שאלות ועידוד
לימי א'- ב'

wayToGo

New member
אימוני ארובי

בערב ואז יום למחרת בבוקר, מומלץ או שעדיף לוותר?

כי יוצא שאני מתאמנת תמיד בשבת בערב, ואז בראשון בבוקר יש לי משבצת זמן שתפורה בול למכון, הבעיה שעוברות 10 שעות בלבד בין הסיום להתחלה ואני מכריחה את עצמי לא ללכת במחשבה שזה לא טוב. האם זה נכון?

(אימון של שבת הוא לרוב האימון הטוב של השבוע, לרוב סוגרת באזור 13 קמ של ריצה (הרוב) והליכה)
 

khaleesi

New member
עם אירובי אין בעיה, בהנחה שאת מורגלת

להתאמן באופן קבוע לאורך זמן. הבעיה היא עם אנאירובי, שאז צריך לתת לשרירים לנוח.
 

wayToGo

New member
את בטוחה?

גם אם מדובר באימוני ריצה? אחרי ריצה של 10 קמ הגוף לא צריך איזשהי מנוחה?
או שאולי עדיף לגוון ואם בשבת בערב אני רצה, לעשות למשל אליפטיקל בבוקר?
 

khaleesi

New member
זה מה שידוע לי, אבל אין לי השכלה בנושא.

גיוון זה תמיד טוב...
 

shuttles

New member
אני חושבת שעליך לנוח

ריצה ארוכה (כל הכבוד לך!
) זוהי העמסה כבדה על שרירי הרגליים, על המפרקים, על העצמות. אלא אם כן את רצה 13 ק"מ 5 פעמים בשבוע, כלומר הרגליים שלך מזמן מורגלות לכך, חשוב מאוד לתת להן לנוח ולהשתקם.
אם את בוחרת לדווש על אליפטיקל ביום למחרת, אז אני חושבת שהעומס צריך להיות קל והזמן - קצר. כלומר - חימום בלבד.
את אימון המשקולות כדאי לחלק בין שני הימים או לבצע באחד מהימים האלו, בעדיפות ליום השני, כדי לשמור כוחות וכך לעשות את האימון שלך ליעיל יותר.
 

wayToGo

New member
אאמץ

תודה רבה, האמת שבגלל שאני מתאמנת בשבת וגם בשני, נראה לי באמת פשוט אשאיר את ראשון כמנוחה,
סתם רציתי לוודא את הענין, כי המשבצת מכון הזו קורצת לי ממש - אנצל את הזמן הזה לדברים אחרים!
 
הצילו! תקופת מבחנים!


אני יודעת שבטח השאלה הזאת נשאלת מלא לפני התקופה הארורה הזאת..
אני לא אוהבת לנשנש תוך כדי למידה כי זה מפריע לי להתרכז אבל אחרי שעות של חרישה בא לי לנחם את עצמי באוכל בתחושה ש- "מגיע לי -אני מסכנה -אני כל היום לומדת- אני לא יודעת כלום"

יש טיפים לאיך לעבור את התקופה הזאת בלי קילו-שניים נוספים?...
 
מצטרפת לשאלה.

אצלי הבעיה נעוצה בעיקר בעודף קפאין. אני שותה הרבה קפה באופן כללי, אבל בתקופת המבחנים זה עובר כל גבול. פשוט קשה לי מאד לשמור על ריכוז לאורך זמן, הקפה עוזר קצת. אני לא רוצה לקחת ריטלין.
עם הקפה כמובן מגיעים הדברים המתוקים בצד. בכלל יוצא שאני לא אוכלת כמעט וחיה על סוכר וקפאין. בעיה
 

softouch

New member
לדעתי (וזה תקף לכולם)

אצלך הבעייה נאוצצה בעיקר בבחירות *מודעות* לא טובות. כמו אצלי.
את בוחרת לשתות הרבה קפה באופן כללי, ואת בוחרת להתבסס עליו בתקופת מבחנים. אז קפה ממש לא מעלה ריכוז, הוא רק מעורר, וזה בעיקר נכון לאנשים שלא רגילים לקפה ולא שותים בכמויות. יש התרגלות לסטימולנטיים ותגובת פיצוי במח. בכל מקרה, קפאין גורם לשחרור הורמוני סטרס, ואי שקט, ממש להיפךמריכוז. מה שכן, אם עייפים, העוררות, מאפשרת המשך ביצועים ופעילות למידה או תנועה למשך יותר זמן. בכל אופן, קפה טוב לעיכוב עייפות כאשר מדובר בפעילות פיזית, פחות טוב לעייפות מנטלית.

