ADHD בבית הספר-הפינה של דפנה זילבר

מיי B

New member
טרם איבחון והמורה

בני עלה השנה לכיתה א'. הוא החל להראות סימנים מאד אופיינייים של ADHD במהלך השיעורים: -הוא לא מצליח לשבת בכיתה - קם וקופץ מהכיסא. -הוא עונה לפני ובמקום אחרים. -הוא משמיע קולות מוזרים ועושה תנועות של מטוס.. נוסף לכך יש לו קושי מוטורי מסויים, שטופל בריפוי בעיסוק, וכניראה שימשיך להיות מטופל, כך שהוא נרתע מעיסוקים הקשורים בציור וכתיבה. כל אלו הופיעו גם בזמן הגן, אבל בעוצמה פחותה, והגננת ידעה לנתב אותו. הוא אמנם קיבל לא מעט עונשים, אבל לא בצורה שתשבור את רוחו. הגננת מאד העריכה אותו ואת החכמה שלו, וידעה לשחרר מדי פעם את החבל. המורה שלו הרבה פחות רגישה. ויש לה הרבה פחות סבלנות ואמצעים להתמודד איתו. יוצא שהיא מעירה לו כל הזמן ומענישה אותו על ימין ועל שמאל. עכשיו הוא התחיל לעשות דברים חמורים יותר - הוא קילל מורות בשני מקרים נפרדים. אנחנו מקבלים מכתבים הביתה... לא ממש מכתבי אהבה. אנחנו בדרך לאיבחון, אלא שהתורים בקופת החולים הם לינואר - פברואר. גם אם נלך לאיבחון פרטי, התהליך יקח זמן. בינתיים הוא צובר חוויות שליליות לרוב מבית הספר, ובית הספר מגבש דיעה רעה מאד עליו. שלא לדבר על קושי ליצור חברויות. ילדים לא אוהבים להתחבר עם המפריעים של הכיתה. אני רוצה לנסות לעצור את ההידרדרות. מה לעשות עד האיבחון והטיפול? מה לומר למורה? אני רוצה להציע לה דרכים להתמודד איתו שיכללו פחות עונשים וכעס, ויאפשרו לו לאוורר את הפעלתנות שלו. לדוגמא - לשלוח אותו מדי פעם מהכיתה כדי להביא משהו, או לשלוח מסר למישהו. לתת לו תפקידים. כל עיצה נוספת תתקבל בברכה. חוץ מזה - האם ההתנהגות החדשה הזו (קללות) יכולה לנבוע מהמתח? האם זה משהו שהוא אופייני ל ADHD? איך למתן את זה? המבלבל הוא שדווקא בבית יש שיפור בהתנהגות שלו. הוא מתנהג ביותר אמפטיה ורגישות ממה שהתנהג הרבה זמן. בקיצור - הצילו. ותודה וסליחה על האורך.
 

נאוה ר

New member
מה לעשות?

ראשית כל לשבת עם המורה ולדבר ולשדר לה שאתם מוכנים ורוצים לתת תמיכה ועזרה.שנית שבשום אופן לא מקובל עליכם שהילד שלכם מקלל מורה ושהבהרתם לו את זה (ואכן כדאי לעשות זאת).שלישית להגיד שאתם מתכוונים לעבור אבחון כדי שהמורה תדע שאתם בתהליך ולא תקבל את הרושם שאתם מזניחים. אחרי זה אפשר להציע מספר הצעות - תנועה לבד לרוב לא מספיק עדיף להזיז דברים כבדים אם אפשר. מזה שהילד שלכם עושה קולות " של מטוס" אני מבינה שהוא צריך תנועה בפה. היה מועיל לדעת איזו תנועה הוא עושה כדי לכוון אותכם לפעילות מקבילה מקובלת. אבל בנתיים בהפסקות כדאי לשלוח לו דברים קשים לאכול ושתיה בקשית ולראות אם זה עוזר. מה שהשאיר אותי מאוד סקרנית זה איך הוא היה בגן? בהצלחה.
 
