מהי מנהרת הרכבת הארוכה ביותר בישראל ?

מצב
הנושא נעול.
קיימת מנהרה תת קרקעית בין הר הצופים לגבעה הצרפתית

אין ספק שזה משהו שמצית את כל הקונספרטיבים
אני מדבר מהשארה בלבד, קודם כל קשה לי להאמין שהצנזורה תיתן לפרסם דברים בנושא, למרות שתמיד נותנים לפרסם חלקי דברים.
&nbsp
אני מאמין שזה מתחבר למתקן התת קרקעי שנמצא בהרי ירושלים, כמו שהבור בקריה מתחבר למתחם החירום בדיזינגוף סנטר, ולמקומות נוספים בעיר.
&nbsp
&nbsp
קיימת מנהרה תת קרקעית בין הר הצופים לגבעה הצרפתית
שהוקמה לפני 1967 או ליתר דיוק בשנת 1956 וניתן ללכת בה בזקיפות לאורך 4 ק"מ לפחות. היא מגיעה למקומות נוספים בעיר. על-פי הידוע לי קיימת גם מנהרה בין אזור גן הפעמון להר ציון שהוקמה בשנת 1947 לערך ושימשה מעבר חירום במקרה התקפה על מגיני הר ציון עד 67'.
המנהרה בהר הצופים משמשת כיום כמנהרת תשתיות.
 

נתנאל531

Well-known member
לגבי המנהרה בהר הצופים - ידוע לך שהיא קיימת לפני 67?

קיימת מנהרה תת קרקעית בין הר הצופים לגבעה הצרפתית
שהוקמה לפני 1967 או ליתר דיוק בשנת 1956 וניתן ללכת בה בזקיפות לאורך 4 ק"מ לפחות. היא מגיעה למקומות נוספים בעיר. על-פי הידוע לי קיימת גם מנהרה בין אזור גן הפעמון להר ציון שהוקמה בשנת 1947 לערך ושימשה מעבר חירום במקרה התקפה על מגיני הר ציון עד 67'.
המנהרה בהר הצופים משמשת כיום כמנהרת תשתיות.
לגבי המנהרה בהר הצופים - ידוע לך שהיא קיימת לפני 67?
איך בדיוק חפרו אותה במסלע הקשה של ירושלים (ובשקט!), בזמן שהירדנים שלטו שם, ולמה היא מגיעה רק עד הגבעה הצרפתית ולא עד סנהדריה? למי היא עוזרת בדיוק במרחק כזה? הרי גם הגבעה הצרפתית הייתה שטח ירדני בין 48 ל־67? האדמה באזור ברצועת עזה אידאלית לחפירת מנהרות (וגם לקריסתם, אם הם לא נעשות כהלכה), אך חפירת מנהרות באיזורים סלעיים דורשת מאמץ משמעותי (ע"ע מנהרות הקו החדש לירושלים...), באיזה ציוד יכלו להשתמש ב־56?
&nbsp
מה שאני מכיר הוא שסיפור 'המנהרות להר הצופים' היה דיסאינפורמציה ישראלית שבאה להסוות העברת אמצעי לחימה אסורים כשהם מוסלקים ברכבי השיירה הדו-שבועית להר, ושהובאו בהתגנבות לילית מהשטח הישראלי, דרך האזור הירדני. לפחות חלק מההתנגנבויות הליליות נכשלו והחוליות נסוגו חזרה, אך חלקם הצליחו להגיע ולהעביר ציוד צבאי להר הצופים. כדי להסוות פעולות אלו, הומצאו סיפורי אלף לילה ולילה על מנהרות דמיוניות המקשרות בין הר הצופים למערב העיר.
&nbsp
נצל"ש - מה היה מסלולו של קו 12 ההיסטורי בירושלים (שהגיע בקצה אחד לבית וגן)? האם היה כמו מסלול קו 23 (טרום רק"ל) שעבר במזרח העיר? מדוע הוא בוטל ב־1980? האם הוחלף על ידי קו אחר?
 