ולגבי "אני לא רוצה לקחת ריטלין". ריטלין זה לא קסם ולא פתרון. אמור לקחת אותו רק מי שעבראבחון ובאמת סובל מהפרעת קשב וריכוז. זה לא איזה כדור פלא שמאפשר לשבת לחרוש יום שלם. אין שום דבר רע בזה כמו שקוזונום אמרה, אבל בתנאי שזה באמת מיועד לטיפול קבוע בהפרעת קשב וריכוז (add, adhd). אם העברת סמסטר והקשבת ולמדת ועשית שיעורים ובסתדרת במשך השנים בלעדיו, אין סיבה שזה לא יקרה גם בתקופת המבחנים האחרונה.
ההבדל העיקרי בתקופה הזו, היא תחושה של לחץ וחרדה, והרבה נגישות לאוכל וצורך לפיצוי רגשי על הלחץ\למידה מרובה.

אף בנאדם לא אמור לשבת ללמוד יום שלם או המון שעות ברצף, זו לא דרך התנהלות יעילה, וגם על ריטלין לא לומדים כך.
זו בחירה שלך לא לאכול כמעט אוכל נורמלי ולחיות על סוכר וקופאין. ואולי במידה מסויימת זה מאוד נח לחזור לדפוסים ישנים של פעם. תחשביעל זה.
כי בתקופת מבחנים, המצב לא שונה מתקופת לימודי הסמסטר. אפילו להיפך, יותר נוח וקל להתנהל תזונתית, את חוסכת זמן של נסיעות לאוניברסיטה ואוכל בחוץ. את יכולה לבחור ללמוד בבית, אצל החבר, בספריה לעומת הלימודים במהלך הסמסטר שעבדת תוך כדי נסיעות ללימודים ומטלות אחרות. יש לך הרבה יותר זמן לדאוג לעצמך,יותר מפעם, להכין לעצמך אוכל נורמלי, לדאוג לעצמך, לכל מה שאת רגילה וצריכה, ויותר מכך.את יודעת מצויין מה מתאים לך ואילו דברים את יכולה להכין לאכול שיהיו עדיין מזינים אך ידרשו מינימום זמן השקעה. זה לא כאילו שמישהי פה תפתח בהודעה של רעיונות לארוחות מהירות ובריאות ותחדש לך משהו. בתכלס, בואי נהיה כנים, זה לא באמת חדש לך
את יודעת את הכל, את כל התורה, אני בטוחה וסומכת עלייך. אחרי שנים של קריאת הודעות בפורום, והניסיון האישי שלך.
את רק צריכה לבחור לנהוג אחרת כלפי עצמך ולא לבחור בדרך העצלה, החולה, וה"נוחה" בלוותר על כל מה שהשגת על היום באימונים והשינוי התזונתי שלך, ע"י חזרה לדפוסים של פעם.
לא חייבים להגזים עם הקפה. הוא סתם משתן, מייבש, ואמנם מעורר, אבל רק כאשר נצרך במידה. ברגע שמגזימים בכמות מפתחים תלות, ואם מפסיקים מרגישים חסך וכאבי ראש לעיתים. לא חייבים לאכול משהו מתוק יחד עם זה. ואת תותחית בלבחור דברים שאת תופסת כבריאים או טובים לך. את תותחית בלא להכנע למתוק, אז לא ברור למה זה בכלל מכשול שאת מציינת כפוטנציאלי. אולי למישהו אחר, לא עבורך.

לא צריך לחרוש כל היום, עושים תוכנית עבודה יעילה, בוחרים מקום שהוא לא הבית אם זה הבית מקום בעייתי, מכינים אוכל מראש, מחלקים למידה לכל שעתיים והפסקונת של 20 דק' לאוכל ופיפי. בונים תוכנית לימודים כמו של יום לימודים, רק שאת המנהלת והמתכננת והמבצעת שלו. את לא צריכה מישהו אחר שיבוא ויאמר לך מה לעשות. גם באוני' את אדום לעצמך ובוחרת לאיזה שיעור להכנס ומתי לצאת להפסקה.

