את הספגטי של חיפה ואת קווי גוש דן אני סומך עליך שתצליח גם כאן.


רעיונות:
1. להתבסס על המפה של רכבת ישראל (ואולי גם קצת לשפר אותה..). שם כבר יש הפרדה בין קווים שונים, כך שניתן לצבוע את אותו קטע בצבעים שונים.
2. אפשר להתעלם מקטעים עם נסיעות בודדות ליום (מהסיבה הזאת ראיתי חשיבות לציין גם את מספר הנסיעות). זה יפשט את העבודה. יוצא מהכלל הזה הוא קו הלילה, שמופיע גם במפת רכבת ישראל בנפרד.
3. לאחד קטעים מקבילים שהמדד שלהם דומה (לדוגמה בית שמש-מלחה ובית שמש-גן החיות התנכי). לעומת זאת יש צורך להפריד בין קווים מקבילים עם מדדים שונים (לדוגמה ת"א ההגנה-משה דיין עם או בלי עצירות ביניים).
4. בכמה קטעים (בעיקר בקצה הקו) יש הבדל ניכר בין הכיוונים. הפתרון הוא ליצור שתי מפות לכיווני הנסיעה השונים. אפשר גם ליצור מפה שמציגה את האסימטריה בין הכיוונים.


יאללה לעבודה!
רעיונות טובים, אולם אני ממליץ להשתמש במפה
שאני הכנתי שלדעתי מעוצב יותר טוב מהמפה הרשמית...

אתה צריך את זה לפני 2016?
 

amit1270

New member
העיקר שתקדים את פרויקט החשמול


רעיונות טובים, אולם אני ממליץ להשתמש במפה
שאני הכנתי שלדעתי מעוצב יותר טוב מהמפה הרשמית...

אתה צריך את זה לפני 2016?
העיקר שתקדים את פרויקט החשמול
 

Ofekalef1

New member
השלב הבא - איסוף נתונים מהשטח

"מדד המהירות" של הרכבת - מחקר קטן שערכתי
ריפודים בלוחות הזמנים, נסיעות איטיות והמתנות ארוכות בתחנות - מי מגולשי הפורום ונוסעי הרכבת לא מכיר את התופעות הללו ואת הטענות בדבר איטיות מופרזת של הרכבת בקווים חדשים או בקטעים מסוימים (למשל בקו למודיעין).

כדי לברר אם יש אמת בטענות או שמדובר רק בתחושות של נוסעים מתוסכלים החלטתי לבדוק את הנושא בצורה רצינית וערכתי מחקר קטן שבו ניסיתי להשוות באופן אובייקטיבי את מהירות הרכבת בקטעי מסילה שונים ולתת לכל קטע ציון לפי מדד שיקבע האם הקטע מהיר או איטי. המדד צריך לקחת בחשבון גורמים כמו הזמן הדרוש לעצירה בתחנות ולהאצה וברור שאין דין קטע ארוך (חיפה-ת"א ישיר) כדין קטע קצר (ת"א השלום-ת"א מרכז). אבל על כך בהמשך. בינתיים התחלתי במלאכת איסוף הנתונים, כלומר המרחקים בין התחנות וזמני הנסיעה ביניהן. את המרחקים השגתי בעזרתו האדיבה של בועז שלנו ואת זמני הנסיעה לקחתי מאתר רכבת ישראל בדרך הרגילה והפשוטה של חיפוש קו ולוח זמנים. הזמנים במחקר הם אלה שהופיעו באתר הרכבת לימים שלישי ורביעי 21-22/1/2014, שהם ימי חול "רגילים" (לא ראשון או חמישי).

מכיוון שיש סוגים שונים של קווים יש צורך להבדיל בין קו ישיר, קו שמדלג על תחנות וקו מאסף שזמני הנסיעה בהם יכולים להיות שונים בתכלית ולהשפיע על מדד המהירות. לכן החלטתי להתייחס אך ורק לקטעים ללא עצירה של הרכבת לאורכם. לדוגמה: בין חיפה (חוף הכרמל) לתל אביב (אוניברסיטה) יש 3 סוגי רכבות: ישירות, כאלה שעוצרות בבנימינה וכאלה שעוצרות בעתלית ובבנימינה. הקו הישיר מורכב מקטע מסילה יחיד, הקו שעוצר בבנימינה מורכב משני קטעים וזה שכולל שתי עצירות מורכב מ-3 קטעים. בסך הכול קיבלנו 5 קטעים שונים: חיפה-ת"א, חיפה-בנימינה, בנימינה-ת"א, חיפר-עתלית ועתלית-בנימינה, כשכל קטע כזה זוכה להתייחסות נפרדת ונחשב ליחידה עצמאית. בסך הכול נמצאו 74 קטעים נסיעה שונים. חלקם משמשים קווי רכבת באופן סדיר ותדיר, חלקם נדירים למדי (נסיעות בודדות ליום, למשל קווי לילה). לדעתי מספר הנסיעות היומיות הוא פרט שאין להתעלם ממנו והוא זוכה להתייחסות. חלוקה נוספת היא לפי כיוון הנסיעה: צפון-דרום או דרום-צפון. לא תמיד זמני הנסיעה בכיוונים השונים זהים. כנ"ל לגבי מספר הנסיעות.

לצורך חישוב המהירות עבור כל קטע וכיוון חישבתי זמן נסיעה ממוצע השווה לסך כל זמני הנסיעה לאורך היום (מופיעים באתר תמיד בדקות שלמות) מחולק במספר הנסיעות היומיות. המהירות הממוצעת לקטע שווה לאורך הקטע לחלק לזמן הנסיעה הממוצע כפי שחוּשב.

עד כאן הסבר כללי על יצירת בסיס הנתונים. בטבלה המצורפת מפורטים קטעי הנסיעה השונים והפרטים הרלוונטיים: אורך הקטע, מספר נסיעות יומיות בכל כיוון, זמן נסיעה ממוצע בכל כיוון ומהירות ממוצעת בכל כיוון. בהודעות הבאות אפרט על ניתוח הנתונים ויצירת המדד. את ניתוח התוצאות אני משאיר לששת קוראיו הנאמנים של בועז ולכל מי שיש לו תובנה או שתיים לתרום.
השלב הבא - איסוף נתונים מהשטח
כמה דקות עומדים בכל תחנה באמת;
לאיזה תחנות רכבות מגיעות ברוב המקרים באיחור, או לפחות ברוב המקרים שבהן לא קרונועים נוסעים);
בכלל, שאלה כללית - מה יכול לגרום לעיכוב של רכבת?
 

amit1270

New member
זה כבר לא בתחום סמכותי...

השלב הבא - איסוף נתונים מהשטח
כמה דקות עומדים בכל תחנה באמת;
לאיזה תחנות רכבות מגיעות ברוב המקרים באיחור, או לפחות ברוב המקרים שבהן לא קרונועים נוסעים);
בכלל, שאלה כללית - מה יכול לגרום לעיכוב של רכבת?
זה כבר לא בתחום סמכותי...
אולי מישהו מ"פרויקט סרדין" ירים את הכפפה?
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה