Carl Zeiss 135 mm Apo Sonnar f/2 Zf.2 (מתלבט)

  • פותח הנושא e zi
  • פורסם בתאריך

sagiKor

New member
אגב

סתם אנקדוטה,
העדשה הזאת (וכל עדשת צייס לניקון) היא צייס כמו שעדשות פנסוניק הן לייקה.
אלו עדשות שמיוצרות ביפן ולא בגרמניה, הן מיוצרות ע"י קוסינה.

היסטורית מדובר בפס יצור של שיתוף פעולה בין צייס לקונטקס (ראה את העדשה שרביב קנה לא מזמן) ולאחר סגירת קונטקס, קוסינה קנו את פס היצור והחליפו את הביונט של קונטקס בביונט של ניקון ואחר כך של עוד יצרנים (כמו סוני למשל).
הן בנויות טוב, האיכות האופטית טובה, הנוסחה האופטית היא של צייס אבל זה לא צייס גרמניה.
לדעתי המחיר מעט גבוה מדי.
לשם השוואה, ללייקה יש עדשות שיוצרו בקנדה, הן זולות משמעותית מהמקבילות הגרמניות.
 

ravivme

New member
אני לא חושב שמישהו פה יכול באמת לעזור לך

אתה במצב של "נורא מתחשק לי", אבל אתה עצמך אומר שאתה לא באמת צריך אותה, וברור לגמרי שהמחיר אסטרונומי, ונוסף על זה היא ידנית וקשה לפקס איתה ב- DSLR.
אז חוזרים למשהו נורא אישי שאין לו כל קשר לרציונאליות.
מתחשק לך ?
יש לך כסף ?
האישה לא תתעצבן ?
לך על זה. מקסימום תמכור.
לחילופין, תישן על זה חודש ואולי החשק יעבור.
 

e zi

New member
המחיר סביר. אני פשוט לא יודע מה התמורה! ...?

האם התמונות שיצאו עם העדשה הזו יהיו עם feel ממש אחר מהתמונות שאצלם עם הניקון 70-200/4 על 135 ???
 
בדקת אופציה של השכרה?

אגב, מה אתה מתכוון לצלם עם אורך המוקד הזה?

לי לא יוצא לצלם בכלל עם אורך המוקד הזה.
 

e zi

New member
תמונות כאלה למשל:

כאן ברזולוציה גבוהה-יותר
(צילמתי את זה עם הטמרון 150-600 על 150 כי היא הייתה מורכבת לי על המצלמה והתעצלתי להחליף לניקון 70-200)

 

e zi

New member
או כאלה:

כאן ברזולוציה גבוהה-יותר
(צילמתי את זה עם הניקון 50 אבל היא התמונה לוקחת רק 2000 פיקסלים מתוך 7000 כלומר נכון-יותר היה לצלם עם אורך מוקד מעל פי-3, ואם הייתי מצלם עם 135 הייתי יכול להסתפק בקרופ מינימלי)

 

e zi

New member
אני צריך להוריד מהתמונה (בפוטושופ) את הטקסט הזה:



 

steiff

New member
עדשה אחרת לא תעשה את ההבדל.

התמונה הראשונה משעממת.
בתמונה השניה הבעיה אינה חדות או קונטרסט אלא אובייקטים כהים על רקע בהיר.

עדשה חדשה לא תשפר את התמונות הללו. את התמונה השניה אפשר לשפר בעיבוד שיבהיר את החלקים הכהים. עניין של חיישן ומעבד. לא של עדשה.
 

ravivme

New member
אני לא מאמין שתרגיש בהבדל בתמונות מהסוג הזה

הייחודיות של צייס היא במיקרוקונטרסט, בבוקה, במעברים בין אור לצל, בקונטרסט.
כל אלה ישפיעו הרבה יותר בצילום פורטרטים, שזה היעוד האמיתי של העדשה הזו.
בצילומי טלה מהסוג שהעלית האופי שלה לא יבלוט החוצה.
 

ravivme

New member
מכיוון שאין פה לאף אחד את העדשה המדוברת

ובנוסף, אופי שאהוב על ידי אדם א' שנוא על אדם ב', זה עניין של טעם.
לכן אתה לבד עם הבעיה הזו.
תסתכל על תמונות ברשת. הרבה תמונות.
תקרא ביקורות וחוות דעת וגם השוואות לעדשות אחרות אם תמצא.
רק אז תדע אם העדשה המסויימת הזו מספקת את האופי שאתה מחפש.
זה בדיוק מה שעשיתי לאחרונה עם ה- Planar 50/1.7.
אין קיצורי דרך.
 

ravivme

New member
אגב, לקנון יש עדשה מקבילה מצויינת

לטעמי אחת הטובות שלהם - Canon 135 F2 L.
עדשה עם צבעים נפלאים ויכולת מצויינת להפריד את האובייקט מהרקע.
היא עולה פחות מהצייס ויש לה אוטופוקוס כמובן.
בנויה היטב כראוי לעדשות מסדרה L.
היא תעבוד על סוני A7RII עם מתאם מטאבונז וגם עם MC-11. ראה דוגמה למהירות אוטופוקוס ברשת.
 

ravivme

New member
שכחתי לציין

שעל גוף סוני מתקדם אתה גם נהנה ממייצב תמונה.
בקיצור, זה יותר פרקטי מהצייס הזו.
 

e zi

New member
צריך לקבל החלטה

הסקירה הזו מאוד יסודית.
ב- עמוד 5 וב- עמוד 6 משווים אותה לסאמיאנג ולניקון DC.
נראה, שמבחינות מסויימות הסאמיאנג, ב- 1/3 מחיר, עדיפה אופטית.
חשבתי Zeiss ועוד APO ..עקרונית Otus
(אני זומם עליה תקופה ארוכה. חדשה עולה 1500$. יד-2, כרגע, 4900ש"ח).
 

steiff

New member
עדיפות למה?

