בקשר למשפט האחרון שרשמת יכולות להיות מספר
זמן הנסיעה מהקריות לת"א הוארך משמעותית
כיום הנסיעה ברכבות הישירות מקרית מוצקין לת"א השלום נמשכת 72 דקות ובלו"ז החדש 83 דקות . רוב התוספת קשורה לריפודים ענקיים של זמני הנסיעה ברכבת הישירה מקרית מוצקין ועד חוף הכרמל. אז נכון שהוסיפו עצירה מתבקשת בלב המפרץ אבל ניתן לקזז אותה ויותר מכך עם דילוג על חיפה מרכז השמונה ובת גלים. חשוב לציין שבשעות העומס יש מיד אחרי הרכבת הישירה, רכבת מהירה שעוצרת בבנימינה, אין שום הגיון ששתי הרכבות תעצורנה זו אחר זו בכל תחנות חיפה. ש"המהירה"תעצור בכל התחנות, אך שהישירה תדלג ישירות מחוף הכרמל ללב המפרץ. מטרת הרכבת הישירה היא לקרב את הפריפריה למרכז ולא לשמש רכבת פרברית מחיפה לנהריה.
בקשר למשפט האחרון שרשמת יכולות להיות מספר
גישות, והשאלה היא על איזה קטע נסיעה חלה הישירות.
יש למשל כותבים בפורום שלפי גישתם בין נהריה לחיפה צריכות להיות בכלל רק רכבות פרבריות ואז כל נסיעה ממקום צפונית לחיפה למקום דרומית לחיפה תצריך החלפה בחיפה.
לפי הגישה הזו, גם אם הקטעים מחוברים לרכבת אחת, למעשה הקטע בין נהריה לחיפה הוא פרברי ורק הקטע בין חיפה לתל אביב הוא ישיר או מהיר.
לרכבת שאתה קורא "ישירה" הוסיפו לא רק את תחנת לב המפרץ אלא גם את תחנת קרית חיים (שאותה הורידו מהרכבות, להן אתה קורא "מהירות" הנוסעות מנהריה או מקרית מוצקין למודיעין).
על השאלה איזה קו צריך, אם בכלל, לשרת את תחנת קרית חיים, כמו גם את תחנות חיפה מרכז וחיפה בת גלים, יכולות להיות תשובות שונות.
השאלה היא מה צריך להיות מספר הרכבות הפרבריות בין נהריה לחיפה. ברור שהוא צריך להיות יותר מ-2 בשעות השיא. מכיוון שאחת הרכבות הפרבריות מתחילה בעכו ולא בנהריה, על מנת שיהיו 3 רכבות פרבריות בין נהריה לחיפה יש צורך ששתי הבינעירוניות יהיו פרבריות עד חיפה.
מקרית מוצקין יש בשעות השיא 5 רכבות, 3 מתוכן בינעירוניות. לשתיים שמתחילות בנהריה יש הצדקה להיות פרבריות עד חיפה מהסיבה שציינתי קודם. אז נותרה זו שמתחילה בקרית מוצקין, אבל דווקא זו שמתחילה בקרית מוצקין עוצרת בעתלית ובבנימינה, כך שהיא בכל מקרה לא תהיה ישירה ולטובת הקשר בין חיפה לעתלית ובנימינה יש הצדקה שתעצור בכל תחנות חיפה.
אפשר לשחק עם הקומבינציות, אבל כל עוד אין הפרדה מוחלטת ברכבת ישראל בין שירות בינעירוני לשירות פרברי, כל קומבינציה היא סוג של פשרה.
ואם וכאשר תהיה הפרדה, אז ייתכן שבין קרית מוצקין לת"א לא תהיה כלל רכבת ישירה.
בעיה דומה קיימת בקו שדרות/אשקלון/ראשל"צ משה דיין-ת"א/הוד השרון שמשמש גם בתפקיד בינעירוני "מהיר" וגם בתפקיד פרברי וגם שם יש סידור שהוא פשרה, פשרה שפוגעת בתחנת יבנה מערב ובתחנות בת-ים ובשעות השפל גם בתחנות אשדוד, אשקלון ושדרות שאין להן רכבת מהירה לת"א אלא רכבת פרברית בין ראשון לציון, בת-ים וחולון לבין תל אביב והלאה.
וגם בקו באר שבע - תל אביב/חיפה/נהריה שמבחינת הבאר שבעים רצוי שיהיה ישיר לחלוטין עד תל אביב ללא עצירות בקרית גת או בלהבים למשל.