דרך פרקטית לעצירת הדרדרות

דברי עם המורה והציעי לה את עזרתך תוך שימוש בתהליך עיצוב התמנהגות בסיסי. אמרי לה שאת מאד מבינה את הקושי שהיא פוגשת מול בנך יום יום ולכן, כדי לעזור לה את מבקשת שהיא תכתוב לך במחברת "קשר" בכל יום סיכום קצר אליו תוכלי להתייחס בבית. בקשי ממנה לכתוב גם בימים שאין בעיה עם הילד. במקביל הסבירי את הדבר לבנך. אמרי לו שאת רוצה לעזור לו כי את מבינה שמאד קשה לו בכתה ולכן בכל יום שבמחברת יהיו רק דברים טובים הוא יקבל ממך מדבקה. כל 5 מדבקות תהיינה שוות מתנה (סכמו מראש על מתנות החביבות על הילד ושערכן הכספי אינו עולה על 3-5 ש"ח). חשוב שאת תתמידי ולא תיתני לילד את הדברים עליהם סיכמת מבלי ש"ירוויח" אותם. בד"כ תוך שבועיים שלושה חל שיפור בהתנהגות הילד ויותר מכך, המורה מתחילה לשים לב גם להתנהגויות חיוביות מה שמוביל כמובן להתנהגויות חיוביות נוספות. בהצלחה דפנה
 

חגית35

New member
הילד מעדיף לשבת לבד

האם להתעלם ולהניח לו? נוח לו לשבת לבד הוא גורר לעצמו שולחן וכסא ויושב תחת האף של המורה פשוט מפריע לו שמדברים או זזים לידו זה מסיח אותו חוצמזה ששואלים אותי לפעמים למה זה- הוא בסדר ולמורה בסדר והאמת שגם לי... האם לזרום עם זה?
 

דליה.ד

New member
עייפות מכתיבה - בשם mapletree

הגולשת כתבה כך: "הבן הקטן שלי התחיל היום לקחת רטאלין SR 20, הוא בכיתה ב. המורה אומרת שהוא עבד קצת יותר בכיתה, הוא קיבל רטאלין רגיל כדור אחד, אבל הכדור כנראה לא התאים לו והרופא החליף לס.ר, הבן שלי רזה וכנראה הרופא חשב שהמינון של הס.ר מספיק עבור הבן שלי, המורה אמרה שאחרי שלוש שעות בערך כשהוא ראה שהחומר כבר קשה מדיי בשבילו, הוא הפסיק לכתוב והתעייף, כששאלתי אותו למה הוא לא כתב, הוא אמר שאין לו דלק בידיים ושהוא מרגיש שהם עייפות, למה זה קורה? יכול להיות בגלל שזה היום הראשון עם ס.ר? האם זה ישתפר עם הימים? אני מודאגת."
 
שישב לבד

אם הילד כל כך מודע לצרכים שלו אני לא רואה בזה שום בעיה להפך. אפשרי לו להיות הוא עצמו. ערב נעים דפנה
 

דליה.ד

New member
האם לתת ריטלין - בשם "אמא מעורבת"

"בתי אובחנה קשב וריכוז לפני כשנה יש תאריך לחוזר עוד שבוע היא בכיתה א' ומאבדת כיוונים בלשבת ולכתוב ולהעתיק מהלוח אתמול היה לה מבחן קריאה עברה אותו בהצלחה רבה (כל הכבוד). היתה שיחה עם המורה שלה אתמול בטלפון היא שאלה אותי עם יש לי כבר מרשם לריטלין. מה עושים? אני נמצאת במבוי סתום צריכה בשביל לראותתוצאות להוציא את הנשמה בהשקעה גם בהכנת שיעורי בית (ממוצע3 שעות) וגם לחזור על קריאה ממש אין כוחות במיוחד שיש עוד ילדים קטנים בבית. במידה ואני קמה ממנה היא לא ממשיכה לבצע את המטלה גם בביתוגם בכיתה לכל הלוקחים רטלין גם נמצאתם במצב דומה והאם הרטלין פתר את הבעיה. תודה מראש"
 
בדרך כלל הרטלין עוזר מאד

כדי לדעת חייבים לנסות. יחד עם זאת הילדה חייבת לעבור איבחון פסיכאטרי שיאשר את הצורך ברטלין ויקבע את המינון המתאים. בהצלחה דפנה
 

דליה.ד

New member
ילד ללא פיתרון חינוכי -קרין האחת1

"אני אמא לילד בן 10 אם בעיית adhd הילד נימצא בבית מאז תחילת שנת הלימודים מחפשים לו מיסגרת מתאימה הבעיה היא שלא מוצאים אין מקום האם מישהו יכול לעזור לי ברשימת בתי ספר או פנימיות שמתאימות לבעיה חוק חינוך חובה אבל אין פיתרון ואני חסרת אונים"
 

אבן החן

New member
שילוב תלמיד ח"מ בכיתה רגילה - כמה?