המנהרה בהר הצופים מוכרת לי אישית והייתי בתוכה כאשר הייתי

לגבי המנהרה בהר הצופים - ידוע לך שהיא קיימת לפני 67?
איך בדיוק חפרו אותה במסלע הקשה של ירושלים (ובשקט!), בזמן שהירדנים שלטו שם, ולמה היא מגיעה רק עד הגבעה הצרפתית ולא עד סנהדריה? למי היא עוזרת בדיוק במרחק כזה? הרי גם הגבעה הצרפתית הייתה שטח ירדני בין 48 ל־67? האדמה באזור ברצועת עזה אידאלית לחפירת מנהרות (וגם לקריסתם, אם הם לא נעשות כהלכה), אך חפירת מנהרות באיזורים סלעיים דורשת מאמץ משמעותי (ע"ע מנהרות הקו החדש לירושלים...), באיזה ציוד יכלו להשתמש ב־56?
&nbsp
מה שאני מכיר הוא שסיפור 'המנהרות להר הצופים' היה דיסאינפורמציה ישראלית שבאה להסוות העברת אמצעי לחימה אסורים כשהם מוסלקים ברכבי השיירה הדו-שבועית להר, ושהובאו בהתגנבות לילית מהשטח הישראלי, דרך האזור הירדני. לפחות חלק מההתנגנבויות הליליות נכשלו והחוליות נסוגו חזרה, אך חלקם הצליחו להגיע ולהעביר ציוד צבאי להר הצופים. כדי להסוות פעולות אלו, הומצאו סיפורי אלף לילה ולילה על מנהרות דמיוניות המקשרות בין הר הצופים למערב העיר.
&nbsp
נצל"ש - מה היה מסלולו של קו 12 ההיסטורי בירושלים (שהגיע בקצה אחד לבית וגן)? האם היה כמו מסלול קו 23 (טרום רק"ל) שעבר במזרח העיר? מדוע הוא בוטל ב־1980? האם הוחלף על ידי קו אחר?
המנהרה בהר הצופים מוכרת לי אישית והייתי בתוכה כאשר הייתי
סטודנט. אבא, ז"ל, היה בהר הצופים הנצור חודשים ארוכים במהלך 48' וסיפר לי כיצד חפרו אותה לאט לאט. לא הספיקו הרבה עד שפרצה המדינה. אח"כ נאלצו לצור את החפירות מסיבות ברורות. אני מכיר את פתח הכניסה אליה בהר. אני מכיר את פתח היציאה הראשון ממנה בגבעה הצרפתית. כאשר הייתי סטודנט, עבדתי גם במחלקת הביטחון של האוניברסיטה בתור מה שהיה קרוי "פטרול רזניק ה' ". כולם הכירו אותה בביטחון והיא בכלל מנהרה אזרחית לתשתיות אזרחיות כיום.
 
כמדומני שקו 12 בוטל בעקבות הפיגוע(ים) בו

לגבי המנהרה בהר הצופים - ידוע לך שהיא קיימת לפני 67?
איך בדיוק חפרו אותה במסלע הקשה של ירושלים (ובשקט!), בזמן שהירדנים שלטו שם, ולמה היא מגיעה רק עד הגבעה הצרפתית ולא עד סנהדריה? למי היא עוזרת בדיוק במרחק כזה? הרי גם הגבעה הצרפתית הייתה שטח ירדני בין 48 ל־67? האדמה באזור ברצועת עזה אידאלית לחפירת מנהרות (וגם לקריסתם, אם הם לא נעשות כהלכה), אך חפירת מנהרות באיזורים סלעיים דורשת מאמץ משמעותי (ע"ע מנהרות הקו החדש לירושלים...), באיזה ציוד יכלו להשתמש ב־56?
&nbsp
מה שאני מכיר הוא שסיפור 'המנהרות להר הצופים' היה דיסאינפורמציה ישראלית שבאה להסוות העברת אמצעי לחימה אסורים כשהם מוסלקים ברכבי השיירה הדו-שבועית להר, ושהובאו בהתגנבות לילית מהשטח הישראלי, דרך האזור הירדני. לפחות חלק מההתנגנבויות הליליות נכשלו והחוליות נסוגו חזרה, אך חלקם הצליחו להגיע ולהעביר ציוד צבאי להר הצופים. כדי להסוות פעולות אלו, הומצאו סיפורי אלף לילה ולילה על מנהרות דמיוניות המקשרות בין הר הצופים למערב העיר.
&nbsp
נצל"ש - מה היה מסלולו של קו 12 ההיסטורי בירושלים (שהגיע בקצה אחד לבית וגן)? האם היה כמו מסלול קו 23 (טרום רק"ל) שעבר במזרח העיר? מדוע הוא בוטל ב־1980? האם הוחלף על ידי קו אחר?
כמדומני שקו 12 בוטל בעקבות הפיגוע(ים) בו
שמעתי זאת מאדם בית וגני מבוגר, אך אעתיק לכאן מויקיפדיה;

הפיגוע בקו 12 הוא אירוע טרור שהתרחש ביום ה-2 ביוני 1978 (כ"ו באייר תשל"ח) בשכונת בית וגן בירושלים.