אני בספק שתעלי בתקופה הזאת קילו או שניים, יותר סביר שתרדי. וגם אם פוטנציאל כזה, הוא לא יזיק בעיני. והרי את תהליך מסה מתישהו צריכה להתחיל לא? בכל אופן, ברור לי שזה חשוב לך כן לשמור, אז בין לבין, בתקופת המבחנים, זה נהדר לדחוף לסדר היום, 3-5 פעם בשבוע ביקור במכון או הליכה בחוץ לכיף, ולדאוג לעצמך מבחינת תזונה ובחירות טובות, זה לא אמור לקחת יותר זמן מאשר לקח לך בתקופה שהיית במהלך הלימודים בסמסטר כאשר עבדת במהלך לכל הנסיעות+חבר+לימודים באוני', שיעורים...אם כבר להיפך, יקח פחות זמן לבזבז. כי את כבר מכירה את עצמך. מה מתאים לך, כמה זמן לוקח להכין כל דבר. מה את קונה ומה לא. ואיך להתנהל נכון מבחינת זמן- את יודעת הכי טוב איך לנהל את הזמן שלך ולתכנן את זה כי את מכירה את עצמך ומה סגנון העבודה שלך.

עצות בכללי, זה לחלק זמן ולבנות תוכנית ריאלית, ללמוד בספריה או אצל חבר או בית קפה, להכין אוכל מראש, לא להתבסס על סוכר וקופאין, לזכור שקפה סתם מייבש ומשתן ולא באמת תורם לריכוז, וסוכר סתם גורם לאי שקט ותנודות סוכר חדות ומקשה על הריכוז.
להעדיף ארוחות מזינות ולדאוג לעצמך מהבחינה הזאת, זה הדבר הכי טוב שאת יכולה לעשות בשביל עצמך כדי לצלוח את התקופה הזאת בגאווה. למה? כי כשאוכלים מזין למח, ולגוף, ולנפש, הרבה יותר טוב מרוכזים, מתפקדים, זוכרים,ישנים, מספיקים, פחות לחוצים. את מכירה היטב שיש להעדיף פחמימות מורכבות, חלבונים, פירות ומבושל, שומנים טובים וירקות, וכו'. לחיות על קפה וסוכר ומעט מידי אוכל יגרום רק לאי שקט, רעב שמושתק בדרכים לא בריאות, התעלמות מצרכי הגוף, מצב סטרס מושתק מעבר ללחץ המבחנים, אי שקט וחיטוט וגישוש תמידי אחר אוכל, וירידה במסת שריר. ולחלק יש נטייה להשלים חסכים אח"כ בזלילה של שטויות. לי למשל.


דיסקלייר- אני לוקחת ריטלין שנים אחרי אבחון ארוך אצל פסיכיאטר ילדים. אני שונאת שונאת לקחת את זה. וכל פעם עושה הפסקות ולוקחת כמה שפחות שיכולה במשך השבוע רק מתי שממש אין לי כבר ברירה. זה לא רק לתקופת מבחנים אלא להרבה דברים בסיסיים אחרים שמתקשה בהם ואני לא מקשיבה בשיעורים ולא מצליחה ללמוד תוך כדי סמסטר או לשבת לקרא או לכתוב ולעשות שיעורים....
 
תודה רבה על התגובה המושקעת


אני מסכימה בהרבה מאד ודברים וחייבת לציין שעזרת לי המון. יש הרבה דברים שציינת שהם פשוט נכונים ומדויקים ולא הבחנתי בהם.
 

Koszonom

New member
מבינה אותך.

גם אני לא אוהבת ללמוד ולאכול תוך כדי כי זה מסיח את דעתי.
אבל כשאני בבית ואני לומדת שעות על גבי שעות זה דווקא הזמן שאני אוכלת הכי מסודר, קודם כל מכינה לעצמי נגיד צהריים לכמה ימים כדי שייקח לי פחות זמן מהלימודים על בישולים וכו',
אני מקציבה לעצמי שעה להפסקת צהריים ואוכלת בנינוחות, שותה הרבה מים בזמן הלימודים (מאוד מרענן וגורם לי להרגיש טוב), אני קונה דברים טעימים לארוחת ערב ומפנקת את עצמי בארוחות טובות ובריאותיות, שאגב, גם מאוד מנחמות אותי