הבן שלי לומד בכתה מקדמת עקב ADHD ולקויות למידה רבות. הוא בעל יכולות קוגנטיביות תקינות. בסוף השנה הוחלט לשלבו בכיתה רגילה בשילוב מקסימלי. (הוא בעצם לומד שלשה מקצועות עם הכתה שלו ונמצא רוב הזמן עם הכתה הרגילה) הוא עצמו מרוצה מהשילוב ואוהב ללכת לכתה הרגילה. א ב ל המחברות ריקות - הוא לא כותב שום דבר. אף לא פעם אין שיעורי בית. השנה יש מחנכת חדשה שדוגלת במינימום שילוב ובעד להשאיר ילדים בכתה הקטנה ושהיא תקדם אותם. המטרה שלי היא להחזיר אותו מתישהו לכתה הרגילה. אני נפגשת עם צוות ביה"ס בנושא זה ומתחשבים בדעתי ובדעת הילד. איך אפשר לדעת אם הוא עומד במשימה - אם השילוב המקסימלי טוב לו או שזה עומס יתר? סליחה על האורך ותודה רבה על התשובה
 
ילד משולב

מחנכת הכתה הקטנה צריכה לעזור לך לערוך מעקב מסודר אחרי הדברים. במקביל, פני למורה בכתה הגדולה ובקשי ממנה לכתוב במחברת קשר מספר מילים בכל יום כדי להשאיר אותך בתמונה. במידה ותתקלי בסרוב פני למנהלת אני בטחה שהיא תעזור לך בנושא. בהצלחה דפנה
 
ילד שילוב

בני בן ה11 עונה על ההגדרות של ילד לקוי למידה משולב בכיתה רגילה. אך הוא לא לומד!!!!! מעט מאוד ובקושי מאוד עם המחנכת שלא מוותרת לו , הוא לומד מעט מאוד בשיעור. הבעיה מתחילה בתחום החברתי, וכן בעיקר אצל מורים מקצועיים שם הוא מפריע למהלך השיעור ולא לומד כלום. ממש כלום. מה עושים? אני מאוד רוצה להיות לו לאמא בלבד. אין לי כלים , נגמרו לי העיצות, התחכומים וכל שאר ירקות. אין לי יותר כח. הוא מטופל ומאוזן ככל האפשר ע"י ריטלין, אך עדיין יש בעיה בקשב, למרות מינון גבוה ואופטימלי. אשמח לשמוע עצות קונקרטיות, מה לעשות, את מי לערב, מה לדרוש מבית הספר, ובמה מתחילים? נא עזרה דחופה .....
 
לא הבנתי מה זאת אמרת משולב

האם כיתת האם שלו היא כתה קטנה? אם כן פני למחנכת של הכתה הקטנה היא בוודאי תשמח לעזור לך. אם לא בקשי עבורו כתה קטנה ככתת אם. בהצלחה דפנה
 
מקווה שזה המקום לשאול

לפני כשבועיים הבאתי את האיבחון הדידקטי עם ההמלצות לביה"ס. רק ביום חמישי האחרון המחנכת אמרה לי שהיא העבירה אותו לרכזת החינוך המיוחד. בנתיים המורה לא התחילה ליישם את ההמלצות. ההמלצות הן מאוד ברורות (לפחות בורבן) והמחנכת יכולה להבינן וליישם אותן כבר. מה ההמלצה לעשות במקרה כזה?
 

נסיכה ג

New member
שלום דפנה ותודה מראש

בני בן 10 אובחן כ ADHD ודיסלקטי, לומד בכיתה ה' בבית ספר רגיל בכיתה רגילה. ציוניו טובים מאוד, הוא נמצא בקבוצות הלמידה הגבוהות בכיתה. שמתי לב לאחרונה שלמרות שהוא מטופל בריטלין הוא טועה במבחנים בגלל חוסר תשומת לב מספקת, הוא מסרב לקבל הקלות/התאמות במבחנים מכיוון שהוא טוען למסוגלות כמו כל אחד אחר בכיתה, וכי ציוניו טובים מאוד ומספקים אותו (ציוניו נעים בין 80 ל 100 בכל המקצועות). שאלתי היא האם על המורה להתחשב בציון או שעדיף ונכון שהוא יקבל ציון כמו כל ילד אחר בכיתה?
 
לפנות באופן ישיר לגורמים המטפלים

מטעם בית הספר. כלומר ליועצת, לרכזת החינוך המיוחד ואם הדברים מתעקבים - פני ישירות למנהלת. בהצלחה דפנה
 
אין לנו יועצת אז אחרי סוכות אני

אפנה לרכזת החינוך המיוחד. גם המנהלת היא לא כל כך אדם שניתן לסמוך עליו, אבל אנסה לראות אם במקרה זה היא תזיז דברים.
 
למעלה