בצהרי יום שישי 2 ביוני 1978 עשה אוטובוס אגד בקו 12 את דרכו ברחובות ירושלים, לכיוון שכונת בית וגן. האוטובוס היה עמוס בנוסעים, בעיקר תלמידים ששבו מלימודיהם הביתה. בהגיע האוטובוס לשכונת בית וגן התפוצץ מטען חבלה שהניח מחבל על מדף התיקים מעל ראשי הנוסעים. באירוע נרצחו שישה נוסעים ונפצעו 19.

בין הרוגי הפיגוע היה אהרן מאיר אוירבך - בנו של הרב רפאל דוד אוירבך שהיה ראש ישיבת המקובלים שער השמים ואחיו של הרב שלמה זלמן אוירבך.

לזכר הרוגי הפיגוע הוקם ארגון חסד "חי"ל - חסד יד לששה".‏[1]

בנוסף לפיגוע זה, אירעו בשנים הסמוכות לו עוד 2 פיגועי מטען חבלה בקו 12 בהם היו פצועים בלבד‏[2], ואירוע נוסף בו זוהה ונוטרל מטען חבלה ללא פגע‏[3]. קו 12 עצמו בוטל בשנת 1980, ומספרו נשמר ולא ניתן לקו אחר עד סביב שנת 2000, אז ניתן מספר הקו לקו נסיעה בדרום העיר.

נ.ב. הנושא עלה פה בעבר וכמדומני שאביתר הרחיב בו.
 
מידע על פיגוע קו 12:

כמדומני שקו 12 בוטל בעקבות הפיגוע(ים) בו
שמעתי זאת מאדם בית וגני מבוגר, אך אעתיק לכאן מויקיפדיה;

הפיגוע בקו 12 הוא אירוע טרור שהתרחש ביום ה-2 ביוני 1978 (כ"ו באייר תשל"ח) בשכונת בית וגן בירושלים.

בצהרי יום שישי 2 ביוני 1978 עשה אוטובוס אגד בקו 12 את דרכו ברחובות ירושלים, לכיוון שכונת בית וגן. האוטובוס היה עמוס בנוסעים, בעיקר תלמידים ששבו מלימודיהם הביתה. בהגיע האוטובוס לשכונת בית וגן התפוצץ מטען חבלה שהניח מחבל על מדף התיקים מעל ראשי הנוסעים. באירוע נרצחו שישה נוסעים ונפצעו 19.

בין הרוגי הפיגוע היה אהרן מאיר אוירבך - בנו של הרב רפאל דוד אוירבך שהיה ראש ישיבת המקובלים שער השמים ואחיו של הרב שלמה זלמן אוירבך.

לזכר הרוגי הפיגוע הוקם ארגון חסד "חי"ל - חסד יד לששה".‏[1]

בנוסף לפיגוע זה, אירעו בשנים הסמוכות לו עוד 2 פיגועי מטען חבלה בקו 12 בהם היו פצועים בלבד‏[2], ואירוע נוסף בו זוהה ונוטרל מטען חבלה ללא פגע‏[3]. קו 12 עצמו בוטל בשנת 1980, ומספרו נשמר ולא ניתן לקו אחר עד סביב שנת 2000, אז ניתן מספר הקו לקו נסיעה בדרום העיר.

נ.ב. הנושא עלה פה בעבר וכמדומני שאביתר הרחיב בו.
מידע על פיגוע קו 12:
פיגוע באוטובוס "אגד" בקו 12, רחוב הפסגה, שכונת בית-וגן, ירושלים (פיצוץ מטען חבלה ראשון).[1]
02.06.1978
13:30 ±
כ"ו אייר תשל"ח, יום שישי
LEYLAND ROYAL TIGER Mk-2, "הארגז"
מס' רישוי האוטובוס ומס' פנימי באגד ירושלים: 666-429, (79434), "אגד"
[2]

[1] נהג האוטובוס: ציון ענבים. בפיגוע זה נהרגו 6 נוסעים ו- 19 אחרים נפצעו.
שמות הרוגי הפיגוע:
אהרן מאיר אויערבך, ז"ל.
תמר גוטל, ז"ל.
רוחמה גרוסברג, ז"ל.
אליהו למברגר, ז"ל.
ריצ'ארד, ז"ל. פישמן
אריה יוסף שינפלד, ז"ל.
[2] אוטובוס זה השתייך לקואופרטיב "המקשר" בירושלים עד לאיחוד עם "אגד" ביום 01.01.1967.
למי שאינו יודע: ציון ענבים עזב את אגד לאחר הפיגוע ופתח את סטקיית שיפודי הגפן ברחוב אגריפס. הוא אדם מדהים !
 