לגבי קפאין, כמו כל סם אחר, גם לקפאין אנחנו מפתחים תלות וגם התנגדות להשפעה המעוררת. לפני שנתיים הייתי שותה 8-10 כוסות קפה ביום, עכשיו אני שותה 2 גג וההשפעה היא כמעט אותה השפעה.
אם יש בעיה קלינית אמיתית של היפראקטיביות או חוסר יכולת להתרכז אני לא חושבת שיש שום דבר רע בלקחת ריטלין (כמובן במרשם ואחרי בדיקה אצל ניורולוג), אם זה סתם קצת קוצים בתחת, אני ממליצה להקפיד על תזונה מאוזנת בזמן השעות הארוכות של הלימודים, לא לאכול ממתקים ופחמימות פשוטות -דווקא- כי הן מקפיצות סוכר בדם ואומנם מצליחים להתרכז לחצי שעה ואז שוב הסוכר נופל ונהיים רדומים ולא מרוכזים. אם אוכלים נכון ובזמנים מסויימים ושותים מספיק, זה שומר על העירנות בצורה הרבה יותר אפקטיבית, מניסיון.
 

shuttles

New member
בנוסף לדברים הנפלאים שכתבה Koszonom

אני רק אומר, שאם התקופה אינה מאפשרת לעשות תכנונים, אם אותו קפאין וסוכרבאמת עוזרים, אז שבועיים-שלושה של קפאין מוגבר וסוכר מוגבר (כמובן בהיעדר בעיות בריאותיות רלוונטיות) - זה לא נורא. עוברים את התקופה, חוזרים לתזונה נכונה ומספקים לגוף את מה שהוא החסיר באותן שבועיים-שלושה.
אם אין בעיות רפואיות, אם ה"תזונה" (יותר נכון ה"תת-תזונה"
) עוזרת, אם התקופה היא קצרה (כשבועיים) ואם אחרי התקופה דואגים לגוף פי 3 ומחזירים לו את המרכיבים התזונתיים שלא קיבל, אז לא יקרה כלום.

רק אדגיש:
גם אני חושבת שתזונה נכונה, הפסקות יעילות ושתיית מים עוזרים ללמידה יעילה הרבה יותר מאשר קפאין וסוכר. אבל אם התקופה כבר התחילה, אין מצב לשינוי ההרגלים מהיר ויש שיפור בהרגשה בעזרת אותם "כלים מפוקפקים", אז לא ייגרם שום נזק בתקופה הזו. שיטות חדשות אפשר (וכדאי מאוד) לנסות בתקופת מבחנים הבאה.
 

shuttles

New member
באמת מגיע לך


אני חושבת שלושה דברים:
1. כל הכבוד לך שאת יודעת להתרכז בלימודים שלך, בלי להעסיק את עצמך "מהצד".
2. אפשר לנחם את עצמך אחרי לימודים מפרכים גם במסגרת של הקלוריות.
3. גם אם תעלי כחצי קילו בזמן תקופת המבחנים במחיר של למידה יעילה יותר (אני בספק שעם המודעות שלך את תצליחי להעלות 2 קילוגרמים), זה שווה את יכולת הריכוז שלך, את יכולת הלמידה שלך ואת הציונים שלך. את תורידי אותם תוך כשבועיים אחרי כן. אותם שבועיים, לדעתי, שווים את שיפור התחושה שלך בזמן התקופה הקשה.

שיהיה בהצלחה בלימודים!!!
 

yatusha

New member
כמה מוכר!


הטיפים שלי:

* להגביל את הקפה. כמעורר וכפרס להסתפק ב3 כוסות שמגיעות עם הפסקה בסיום של כל חזרה על החומר.

* נשנושי ירקות חתוכים ופינוקי פירות

* לא לחכות יותר מדי עם ארוחת הצהריים ולהיזכר בה רק כשרעבים ומותשים. לעשות הפסקה בשעה מסודרת ולנצל את הבישול לרענון

* שוקולד פרס מוגבל ולהימנע מ'אויבים' (ביסלי אויבי המושבע!)
 

Imagine25

New member
מכשיר כושר

לפני כמה חודשים קניתי מכשיר כושר שלא נגעתי בו, האמת.
רציתי לשאול אם מישהי מכירה או אפילו התאמנה במכשיר, ואם אתמיד באימונים, ייראה שינוי?
(מקווה שלא קניתי סתם
)
 
אני מציעה לך

אולי לשאול בפורום חדרי כושר או משהו כזה, בטח יש שם אנשים שמבינים קצת יותר במכשירים :)
 
למעלה