מדד החדות של dxo הוא נגזרת של רזולוציית החיישן מול מידת הנזק (עיוות) שהעדשה גורמת לתמונה.
מאחר והחיישן המפורט ביותר שיש לניקון להציע היום הוא 36 מ׳פ, הערך המירבי התיאורטי שניתן להגיע אליו הוא 36, בעוד בחיישן 42 המ׳פ במצלמה הזו של סוני הערך המירבי התיאורטי הוא 42.

אם אתה מחפש פירוט מירבי, חיישן מפורט יאפשר, עם אופטיקה מושלמת, יותר פרטים שימושיים.

בתיאוריה לא מן הנמנע שאם תרכיב עדשה של יצרן אחר מול החיישן של סוני תקבל תוצאות דומות. מעשית dxo לא כל כך מבצעים בדיקות כאלו בשל חוסר התוחלת בביצוען.

מדד זה כמובן משמעותי בתנאים בהם הפוקוס בדיוק במקום ויהיה רלוונטי רק לפרטים שנמצאים בדיוק בפוקוס.
מרגע שהאובייקט לא בפוקוס ממילא אין משמעות לחדות ויש משמעות לבוקה. בוקה לא נמדד בפיקסלים וגם לא ממש מושפע לטובה או לרעה מרזולוציה החיישן.

אם אתה מחפש ציוד לצורך ביצוע רפרודוקציה של תמונה במוזיאון, כאשר אתה ממקם את המצלמה בדיוק מול התמונה כך שכולה בדיוק בפוקוס, אזי כנראה שהחיישן של סוני יאפשר לקבל יותר פרטים.
לשימושים אחרים - היבטי תפעול עשויים להיות משמעותיים יותר מאשר רזולוציה ומידת העיוות שעדשה מכניסה.

תפעול - זה עניין של ארגונומיה, משקל, מהירויות וחיבור בין העין לבין המצלמה-תוצר. צריך לבחון היטב את חוכמת ההמון כדי להבין איפה נמצאות העדיפויות.
 

e zi

New member
ה-50מ"מ של ניקון AF-S נמדדה 20מ"פ. חיישן מפורט יותר לא יעזור

ה-55מ"מ של צייז נמדדה 40מ"פ. כמו עדשות פריים אחרות (אורכי-מוקד 24מ"מ עד 200מ"מ) של ניקון, נראה שהתיכנון שלהן הוא עוד מהתקופה של מצלמות 20-24מ"פ. אני לא מצליח לחשוב על סיבה אחרת. חשוב או לא-חשוב, נראה שזו המציאות.

אפילו בלינק שנתתי (בעמוד 6) תמונה אמיתית, השוואה בין הצייז APO לבין הניקון DC המהוללת, שתיהן 135מ"מ. קרופ 100%:

 

steiff

New member
באופן לגמרי לא מפתיע...

אותה עדשה על חיישן מפורט יותר מציגה רזולוציה גבוהה יותר. בדוק בעצמך.
צריך לדעת לקרוא לא רק את הנתונים אלא גם להבין את משמעותם ולתת את מידת החשיבות המתאימה לכל פרמטר שנמדד.

135DC ה״מהוללת״ היא עדשה לשמושים ספציפיים בהם נדרשת שליטה במידת הטשטוש של הפרטים שאינם בפוקוס. אם רצית להוכיח בדוגמה שהבאת שעדשת 135 מ׳מ של צייס מציגה יותר פרטים מאשר 135DC - אני לא בטוח שהדוגמה שהצגת כל כך טובה... מידה מסויימת של רכות בתמונות פורטריט היא דווקא תכונה נחוצה ומועילה. התמונה ה״חדה״ מציגה את הטופוגרפיה הטרשית של עור פני הדוגמנית בעוד התמונה הרכה מציגה את תווי פניה בלי להיכנס למקומות שלא כדאי להיכנס אליהם.

השאיפה לחדות מירבית ורזלוציה מירבית מתאימה לצילום מדעי או רפרודוקציות. בין זה לבין קומפוזיציה מוצלחת אין בהכרח קשר. למעשה - נהפוך הוא... המציאות מראה לנו פעם אחר פעם שלא רק שציוד משוכלל לא משפר את איכות הקומפוזיציה - אלא מלהיפך - מרבית הקומפוזיציות המוצלחות צולמו בציוד שאינו משתבח בטכנולוגיה האחרונה אלא בכך שהוא מוכר לצלם, ידוע, אמין ומאפשר לצלם לבטא את תחושותיו וכוונותיו.

התחושה שלי היא שכאשר המטרה היא הוכחת היתכנות - אובד משהו בקומפוזיציה.
 
למעלה