נתנאל531

Well-known member
השאלה שלי היא בגלל ויקיפדיה...

כמדומני שקו 12 בוטל בעקבות הפיגוע(ים) בו
שמעתי זאת מאדם בית וגני מבוגר, אך אעתיק לכאן מויקיפדיה;

הפיגוע בקו 12 הוא אירוע טרור שהתרחש ביום ה-2 ביוני 1978 (כ"ו באייר תשל"ח) בשכונת בית וגן בירושלים.

בצהרי יום שישי 2 ביוני 1978 עשה אוטובוס אגד בקו 12 את דרכו ברחובות ירושלים, לכיוון שכונת בית וגן. האוטובוס היה עמוס בנוסעים, בעיקר תלמידים ששבו מלימודיהם הביתה. בהגיע האוטובוס לשכונת בית וגן התפוצץ מטען חבלה שהניח מחבל על מדף התיקים מעל ראשי הנוסעים. באירוע נרצחו שישה נוסעים ונפצעו 19.

בין הרוגי הפיגוע היה אהרן מאיר אוירבך - בנו של הרב רפאל דוד אוירבך שהיה ראש ישיבת המקובלים שער השמים ואחיו של הרב שלמה זלמן אוירבך.

לזכר הרוגי הפיגוע הוקם ארגון חסד "חי"ל - חסד יד לששה".‏[1]

בנוסף לפיגוע זה, אירעו בשנים הסמוכות לו עוד 2 פיגועי מטען חבלה בקו 12 בהם היו פצועים בלבד‏[2], ואירוע נוסף בו זוהה ונוטרל מטען חבלה ללא פגע‏[3]. קו 12 עצמו בוטל בשנת 1980, ומספרו נשמר ולא ניתן לקו אחר עד סביב שנת 2000, אז ניתן מספר הקו לקו נסיעה בדרום העיר.

נ.ב. הנושא עלה פה בעבר וכמדומני שאביתר הרחיב בו.
השאלה שלי היא בגלל ויקיפדיה...
משעשע קצת שאתה מצטט חלקים מהערך, שחלקם נכתבו על ידי...
 
יש לי עוד הרבה מידע כתוב על האוטובוס שהיה מעורב

השאלה שלי היא בגלל ויקיפדיה...
משעשע קצת שאתה מצטט חלקים מהערך, שחלקם נכתבו על ידי...
יש לי עוד הרבה מידע כתוב על האוטובוס שהיה מעורב
בפיגוע הזה, לפרטי פרטים כי לא נעים לומר אבל מה שעניין אותי בארוע היה מה קרה לאוטובוס.....(אני חובב אוטובוסים, לא אנשים).
בעבר אף פרסמתי תמונה של 666-429 בירושלים, כמה שנים טובות לאחר הפיגוע. הוא שוקם במוסך קרית-משה בעבודת נמלים. חזיתו הוחלפה וכן חלקים רבים מחלקו האחורי.
 

נתנאל531

Well-known member
יש לך מידע גם על מסלול הקו, וסיבת ביטולו?

יש לי עוד הרבה מידע כתוב על האוטובוס שהיה מעורב
בפיגוע הזה, לפרטי פרטים כי לא נעים לומר אבל מה שעניין אותי בארוע היה מה קרה לאוטובוס.....(אני חובב אוטובוסים, לא אנשים).
בעבר אף פרסמתי תמונה של 666-429 בירושלים, כמה שנים טובות לאחר הפיגוע. הוא שוקם במוסך קרית-משה בעבודת נמלים. חזיתו הוחלפה וכן חלקים רבים מחלקו האחורי.
יש לך מידע גם על מסלול הקו, וסיבת ביטולו?
 

