התייחסות לרכבות לילה
בר"י שוררת אכזבה קשה מכמות הנוסעים ברכבות הלילה מב"ש לנתב"ג. שוחחתי בעניין זה עם בכיר ברכבת שנקב ב-15-20 נוסעים בממוצע לרכבת לילה, בעוד שהציפייה הייתה למספר גבוה בהרבה.
"עליך להבין", טען הבכיר, "שההפסד הכלכלי שגורמת תחנת דימונה, שאותה 'אוהבים' להזכיר בהקשר של חוסר כדאיות כלכלית, מתגמד לעומת ההפסד שנגרם עקב הפעלתן של רכבות הלילה". מדובר בתשלום משכורות לפקחים, נהגים, מאבטחים, הוצאות תאורה שמופעלת בתחנות, דלק (קו ארוך!) ועוד. "מהו שווי ההפסד?", ניסיתי לברר, "כמה מאות אלפי ₪ בחודש?". הרבה יותר, פסק האיש, והוסיף כי בניגוד לדברים שנכתבו כאן, "הפעלת רכבות הלילה אינה ממומנת ע"י רשות שדות התעופה". הרשות משתתפת בהוצאות התחזוקה של תחנת נתב"ג בלבד, פסק האיש שמתפקידו לדעת זאת.
כעת נחזור למנכ"ל הרכבת, שע"פ מה שהספקנו ללמוד ממנו האיש דוגל בניהול מבוסס פרמטרים כלכליים של הארגון, אף שהצהיר באוזנינו כי ישנן פעילויות מסוימות שבהן לא תמיד חובה להפעיל את השיקול הכלכלי. למיטב הערכתי, וזאת הערכה אישית בלבד, רכבות הלילה מב"ש גורמות למנכ"ל התחבטות קשה גם ביחס להמשך הפעלתן של הרכבות מבאר שבע ובוודאי-ובוודאי ביחס להפעלתן של רכבות לילה חדשות מנתב"ג.