נתנאל531

Well-known member
לגבי הר ציון

קיימת מנהרה תת קרקעית בין הר הצופים לגבעה הצרפתית
שהוקמה לפני 1967 או ליתר דיוק בשנת 1956 וניתן ללכת בה בזקיפות לאורך 4 ק"מ לפחות. היא מגיעה למקומות נוספים בעיר. על-פי הידוע לי קיימת גם מנהרה בין אזור גן הפעמון להר ציון שהוקמה בשנת 1947 לערך ושימשה מעבר חירום במקרה התקפה על מגיני הר ציון עד 67'.
המנהרה בהר הצופים משמשת כיום כמנהרת תשתיות.
לגבי הר ציון
בין 48 ל־67 נשמר בסודיות הרכבל שהיה מוכן לשימוש מדרך חברון להר ציון (מעל גיא בין הינום), ובנוסף היה ציר מסוים שבו פעל כח של חטיבת ירושלים שהתקדם לכיוון הר ציון בראשית מלחמת ששת הימים, ונשמר בסודיות ממלחמת העצמאות. מנהרה להר ציון נשמעת כמו דבר דמיוני (איך בדיוק היא חוצה את גיא-בין-הינום העמוק המפריד בין אזור משכנות שאננים / דרך חברון להר ציון?).
 
מנהרת הר ציון הוקמה לצד ציר הכביש הידוע

לגבי הר ציון
בין 48 ל־67 נשמר בסודיות הרכבל שהיה מוכן לשימוש מדרך חברון להר ציון (מעל גיא בין הינום), ובנוסף היה ציר מסוים שבו פעל כח של חטיבת ירושלים שהתקדם לכיוון הר ציון בראשית מלחמת ששת הימים, ונשמר בסודיות ממלחמת העצמאות. מנהרה להר ציון נשמעת כמו דבר דמיוני (איך בדיוק היא חוצה את גיא-בין-הינום העמוק המפריד בין אזור משכנות שאננים / דרך חברון להר ציון?).
מנהרת הר ציון הוקמה לצד ציר הכביש הידוע
והיא אחד מהסודות הכי לא סודיים שיש. גם הירדנים השקיפו על הקמתה וידעו עליה. יש בירושלים עוד מנהרות ובהזדמנות נדון בהן. רובן נבנו לפני 1967 וחלקן במצב פעיל עד ימינו. על מנהרת הר ציון ידוע לי מחברו של אבא, ז"ל, דני בן יעקב, ז"ל שהיה עם אבי חברו הטוב ביותר של יהודה ארבל, ז"ל, מפקד הש.ב בירושלים עד 1970 ואח"כ כיהן כמנכ"ל מלון פלאזה בגן העיר במשך מספר שנים. ב-78' כאשר הייתי תיכוניסט, הייתי בחופש הגדול נער שליחויות של ארבל, שאגב למד עם אבי בתיכון באותה כתה בעיר טמישווארה על גבול רומניה/הונגריה. הם למדו ודיברו בשפה הגרמנית שהיתה נהוגה אז בטרנסיליבניה. המקור שלהם הוא מגרמניה מהערים פרנקפורט ודיסלדורף. המקור של משפחתי מדורי דורות הוא מהעיר פרנקפורט.
בירושלים למעלה מ- 10 מנהרות. בהזדמנות נדון בהן. זה לא הזמן המתאים כי אני עסוק מאוד בבדיקת מבחנים ובהכנות לבגרויות. תזכיר לי בקייץ.
 

amit1270

New member
המנהרה עברה לאורך הסכר של בריכת הסולטן שעליו עובר הכביש.

לגבי הר ציון
בין 48 ל־67 נשמר בסודיות הרכבל שהיה מוכן לשימוש מדרך חברון להר ציון (מעל גיא בין הינום), ובנוסף היה ציר מסוים שבו פעל כח של חטיבת ירושלים שהתקדם לכיוון הר ציון בראשית מלחמת ששת הימים, ונשמר בסודיות ממלחמת העצמאות. מנהרה להר ציון נשמעת כמו דבר דמיוני (איך בדיוק היא חוצה את גיא-בין-הינום העמוק המפריד בין אזור משכנות שאננים / דרך חברון להר ציון?).
המנהרה עברה לאורך הסכר של בריכת הסולטן שעליו עובר הכביש.
והסתיימה, ככל הידוע לי, באחד מבתי ימין משה. עד היום אפשר לראות שרידים מהמנהרה בתחילת העלייה להר ציון מהסינמטק ובריכת הסולטן. סוג של cut&cover...
 
בדיוק כך !
סוף-סוף כתבת משהו נכון לשבוע זה...


המנהרה עברה לאורך הסכר של בריכת הסולטן שעליו עובר הכביש.
והסתיימה, ככל הידוע לי, באחד מבתי ימין משה. עד היום אפשר לראות שרידים מהמנהרה בתחילת העלייה להר ציון מהסינמטק ובריכת הסולטן. סוג של cut&cover...
בדיוק כך !
סוף-סוף כתבת משהו נכון לשבוע זה...
 

Ccyclist

Well-known member
הנה ההשוואה הבלתי נמנעת: נהרות וביובים בלונדון ורכבת הדואר.

אם יש מנהרות ללא מיפוי אני מוכן ליצור מפות.
הנה ההשוואה הבלתי נמנעת: נהרות וביובים בלונדון ורכבת הדואר.
&nbsp
http://mappinglondon.co.uk/wp-content/uploads/2011/08/London_lost_rivers_beck.jpg
&nbsp
זו מפה שנמצאת ברשת כבר שנים, המקרא די ברור והקו הצפוני נמצא במפה למטרות התמצאות.
&nbsp
אם חלק מהמנהרות הירושלמיות לא ממופות אשמח ליצור משהו מבוסס תיאורים, לשלוח טיוטות במסר וכו'. כמובן שאני מציע רק לעבוד על מה שמותר לפרסם.
 
אני יודע על כמה כאלה, אך לא מכיר את התוואי שלהן במלואו.

אם יש מנהרות ללא מיפוי אני מוכן ליצור מפות.
אני יודע על כמה כאלה, אך לא מכיר את התוואי שלהן במלואו.
יתכן שבעירייה יש מפות או אולי בשרותי החירום. רובן מנהרות תשתית או חירום. בתל-אביב יש עיר שלמה של מנהרות ביוב מתחת לעיר, כמו בפולין ובגרמניה.
 

Ccyclist

Well-known member
אפשר ליצור ייצוג חלקי והערכות.

אני יודע על כמה כאלה, אך לא מכיר את התוואי שלהן במלואו.
יתכן שבעירייה יש מפות או אולי בשרותי החירום. רובן מנהרות תשתית או חירום. בתל-אביב יש עיר שלמה של מנהרות ביוב מתחת לעיר, כמו בפולין ובגרמניה.
אפשר ליצור ייצוג חלקי והערכות.
1 - אם התוצאה תהיה דיאגרמה הסימון לא יהיה מדוייק ואז נשאר רק לחבר נקודות ידועות על התוואי.
&nbsp
2 - אם יש "המשך" שאין לו אישור ב100% אפשר לייצג אותו מקוווקוו או חלול, ואם אין להמשך נקודת סיום וודאית ניתן לסמן חץ וסימן שאלה בנקודת הקצה הוודאית האחרונה.
&nbsp
יש משהו מעניין בצד הנסתר (והמותר בפרסום) של מקום שאתה כביכול מכיר. כמו כן הייתי מוסיף למפה את מסילת ה2 רגל וקו הרכבת ההיסטורי ואולי גם את הרק"ל לאוריינטציה.
 
יש מנהרה צרה המתחילה בקברי הסנהדרין ומסתיימת באזור

אפשר ליצור ייצוג חלקי והערכות.
1 - אם התוצאה תהיה דיאגרמה הסימון לא יהיה מדוייק ואז נשאר רק לחבר נקודות ידועות על התוואי.
&nbsp
2 - אם יש "המשך" שאין לו אישור ב100% אפשר לייצג אותו מקוווקוו או חלול, ואם אין להמשך נקודת סיום וודאית ניתן לסמן חץ וסימן שאלה בנקודת הקצה הוודאית האחרונה.
&nbsp
יש משהו מעניין בצד הנסתר (והמותר בפרסום) של מקום שאתה כביכול מכיר. כמו כן הייתי מוסיף למפה את מסילת ה2 רגל וקו הרכבת ההיסטורי ואולי גם את הרק"ל לאוריינטציה.
יש מנהרה צרה המתחילה בקברי הסנהדרין ומסתיימת באזור
מנדלבאום. לא ידוע לי התוואי שלה. אני מכיר את נקודת ההתחלה ואת נקודת הסיום. אני מניח שהיא נחפרה בשנות ה-50 או ה-60.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה